Historisch Archief 1877-1940
:N NIJVERHEID
en Bronzen Hekken
~ Aanplakbiljetten
SSSENBROEK
vazen (boven) en
tont" (onder)
memoriam WlllemJO. Brouwer
Teücht is Brouwer de pionier der
aderne vaderlandsche
pottenbakrskunst genoemd. In een tijd dat
i nijverheidskunsten weder tot bloei
ramen, nadat alles als het ware van
« grond af moest worden opgebouwd,
Tl Brouwer een der eersten die
hoonheid in eenvoud voorstond en
ter werd hetgeen" hij maakte in
_jaderlaad, onder den naam van
3»ouwer's Aardewerk", algemeen
bejjhA*en wat meer zegt: ook algemeen
Potten en pullen, vazen en kommen
i allerhande gebruiksvoorwerpen
f»xAi ook voor doelmatigheid had hij
«i open oog) in rustige, evenwichtige
MHnen en stille, weinig opvallend
«kleurde glazuren kwamen in grooten
stale nit zijn ovens en dit alles vond
?etig koopen».
..Aanvankelijk werden versieringen
.«gebracht, welke zich logisch bij
3t Voorwerp aansloten, doch later
begreep Brouwer dat, zooals een
vakgenoot het eens uitdrukte: ....een
vaatwerk als plastisch gegeven op
zichzelf reeds een ornament kan
zijn, dat geen andere versieringen
noodig heeft, dan de accentueering
van organische onderdeelen, hals, buik
of oor van vaas of kan. ..."
(Nienhuis).
Brouwer had in d't streven den tijd
mee, zou men kunnen zeggen, en ook
anderen hadden daarmede succes >n
een periode waarin tal van
plateelbakkerijen gevestigd werden. Later is
hij echter overvleugeld door sterkere
en rakere talenten tot wier hoogte
hij nimmer wist te stijgen, doch niet
temin is zijn plaats in de
Nederlandsche nijverheidskunst bepaald door
de eerlijkheid van zijn streven een
voudige en fraaie, ook bruikbare din
gen te scheppen, welke niet duur
mochten zijn, waardoor zijn werk
binnen ieders bereik kwam.
Het valt te betreuren dat Brouwer
vaak te hoog gegrepen heeft waar hij
zich op het terrein der plastiek begaf
en zich beeldhouwer waande.
Zijn bouwbeeldhouwwerk bleef over
het algemeen, naast een overdreven
neiging naar al te zware symboliek,
zwak van vorm en zwak van
u'tdrukking, hoewel in enkele eenvoudige
tuin-ornamenten en gevelsteenen deze
ijverige werker stellig dingen heeft
geschapen van blijvende waarde.
Nieuwe aanplakbiljetten
Voor het in dezen zomer te Amster
dam te houden muziekfeest vanwege
the International Society for
Oontemporary Music" heeft Stefan
Schlesinger in zwart en rood op wit papier
een reclame-biljet geteekend waarop,
naast een goed geordende, gedrukte
belettering in zeer evenwichtige
opstelüng, een groote muziek-noot te
zien is niet aan den verticalen stok
een wimpel in de Amsterdamsche
kleuren: rood-zwart-rood met in de
zwarte middenbanen drie gekantelde
witte kruisen.
Het is stellig een aardige vondst,
deze verbinding, maar als geheel
spreekt het overigens zeer beschaafde
ontwerp weinig krachtig aan.
Dat kan ook gezegd worden van
het zeer traditioneel opgevatte biljet
Bronzen hek
Houten raam. Theo van Reijn
door 8. H. de Roos (gedrukt door Van
Leer en Co in een door hemzelf
geteekend lettertype) in rood en zwart
op crème-kleurig papier.
Het geheel is bekroond door een
wapenschild waaromheen een lier is
geteekend.
Voor de a.s. motor-rennen, zg.
circuit van Drenthe, werd door De
Vries het beeld gegeven van een
deelnemer in bruinlederen costuum en
met dito motorkap als hoofdbedekking
en beveiliging achter twee groote
roode letters T van Tourists Trophy"
met daaronder in wit het jaartal 1933.
Een opvallend en zakelijk biljet
(gedrukt door N. Hindriks en Zoon
te Groningen) maar wat onrustig en
zelfs rammelend van bouw.
Voor de onlangs gehouden
boekenweek verscheen een ongesigneerde
plaat in zwart en wijnrood, waarop
een witte meneer met gestyleerde
Voorzijde
kuif op een witte ladder^ een boek
van de boekenplank haalt, waar
achter een rij dikke folianten opdoemt.
Het geheel ziet er zoo'n beetje uit
alsof een metselaar bezig is een dak te
herstellen, waarvan enkele painen
bij een storm zijn weggewaald.
Een doodeenvoudig maar door voor
stelling en kleur toch zeer opvallend
en doeltreffend ontwerp is dat van
den Italiaan Mondaini voor de te
Milaan gehouden Jaarbeurs. Dat heet
in de taal van het land Fiera di
Milano en de teekenaar koos zich dien
volgens als eenig motief twee groote
letters, een roode M, welke langgerekt
en geschaduwd tegen een zwarte F
gezet is zóó, dat er een zeer sterke
perspectivische werking werd ver
kregen. Daaronder, in góéd leesbare
letters de betreffende tekst.
Hier werd met bijzonder weinig oen
bijzonder krachtig effect bereikt.
F. J. van Hall