De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 3 juni pagina 11

3 juni 1933 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

:N NIJVERHEID en Bronzen Hekken ~ Aanplakbiljetten SSSENBROEK vazen (boven) en tont" (onder) memoriam WlllemJO. Brouwer Teücht is Brouwer de pionier der aderne vaderlandsche pottenbakrskunst genoemd. In een tijd dat i nijverheidskunsten weder tot bloei ramen, nadat alles als het ware van « grond af moest worden opgebouwd, Tl Brouwer een der eersten die hoonheid in eenvoud voorstond en ter werd hetgeen" hij maakte in _jaderlaad, onder den naam van 3»ouwer's Aardewerk", algemeen bejjhA*en wat meer zegt: ook algemeen Potten en pullen, vazen en kommen i allerhande gebruiksvoorwerpen f»xAi ook voor doelmatigheid had hij «i open oog) in rustige, evenwichtige MHnen en stille, weinig opvallend «kleurde glazuren kwamen in grooten stale nit zijn ovens en dit alles vond ?etig koopen». ..Aanvankelijk werden versieringen .«gebracht, welke zich logisch bij 3t Voorwerp aansloten, doch later begreep Brouwer dat, zooals een vakgenoot het eens uitdrukte: ....een vaatwerk als plastisch gegeven op zichzelf reeds een ornament kan zijn, dat geen andere versieringen noodig heeft, dan de accentueering van organische onderdeelen, hals, buik of oor van vaas of kan. ..." (Nienhuis). Brouwer had in d't streven den tijd mee, zou men kunnen zeggen, en ook anderen hadden daarmede succes >n een periode waarin tal van plateelbakkerijen gevestigd werden. Later is hij echter overvleugeld door sterkere en rakere talenten tot wier hoogte hij nimmer wist te stijgen, doch niet temin is zijn plaats in de Nederlandsche nijverheidskunst bepaald door de eerlijkheid van zijn streven een voudige en fraaie, ook bruikbare din gen te scheppen, welke niet duur mochten zijn, waardoor zijn werk binnen ieders bereik kwam. Het valt te betreuren dat Brouwer vaak te hoog gegrepen heeft waar hij zich op het terrein der plastiek begaf en zich beeldhouwer waande. Zijn bouwbeeldhouwwerk bleef over het algemeen, naast een overdreven neiging naar al te zware symboliek, zwak van vorm en zwak van u'tdrukking, hoewel in enkele eenvoudige tuin-ornamenten en gevelsteenen deze ijverige werker stellig dingen heeft geschapen van blijvende waarde. Nieuwe aanplakbiljetten Voor het in dezen zomer te Amster dam te houden muziekfeest vanwege the International Society for Oontemporary Music" heeft Stefan Schlesinger in zwart en rood op wit papier een reclame-biljet geteekend waarop, naast een goed geordende, gedrukte belettering in zeer evenwichtige opstelüng, een groote muziek-noot te zien is niet aan den verticalen stok een wimpel in de Amsterdamsche kleuren: rood-zwart-rood met in de zwarte middenbanen drie gekantelde witte kruisen. Het is stellig een aardige vondst, deze verbinding, maar als geheel spreekt het overigens zeer beschaafde ontwerp weinig krachtig aan. Dat kan ook gezegd worden van het zeer traditioneel opgevatte biljet Bronzen hek Houten raam. Theo van Reijn door 8. H. de Roos (gedrukt door Van Leer en Co in een door hemzelf geteekend lettertype) in rood en zwart op crème-kleurig papier. Het geheel is bekroond door een wapenschild waaromheen een lier is geteekend. Voor de a.s. motor-rennen, zg. circuit van Drenthe, werd door De Vries het beeld gegeven van een deelnemer in bruinlederen costuum en met dito motorkap als hoofdbedekking en beveiliging achter twee groote roode letters T van Tourists Trophy" met daaronder in wit het jaartal 1933. Een opvallend en zakelijk biljet (gedrukt door N. Hindriks en Zoon te Groningen) maar wat onrustig en zelfs rammelend van bouw. Voor de onlangs gehouden boekenweek verscheen een ongesigneerde plaat in zwart en wijnrood, waarop een witte meneer met gestyleerde Voorzijde kuif op een witte ladder^ een boek van de boekenplank haalt, waar achter een rij dikke folianten opdoemt. Het geheel ziet er zoo'n beetje uit alsof een metselaar bezig is een dak te herstellen, waarvan enkele painen bij een storm zijn weggewaald. Een doodeenvoudig maar door voor stelling en kleur toch zeer opvallend en doeltreffend ontwerp is dat van den Italiaan Mondaini voor de te Milaan gehouden Jaarbeurs. Dat heet in de taal van het land Fiera di Milano en de teekenaar koos zich dien volgens als eenig motief twee groote letters, een roode M, welke langgerekt en geschaduwd tegen een zwarte F gezet is zóó, dat er een zeer sterke perspectivische werking werd ver kregen. Daaronder, in góéd leesbare letters de betreffende tekst. Hier werd met bijzonder weinig oen bijzonder krachtig effect bereikt. F. J. van Hall

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl