Historisch Archief 1877-1940
lïf
ff..J*. i.
De Groene Amsterdammer van 3, Juni 1033
No. 2022
Fransche Boeken
J. van Nijlen
du Gard
. Boger Martin du Gard is onbetwist
baar een der belangrijkste schrijvers
der generatie die zich, een
vijfenbwintigtal jaren geleden, in de Nouvelle
Revue Francaise begon uit te spreken.
Zijn in 1918 uitgegeven roman Jean
Barois trok onmiddellijk de aandacht
en bezorgde hem een reputatie van
degelijk romancier. Deze reputatie
zou nog bevestigd worden door den
grooten roman Les Thibault, waarvan
totnogtoe zes deelen verschenen. Het
?zesde deel, La Mort du Père, zag het
licht in 1929 en sedertdien verschenen
nog La Confidence africaine (1931)
en Un Taciturne (1032).
', La confidence africaine was voor de
?bewonderaars van Martin du Gard
i gevoelige teleurstelling: een
derge;( niet goed, niet "slecht, eigenlijk
duidend verhaal w&s niet aan
en van den auteur van Jean
En nu verschijnt Vieille
,francs 1); een boek dat, indien het
door een jongeman was geschreven,
' misschien wel interessant zou lijken,
maar dat men- allerminst van dezen
'auteur mocht verwachten. Het heeft
Huj evenzeer teleurgesteld als
Confittonce africaine ofschoon om geheel
andere pedenen.
-Het' boek is zeker niet slecht
ge( schreverii integendeel, en het is niet
banaal. Het is een van die typische
geschriften, die door hun aard zelf
al te gemakkelijk ? aanleiding geven
tot esthetische polemieken. Maar laten
wij eerst zien welke de inhoud is
van- het boek.
De uitgever kondigt Vieille France
aan als een roman; in de opdracht
noemt de auteur zijn boek met meer
bescheidenheid een eenvoudig album
met dorpsBchetsen".
Elk van die schetsen, die enkel in
de inhoudsopgave een titel hebben,
is een momentopname van een bepaald
gevalletje in dit of dat huis, op deze
ol gene plaats, zoodat alle bij elkaar
een beeld willen geven van het dorp
, en van het leven zijner bewoners.
Zoo zien en hooren wij om de beurt:
de postbode, de onderwijzer, de
' kroegbaas, de rentenierster, de kapper,
de kapelaan, de burgemeester, de
; stationschef, enz.
? Het is een vaak grappige, maar
meestal sinistere galerij van idiote
en geborneerde particulieren, van
abnonnalen en ploerten, die een
indruk van grenzeloos pessimisme
nalaat.
Een auteur mag natuurlijk de
wereld bekijken zooals hij het verkiest:
het pessimisme van Guy de
Maupassant is principieel niet beter of
verwerpelijker dan het optimisme
van Francis Jammes. Zij mogen zelfs
vooropgezet zijn en eenzijdig, dan
AAN
INZENDERS
VAN MANUSCRIPTEN
wordt verzocht bij hun
bijdragen een gefran
keerd briefomslag met
adres van den afzender
in te sluiten.
nog hebben wij ze te aanvaarden.
Ik zal dus niet beweren dat de auteur
van Vieille France ongelijk heeft
gehad het leven der inwoners van het
dorp Maupeyron zóó uit te beelden
dat het tot een voorbeeld van af
schuw wordt. Dat is zijn goed recht.
Het veelbesproken boek van Céline
Voyage au bout de la Nuit is van een
dieper pessimisme dan dit van Martin
du Gard. Maar het pessimisme van
Céline is heftig, hartstochtelijk en
hatelijk, het leeft en is menschelijk.
Dat van du Gard gelijkt op de grauwe,
ziellooze constatatie van sommige
naturalisten; het heeft die beperktheid
die inherent is aan het wezen zelf
van het naturalisme en het
expressio'nisme en aan alle kunst die alleen de
uiterlijkheid der dingen ziet.
Toch kan men daarom Martin du
Gard nog geen gewoon naturalist
noemen, ten minste niet in de
beteekenis waarin die term gebruikt
wordt voor de schrijvers van Les
Soirees de Médan. In Jean Barois'
was hij volmaakt het tegendeëT*van
een naturalist en zijn talent leek
veeleer in de tegenovergestelde rictir
ting te gaan. Toch kan-il|3jtp. Vieül
France niets anders zi^|''<ïan een
verzameling van gewone realistische
stukjes, ze mogen danjiog zoo knap
geschreven zijn. Want.^knap is deze
schrijver uitermate. Hij verliest zich
nooit in overbodige' details en Weet
. steeds, en meestal zeer gelukkig, te
kiezen. Maar al die knapheid vermag
ons niet te boeien, noch te ontroeren.
Van de in de laatste jaren verschenen/
boeken van schrijvers van beteekenis,
ken ik er geen dat zoo verouderd
aandoet als dit. Ik vind het een vreemd
verschijnsel.
J. VAN NIJLEN
1) Rog er Marlin du Gard. Vieille
France. Librairie Gallimard. Paris,
1933. > /
Nieuwe uitgaven op
toeristisch gebied
In een kleine brochure vraagt de
Stoom vaart Mij. Zeeland" aandacht
voor reizen naar Londen-door middel
van goedkoope ? retoursl In deze
brochure zijn vele 'én nuttige inlich
tingen voor hen, die met deze goed
koope biljetten voor langeren of
korteren tijd een uitstapje haar
Engeland willen maken.
Het Nederlandsche bureau van De
Intourist" (téAmsterdam) zond1 óns
eenige tijdschriften en brochures ter
aankondiging, die alle betrekking
hebben op het reizen naar en in de
Sowjet-Unie. Eén uitgave is geheel
gewijd aan de Trans-siberische express;
andere blijken afleveringen van het
zeer goed geïllustreerde maandblad
Soviet Traval" te zijn. De dooi- ons
ontvangen nummers zijn in de
Engelsche taal gesteld; ook in andere
talen wordt dit maandblad uitgegeven.
Brochures en folders vragen verder de
aandacht voor de Mei-reizen en voor
de excursies in November a.s., wan
neer in Rusland de herdenking van de
grondvesting van de U.S.B.R. wordt
gevierd.
Van Wm H. Muller en Co's passage
en reisbureau ontvingen wij een keurig
verzorgd reclame-drukwerk waarin
bijzonderheden over verschillende
Vacantiezeereizen, die voor dezen zomer
zijn georganiseerd, staan vermeld.
F" f. SINEMtfS
Leldschestraat 20-22
AMSTERDAM C.
O v e r h e m den
naar maat vanaf f 8.50
PRIMA COUPE
Eigen Atelier
voor betere
MEUBELEN
^VERKOOPHUISSINGEL316
«** . VA* sV^Lt^^oO
Sta er op, dat
U Droste
krijgt!
Wanneer U naar
DROSTBkwaliteit vraagt, hebt U het
recht te eischen, dat men
U D ROSTE's artikelen
geeft. Dus artikelen, waarop
de naam DROSTE staat
vermeld, het zij op het
artikel zelf, het zij op de
verpakking. Let U daar voor
al op! Sta op Uw recht en
eischt voor den door U be
taalden DROSTE-prijs ook
\
kwaliteit!
VICTORIA-WATER
Nederlandsche Mij
08CRIAMMSTCIH
Opgericht 1887
«r v'