Historisch Archief 1877-1940
No. 2923
De Groene Amsterdammer >van 10 Juni 1933
Er* ?
BIOSCOPY
L. J. Jordaan
Late première
Charlle Cliaplin: ,.Shoulder Arms".
De Uitkijk
Zoo af en toe ontdekt men in de muziekwereld
een onbekende Haydn" of een dito Mozart. En
het schijnt, volgens het oordeel der deskundigen,
lang niet altijd een aanwinst voor het repertoire
te beteekenen. Maar men gaat het hooren, want
wat ware dit leven voor den melomaan zonder zijn
complete klassieken compleet dan in den meest
onverbiddelijken zin des woords?
En zoo mag het voor De Uitkijk." een fortuintje
heeten, dat zij zoowaar nog een Chaplin-première
kan brengen zij het een slordige vijftien jaar
post festum. Immers Chaplin behoort tot de jonge
klassieken der filmkunst en geen filmliefhebber zou
het zichzelf vergeven, deze unieke gelegenheid over
te slaan. Bovendien ging van Shoulder Arms"
een groote roep uit en het scheen onbegrijpelijk,
dat deze film ons maar hardnekkig onthouden
bleef. Niemand minder dan Jean Oocteau schreef
in Paris Midi" over Shoulder Arms": . .. .une
bande qui va comme un roulement de tambour
oüdecors et comparses tiennent leur röle sans
faxtsse note." Trouwens de heele Fransche pers, die
ten aanzien van Ohaplin altijd een beetje naar het
hysterische neigde, toonde zich eenparig in
uitbundigeu lof^
Wanneer het uitblijven in Nederland van dezen
Chaplin niet aan het toeval, doch aan vrees te
wijten valt, dan zou dit geenszins onbegrijpelijk
lijken. Want Shoulder Arms" behoort stellig niet
tot Chaplin's beste werk en eerlijk gezegd voel ik
meer voor de aarzeling der importeurs, dan voor
de panegyriek der Parijsche bladen. Vergeleken
met het oudere Easy street" en het ongeveer
gelijktijdig verschenen A day's pleasure" valt deze
ietwat zonderlinge oorlogsfilm" tegen. Zij mist
den subliemen eenvoud, die Chaplin vóór alles
eigen is. Het geval is rommelig en pretentieus in
zijn mise-en-scène. Voor zijn doen pakt Charlie in dit
betrekkelijk vroege werk geweldig uit:
loopgraafgangen, unterstands-interieurs, stukgeschoten dor
pen, bosschen en wat dies meer zij. Waarschijnlijk
bereikte hij voor de bescheiden eischen van dien
tijd (1919) heel wat in onze verwende oogen
draagt de primitieve, kartonnen oorlogswereld
slechts tot de algemeene vroolijkheid bij. Alleen
in het bijwerk kan Chaplin's werk verouderen en
het is de fout van Shoulder Arms", dat het teveel
juist op dit bijwerk steunt. Want met verbazing
constateert men, dat wat er werkelijk Chaplin"
in deze film is, precies even frisch en jeugdig is
gebleven als bij zijn verschijnen. Stormen van
technische en artistieke revoluties gingen sindsdien
over de film heen Chaplin komt er ongedeerd
uit te voorschijn. Hij excerceert met zijn geweer op
den verkeerden schouder of op den verkeerden voet
(die van zijn nevenman n.l.), hij brengt een rasp
mee om zich hartig te kunnen krabben en haalt
een dozijn van dergelijke naïeve grappen uit, zonder
dat het u invalt hoe hij dit reeds twintig jaar lang
doet. Zie een episode als het onvergelijkelijke
scènetje, waar hij beurtelings met de voeten
binnenen buitenwaarts marcheert zoolang er
projectiedoeken op de wereld zijn, zoolang zal het zijn on
weerstaanbare werking doen gelden. Laat ons
zuinig zijn met Chaplin-analysen er is reeds.zoo
veel over hem geschreven ! Maar n ding wordt
ons bij het zien van zoo'n vroegen Chaplin toch wel
duidelijk: als er iets blijvend is in het heftig
wisselende filmleven, dan is het wel dit
eeuwigjeugdige, onverwoestbare werk.
Minder geestdriftig stemt dékeuze van het
onderwerp. Het is nauwlijks tejgelooven, dat deze
zotte parodie op het oorlogsdrama ooit werd
geduld f?en nog wel in een tijd, toen de wonden
aan de wereld geslagen nog open lagen. .,Le seul
bon film tourna sur la guerre" noemt Galtier
Boissière deze film in Le Crapouillot"?en wij
wrijven onze oogen uit. In onze dagen heeft men
ontdekt, dat films als Westfront 1918" van
Pabst en Milestone's All quiet. ..." (in ieder geval
bittere en ernstige reproducties van het oorlogs
barbarisme) eigenlijk verkapte oorlogsfilms zijn.
Een merkwaardige conclusie, die dezerzijds ener
giek bestreden werd. Maar wat dan te zeggen van
dit Shoulder Arms", waar de loopgraven-ellende
en heel de moordpartij goed genoeg bleken om er
wat grappen over te verkoopen?
Hoe dit zij?wij moeten de actieve
Uitkijk"directie dankbaar zijn, dat zij dit historische
werk voor ons opgroef uit de .archieven. Met zijn
vóór en tegen is het een interessant tijdsdocument
en wanneer ons nu iets menschelijks overkomt,
kunnen wij er tenminste gelaten in berusten.
Onze Chaplin-kennis is compleet!
Nieuwe uitgaven
Contemporary Dates. Dutch Pointers of the 17th
century and their rimes, verzameld door den
Engelschman George Keppel. Dit boekje kwam
tegelijk uit bij Pym and Chapman in Londen en
W. P. van Stockum in den Haag.
Het geeft een overzicht van de belangrijkste
feiten, welke onder het huis van Oranje in de 17e
eeuw plaats vonden in Holland, Engeland, Spanje,
Frankrijk en tevens van de data belangrijk voor
Hollandsche, Vlaamsche, Spaansche, Frausche en
Engelsche schilders, en verder de korte levens
geschiedenis der Hollandsche schilders.
De Wijsbegeerte in haar verhouding tot ons
Charlie Chaplin in Shoulder Arms
hooger onderwijf. Door prof. dr. Ph. Kohnstamm,
Prof. Dr. H. J. Jordan. Prof. B. Casimir, Prof. Dr.
B. J. H. Ovink, Prof. Mr. Dr. Leo Polak, Prof. Dr.
J. Caly, Dr. H. W. van der Vaart Smit, Prof. Dr. F.
Sassen, e.a. Uitgegeven op gezag vau afdeeling
Nederland der Kant-Gegellschaft door de Erven
Bohn, N.V. Haarlem.
In Uniform. Detectivetooneelspel in drie be
drijven. 2e druk. Uitgever C. Morks Czn.,
Dordrecht.
Oh. S. Lugt. Het Boschbeheer in Nederlandsch
Indië. Derde druk. Uitgave H. D. Tjeenk Willink.
Haarlem. .
Inayat Khan. De Gayan. Derde opnieuw be
werkte druk. AE. E. Kluwer, Deventer.
Charlie Chaplin en Edna Purviance