Historisch Archief 1877-1940
Pinksterviering
van den V.C. J.B.
Mr. H. J. Wytema
S:
Jt ,
\
!V.
Maar wij.... ?
. Spel van jeugd en arbeid in 4 tooneelen
door Anthonie Donker, opgevoerd op de
Pinksterconferentie van de Vrijzinnig Chris
telijke Jeugd Centrale 1).
Deze Pinksterviering is dit jaar niet tot de
V.C.J.B. beperkt gebleven. Want, 5 jaar nadat
de onderscheidene Vrijzinnig Christelijke Jongeren
?organisaties elkaar hadden gevonden, en een
innige samenwerking waren begonnen in de Vrijzin
nig Christelijke Jeugd Centrale, wilden zij een ge
tuigenis afleggen voor heel Nederland van hun
?eendrachtig streven, en van hun innerlijke ver
bondenheid.
Men koos daarvoor de jaarlijksche conferentie
van den V.O.J.B., die, uitgebreid tot Pinkster
conferentie van de heele V.C.J.C., onder den naam
,,Pinkster '33" een weibekenden klank verwierf
in de ooren van heel de vrijzinnig christelijke jeugd.
Zoo kwamen daar op den Zaterdag vóór Pink
steren op de hei te Soesterberg samen bijna 2000
jonge menschen, voor het overgroote deel tusschen
?de 15 en 30 jaar, afkomstig uit alle deelen van,
Nederland, uit schier alle kringen, klassen, standen,
van de academische af tot aan de plattelands jeugd
toe.
Was het een gewaagd experiment? Was dit
een geforceerde bijeenkomst, waar de geestdrift
opgeschroefd, de eenhei4 schijnbaar zou wezen?
Terecht, naar het scheen, bestond vrees daar
voor. Al zoo vaak was hét verklaard een illusie
te zijn, als zou men de ontbindende werking van
de huidige maatschappij kunnen tegengaan door
geestelijke kracht alleen, door de macht van geloof
«n idee.
Maar met overtuiging heeft de leiding van de
"V.C.J.C. deze bijeenkomst aangedurfd. En zij is
«en groot succes geworden.
Het is ondubbelzinnig gebleken, dat het geen
illusie is, de jeugd van na den oorlog te behouden,
te organiseeren, te activeeren voor een zuiver
idealisme en voor het vrije christelijke geloof.
Humanistische cultuur, waarachtige verdraag
zaamheid en eerbied voor het leven, de jeugd wil
er nog warm voor loopen. Zij is nog ontvlambaar
voor ideën die niet aan eenige antithese ontsprui
ten.
Onze tijd gaat nog niet ten onder aan den
-wanhoopsstrijd tusschen nationalistisch fascisme
en gewelddadig communisme, zoolang de waarde
-van de menschelijke persoonlijkheid, gelouterd
door de religie, nog als ideaal geldt, waarvoor jonge
menschen strijden willen.
* *
*
Hoofdmoment der conferentie was de opvoering
van het leekenspel Maar wij....?", spel van
jeugd en arbeid, speciaal voor deze gelegenheid
geschreven door Anthonie Donker, in nauwe samen
werking met de dagelijksche leiding van de V.C.J.C.
en den regisseur Abraham van der Vies. Niet enkej
in programmatisch opzicht door de opvoering er
van vóór het groote kampvuur op Zondagavond.
Ook als bijdrage tot de oplossing van de
weergalooze moeilijkheden, waarmede de werklooze jeugd
te kampen heeft.
Als in het tweede tooneel de jongens, die men in
het eerste tooneel zich heeft zien voorbereiden,
liaast overmoedig, voor hun taak in de wereld, de
poort van de fabriek gesloten zien, en beduusd,
bedremmeld, bijeen staan, dan zegt de rei deze ont
roerend schoonéverzen:
Zij waren jong en onbedacht
En pooplend van geluk.
Violen vriezen overnacht
Vroeg in het voorjaar stuk.
Zij waren jong en onbedacht
En weerloos van geluk!
KUNSTZAAL
VAN LIER
D O O R L O O P E N D
TENTOONGESTELD
ROKIN 126 =
AMSTERDAM
BEZICHTIGING VRIJ
KUNSTWERKEN .VAN
JONQE HOLUÖtÖiCHE
EN BUITENL. MEESTERS
Pinksterviering van den V. C. J. B.
Wat door hen allen werd venvacht
Was rijk en warm en wild
Zij hebben hun de warme vacht
Geschoren en gevild.
Zij zien hoe bitter wat men dacht
Van wat men vindt verschilt."
Dan komt de werkloosheid, waarvan de ellende:
Zij zijn de roemloos
Weggevaagden,
De nutteloozen.
De verjaagden....
Zij zijn op aarde
Overbodig
Zij zijn voor niets
Voor niemand noodig."
culmineert in de klacht;
,,O God, zij waren
Toch Uw soldaten.
Waarom hebt Gij
Hen dan verlaten ?"
De communiste krijt haar aanklacht tegen de
wereld, en haar opstandigheid uit, en een deel der
werkloozen volgt de roode vaan.
Het fascistische nationalisme dient zich aan,
doch ook hier volgen slechts weinigen. De meerder
heid weet niet, wil niet en kan niet meer en ziet
niet anders voor zich dan (het telkens herhaalde,
navrante refrein): Schooieren, stempelen, straks
krepeeren."
De dichtvorm houdt op. In korte, krachtige,
haast jagende zinnen zegt Harald (de hoofdper
soon), waar het in het leven eigenlijk op aan komt.
Arbeid hoort bij het leven. Werk is er altijd ie
doen.
Een stem (snijdend en wanhopig):
Maar wat danl
(Een oogenblik blijft het stil)
Harald:
Arbeid is alles wat je met overtuiging doet
aan je liefhebberij, aan jezelf, aan anderen, je
omgeving, aan je club, je bond, je partij, aan de
gemeenschap.... De wereld is alleen arm aan werk,
als je er zelf arm aan bent."
Elke plek op aard behoort aan het leven.
Waar en wanneer ook, behoor je aan het leven.
Daaraan ontkom je niet. Daar geldt geen ontslag.
Altijd, overal sta je in 's levens dienst. Verricht
dien dienst dan goed. Het moet l"
Men zegt wel, dat gemeenschapskunst slechts
mogelijk is, waar een idee is om haar te schragen.
Dat deze opvoering van dit prachtige spel een
grooten indruk op de aanwezigen maakte, zou er
dus op wijzen, dat onder de vrijzinnig christelijke
jeugd de gemeenschapsidee sterk leeft. Ik geloof
dat daarmede niet te veel is gezegd.
1) Uitgegeven door de Vrijzinnig Christelijke
Jeugd Centrale, Nieuwe Gracht 27, Utrecht.
Tentoonstelling
Folklore en Kleederdrachten'vBn
Overijssel
Van 10 tot 17 Juni a.s. zal in het gebouw der
Economisch-Historische Bibliotheek, Heerengracht
220 bij de Raadhuisstraat, Amsterdam, een ten
toonstelling gehouden worden, die een compleet
overzicht zal geven van de kleederdrachten en
volksgebruiken van de provincie Overijssel. Onge
veer 90 groote poppen zijn, op initiatief van Het
Groene Kruis in Overijssel, gekleed in de costuums
die nog heden in de dorpen van die provincie ge
dragen worden, en die tot in alle details nauwkeurig
zijn nagebootst.
De poppen zijn opgesteld in een typisch
Overijsselsche omgeving van boerderijen en
markttafreelen, terwijl bovendien ongeveer alle folklorische
eigenaardigheden van deze streek in beeld zijn
gebracht. Men vindt er een gtóoep, voorstellende
het bekende vlöggelen". zoo«J& dat nog elk jaar
met Paschen in Ootmarsum plaats heeft, wanneer
de bewoners van het plaatsje hand in hand in een
eindelooze rij door de straten trekken, onder het
zingen van een Paaschlied. Men ziet er kinderen
met Palmpaschens", er is een bruidsstoet waar
aan de bruidskoe niet ontbreekt. In een sneeuw
landschap staat de midwinterhoornblazer, men ziet
de Deventer Pinksterkroon en vrouwen in
oogsfccostuum, het zoogenaamde St. Joapikstuug".
Een al te weinig bekend en toch buitengewoon
belangwekkend deel van ons land, waar tal van
eeuwenoude eigenaardige gebruiken zijn blijven
leven, zal op deze wijze worden voorgesteld. Daar
de opbrengst der tentoonstelling ten bate komt
van het Crisis-ComitéAmsterdam, en de entrees
buitengewoon laag zijn gesteld, f 0.25 voor vol
wassenen en ? 0.10 voor kinderen, is een woord
van aanbeveling om deze belangrijke verzameling
te gaan zien, zeker op zijn plaats. J.
Boekenveiling
Van 12-14 Juni 'wordt bij het Internationaal
Antiquariaat Menno Hertzberger te Amsterdam
een veiling gehouden van de bibliotheken van wijlen
Mrs. A. Lind en Th. I. B. Hilterman. De veiling
omvat recht en jurisprudentie; STederlandsche en
buitenlandsche litteratuur; reisboeken en werken
over schilder- en beeldhouwkunst. Kijkdagen: 9
en 11 Juni van 10?4 uur.
i NOORD WIJK ]
* HUIS TER DUIN *
Pensionprijzen
Juni & September f 6. tot f8.
duli & Augustus f7.?tot f 1O.
| NOORD Wl
? HUIS TER DUIN * *