De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 10 juni pagina 19

10 juni 1933 – pagina 19

Dit is een ingescande tekst.

Pinksterviering van den V.C. J.B. Mr. H. J. Wytema S: Jt , \ !V. Maar wij.... ? . Spel van jeugd en arbeid in 4 tooneelen door Anthonie Donker, opgevoerd op de Pinksterconferentie van de Vrijzinnig Chris telijke Jeugd Centrale 1). Deze Pinksterviering is dit jaar niet tot de V.C.J.B. beperkt gebleven. Want, 5 jaar nadat de onderscheidene Vrijzinnig Christelijke Jongeren ?organisaties elkaar hadden gevonden, en een innige samenwerking waren begonnen in de Vrijzin nig Christelijke Jeugd Centrale, wilden zij een ge tuigenis afleggen voor heel Nederland van hun ?eendrachtig streven, en van hun innerlijke ver bondenheid. Men koos daarvoor de jaarlijksche conferentie van den V.O.J.B., die, uitgebreid tot Pinkster conferentie van de heele V.C.J.C., onder den naam ,,Pinkster '33" een weibekenden klank verwierf in de ooren van heel de vrijzinnig christelijke jeugd. Zoo kwamen daar op den Zaterdag vóór Pink steren op de hei te Soesterberg samen bijna 2000 jonge menschen, voor het overgroote deel tusschen ?de 15 en 30 jaar, afkomstig uit alle deelen van, Nederland, uit schier alle kringen, klassen, standen, van de academische af tot aan de plattelands jeugd toe. Was het een gewaagd experiment? Was dit een geforceerde bijeenkomst, waar de geestdrift opgeschroefd, de eenhei4 schijnbaar zou wezen? Terecht, naar het scheen, bestond vrees daar voor. Al zoo vaak was hét verklaard een illusie te zijn, als zou men de ontbindende werking van de huidige maatschappij kunnen tegengaan door geestelijke kracht alleen, door de macht van geloof «n idee. Maar met overtuiging heeft de leiding van de "V.C.J.C. deze bijeenkomst aangedurfd. En zij is «en groot succes geworden. Het is ondubbelzinnig gebleken, dat het geen illusie is, de jeugd van na den oorlog te behouden, te organiseeren, te activeeren voor een zuiver idealisme en voor het vrije christelijke geloof. Humanistische cultuur, waarachtige verdraag zaamheid en eerbied voor het leven, de jeugd wil er nog warm voor loopen. Zij is nog ontvlambaar voor ideën die niet aan eenige antithese ontsprui ten. Onze tijd gaat nog niet ten onder aan den -wanhoopsstrijd tusschen nationalistisch fascisme en gewelddadig communisme, zoolang de waarde -van de menschelijke persoonlijkheid, gelouterd door de religie, nog als ideaal geldt, waarvoor jonge menschen strijden willen. * * * Hoofdmoment der conferentie was de opvoering van het leekenspel Maar wij....?", spel van jeugd en arbeid, speciaal voor deze gelegenheid geschreven door Anthonie Donker, in nauwe samen werking met de dagelijksche leiding van de V.C.J.C. en den regisseur Abraham van der Vies. Niet enkej in programmatisch opzicht door de opvoering er van vóór het groote kampvuur op Zondagavond. Ook als bijdrage tot de oplossing van de weergalooze moeilijkheden, waarmede de werklooze jeugd te kampen heeft. Als in het tweede tooneel de jongens, die men in het eerste tooneel zich heeft zien voorbereiden, liaast overmoedig, voor hun taak in de wereld, de poort van de fabriek gesloten zien, en beduusd, bedremmeld, bijeen staan, dan zegt de rei deze ont roerend schoonéverzen: Zij waren jong en onbedacht En pooplend van geluk. Violen vriezen overnacht Vroeg in het voorjaar stuk. Zij waren jong en onbedacht En weerloos van geluk! KUNSTZAAL VAN LIER D O O R L O O P E N D TENTOONGESTELD ROKIN 126 = AMSTERDAM BEZICHTIGING VRIJ KUNSTWERKEN .VAN JONQE HOLUÖtÖiCHE EN BUITENL. MEESTERS Pinksterviering van den V. C. J. B. Wat door hen allen werd venvacht Was rijk en warm en wild Zij hebben hun de warme vacht Geschoren en gevild. Zij zien hoe bitter wat men dacht Van wat men vindt verschilt." Dan komt de werkloosheid, waarvan de ellende: Zij zijn de roemloos Weggevaagden, De nutteloozen. De verjaagden.... Zij zijn op aarde Overbodig Zij zijn voor niets Voor niemand noodig." culmineert in de klacht; ,,O God, zij waren Toch Uw soldaten. Waarom hebt Gij Hen dan verlaten ?" De communiste krijt haar aanklacht tegen de wereld, en haar opstandigheid uit, en een deel der werkloozen volgt de roode vaan. Het fascistische nationalisme dient zich aan, doch ook hier volgen slechts weinigen. De meerder heid weet niet, wil niet en kan niet meer en ziet niet anders voor zich dan (het telkens herhaalde, navrante refrein): Schooieren, stempelen, straks krepeeren." De dichtvorm houdt op. In korte, krachtige, haast jagende zinnen zegt Harald (de hoofdper soon), waar het in het leven eigenlijk op aan komt. Arbeid hoort bij het leven. Werk is er altijd ie doen. Een stem (snijdend en wanhopig): Maar wat danl (Een oogenblik blijft het stil) Harald: Arbeid is alles wat je met overtuiging doet aan je liefhebberij, aan jezelf, aan anderen, je omgeving, aan je club, je bond, je partij, aan de gemeenschap.... De wereld is alleen arm aan werk, als je er zelf arm aan bent." Elke plek op aard behoort aan het leven. Waar en wanneer ook, behoor je aan het leven. Daaraan ontkom je niet. Daar geldt geen ontslag. Altijd, overal sta je in 's levens dienst. Verricht dien dienst dan goed. Het moet l" Men zegt wel, dat gemeenschapskunst slechts mogelijk is, waar een idee is om haar te schragen. Dat deze opvoering van dit prachtige spel een grooten indruk op de aanwezigen maakte, zou er dus op wijzen, dat onder de vrijzinnig christelijke jeugd de gemeenschapsidee sterk leeft. Ik geloof dat daarmede niet te veel is gezegd. 1) Uitgegeven door de Vrijzinnig Christelijke Jeugd Centrale, Nieuwe Gracht 27, Utrecht. Tentoonstelling Folklore en Kleederdrachten'vBn Overijssel Van 10 tot 17 Juni a.s. zal in het gebouw der Economisch-Historische Bibliotheek, Heerengracht 220 bij de Raadhuisstraat, Amsterdam, een ten toonstelling gehouden worden, die een compleet overzicht zal geven van de kleederdrachten en volksgebruiken van de provincie Overijssel. Onge veer 90 groote poppen zijn, op initiatief van Het Groene Kruis in Overijssel, gekleed in de costuums die nog heden in de dorpen van die provincie ge dragen worden, en die tot in alle details nauwkeurig zijn nagebootst. De poppen zijn opgesteld in een typisch Overijsselsche omgeving van boerderijen en markttafreelen, terwijl bovendien ongeveer alle folklorische eigenaardigheden van deze streek in beeld zijn gebracht. Men vindt er een gtóoep, voorstellende het bekende vlöggelen". zoo«J& dat nog elk jaar met Paschen in Ootmarsum plaats heeft, wanneer de bewoners van het plaatsje hand in hand in een eindelooze rij door de straten trekken, onder het zingen van een Paaschlied. Men ziet er kinderen met Palmpaschens", er is een bruidsstoet waar aan de bruidskoe niet ontbreekt. In een sneeuw landschap staat de midwinterhoornblazer, men ziet de Deventer Pinksterkroon en vrouwen in oogsfccostuum, het zoogenaamde St. Joapikstuug". Een al te weinig bekend en toch buitengewoon belangwekkend deel van ons land, waar tal van eeuwenoude eigenaardige gebruiken zijn blijven leven, zal op deze wijze worden voorgesteld. Daar de opbrengst der tentoonstelling ten bate komt van het Crisis-ComitéAmsterdam, en de entrees buitengewoon laag zijn gesteld, f 0.25 voor vol wassenen en ? 0.10 voor kinderen, is een woord van aanbeveling om deze belangrijke verzameling te gaan zien, zeker op zijn plaats. J. Boekenveiling Van 12-14 Juni 'wordt bij het Internationaal Antiquariaat Menno Hertzberger te Amsterdam een veiling gehouden van de bibliotheken van wijlen Mrs. A. Lind en Th. I. B. Hilterman. De veiling omvat recht en jurisprudentie; STederlandsche en buitenlandsche litteratuur; reisboeken en werken over schilder- en beeldhouwkunst. Kijkdagen: 9 en 11 Juni van 10?4 uur. i NOORD WIJK ] * HUIS TER DUIN * Pensionprijzen Juni & September f 6. tot f8. duli & Augustus f7.?tot f 1O. | NOORD Wl ? HUIS TER DUIN * *

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl