Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 10 Juni 1933
No. 2923
SFransche boeken
AndréMalraux
Boekbespreking J. van Nijlen
La Conditlon hnmaine
In zijn eerste boek, Les Conquérants,
had AndréMalraux zich doen kennen
als een der meest begaafde schrijvers
van dezen tijd. Zijn tweede boek,
la Voie royale, leek minder geslaagd,
maar men mag niet uit het oog ver
liezen dat het eigenlijk een inleiding
is tot een werk van grooteren
omvang, dat ons in zijn ensemble
onbekend is. La Condüion hwnaine 1)
zijn jongste boet, dat, naar onder
werp en geest, in de groote lijnen
althans, aan het eerste is ver
want, is zonder twijfel een der meest
belangrijke geschriften uit de laatste
jaren. De belangrijkheid ervan lig,
niet zoozeer in zijn literaire, dan wel
in zijn menschelijke waarde. Dit zout
dunkt me, altijd de maatstaf moeten
zijn, maar de tijden zijn nu eenmaal
zoo, dat het niet overbodig is daarop
AndréMalraux
te wijzen. Laat ik ter verduidelijking
zeggen dat naar mijn meening La
CondUion humaine in dit opzicht de
in de laatste jaren meest geprezen
werken in dezelfde mate overtreft als
Stendbal's werken die zijner
tijdgenooten.
Zjj die zouden nieenen dat ik een
téhoogen toon aansla om over dit
werk te spreken, zouden zekere ge
ijkte begrippen over het wezen van
het literaire genre dat men roman"
noemt even moeten laten varen. Aan
hen die zich zouden afvragen of La
CondUion humaine eigenlijk wel een
roman is, (zij bedoelen natuurlijk: in
den traditioneelen zin) zou ik gerust
antwoorden: neen, het is geen roman,
en het kan mij ook niets schelen. Maar
dan stel ik een andere vraag: wie kan
dit werk lezen zonder heftige ontroe
ring, zonder het gevoel van afgrijzen
en verteedering, dat ons overmant,
telkens als we een boek lezen waarin
de vraag, die de menschen sedert altijd
gekweld heeft, in de meest naakte
termen wordt gesteld: wat is eigenlijk
de reden van ons bestaan op deze
aarde, hoe pal elk, voor zichzelf, het
probleem oplossen van den dood !
Want dit is, in laatste instantie, het
onderwerp van dit boek en zijn titej
kon niet beter gekozen zijn.
AndréMalraux is nochtans geen
schrijver van tendenz-romans. In
tegendeel. Hij is evenmin een koele
observator, die de politieke en maat
schappelijke toestanden koelbloedig
analyseert. Hij kiest partij en zonder
er doekjes om te doen. Hij is 'niet
alleen een getuige, hij oordeelt en ver
oordeelt. Bovendien, schept hij zich
zijn eigen wereld. De werken Van
Malraux zijn intellectueele creaties ^KD.
een buitengewoon intelligent man,
hetgeen volstrekt niet zeggen wil
dat het gevoel er afwezig is, noch'oat
de personages geen werkelijk levende
wezens zijn van vleesch en bloed.
In hen is de menschelijkheid opge
voerd tot de grootste intensiteit en dit
geeft aan al de werken van dezen
auteur die atmosfeer van tragedie
in den Griekschen zin. Tusschen alcle
personages van Malraux bestaat een
zekere verwantschap: buiten hun
eigen karakter, bezitten zij een eigen
schap, die zoowel bij Barine uit Les
Conquérants als by Tchen en Kyo uit
La CondUion Humaine aanwezig is:
een wanhopige lucide berusting in de
absurditeit van het menschelijk be
staan samen met een koelbloedigen
wil om dat bestaan te domineeren.
Dit blijkt voornamelijk uit de talrijke
gesprekken waarvan de philosophische
inhoud de groote menschelijkheid
accentueert. Een enkele maal, wan
neer twee personages niet alleen met
elkaar zijn verwant, maar elkaar op
stuk Van' geest en 'gevoel 'zoozeer
aanvullen dat zij slechts twee uitingen
lijken van eenzelfde persoonlijkheid
(dit is het geval met Claude en Perken
in La Voie Royale) wordt de dialoog
een soort monologue intérieur". Dit
is misschien een bezwaar. Maar altijd
hebben in het werk van Malraux t de
gesprekken een preponderante
beteekenis.
In La CondUion Humaine, waarvan
de gebeurtenissen zich afspelen in
1927 te Shanghai, heeft Malraax
eenige personages uitgebeeld die in
wezen en karakter een veel grootere
diversiteit vertoonen dan deze die /hij
in zijn eerste boek liet optreden. Het
gansche drama speelt zich in enkele
dagen af, en de tragische gloed van
de gebeurtenis de mislukking van
den communistischen opstand
geeft aan elk der personages een zoo
sterk relief, dat men ze niet zoo spoe
dig kan vergeten. Ze zijn trouwens
veel eenvoudiger, minder intellec
tueel dan die uit Les Conquérants en
ze staan, zelfs als vreemdelingen,
nader bij het hart.
De figuur van Tchen bv. de jonge
terrorist en die van Oisorsdenouden
revolutionairen dilettant, zijn veel meer
genuanceerd dan die der personages uit
Les Conquérants en zij verliezen er
niets aan menschelijkheid bij.
Voor de eerste maal in het werk van
Malraux dat totnogtoe vooral een
getuigenis was van de edele prioriteit
der viriele vriendschap, ontmoeten wij
de beminnelijke figuur eener vrouw,
de vrouw van Kyo, de sterke en toch
zachtzinnige May. Het gesprek dat
Gisors, de vader van Kyo, na diens
DE 25 MOK LKAMFQ/
VAN~
EOO/ïtöK
ZUN
/ÏEfX/ïf ff/KHÏKjEN
HEERENKLEEDING VOOR
t
Spoor's
Mosterd
VADER EN ZOON
TOT REDELUKE PRUZEN
ADRIAAN SCHAKEL
HEILICEWEG -TELEFOON 37273
ADRIAAN SCHAKEL's" Heerenkleedlng
HEILIQEWE8 IN AMSTERDAM
Is de zaak, waar Zoon en Vader
Steeds nog komt, en altijd kwam.
Alle begin is moeilijk
Ceeft Uw kind een tube
Chlorodonttandpasta en een tandenborstel. Toont
het dan, hoe men de tanden op de juiste
wijze poetst. Begint met dit onderricht,
zoodra het kind zelfstandig een tanden
borstel kan gebruiken. Alleen wie ge
zonde melktanden heeft, krijgt goede
blijvende tanden. Nederlandsen fabrikaat
Tube 35 cent, groote tube 60 cent
Voor kinderen alleen Chlorodont
tweede week in de uitkijk*
ariane
met elisabeth bergner, rudolf forster
shoulder arms
met charley chaplin
leeftijd 18 Jaar
Prinsengracht
bl] da Leldiohntnit
Talaf 37450
Dajelijki 2.30, U5 anS.30
dood, heeft met zijn schoondochter,
is een van de aangrijpendste dingen
die ik in vele jaren las. Het geeft een
indruk van beheerschte wanhoop, van
stoere berusting en onuitgesproken
hartelijkheid die de lezing van de
werken der jonge Fransche auteurs
ons niet vaak biedt.
Het zou mij niet verwonderen dat
men misschien wel het eerst in
het buitenland Malraux er een
verwijt van maakte dat zijn opvatting
van den roman volstrekt niet speci
fiek Fransch is. Ik vind dit volstrekt
geen bezwaar, integendeel. Wij hebben
voorloopig romans genoeg die op een
nagenoeg volmaakte wijze de men
taliteit van den Franschen geest weer
geven, zooals die algemeen als voor
beeld wordt aanvaard. Denkt maar
even na hoe men een dertigtal jaren
geleden oordeelde over de essentieele
Fransche kunst van A. France en ga
dan even na welke geestelijke waarde
die kunst nog voor de generaties van
dezen tijd vertegenwoordigt. Zooals
Péguy zei: tout est remis en question.
Van uit een zuiver literair standpunt
zou ik trouwens wel eens willen weten
wat literair" knapper zou te noemen
zijn dan de eerste zestien bladzijden
van La CondUion Humaine. Er z'jn
er trouwens nog andere die daarvoor
niet moeten onderdoen. Hetgeen dit
boek tot een merkwaardige verschij
ning maakt is zijn sterke condensatie:
van een boek als dit, met zijn rijken
inhoud, had een meer opportunistisch
auteur op zijn minst een half dozijn
zeer verkoopbare romans gemaakt.
La CondUion Humuine is een van
de zeldzame Fransche werken' uit
dezen tijd die waarlijk op het plan
staan der wereldliteratuur.
1) AndréMalraux. La CondUion
humaine. Paris, Librairie Gallimard.
1033.