De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 17 juni pagina 18

17 juni 1933 – pagina 18

Dit is een ingescande tekst.

De Groene Amsterdammer van 17 Juni 1933 No. 2924 4.-, 'f "\ Uit het kladschrift van Jantje Radio en grammofoon Onze discotheek Telefunken-, Odeon-, Colum bia- en Deccaplaten Telefunken brengt het concert in A moll voor vier klavieren met strijk orkest van Vivaldi-Baoh. Bach be werkte dit concert namelijk naar Vivaldi's gegeven voor vier violen. De solisten zijn Georg Bertram, Bruno Eisner, Leonid Kreutzer en Franz Osborn. Het orkest: de Berliner Philharmoniker." Dirigent is Doctor Heinz Unger. De uitvoering van Bach's prachtige bewerking is zeer te loven. Wat jammer eigenlijk dat geen ge bruik werd gemaakt van clavecymbels, vooral omdat er voorloopig wel geen kans meer op zal zijn dat we dit prachtige concert in dien vorm zullen mogen genieten. Ondanks alles echter onzen dank, zoowel aan de vertolkers, als aan Telefunken voor deze mooie aanwinst (Telefunken S. K. 1317/18.). Dr. Heinz Unger zorgt verder voor een waardige opvulling van den over gebleven kant der laatste plaat door verklanking van het tweede deel uit het concert in B moll voor vier violen, cembalo en orkest van Antonio Vivaldi. Prachtig. Wat een weelde van klank. En nu wel degelijk een cembalo (Telefunken S. K. 1318). Voorts werden we aangenaam ver rast met gedeelten uit een tweetal concerti grossi. Odeon brengt name lijk gedeelten uit het concerto grosso in A moll van Antonio Vivaldi, en uit het concerto grosso in D dur van Georg Friedrich Handel. Beide worden uitgevoerd in de origineele bezetting door het Keulsche kamer orkest onder leiding van Professor Hermann Abendroth, die o.a. door de wijze waarop hij eenige jaren geleden de Kurhausconcerten geleid heeft, hier een sterken indruk achter liet. Zijn directie van de beide ge noemde concerti grossi bracht ona een tweetal sfeervolle 25 cM. platen, die te meer voldoen omdat ze qua opname bizonder geslaagd zijn. Wat Vivaldi betreft wordt het allegro moderato parelend, licht en vol overgave uitgevoerd, terwijl het warm getimbreerde adagio (let op den intiemen cembalo-klank) teer en vol ingehouden weemoed gespeeld wordt. * * * Van Handel's concerto grosso in D dur wordt het allegro doorzichtig gespeeld, gevolgd door een brillant uitgevoerd allegro vivace. Zoowel voor den muziek-historicus als voor den alleen klankenweelde zoekenden hoorder twee platen van groote beteekenis (11.813 en 11.833). Eenigen tijd geleden bracht Columbia ons de Partita in C moli van den grootmeester Johann Sebastian Bach, gespeeld door Harold Samuel, in een opname die zoo uitstekend is, zoowel artistiek als technisch, dat ze zeer zeker een bizondere aanbe veling verdient. We zijn Harold Samuel dankbaar dat hij het kamermuziek-repertoire verrijkt heeft met dezen klinkenden schat, al zouden misschien muziek-theoretici de op merking kunnen maken dat Samuel zich vrijheden permitteerde ten aan zien van den" Bachstijl. Het blijft ontegenzeggelijk kunst van grootsche allure. Het bezit van deze platen (Columbia D. X. 427/8) zal menigen muziekliefhebber een offer waard zijn dat hij zeker nooit zal betreuren. Liszt's oeuvre is vertegenwoor digd met een tarantella uit Venezia e Napoll", uitgevoerd door Karol Sfcreter als piano-solist met een symphonie orkest. Tintelend en bruisend van leven, nu eens hartstochtelijk, dan weer mediteerend, is deze taran tella een typisch voorbeeld van het wezen van den romanticus Liszt, die met Paganini een der geniaalste vertegenwoordigers van het toenmalige virtuozendom was. Zoo licht is men geneigd de groote beteekenis van dit virtuozendom te onder schatten, omdat men meestal alleen maar met de reproductieve zijde ervan kennis maakte. Maar de schep pende, hartstochtelijke Liszt gebruikte zijn virtuositeit om alle geheime, nauwelijks te benaderen schatten, die zijn geliefd instrument in zich verborg, dienstbaar te maken aan de bedoelingen van zijn rijken, tin telenden geest, om aan zijn bewonde raars, als het moment van optreden daar was, te schenken volle levens vreugde door feesten van klank. En daarom juist zal men bij het beluisteren van deze tarantella de zelfde gevoelens, die Liszt toen bij zijn bewonderaars wekte, onweer staanbaar bij zich zelf voelen opkomen in de verklanking door Karol Szreter's vaardige vingers. (Odeon 11.832). Een opname van beteekenis brengt ons verder William Murdoch. Hij speelt namelijk de Etude in E dur op. 10 nr. 3 en de Nocturne in Fis dur op. 15 nr. 2. Hoewel ik niets ten nadeele van Murdoch's inter pretatie van de Etude zou durven zeggen, zou ik me de realiseering hiervan soms iets verstilder gedacht hebben. Daarom voldeed mij de lief lijke, teedere Nocturne beter om de juist getroffen sfeer van berusting en weemoed (Decca K. 704). Een bevredigende vertolking schonk ons ook Alfredo Campoli met twee brillante werkjes der viool-litteratuur. Het overbekende Caprice Viennois van Kreisler krijgen wij vol kleur en verve. Vooral echter in het virtuoze La ronde des lutins" van Bazzini toont zich Campoli een violist met een degelijke techniek. Soms zou ik me den pianoklank in dit brillante werkje iets bescheidener gewenscht hebben (Decca K. 630). Het viel me vooral bij deze repro ductie op dat de kwaliteit der Decca platen tegenwoordig zeer goed te noemen is, zoodat practisch de opnametechnici alleen nog maar last hebben met de allerhoogste flageoletten. * * Claude Debussy, de vertegenwoor diger van de specifiek Fransche lyriek, is vertegenwoordigd met twee liede ren, gecomponeerd op teksten van Paul Verlaine, den dichter voor wien Debussy een groote voorliefde toont. De lyrische sopraan Ninon Vallin zingt met pianobegeleiding Ariettes oublices" uit Aquarelles" en Man doline" uit Fêtes galantes". Het zijn beeldjes vol verfijnde bekoring, ge zongen met goed stijlbegrip. Een zeer geslaagde opname. (Odeon 188.505). Practisch volmaakt zijn de door Bichard Tauber gezongen Schubertliederen Leise flehen meine Lieder" (Stftndchen) en Der Doppelganger". Al heeft men deze liederen van den romanticus Schubert ook nog zoo vele malen gehoord, dan nog moet men zich deze opname, indien eenigszins mogelijk, laten voorspelen. Een mooie opname, vol echte, onvervalschte Schubert-lyriek, prachtig gezongen, vol beheersching (Odeon 4523). A. K. Nieuwe uitgaven Gaan wij naar den afgrond ? M. J. Leendertse. Uitgave: Van Gorcum & Gomp., Assen. Drs. S. Cytsma, Conjunctuur en cri sis. Uitgave : Handelswet^jtjjKfhappelijke Bibliotheek, Leiden. Beknopte uitwerkingen der opgaven voorkomende in Beknopt Leerboek van het Handelsrekenen, door H. L. C. Kok. Tweede deel. B. Uitgave: J. B. Wolters, Groningen Den Haag. J. H. Bergmans-Beins. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Uitgave: M. E. Kluwer, Deventer. Het Oude Verbond, Leerboek voor het godsdienstonderwijs voor leerlin gen van gymnasia, middelbare, kweekuloscholen en voor zelfstudie door K. A. Beversluis, Van Gorcum & Comp., Uitgevers, Assen. A. M. de Jong, Frank vcm WezeVs roemruchte jaren. 10e goedkoope druk. Uitgave: N.V. De Arbeiderspers, Amsterdam. Selectiviteit. Wat behoort iedere radioliefhebber hiervan te weten? Uit gave: N.V. Drukkerij Modern, Den Haag. H. J. Schim van der Loeff en J. A. J. Barnhoorn. Zielszieken. 2e druk. Uit gave: J. H. Bomen & Zonen, Boermond. 't".

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl