Historisch Archief 1877-1940
l
* .
rp.% *"
i
^
r
ij".
Miriam Hopkins in
Dr. Jekyll m Mr. Hyde"
I O S C O P Y
L. J. Jordaan
Thrillers
,.Pullman-mysterie no. 12".
,,!>« mummie". i\oxy
I>r._Jekyll and Mr. dfiyde".
Royal
Koxy
Onder de vele dingen, die men van zeer respec
tabele zqde de film kwalijk neemt, is misschien het
onvergeeüijkste haar knauwenden invloed op de zus
terkunsten. Langen tijd hebben wij in de aangename
fictie geleefd, dat b.v. tooneel en film in idyllischen
vrede naast elkander konden voortbestaan met
inachtneming dan der wederzijdsche grenzen.
Helaas de ervaring heeft anders geleerd ! Na
tuurlijk berust de achteruitgang van de
tooneelbelangstellmg op de algemeene vervlakking, de
verlamming der fantasie, de streeling der gemak
zucht en meer zulke nare zaken, waaraan de film
het publiek heeft gewend. Waarom, zouden wij dit
bij herhaling tegenspreken? De ontwikkeling der
gebeurtenissen, dit hebben wij nu wel gezien, neemt
haar loop ? alle verdediging en protest ten spijt.
Maar fcch zijn er zoo'n stuk of wat verschijnselen
die er op wijzen, dat de film tevens den modernen
mensch kieschkeuriger heeft gemaakt. Men neemt
scherper en critischer waar gezicht en gehoor
zijn als aperceptie-media subtieler en
veeleischender geworden. Veel van alles wat wij, ouderen,
vroeger dankbaar van het theater accepteerden
wordt door een jong geslacht als grof, pathetisch
of absurd verworpen. Ijaat ons dit eenstemmiglijk
als degeneratie brandmerken het schenkt ons
althans den troost van n plezierig superioriteits
gevoel. ... het jonge geslacht in quaestie trekt er
zich toch niets van aan.
^ De film is in vele opzichten vollediger, soberder
en exacter dan het tooneel. Er is maar n methode
om deze lastige waarheid met vrucht en overtuiging
tegen te spreken: door n.l. nooit een film te gaan
zien. Voor de rest heeft men haar te aanvaarden
met welke gevoelens dan ook. Dezelfde schade
berokkent de film aan de litteratuur beter en
voorzichtiger gezegd: aan de lectuur. Want para
lellen tusschen groote litteraire kunstwerken en
dito cinegrafische oeuvres zijn nog niet met vrucht
te trekken wegens een voorloopig gebrek aan
activa bij de film. Binnen de grenzen die zij zich
tot nog toe heeft gesteld, blijkt de film echter een
even gevaarlijke concurrente voor het geschreven
als voor het gespeelde drama. Zooals zij zich mees
ter heeft gemaakt van de lichte comedie, het. volks
stuk en de operette, zoo palmt zij ook langzaam
maar zeker de populaire lectuur in. Wie dit nog
niet gelooft, die ga de specimina zien, welker titels
aan den kop van dit artikel prijken.
* *
*
Een thriller schrijven is moeilijk, beweert men.
Ik ge.loof het graag, gezien de desperate mislukking
van veel wat zich in de ontspanningslectuur als
zoodanig aandient. Het irriteerendste in dergelijke
verhalen is waarschijnlijk wel het gemak, waar
mee de auteur over allerlei paraphernalia beschikt.
Hij vertelt u de meest verbazingwekkende,
griezelige of mysterieuse gevallen, die hem niets
meer kosten dan zijn persoonlijke bevestiging,
maar die den lezer de populaire ontboezeming
' ontlokken dat men hem op die manier nog veel
meer kan vertellen. "En ziedaar een van de redenen
waarom de filmische behandeling van derge
lijke zaken reeds aanstonds zooveel boeiender
en acceptabeler is. Het filmverhaal komt met
de bloote verzekering niet meer uit het
moet bewijzen !
De heer Kider Haggard kon zich de weelde
veroorloven te disponeeren over koninginnen
van Sheba, mummies, koningsgraven, herlevin
gen en wat dies meer zij. Wij vonden het een
klein en ietwat wrevelig stemmend kunstje, dat
ons ongeduldig de schouders deed ophalen. Maar
een filmverhaal als De mummie" moet de kaarten
op tafel leggen. Het moet ons laten zien hoe een
verdroogde gemummifleerde Egyptenaar der 18e
dynastie tot leven komt en als een somber spook
in een twintigste-eeuwsche maatschappij rond
wandelt. De heer Wallace disponeerde met vorste
lijke kwistigheid over sneltrein-mirakelen, maar
de film Pullman-mysterie no. 12", moet met de
stukken bewijzen, dat de moordenaar inderdaad
over de daken der voort-ijlende wagons rond
springt en een blinde trein door den nacht voort
raast. Zelfs een kunstenaar als Robert Louis
Stevenson heeft voor een deel van zijn betoog
een beroep te doen op onze goedgeloovigheid. De
film Dr. Jekyll and Mr. Hyde" daarentegen,
heeft waar te maken, dat met de splitsing van
's menschen inborst in een goede en kwade helft,
ook het uiterlijk zich wijzigt.
t Dit alles geeft natuurlijk geen enkele pretentie
als waardeering in hoogeren artistieken zin, maar
het verschaft de film als simpel verhaal een
enormen voorsprong. Want ik geef het den meest
sceptischen toeschouwer te doen ontevreden weg
te loopen, wanneer Boris Karloff als de tot leven
gewekte mummie langzaam de oogen opslaat
zooals men ongetwijfeld bij een analoge passage
het gedrukte verhaal zou terzijde leggen. Wij
gelooven in het geval evenmin als bij het geschre
ven relaas, maar wij hebben tenminste de satis
factie dat tegenover onze welwillende belang
stelling althans een prestatie wordt gesteld
en wij voelen ons aanzienlijk minder bekocht
en bij den neus genomen. En welke geschreven
thriller, die toch altijd een zekere uitvoerigheid
van exposéen beschrijving noodig heeft, kan
het in bondigheid en snelheid van mededeeling
opnemen tegen de directe samenvattende werking
van het beeld:' De film geeft lichte, onbelangrijke
ontspanning maar zij doet het op een wijze, die
niets meer van ons vergt 'dan de zaak waard is.
Met vijf kwartier kijken is het geval afgedaan
en kan men zich weer aan belangrijker dingen
wijden.
Voor hoeveel thriller-novellen is een heele
regenachtige Zondag voldoende?
* *
*
Zoowel in De mummie" als in Pullman-mys
terie no. 12" toont de film zich een meesterlijk
verteller en een suggestief fantast. De zonderlinge
gedaante van Boris Karloff is hier weer met succes
als bietebauw gebezigd en het moet gezegd: op
heel wat acceptabeler wijze dan in het onzedelijke
,Frankenstein". Natuurlijk is het er alles een
beetje op berekend om groote en kleine kinderen
bang te maken in zooverre staat het geen duim
boven de gelijksoortige lectuur. Maar
ondertusschen is zoo'n tot leven komen van de mummie
toch een drommels knap stukje handwerk en vol
brengt de film in de figuur van*,,Ardath Bey",
den opgestanen Im-Hotep der 18e dynastie, een
realisatie, waar de schrijver zich met wat woorden
pleegt af te maken. Bovendien echter weet de
regie, binnen de grenzen der populaire griezelver
telling, een dikwijls voortreffelijke sfeer te geven
(het tooneel der opgravingen in den aanhef
later het museum-interieur) en een sterke spanning
te ontwikkelen.
Dezelfde verdiensten kenmerken Pullman
mysterie no. 12" waarbij dan nog komt dat deze
trein-lectuur in den dubbelen zin, oneindig meer
vaart heeft en aanzienlijk meer film is. Wat men
ook zeggen mag het impliceert een onmiskenbare
verdienste, wanneer met dergelijke tot op den
draad versleten stof de ongeduldigste toeschouwer
wordt vastgehouden. Het penibele oogenblik van
het altijd ontgoochelende slot (de zwakke plek in al
zulke histories) is met veel talent en handigheid
tot het laatste oogenblik verschoven en^ de illusie,
ditmaal eens met een werkelijk pakkende
ontknooping te doen te hebben, zoolang mogelijk
gehandhaafd.
Een bijzonder genoegen was het onzen ouden
vriend Ben Lyon, amoureuser gedachtenisse, terug
te zien ditmaal in de heel wat sympathieker ge
daante van een luidruchtigen, optimistischen
penny-a-liner. Een springlevende metamorfose, waartoe
Uit: Pullman-mysterie no. 12"
zijn opvolger in de liefde, het kus-apparaat_Ramon
Navarro, bezwaarlijk in staat kan worden geacht.
Tenslotte is daar het fameuse Dr. Jekyll and
Mr. Hyde". Het is misschien niet geheel rechtvaar
dig dit product, aan het werk van een echten schrij
ver ontleend en door een kunstenaar gerealiseerd,
met de beide voorgaande films in n adem te
noemen. Maar per saldo werd het filmmanuscript,
Stevenson ten spijt, toch niet veel meer dan een
ordinair griezel-verhaaltje terwijl de film, on
danks enkele zeer sterke fragmenten, niet tot
Mamoulian's beste werk gerekend kan worden.
Oyer deze film werd hier reeds een jaar geleden
geschreven, in verband met het destijds vigeerend
verbod der Filmkeuring. Erkend werd toen de
maitrise, waarmee de filmmaterie werd behandeld
erkend werd tevens het weinig verheffend
niveau, waarop de zenuwsloopende handeling zich
bewoog. Bij het ter perse gaan van dit nummer,
ben ik nog niet" in staat geweest te beoordeelen
welke ravage de censuur in Mamoulian's werk
heeft aangericht wellicht bestaat later aanlei
ding hierop terug te komen.
Voorloopig zij nog eens gewezen op de merk
waardige creatie van Frederic March in de dubbel
rol een inderdaad fabelachtige prestatie van
acteur en film technicus beide. Ook zou ik gaarne
de aandacht vestigen op de ontmoeting van Dr.
Jekyll en de voortreffelijke Miriam Hopkins als de
prostituee. Maar, helaas, zal deze episode dank
zij de noodlottige aanwezigheid van een ontbloot
been wel gecoupeerd zijn.
Summa summarum doet de film als verteller
zich in dezedrie film-thrillers geducht gelden. Een
bescheiden begin, dat den epigonen van_moderne
muziekfeesten en model-voorstellingen overvloedig
gelegenheid geeft medelijdend de schouders op
te halen. Het zij zoo wie de latente kracht achter
deze experimenten voelt, die kan slechts met span
ning de ontwikkeling van een phenomeen gade
slaan dat ten slotte voor de hoogere kunst evenmin
zal halt maken als het voor de lagere heeft gedaan.
Boris Karloff in 33De mummie"
- & .-^ *5f/ 'V ?" S-V^'^X^^
,,-j;-. st^if;J r'~"55^S'
'"' ? *< ^^0-^' - ^' - "'* "*«^^^^^^
? * .." ,\^?y**;."l'
,..--- . , >-«ê.