Historisch Archief 1877-1940
l*, i
LDENDE KUNSTEN
'"
- G. H. Breitner in het Stedelijk
,'. " *r
'a-Vroege Japansche Kunst
Edzard bij P. de Boer
E. VAN DEN TOL
sen zoo sterk verleden, lijkt het ons,
kan in Holland zich herstellen, want
Jaar wortelt hei\ tot een toekomst.
; Breitner in het Stedelijk
Museum te Amsterdam II
f Ik heb in de algemeene Inleiding
froor deze tentoonstelling geschreven,
jJat Breitner nu en dan meer geest
bezit, dan menigeen meent. Een
aerhaald bezoek bevestigde dit. En
iet spreekt evenzeer van zelf, dat bij
tbo'n volstrekt schilder als Breitner
B, dat dit geestige-in de factuur ten
iftrste moet uitkomen en ook wel in. den
?jjd, toen hij nog niet volop Breitner
vwu
. Het haast laatdunkende van den
(childer, ik schrijf liever het
taatUBkende van dit groot schilderschap,
jindt ge in de zelfportretten,
uitgetfeiakt in de oogen en in de houding
tppi.' het hoofd, achterover gezet
jftnover de natuur en tegenover de
aschen, het geestige meer in die
dlderijen enz, waar mensch en
jaalde deelen der natuur
tesaamamen.
Sa- het spreekt opnieuw van zelf,
. bjj Breitner de psychologische
itigheid van een schilder als Bakker
ff niet aanwezig was; Breitner
8 niet een psycholoog, zooals wij
>. tusschen de portrettisten nu en
? voortreffelijkerwijs zien bloeien
''Oor onze oogen; zijn uiting is op
?BÖptsche wijs daarvoor te sterk sub
jectief, en vond haar prooi in het
tadsgezicht en in de bezigheden
daarpj .feu" daartusschen; bewogen kleur
daar gelegenheid zich
overvloeuit t« storten.
A. PLASSCHAERT
Japansche Kunst
in het gebouw
Leesmusenm'',
Kokin, A'dam
In het vroegere
schrijfzaaltje en de
N i e t-B o o k e
nzaal" van het voor
malige
Leesmuseum vindt men thans
een kleine tentoon
stelling Vroege
Japansche kunst"
behoorende tot de
verzameling Felix
Tikotin. Naast een
23-tal schilderin
gen" treft men er
enkele maskers en
een honderd num
mers ambachts
kunst" aan.
De schilderingen
hebben alle den
vorm van de
hangrol of Kakemono,
die niet, als bij
ons, het schilderij,
voortdurend half
vergeten aan den
wand hangt, maar
, alleen dan ontrold
wordt als men het
kunstwerk werke
lijk wil zien" en
ervan genieten,
welk laatste woord
hier op z'n plaats is omdat in de Japan
sche ziel de kunst voor alles aesthetisch
wordt ondergaan.
Deze kleine uitgelezen collectie
biedt zeer zeker vele verleidelijke
Naaktstudie
aangrijpingspunten voor divergaties
over Japansche schilderkunst in 't
algemeen en over de diverse scholen
in 't bijzonder.
* *
*
Laat ons evenwel voor dezen keer
volstaan met op te merken, dat ook
hier weer blijkt, dat de menschelijke
figuur den Japanschen schilder nooit
interesseert, als individualiteit, maar
als type dat een schoon spel van lijnen
een schoone beweging of gebaar mar
keert, en dat de weg van oog tot
hand bij hem zoo snel wordt afgelegd,
dat zijn natuur verbeelding wordt tot
een ongehoord suggestief en schoon
kortschrift.
IHetz Edzard in den kunst
handel P. de Boer
De Duitscher Dietz Edzard is voor
ons land geen onbekende. Kort na
den oorlog werkte hij eenigen tijd in
het Gooi en enkele jaren geleden heeft
men hier in denzelfden kunsthandel
en ook in den Haag bij Kleijkamp,
werk van hem kunnen zien.
Op deze tentoonstelling, die vrij
wel uitsluitend werk uit de aller
laatste jaren bevat, herkent men,
behalve dan uit een enkel werk uit
zijn overgangsperiode, den ouden
Edzard, die zich een tragische don
kerte verloor, niet meer. Zijn bloemen,
vrouwenfiguren en landschappen ge
tuigen allen van een genezen in het
licht."
Hij geneest aan de lichte, kleur
rijke uiterlijke verschijning van jonge
mondaine vrouwen, van bloemen
G. H. Breitner
Hosoda Eishi
on zonnige landschappen, die hij
rustig en blijmoedig, in een sterke en
sobere compositie op zijn doeken
neerzet. . . . Men mag vertrouwen, dat
als dit genezingsproces zich doorzet
(en daar zijn reeds nu aanduidingen
van) de zachte lichte vreugde, waarvan
zijn werk thans spreekt, zich meer en
meer zal verdiepen tot die klare,
aanvaardende wijsheid, waarbij een
mensch geen genezen aan de uiterlijke
schoonheid en het licht meer behoeft,
maar schoon en dat licht als, van
zelf", in al hetgeen men schept, ver
schijnen.
A. E. VAN DEN TOL
Damrak te Amsterdam
k,TS' lir l
ir.
-.