De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 1 juli pagina 13

1 juli 1933 – pagina 13

Dit is een ingescande tekst.

K m f r r*' T* «r i 9 me 13 Lüaersee reis veroorzaakt, worden ruimschoots gecompenseerd door de geringere verblijfkosten en het vele grootsche , natuurschoon, dat men te genieten krijgt. ._, Buitengewoon mooi en uit Nederland^het gemakkelijkst te bereiken zijn de Bondslanden Vorarlberg, Tirol * :«n Salzburg, tot welk laatste hetjialzkammergut behoort met het Dachsteingebied, Bad Ischl, de Pongau «n tal van mooie bergmeren, zooals ,, ds Hallstatter See, waaraan hét -plaateje Hallstatt ligt, bekend door ,( de .vondsten uit het tijdperk der Hall?atattkultuur. Ook voor' mooie berg» tochten, b.v. naar den circa 3800 '1_ «eter hoogen Gross Glockner, biedt -.^.^eze «treek gelegenheid. YOOP een verblijf in de bergen ~ zou ik Tirol en Vorarlberg verkiezen, ?al geef ik toe, dat smaken verschillen ?| «n al is het moeilijk, tusschen al het ff geboden schoons te kiezen. *? -In Tirol vergete men niet, Inns:; bruck en omgeving te bezoeken. -"" Van daaruit zijn prachtige auto' tochten te maken naar het /Uiertal, ' t het Oetztal, den Brenner enz. Vooral als men niet genoeg tijd heeft om 1 verschillende deelen des lands op zijn gemak te bezoeken, verdient dit aanbeveling. In Vorarlberg vindt men het meest ' grootsche natuurschoon in het zuiden dies lands, waar zich de Khatikon-, Ferwall- en Silvrettagruppe bevinden t' met talrijke mooie dalen. In 't midden f >*an- Vorarlberg liggen Bludenz en daarvaji ,de Kote Wand L bij Stuben de" Blexenstrasse, om haar natuurschoon bekend, met Flexenpas (1784 meter); in 't Noorden Q. a. Bregenz, aan de Bodensee gelegen en het Bregenzer Wald. | Voor beoefenaars der wintersport ;is Oostenrijk een ideaal land. Het seizoen begint in December en eindigt A. U Doorzitten Zonnebrand stukgeloopen, branderige of transpireerende voeten. Verzachting en genezing met IMLenPpOtPOEDER Doos 30 en 60 et. Tube 80 c» Strooibussen 60 et. en l gld. Bij Apotheken en Drogisten Vorarlberg voor de hooggelegen streken laat, dikwijls eerst tegen Mei. Dit jaar werd in Mei op de Scesaplana nog aan de skisport gedaan. De Oostenrijksche skileermeesters genieten erecht een buitengewone reputatie. Voor automobilisten diene dat de vvegen, zelfs ba de meeste bergdalen, ehoorlijk zija. In Vorarlberg en lagenoeg geheel Tirol houdt men, evenals in Nederland, bij het ont moeten rechts en bij het inhalen links. In de andere Bondslanden is het omgekeerd, behalve, naar men mij mededeelde, in een klein deel van Salzburg. Natuurlijk is btf rijden ui de bergen de grootst mogelijke voorzichtigheid vereischt, speciaal waar de weg steil en bochtig is en postautobussen van het traject ge bruik maken, wat meestal het geval is. Van Passau tot Hamburg vloeit de Donau door Oostenrijk. Het ver keer te water wordt op die rivier en de groote meren onderhouden door stoombooten, gedeeltelijk uit sluitend voor reizigersvervoer bestemd, met goede accommodatie. De meeste kleine meren worden door motor booten bevaren. Voor beoefenaars der kanosport is van belang, dat de Donau meer natuurschoon biedt dan b.v. de Rijn. Te hunnen gerieve verwijs ik naar het handige, keurig geïllustreerde en van goede kaarten voorziene boekje van Karl Kitzinger Die Donau von Ulin bis Wien", eerste deeltje der serie Die Flussführer", uitgave Dieck & Co., Stuttgart. Wielrijders hebben in de bergen prima remmen noodig. Een drieversnellingsnaaf is gewenscht. Afdalen moet langzaam en voorzichtig ge schieden. Zoo nu en dan zal geloopen moeten worden. De 1366 meter hooge Brennerpas moet betrekkelijk weinig bezwaarlijk zijn. Nederlanders, die een reis naar Oostenrijk willen maken, moeten van een Nederlandschen pas voorzien zijn. Automobilisten moeten natuurlijk bo vendien een triptiek of carnet de passages en douanes hebben alsmede de overige voor autoreizen naar en in het buitenland vereischte papieren. Ik acht mij ten volle verantwoord aan Nederlanders, die Oostenrijk niet of slechts vluchtig kennen en voor dit jaar een reisje naar het buitenland op het programma hebben, den raad te geven, vooral eens daarheen te komen. Ongetwijfeld zal de eerste, keer niet de laatste zijn. Brand bij Bludenz, Juni 1933. ^V"*"1" k*»«* ^ ._.tva ^ ^rr A MOV A »> DE PIONIERS VAN h ET TOERISME MET LUXE REISAUTÓ'S KORTE POTEN 25 - DEN HAAG - LTELEF. 117666 6 dagen HARZ 10 en 31 Juli, 21 Aug. en II Sept. 80.Oude Duitsche Steden 16 Juli, etc. .... 105. VOGEZEN en ZW. WOUD 15 Juli, etc. .115,ZWITSERLAND 17 Juli, 7 Aug....... 190.BEIEREN-TIROL 14 Aug 200.NORMANDIE 12 Aug., 9 Sept 220.MET INBEGRIP VAN UITSLUITEND l E KLASSE HOTELS overzicht van alle reizen van 2?15 dagen zenden wij op verzoek gratis toe 8 9 12 14 15 ONGEVALLEN #met bus, t ra m, spoor, enz. zijn aan de orde van den dag! voor slechts Fl. 2.50 jaarpremie kunt U zich reeds f 5.000 bij overlijden, f 10.000 bij invaliditeit tengevolge van zoo'n ongeval verzekeren bij de NIEUWE SCHIEDAM W O J^ IN IV Postgiro 19154 (Zegelkosten f 0.50) Vraagt inlichtingen ^ri.Petersberg Hotel Königswinter a. d. Rijn ????^?^^?^^??IHBhMBB^^^BHB^^BB^i^HI^BB^B Het toongevende Hotel a. d. Rijn, gepre fereerd door Nederlanders. Prachtig uit zicht. Kamers met pension vanaf Mk. 12.50. Voor adverteeren in deze rubriek £ TOERISME vrage men het tarief aan bij de Administratie van DE GROENE AMSTERDAMMER" Keizersgracht 355 Telefoon 37964 Amsterdam C t f».

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl