Historisch Archief 1877-1940
Dèf Woene- Am«W«l*fffm«r '«rt '1- Juli t933
i«Tt-i»
O S C O P
L. J. Jordaan
Commentaar op Babbitt"
Alfred «reen: Sllver Dollar", Tuschlnskl
t werk betreedt de Amerikaansche film
oudsher bekend en vertrouwd terrein.
Reedg in dien aardiger ouden tijd, toen wij plachten
te brjeschen van ergernis bij iedere
zondagsschoolbyp^cdsie en ieder society -schvumigheidj e
uitHol, fjptnpod, maakte de cowboy-, trekkers- of
wildweBtfthn dé,z.g. ,;western" een uitzondering in
onzen staat van permanente verontwaardiging.
Hoe,-; fel wij de Amerikaansche film dier periode
haten tegenover dit soort capituleerden
,
'
onvoorwaardelijk. En terecht!
t ;;; Want alleen in dit genre films en in de burleske
-: ;(pee|den de Amerikanen geen leentje-buur bij den
.-;JlfcteMören en theatralen afval van het oude Europa
"4j- vonden zij een volkomen zuiver en
oorspronkeIpk accent. In de Western" leefde de behoefte aan
activiteit en luidruchtig optimisme van
denYankee'. Ktrd zich ten volle uit openbaarden zich de ruwe,
^ primitieve instincten van een jong ras. Maar vooral
w "-Ste het hier het kostbaarste, wat een volk bezit,
**.'? Ipt tot uiting kwam: zijn traditie! Dat die traditie,
""fa vergelijking met andere volken, fonkelnieuw
."* 1WW, maakte haar voor het Yankee-hart des te
dierbaarder. De Amerikaan moest namelijk slechte
,3jl e enkel opzicht zuinig zijn en wel op het
" ^téok van zijn geschiedenis. Met een historie van een
f paar eeuwen kan men niet veel kromme sprongen
e > ttakeB?en het is derhalve volkomen verklaarbaar,
, dat de afgrijselijke colonialiBtyle" in New-York
'en Ohicago met denzelfden fluisterenden eerbied
?,. wordt behandeld als de vroege Gothiek in Europa.
Wat echter aan dezen historischen zin een curieus
ett volkomen eigen karakter geeft, is zijn nauwe
, Jèlatie .met den tegenwoordigen tijd. Ondanks
?' ^jSËarvard University, Metropolitan Opera en
J- jböerican Mercury is de Amerikaan van
tegen- woordig nog zeer nauw verwant aan de voortrek
'tfl ken> die met een revolver en een .flesch jenever
_r den,staat Colorado schiepen en Denver-City uit
";- den. grond stampten. Tegenover onze fameuse
m Eeuw" (om van vroegere tijdperken maar
gen) staan wij, Hollanders, met de koele en
schuchtere belangstelling van volkomen
n. Maar met de pioniers van de
rWest" voelt de huidige Yankee zich altijd
inniger verbonden, dan met zijn Europeesche
tijdgenooten. Vandaar dan ook dat de Western"
de eenige vorm van het historisch epos, dat
Amerika kent die eigenaardige vermenging van
traditie en bloedwarm leven vertoont, welke haar
tot een unicum maakt in de geschiedenis der
vol.. Vandaar ook dat zij,voor ons, Europeanen, in
haar naïveteit en primitiviteit, een
overtuigingsIpacbi .en vitaliteit bezit, die aan ons begrip van
en traditie vreemd zijn.
f
*?, *
Zoo sta«n dan de films van BUI Hart, The birth
of a natten", The covered waggon" en vele andere
^.Westerns" ab lichtende momenten in het grauw
f van een eindelpoze en ondragelijke mediocriteit.
De eenige dingen van waarde, waarmee zich
Ame-rifcauit een hopeloos faillieten boedel wist te redden
nww een aera van nieuwe potentie en energie. En
selfs HU terwijl HoUywood in zichzelf krachten
begint te ontdekken, waarin het nog ternauwer
nood kan gelooven is de oude liefde voor dit
nationale thema niet geweken. Na Cimarron" in
1930 brengt .Warner Brothers in 1933 Silver
Dollar".
In eenigszins gewijzigden vorm is deze film niets
anders dan een nieuwe strophe in het epos van
Amerika's geboorte. De geschiedenis begint in
1879 en omspant een stuk historie van hoogstens
dertig jaar maar in dit betrekkelijk korte tijds
bestek is de opkomst van een volk geschilderd,
worden zijn ras-eigenschappen aangeduid. Meer
dan de analyse van een persoon werd deze film
dan ook de synthese van het nationale karakter.
IQ zijn simpele, pretentielooze gedaante, vormt ook
Mer de Western" het tegenwicht voor de
Babbitts" en de Arrowsmith's" maakt zij
deonbiljke eenzijdigheid goed,, die een berouwvolle
Sinelair Lewis eerst korteUngs erkende. Want Yates
Martin, de held dezer geschiedenis, is in al zijn
vluchtigheid toch .rechtvaardiger en completer ge
zien, ,dan de Babbitt" die een heel ras ridiculi
seerde. Men vindt hier zijn daverend optimisme,
zijn geborneerdheid en zijn sentimentaliteit zonder
genade geteekend maar ook zijn eenvoud, zijn
geestkracht en zijn vitaliteit. Achter dit luidruch
tige boosterism" van een weinig elegant
parvenukarakter, ontdekt de hooghartige lezer van de
Menckens, de Drejsers en de Willa Oathers tot
zyn verwondering een onstuimigen. levenswil, die
hem tot nadenken stemt. O, neen het zijn geen
gelijke.wapens, waarmee hier twee nationale stand
punten elkaar bestrijden: de film is bij lange na
nog niet toe aan het raffinement en de doodelijke
exactheid van de litteratuur. Maar het is misschien
juist deze simpelheid dit hartstochtelijk gestamel
wat het cinegrafisch getuigenis zoo sterk maakt.
Wij hebben te lang Amerika gezien door de
malicieuse oogen van een meedoogenlooze critiek, om
niet getroffen te worden door dit argelooze pleidooi
en er de documentaire waarde van te erkennen.
Yates Martin is een avonturier, die met vrouw
en kind the Far West" intrekt om er met duizen
den naamlooze kameraden een nieuwe wereld te
scheppen. Een soort ruwe, primitieve welsprekend
heid, een hartigheid in taal en manieren en een
onverwoestbare blijmoedigheid maken hem popu
lair bij de boys". Evenals zijn prototype, Yancey
Oravat in Cimarron", wordt hij gedreven door
dat ongeneeslijke zwerversinstinct, dat met
grandiose onverschilligheid rijkdommen verzamelt en
wér verwerpt terwille van nieuwe daden, nieuwe
avonturen; Wanneer hij stevig aangeschoten, maar
in den zevenden hemel, thuiskomt omdat men hem
tot mayor van de nederzetting heeft gekozen,
- merkt zijn vrouw bitter op, dat deze eer hem overal
te beurt valt, waar zij langer dan twee dagen blij
ven zonder da,t het hun maatschappelijke positie
een duim verder brengt. Tegenover zijn naïve
blij, ^moedigheid en zijn kinderlijke behoefte aan popula
riteit zwicht echter haar critiek ook wanneer hij
dézaken van een pas opgezet wjarenhuis hopeloos
in de war stuurt door een blind vertrouwen en
allerlei lichtzinnige transacties. Maar op den duur
verloochenen de sterke ras-eigenschappen, die den
grondslag van zijn karakter vormen, zich toch
niet: zijn persoonlijk optimisme, zijn vitaliteit en
zijn dadendrang plaatsen hem *an de spits van
een beweging, die door deze eigenschappen wordt
voortgestuwd en brengen hem omhoog. Hij wordt
achtereenvolgens mayor, postmaster en later zelfs
vice-gouverneur van den staat Colorado. Steunende
op het bezit van belangrijke zilvermijnen, door een
blind maar rechtvaardig toeval hem in den schoot
geworpen, weet hij zich in het openbare leven naar
j voren te werken en met dezelfde achtelooze vrij
gevigheid, die hem in de mijnTi erkerskamperi popu
lair maakte, het hart van de kiezersmassa's te ver
overen. Van alles wat hij verwerft, wil hij per se
de helft afstaan aan iemand of aan iets: het volk
of den staat, never mind. . . . gedeeltelijk uit kin
derlijke ijdelheid, gedeeltelijk uit een natuurlijke
behoefte om mild te zijn en gelukkig te maken. Hij
staat eigener beweging een stuk grond af om er
the biggest and nicest post-office of the States"
neer te zetten en doet aan de stad zijner inwoning mir
nichts dir nichts, een complete opera cadeau. Dat
hij de beeltenissen van Beethoven, Schiller en
Goethe those fellows I never heard of l" wil
vervangen door de effigies van Pete, denbar-man
en Lucky Ann, een saloon-dame, doet weinig ter
zake. Ook wanneer hij door een late genegenheid
wordt bezeten en zich van zijn vrouw laat scheiden
om met een jonge schoone te hertrouwen, wordt
zijn carrière niet gebroken: niemand minder dan
President Cleveland is bij zijn tweede huwelijk
tegenwoordig.
Tot de groote ommekeer komt! De strijd
tusschen goud en zilver beslist over de waarde van
zijn bezit. Uit zilver is zijn leven en zijn levensgeluk
opgebouwd met den val van het zilver komt aan
zijn macht een eind. Als een gebroken en verarmd
man bezoekt hij nog eenmaal zijn" opera, ziet
de schimmen van zijn vergane grootheid nog een
maal herrijzen, om tenslotte aan een beroerte te
sterven juist op het moment, dat hem de be
trekking van postmaster in het door hem gestichte
postkantoor bij wijze van aalmoes wordt toegewe
zen. Maar zelfs op zijn doodsbed verlaat hem het
levenskrachtige optimisme niet. Mind that
MatchEdward G. Róbinsarien Aline Macmahon
in De Zilveren Dollar"
less-Mine" stameltjhij met zijn laatsten^adem in het
oor zijner vrouw, in ongebroken vertrouwen op de
macht van het zilver zijn" zilver. En hij voor
spelt haar de naïve glorie van een begrafenis in een
zilveren doodkist
Yates Martin?dat is het luidruchtige, parvenue,
kinderlijke en levenskrachtige Amerika Babbitt's
pendant. Edward G. Bobinson representeert hem
en doet dit voortreffelijk. Zijn blijde, warme glim
lach behoort bij zijn daverende rhetoriek zijn
simpel gebaar bij zijn immens zelfvertrouwen
zijn gulheid bij zijn dwaze ijdelheid. In deze onrus
tige, beweeglijke en vitale figuur, staat een volle
dige mensch ten voeten uit geteekend. . . ? beter
gezegd: een type, dat het karakter en de geschiede
nis van een ras belichaamt. Dit heeft de regisseur
in die mate begrepen, dat hij bijna nergens merk
baar ingrijpt en de figuur slechts haar eigen leven
laat leven. Om Robinson als Yates Martin draait
de heele film en dit maakt tegelijk haar ver
dienste en haar zwakheid uit. Als in wijlen Mer
cadet" is hier heel de motorische kracht eener han
deling geconcentreerd in een enkel karakter en het
is dit uitnemend geslaagde karakter, dat de film
redt. Want de vaart, de wijde horizon, de grandiose
stuwing der gebeurtenissen, die juist de film zulk
een sterke epische kracht verleenen, werden hier
onbenut gelaten. Maar daar staat tegenover, dat
de bijfiguren, in het bijzonder de vrouw van Aline
Mahon, prachtig en met zorg werden geteekend.
Waarmee dit ongeschreven commentaar op
Babbitt" zijn plaats in de nieuwe Amerikaansche
film met eere verdiend heeft.
Nieuwe uitgaven
Hel verzonken werelddeel, door Will. C.
Burger, L. J. Veen's U.M.. N.V., Am
sterdam.
Een pracht gegeven voor een jongensboek:
Een jong geleerde met zijn broers, op zoek naar
't oude Atlantis met behulp van een duikboot,
worden tijdens een schipbreuk op een onbekend
eiland geworpen, waar nog afstammelingen leven
van dit beroemde Atlantis".
Het is echter zoo phantasieloos opgezet, dat
geen jongen bet slikken zal. Wat doet bovendien
die mallootige doodende straal bij een volk waar
krijgslieden nog in het onschuldig bezit zijn van
schild en speer, die in een soort oud egyptische
stad de orde en liet S'e/.ag bewaren 'i
B.
i'