De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 8 juli pagina 10

8 juli 1933 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

-W: |4.<, K? SCHILDERS Eh J. Raphaël bij van d( bij Kleykamp - Jan 11 ' j i Kfl Jan Sluyters J. Baphaël, bij van der Pelt, den Haag Het is de eerste keer, dat ik het werk zie van J. Raphaël en wanneer ik hi dit artikel zoo goed als alleen over de houtsneden van dezen schilder zal schrijven, dan is het, omdat daarheen zonder omwegen mijn voor keur gaat. Het is in den stipten zin van het woord een genoegen de laatste houteneden van Raphaël te zien, hetzij ze vol figuren enz. zijn, hetzij ze weinig voorwerpen of menschen stellen tegenover een eenvoudigen achter grond. En welke zijn de eigenschappen, die dit genoegen verwekken? Onge twijfeld is een der aantrekkelijke eigenschappen van deze houtsneden, laisiaansche zin voor het komische, zonder bitter heid. Deze zin voor het komische vindt ge even eens bij Dirk Nijland, maar hij is daar gebaseerd op gelijkhebberigheid en op een gevoel van d'eigen voortreffelijkheid. Dit alles te saam doet mij menig werk verkiezen van Ra phaël boven die van Nij land; het leven beweegt zich openhartiger, zonder pose bij Raphaël; inderdaad is n zijner eigenschappen nog: de lust tot het weer geven der 'beweging eener menigte van volk, schepen. of beesten. Van Daalboff, bij Kley kamp, den Haag' 'k Heb laatst bij de be spreking van de tentoon. stelling der Bremmerieden Tentoonstelling van Lier ook van Daalhoff's werk ter loops besproken. Ik vind bij Kleykamp de gelegenA. PLASSCHAERT Eh dat hoe ook het vlak gevuld is, er altijd ruimte is. Dit is de allereerste eigenschap van ze en eene, die ge blijft waardeeren. Een tweede eigen schap is, ge zult het begrepen hebben, de gave van Raphaël het vlak vol te vullen; er zijn geen hinderlijke leegten, noch calvinistische spaarzaamheid, zooals ge die bij Dirk Nijland kunt aantreffen; er is altijd gulheid, geefschheid, die ge erkent o.a. in het mild, wat zinnelijk toepassen van de inkt. Een derde eigenschap, en deze is eene, die zeer meehelpt weer tot het genoegen, is de natuurlijkheid, de eenvoudige vaart in de ontroering. De laatste eigenschap, die ik te vermelden heb, is een soms RabeJan G. A. Decamps heid dit wat uitvoeriger te doen. Het werk van Daalhoff is in allen zin roman tisch; een nkleurigheid ('t zij groen, 't zij geel, 't zij goud) bewijst dit. Het heeft steeds de omhullende spheer, die zulk romantisch werk kan hebben, het heet daarom, droomrig" (dat is de huishoudelijke term voor de gemeenzaamheid der dingen onderling). De onderwerpen zijn typisch Hollandsch, maar krijgen door deze droomerigheid een persoonlijkheid, tegen over al het realistische werk, dat ons in Holland het meest gewoon is. Toch zijn er sporen, nu en dan, van een iets meer realistisch oogenblik bij den schilder, zooals er ook wer ken zijn, waar ge, zoo niet den in vloed dan toch de overeenkomst met een hartstochtelijken realist kunt bemerken (Breitner) hoewel ook daar het romanti sche van nature de baas werd, Maar met dit alles, met de romantische teederheid, met een beschaafdheid, die alle opdringen en aandringen ver mijdt, met een sinds jaren volge houden persoon lijkheid is Daalhoff geen groot schilder. Twee dingen ont breken daarvoor te . . veel in dit werk VOn Wisseling h hier zeker gediep te van de ontroering is nooit vol doende om tot een overwinnend werk den maker te doen geraken en dan, er is een te groote eentonigheid; de schakeeringen, de variaties ontbreken te veel in het bereikte, gemaakte. PI. Zomertentooastelllng bij van I<ler, Amsterdam Bij den Amsfcerdamschen kunst handel vindt de laatste jaren de gewoonte meer en meer ingang tot het houden van Zomertentoonstellingen" waarop dan een kort begrip wordt gegeven van de spécialités de la maison". Deze zomertentoonstelling bij van Lier heeft voor een deel ook zulk een karakter, dat echter voor een nog grooter deel bepaald wordt door het begrip reis" en dan wel speciaal reis naar het Zuiden". Nog steeds is, naar oude traditie, onder onze schilders de trek naar het Zuiden groot; ook vele van de modernen, die men de laatste jaren geregeld in hun ontwikkelings gang op de exposities van dezen kunsthandel kon volgen, hebben aan het Zuiden veel te danken gehad. Schuhmacher b.v. is daarvan een sprekend voorbeeld. In het Zuiden, in Noord Italiëkwam hij destijds voor 't eerst tot zijn synthetische landschappen, waarin de vorm-ele

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl