Historisch Archief 1877-1940
-W:
|4.<,
K?
SCHILDERS Eh
J. Raphaël bij van d(
bij Kleykamp - Jan
11 '
j i
Kfl
Jan Sluyters
J. Baphaël, bij van der
Pelt, den Haag
Het is de eerste keer, dat ik het
werk zie van J. Raphaël en wanneer
ik hi dit artikel zoo goed als alleen
over de houtsneden van dezen schilder
zal schrijven, dan is het, omdat
daarheen zonder omwegen mijn voor
keur gaat. Het is in den stipten zin
van het woord een genoegen de laatste
houteneden van Raphaël te zien, hetzij
ze vol figuren enz. zijn, hetzij ze
weinig voorwerpen of menschen stellen
tegenover een eenvoudigen achter
grond. En welke zijn de eigenschappen,
die dit genoegen verwekken? Onge
twijfeld is een der aantrekkelijke
eigenschappen van deze houtsneden,
laisiaansche zin voor het
komische, zonder bitter
heid. Deze zin voor het
komische vindt ge even
eens bij Dirk Nijland, maar
hij is daar gebaseerd op
gelijkhebberigheid en op
een gevoel van d'eigen
voortreffelijkheid. Dit alles
te saam doet mij menig
werk verkiezen van Ra
phaël boven die van Nij
land; het leven beweegt
zich openhartiger, zonder
pose bij Raphaël; inderdaad
is n zijner eigenschappen
nog: de lust tot het weer
geven der 'beweging eener
menigte van volk, schepen.
of beesten.
Van Daalboff, bij Kley
kamp, den Haag'
'k Heb laatst bij de be
spreking van de
tentoon. stelling der Bremmerieden
Tentoonstelling van Lier ook van Daalhoff's werk
ter loops besproken. Ik vind
bij Kleykamp de
gelegenA. PLASSCHAERT Eh
dat hoe ook het vlak gevuld is, er
altijd ruimte is. Dit is de allereerste
eigenschap van ze en eene, die ge
blijft waardeeren. Een tweede eigen
schap is, ge zult het begrepen hebben,
de gave van Raphaël het vlak vol te
vullen; er zijn geen hinderlijke leegten,
noch calvinistische spaarzaamheid,
zooals ge die bij Dirk Nijland kunt
aantreffen; er is altijd gulheid,
geefschheid, die ge erkent o.a. in het mild,
wat zinnelijk toepassen van de inkt.
Een derde eigenschap, en deze is
eene, die zeer meehelpt weer tot het
genoegen, is de natuurlijkheid, de
eenvoudige vaart in de ontroering.
De laatste eigenschap, die ik te
vermelden heb, is een soms
RabeJan
G. A. Decamps
heid dit wat uitvoeriger te
doen. Het werk van
Daalhoff is in allen zin roman
tisch; een nkleurigheid
('t zij groen, 't zij geel, 't
zij goud) bewijst dit. Het
heeft steeds de omhullende
spheer, die zulk romantisch
werk kan hebben, het heet
daarom, droomrig" (dat
is de huishoudelijke term
voor de gemeenzaamheid
der dingen onderling). De
onderwerpen zijn typisch
Hollandsch, maar krijgen
door deze droomerigheid
een persoonlijkheid, tegen
over al het realistische werk, dat
ons in Holland
het meest gewoon
is. Toch zijn er
sporen, nu en dan,
van een iets meer
realistisch
oogenblik bij den schilder,
zooals er ook wer
ken zijn, waar ge,
zoo niet den in
vloed dan toch de
overeenkomst met
een
hartstochtelijken realist kunt
bemerken
(Breitner) hoewel ook
daar het romanti
sche van nature de
baas werd, Maar
met dit alles, met
de romantische
teederheid, met een
beschaafdheid, die
alle opdringen en
aandringen ver
mijdt, met een
sinds jaren volge
houden persoon
lijkheid is Daalhoff
geen groot schilder.
Twee dingen ont
breken daarvoor te
. . veel in dit werk
VOn Wisseling h hier zeker gediep
te van de ontroering is nooit vol
doende om tot een overwinnend werk
den maker te doen geraken en dan,
er is een te groote eentonigheid; de
schakeeringen, de variaties ontbreken
te veel in het bereikte, gemaakte.
PI.
Zomertentooastelllng bij van
I<ler, Amsterdam
Bij den Amsfcerdamschen kunst
handel vindt de laatste jaren de
gewoonte meer en meer ingang tot
het houden van
Zomertentoonstellingen" waarop dan een kort begrip
wordt gegeven van de spécialités
de la maison". Deze
zomertentoonstelling bij van Lier heeft voor een
deel ook zulk een karakter, dat
echter voor een nog grooter deel
bepaald wordt door het begrip reis"
en dan wel speciaal reis naar het
Zuiden". Nog steeds is, naar oude
traditie, onder onze schilders de trek
naar het Zuiden groot; ook vele
van de modernen, die men de laatste
jaren geregeld in hun ontwikkelings
gang op de exposities van dezen
kunsthandel kon volgen, hebben aan
het Zuiden veel te danken gehad.
Schuhmacher b.v. is daarvan een
sprekend voorbeeld. In het Zuiden,
in Noord Italiëkwam hij destijds
voor 't eerst tot zijn synthetische
landschappen, waarin de
vorm-ele