De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 8 juli pagina 18

8 juli 1933 – pagina 18

Dit is een ingescande tekst.

De Groene Amsterdammer van 8 Juli 1833 No. 2927 De koning" der hedendaagsche operette: Paul Abraham Constant van Wessem Concertgebouw De bloei van de operette als kunstvorm naast de opera, begon omstreeks 1850 in Frankrijk, met Jacques Offenbach. Bij diens operettes zijn meesterwerken, die nog heden ten dage genoemd mogen worden, al ziet men ze, bij ons tenminste, nog maar weinig ten tooneele, helaas. Hoffmanns Erzahlungen" alleen keert sporadisch terug; maar waar blijven de niet minder meesterlijke Orpheus", La belle Helene", La Granduchesse de Gerolstein"? Lecoq zette met zijn La fille de Madame Angot" een punt achter deze Fransche operette-bloei. Reeds begon de Weensche operette de leiding als Weltschlager over te hemen;" Johann. Strauss kwam met zijn Fledermaus" de harten veroveren en gaf daarmee meteen aan de Weensche operette de hegemonie op operette-gebied. Snel volgden de successen elkaar op, de operettes van Franz von Suppé, van Franz Lehar, van Oscar Strauss waren de verrukking van de generatie van 1900. Wie heeft zijn ouders toen niet uit de Lusti ge Wittwe" of uit Ein Walzertraum" hooren neuriën of fluiten? lxr~.«* Hierna begon ook bij de Weensche operette een daling1 van'het niveau, de muziek werd steeds banaler, de componist steeds meer fabrikant zonder ideeën. Er volgde een periode, die van tijdens en na den oorlog, van de show-operette, een import uit Amerika, die vooral in de eerste jaren na 1918 Europa overstroomde met de jazz-operette, waar onder Showboat" van Kern en Rose Marie" van Frimml waarlijk nog niet de slechtste zijn. Deze invasie is echter ook tot staan gekomen en hoewel de show-operette de hedendaagsche operettevorm is geworden ook in de Europeesche landen, heeft de Amerikaansche jazz toch in zooverre bij ons afgedaan, dat men nu tenminste de Euro peesche melodieën verjazzt. Nog steeds is het de Weensche operette, die ook in dezen kwakkeltijd de leiding had, al kwakkelde zij feitelijk even hard mee als de tijd waarin zij leefde. Bobert Stolz, Benatzky, het zijn namen, die nu niet bepaald aan meesterwerken toebehooren. * * * Op het oogenblik is het Paul Abraham, die de koning" van de hedendaagsche, nog steeds Ween sche, operette blijkt te wezen. Weensch is zijn werk, hoewel hij Hongaar van geboorte is; zelfs zjjn Hongaarsch idioom is volmaakt Oostenrijksch geworden. Hij componeert operettes en hij componeert mu ziek voor de film. Hij viert successen in beide gen res. Zijn operettes, Blume van Hawaï", Viktoria und ihr Huzar", Ball in Savoy", het zijn wereld successen geworden. En wie kent niet uit zijn filmmuziek het beroemde ,,Ich bin ja heut' so glücklich" en het niet minder beroemde Eins zwei drei und vier" ? En toch.... Er werd te Amsterdam een concert van muziek uit Paul Abraham's werken gegeven, onder aus piciën van de Avro. De componist dirigeerde zelf. Het Concertgebouworkest spande zich voor zijn scheppingen in, een uitstekende zangeres, Maria Elsner, en een wat minder uitstekende zanger, Louis Graveure, vertolkten zijn gezangmelodieën. Alles was gedisponeerd voor een succes. Dat succes werd ook behaald. Maar voor den meer critischen luisteraar: wat een armoede aan me lodische vinding en van harmonische modulatie werd er hier onder een knappe en goed uitgerekende orchestratie verborgen? Wat werd dit concert lang, eentonig, leeg en onbenullig. Abraham kent maar n wijsje, n wending, n effect, dat hij met veel emphase voordraagt. Alle melodieën lijken op elkaar; Pardon Madame" of wat ge maar wilt van die langzame, kwijnende walstem po's, waarmee Abraham hevig werkt en die hij naar een valsche pathetiek opstuwt, het lijken alle varia ties op hetzelfde thema. Ik heb, eerlijk gezegd die beroemde operettes van Paul Abraham, ondanks hun effectvolle aankleeding en hun trucjes in de muziek, altijd onverdragelijk lang en leeg ge vonden, maar men kent het geduld, waarmee het publiek soms op n enkel bekend en geliefd wijsje uit zoo'n lang en van handeling vervelend werk kan zitten wachten. Een avond van enkel fragmenten uit Abraham's operettemuziek beteekent de dood van die muziek, omdat er dan geprobeerd is het goud" er uit te halen, terwijl hier de gouden standaard allang losgelaten is. ... Een nieuwe "HIS MASTER'S VOICE" Portable en een NIEUWE PRIJS! NIEUWE VACANTIE-PLATEN BJNG CROSBY AND PAUL WHITEMAN'S ORIGINAL RHYTHM BOYS Mississippi Mud; l left my sugar standing in the rain Sweet L'il; Ain't she sweet JESSE CRAWFORD (bioscoop-orgel) A kiss in the dark Pale moon B 4424 B 4445 LEO REISMAN AND HIS ORCHESTRA Stormy weather - Foxtrot B 6349 RAY NOBLE AND HIS ORCHESTRA It's within your power - Foxtrot Maybe I looe you too much - Foxtrot B 6347 LOUIS ARMSTRONG AND HIS ORCHESTRA High Society - Foxtrot I've got the world on a string - Foxtrot B 6345 FATS WALLER AND HIS HOT PIANO Handfull o'keys Smashing Thirds Special B 4902 PAUL WHITEMAN AND HIS CONC. ORCH. Study in Blue (Savino) Special C 4872 Thans voor weinig geld een ideale vacantie-gramofoon traks komt weer de tijd van lange, luie middagen op het strand, van zwemmen en bakken in de zon. De tijd van onbe zorgde, vrije dagen op de hei en picnics in de bosschen Op een zwoelen zomeravond dansen in een ruime veranda. Gauw komen weer al die uitgelaten, vrije dagen in de buitenlucht en die tochten en feestjes zijn niet volmaakt zonder muziekKoop nu de zomer komt -- een portablegramofoon, de nieuwe His Master's Voice. Het Model 97 is handig en soliede en kost slechts fl. 37.50, zoodat deze nieuwe portable nu binnen ieders bereik ligt. On danks dezen zeer lagen prijs heeft het nieuwe model alle eigenschappen van een groote gramofoon: het geluid is zuiver en sterk. De enkelveerige motor speelt 25- en 30 c M.-platen en is voorzien van een auto matische rem. Een platendrager, bevestigd op de draaischijf, biedt gelegenheid tot het meevoeren van twaalf platen. In het Juli-nummer van ons maandblad Voice" bevindt zich een uitvoerige be schrijving van deze nieuwe portable, terwijl U er ook een lange lijst der nieuwste His Master's Voice-platen in zult vinden. Gaarne zenden wij U dit nummer gratis toe en wij verzoeken U ons daartoe onder staande coupon ingevuld toe te zenden. Aan de N. V. Dutch Gramophone Company, Amsterdarosche Veerkade 22-22a, Den Haag Gelieve mij gratis het Juli-nummer van Voice" te doen toekomen. ( ' 1 NAAM: ADRES: WOONPLAATS: "HIS MASTER'S VOICE" Portable no. 97 Alleen-vertegenwoordigster voor Nederland en Ned. Oost-lndië: N.V. Dutch Gramophone Company, Amsterdamsche Veerkade 22-22a, Den Haag ,'*?? H '

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl