Historisch Archief 1877-1940
*<£ 2929
De Groene Amsterdammer van 22 Juli 1933
Schilderkunst Minister van Schaick en de Duitsche
A. Plasschaert
nationaal-socialisten in Limburg
Tcekening J. F. Doeve
Be geschenken" in bet
, . Rijks-Museum ;j
Er zijn twee soorten Rembrandt's,
die'voor allemaal en die voor de weir
igen. Dat is niets wonderljjks; dat
komt voor bij alle talenten en genie' n,
die, 'zooals hij, door en uit een over
vloed een massa werken achtei lieter.
Bij dichters is dat evenzeer het geval;
bij componisten.In een grooten stroom,
die treft door breedte en vaart van
het spoedend water is altijd goud en
slib. Dat is bij Rembrandt! Wie kan
het ontkennen, die geen mee-prater
is ! Wanneer wij dan, van uit deze
algemeene waarheid, de geschonken
Rembrandts, nu in het Rijksmuseum
te zien, verdeelen, dan kunnen wij
onmiddellijk zeggen, dat er van deze
drie twee zijn niet van de belangrijkste
Boort en n van de grootere soort. De
Saskia en de Titus behooren zeker
niet tot de Rembrandt's, die van den
verwant van Shakespeare zijn; de
derde heeft allerlei belangrijkheèn, al
is hij daarom nog niet een Rembrandt
van de breedste en diepste psycholo
gie. En waarom is het Verraad van
Petrus dat nog niet, met al zijn
bewcgenheid en al zijn doorschijnende
klevren? Het Verraad is een werk uit ve
lerlei deelen bestaande, en veel dezer
deelen zijn te waardeeren, maar de
gebondenheid van het schilderij
zie de vele verspreide lichten"
heeft nog niet dat maximum bereikt,
dat de voortreffelijkste kunstwerken
typeert. En 'dan is er nog iets aan dit
rqk-gestoffeerd tafereel, vol door
schijnende bruinen: de volstrekte
psychologie der figuren was den
dramatischen psycholoog, die Rembrandt is,
niet de meeste gebiedende noodzaak;
want eeii schilderslust, die den pronk
niet meed, vindt ge toch hier zeker
aanwezig.
* *
*
Minder dan dit werk /-ij n echter
ongetwijfeld de Saskia (die een leegte
in de verzameling aanvult) en de
Monnik of Titus met een pij enz. De
schildering van het vleesch der aan
staande vrouw van den schilder heeft
niet de schoonheid van een schilder
van den eersten rang, noch heeft zij
de zinnelijkheid van Rembrandt, die,
nooit verdwijnend, bij den schilder
later altijd een beweging zou geven
aan het drama der Eenzaamheid en
van den Toorn. Een Titiaan of een
Tintoretto zou meer verrijking ge
weest zijn voor Holland's eerste
muaeum dan deze twee Rembrandt's; het
is goed in een museum koningen naast
koningen te hebben, al heerschten zij
over verschillen^ gebied.
Dit diende geschreven te worden,
wanneer wij de geschenken kritisch
?wilden beschouwen. Maar dat ver
mindert, anderszins, onzen lof niet
voor de offervaardigheid van de ge
vers der werken. Wij weten, dat zulke
groote geschenken aanleiding geven
;
Doos 30 en 60ct.
aan sommige lieden, om te zeggen, dat
alles gebeurt uit ijdelheid ! Maar wij
zijn verrukt toch om dit soort ijdel
heid, die het land blijvend verrijkt.
Zonder deza ijdelheid" was elk mu
seum armer, en waren vele verzame
lingen schraal en poover. Ik weet ook,
dat het hoogste bij het geven van
zulke geschenken is, een burgerzin vol
trots over 'slands eigen kunst, maar
waarom moeten alle gevers helden zijn
in menschelijkheid, terwijl er onder
de niet-gevers zooveel armetierige
zielen zijn? Laten wij blijven hopen op
vele ijdeleii; deze ijdelheid werkt als
een altruïsme ten opzichte van de
begiftigden !
Een ander geschenk, dat wij hier
niet te vergeten hebben, is de Greco,
door van Beuningen gegeven. Het is
een schilderij van een klein formaat,
maar het bezit allerlei eigenschappen
van een schilderkunst, die sommigen
hebben gebruikt om die van Titiaan
te kleineeren. In den gekruisten Chris
tus treft ons dadelijk, dat zich strekken
en naar boven reizen, dat den Griek
als een onmiskenbare signatuur eigen
is in zijn figuren. Daarenboven is het
landschap onder zijn voeten achter
het kruis, van een verlichting vol ver
latenheid en vul afwachting, die het
genoegen in 't bezit van zulk schilderij
ruimschoots zou rechtvaardigen. Het
is een te prijzen werk van een afzon
derlijk, soms bizar meester, over wien
in Holland velen t9 gemakkelijk praten
zonder voldoenden weet. Het drama
is hier uit een gansch anderen hoek
ontstaan dan bij Rembrandt; het is
ook een drama van grootsche geaard
heid. Beiden te saam te zien, zooals
nu iii het Rijksmuseum, is de veel
zijdigheid van het Leven ervaren. Dit
zien gaat te keer tegen de beperktheid
uit luiheid of armoede. Beiden zijn
figuren, die het leed of een hitsy
gelooven heeft groot gomaakt:
Rembrandt en el Greco. Beide
zijn geen schilders van een vreugde,
maar van een feilen of tragen storm
van het gemoed die bij een groot
getal onzer den diepsten grond op doet
komen) van uit donkerten zonder vorm
of eind) naar een meer zichtbaren streek
Of, omdat zulks meer voorkomt dan
door vreugde, het daarom ook
grooter is dat is een ander vraagstuk;
de beantwoording daarvan, van deze
vraag, zij is met zooveel zaken ver
bonden, dat daarom ik mij er hier van
onthoud.
Tentoonstellingen
Toonkamer Ad. Donker, Rotterdam.
Caricaturen van Stefau Stróbl uit
Stockholm. Tot 25 Juli.
Kunstzaal Joh. D. Scherft, Den
Haag. Ontwerpen van een ex libris en
verzamelingen. Tot l Augustus.
Kunstzaal van Lier, Amsterdam.
Tentoonstelling van Hollandsche schil
ders op reis. Tot 3 Augustus.
Kunstzaal van Wisselingh en Co.,
Amsterdam. Zomertentoonstelling
vanHollandsche en Fransche
schildorkunst der XI Xe en XXe eeuw. Tot
6 Augustus. ' '
Museum Willet lïolthuyzen, Am->
sterdam. Werk van Ja'n Mankes'. Tot
O Augustus.
Studio 32, Rotterdam. Schilderijen
van A. van f!lansdorp. Tot 6 Augustus.
Kunstzaal Dorus Hermsen,
DenHaag. Schilderijen van Hollandsche
Meesters. Tot 15 Augustus.
Kunstzaal Aalderink, Amsterdam.
Tentoonstelling van schilderijen en
ethnografica. Tot 15 Augustus.
Stedelijk Museum, Amsterdam.
Tentoonstelling van werken van G. II
Breitner. Tot l September.
i*