Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 22 Juli 1933
'<^J
"**'
i* *
&
Parijsche notities
? Bioscopy L. J. Jordaan
werd hartstochtelijk geapplaudisseerd en ge
floten door de intelligentsia van het Quartier en
de Montparno's. Het was alles een beetje jong
en geëxalteerd maar het bracht leven in een
zeer muffe en stoffige brouwerij. Het was ontzaglijk
PC n
PABAMOÜN
Over bioscopen
IE een jaar of zes,
zeven geleden voor het
laatst de Parijsche
bioscopen bezocht,
vindt er nu totaal ver
anderde toestanden.
De gemiddelde cinéma
dier dagen was een
ouderwetsch, slecht
geventileerd lokaaltje
met de spiegels en het
roode pluche van het
> Tweede Keizerrijk en
een atmosfeer, die
uit hetzelfde tijdvak
scheen te stammen.
De zitplaatsen waren
berekend op een
tengeren H.B.esser en met
een dergelijke virtuosi
teit georiënteerd, dat
hoogstens een kwart
der bezoekers een redehjk uitzicht op het doek
had. Het algemeen benul voor de film was
navenant: behalve de streng-afgescheiden groep
«ier-*oenmaals bloeiende avant-garde, bestond het
uit een tamelijk béte kudde uitgaanders,
hét totaal onverschillig was, wat of wie ze
in de bioscoop gingen zien. Ik herinner mij nog
levendig omstreeks '27 te dezer plaatse te hebben
bericht omtrent een boulevard-theater, dat een
film annonceerde avec Conrad Weidt (sic) et
Bernhard Goëtzke (sic)", welke personages geen
van beiden in gezegde film voorkwamen een en
a,nder zonder dat er een haan naar kraaide.
Was in dien tijd Parijs op filmgebied, zoowel wat
outillage als cultuur betreft, hevig achter bij Berlijn
en Amsterdam - tegenwoordig zal niemand dit
meer durven beweren. De Amerikanen zijn sinds
dien in den stormpas door Europa getrokken en
aelfs de heilige traditie der Molière-stad was voor
lien niet veilig. Zij begrepen volstrekt niet, waarom
«en theater met etensluchtjes en
spit-in-den-rugzetels respectabeler was dan een behoorlijk geven
tileerd dito met plaatsen van normale afmetingen,
Ook was het hun niet duidelijk, waarom de bezoe
ker, die betaald had om het projectiescherm te zien,
per se vergast moest worden op het riante spectakel
van zijns voormans rug. Tenslotte meenden zij,
Van zijns voormansrug
dat een volwassen en toerekenbaar publiek althans
behoorde te weten, waarom het een bepaalde bios
coop bezocht. Van dit alles gaven zij de tastbare
demonstraties door met overzeeschen spoed zelf
theaters in Parijs neer te zetten Tempels der
Moderne Degeneratie, die den afkeer en de veront
waardiging van lederen weldenkenden Franschman
opwekten. Hetgeen niet wegnam, dat binnen luttele
jaren dit voorbeeld algemeen was nagevolgd: de
gribusjes met de spiegels en de kinderstoeltjes wer
den weggevaagd en geen Parij zenaar laat zich meer
$pn Jannings voor een Veidt verkoopen. Parijs
heeft tegenwoordig een voortreffelijken
cinemato:grafischen service, die voor geen stad ter wereld
behoeft onder te doen en in sommige opzichten
?ons land b.v. met stukken vóór is.
Dit geldt met name de selectie-mogelijkheid,
-welke voor den filmliefhebber bestaat. Wij kennen
in Holland voorloopig nog slechts twee soorten
theaters: dure en goedkoope die twee soorten
films brengen: dure en goedkoope. Dit is onze
eenige selectiekans van een keuze naar goede
en slechte films, is geen sprake. De eene week brengt
dezelfde bioscoop een uitstekende film, de volgende
week de afgrijselijkste kitsch. Terwijl een over het
algemeen vrij critische en behoorlijk geïnitieerde
pers het publiek steeds kieschkeuriger maakt, blijft
die aartsvaderlijke toestand maar rustig voortbe
staan. Niemand weet, wat hem de eerstvolgende
week in zijn lijf-theater boven het hoofd hangt:
Bamon Novarro of G. W. Pabst.
In Parijs nu heeft men sinds lang begrepen, dat
deze sleur op den ondergang van het bioscoopbedrijf
moet uitloopen. Het filmpubliek is tegenwoordig
veel te gedifferentieerd, om zich hudje-met-mudje
te laten inlijven bij een corps bioscoopgangers, die
geduldig slikken wat men huft voorzet. Een theater
kan slechts bloeien, wanneer het zich een vasten
Het uitschakelen van fyet variéténummer
f
kring van bezoekers heeft gevormd, aan wier smaak
het tegemoetkomt. Volgens die opvatting heeft
Parijs onder haar bioscopen een uitgebreid aantal
die slechts met zorg gekozen films brengen, be
rekend naar een bepaald intellectueel minimum.
Men kan zich vrijwel zonder het programma te
raadplegen aan zulk een theater toevertrouwen,
zonder teleurgesteld te worden. Een eerste en voor
treffelijk geziene maatregel is, dat het hinderlijke
variété-nummer werd uitgeschakeld.
Ook hierin heeft zich de practische
Amerikaansche geest doen gelden. De bittere ervaring heeft
het filmbedrijf geleerd, dat de film-voor-iedereen
een hersenschim is geworden en Hollywood aar
zelde niet de consequenties te trekken. Te dezer
plaatse werd reeds uitvoerig melding gemaakt van
. de opvatting, welke een der vooraanstaande
Amerikaansche producers, Benjamin Hampton, onlangs
publiceerde: Dat the film for the masses" heeft
afgedaan en alleen een film for the classes" pro
ductie en bedrijf kan redden.
In dit opzicht heeft het overigens zoo traditioneele
Parijs een merkwaardig begrip getoond. Terwijl
men ten onzent nog zweert bij de uitgemergelde
amusementsfilm met een sappig nummertje variété,
is men ginds zoo verstandig zich te richten naar de
opzienbarende waarheid, dat men om bepaalde
groepen naar zich toe te halen, aan bepaalde ver
langens behoort te voldoen.
Nog altijd zoekt de Hollandsche toerist, die zijn
krantje of zijn Semaine a Paris" opslaat teneinde
zich filmisch te orienteeren, het eerst naar de
fameuse Ursulines". Traditie zoowel als ervaring
brengen hem hiertoe: de naam Studio des Ursuli
nes" vertegenwoordigt nu eenmaal op historische
gronden het begrip selecte film" met al het
d'rauf und d'ran van snobisme, excentriciteit en
aanstellerij. In deze stoffige pijpenla werden zeven
jaar geleden de eerste veldslagen geleverd tussohen
surrealisten en andere wilde volksstammen werd
Man Kay's Etoile de Mer" ten doop gehouden
naast Clermain Dulac's Coófuille et Ie clergyman"
D ie zalige fauteuils
gewichtig in de oogen der participanten en een
gezonde ergernis voor hen, die er wel erg graag
aan wilden, doch niet konden deelnemen. Kortom
het was zoo ongeveer, wat in haar bewogen tijd
de Filmliga voor Holland was. Onder dit voorbe
houd dan, dat hier beide partijen zich allang weer
over iets anders dik maken dan rare
avant-gardefilms, surrealisme en de vraag of er wel netjes
gepolemiseerd werd. Terwijl bij ons waarachtig
nog altijd zeurkousen zijn....
Aldus staat men in de Ursulines" op
historischen bodem en hoewel men nog steeds den
indruk heeft, dat gezegde bodem wel eens aan
geveegd mocht worden, zoo is de zaak toch aan
merkelijk geciviliseerd. Ook hier ging de
Amerikaansche geest profaneerend, maar weldadig over
traditie en nationale zuinigheid. Ik weet niet
of er boven" nog altijd die benauwde
menschenkooien zijn, waar acht volwassen personen met
stoel-en-al in een soort baby-box werden opge
sloten en die men blijmoedig: balcon-loge
noemde. Sinds er beneden n.l. die zalige fauteuils
staan, denk ik er niet meer aan het parterre te
verlaten. Dat is nu iets, wat wij in Hollands met
al zijn luxe en comfort nog niet kennen....
Het is verbazingwekkend voor den vreemdeling,
die zoo op gezette tijden zijn Parijs doet, te
constateeren hoe dat wonderlijke, bedompte
oliekoekenkraampje in de onvindbare zijstraat der
Rue Gay-Lussac, zich heeft weten te handhaven.
En dat niet alleen: behalve een sleep navolgers
hebben de heeren Tedesco c.s. zich een dependance
kunnen veroorloven in het luxe-kwartier der
Champs-Elysées. Een volslagen zaal met de nieuw
ste comforts geoutilleerd, aanzienlijk pompeuser
en officieeier van uiterlijk dan het hoofdkwartier,
dat ondanks de goede zaken, zijn typisch karakter
van studenten-theater nog steeds niet verloochent.
Belangrijker dan het incidenteele welzijn van
de Ursulines" en haar off-spring is echter het
verschijnsel der hiervóór gememoreerde navolgers.
Was het de Studio '28" of de Oinc Latin" of
de Agriculteurs" of een andere pientere onder
neming, die het eerst de voetsporen van Tedesco
drukte? Hoe dit zij met verbazingwekkende
snelheid rezen de kleine zaaltjes uit den grond,
die aanvankelijk als Studlo-'s 4'avant-garde"
coquetteerden met de gewaagde onbegrijpelijkuederi
der jonge Parijsche cinéastes", doch later aan
merkelijk op hun schreden terugkeerden. Sinds
er n.l. geen avant-garde" meer bestaat, kwamen
ook de fotografische bizarrerieën automatisch te
vervallen. Men vertoont er sinds lang geen dansende
boordjes eii dramatische film (zee-)sterren meer
al deze kleine theaters werden wijkplaatsen voor
een vasten kring van belangstellenden, die zich
de vrijheid permitteerden regelmatig goede films
te willen zien.
En ziehier nu het opmerkelijke: die kleinere en
grootere cinema's, waar niet de duurste doch wél
de met oordeel gekozen film werd vertoond, bleken
zeer gedecideerd in een behoefte te voorzien. Het
publiek, dat niet alleen met zijn oogen doch ook
met zijn hersens naar een film kijkt (en dat is
talrijk veel talrijker dan de Hollandsche bioscoop
exploitant denkt !), dat publiek heeft het bioscoop
gaan geleerd, omdat het zijn bioscopen vindt,
waarop het rekenen kan! In dit opzicht heeft Parijs
den profetischen blik gehad, voor hetgeen men ten
on/ 3nt eerst heden met moeite gaat begrijpen. Want
dat het ook bij ons dien kant uit moest, staat vast.
v