De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 29 juli pagina 10

29 juli 1933 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

J ' K. G. W. Knap 'K. Hermsen. den Haag Het is nog steeds de geliefde ge woonte in Holland geld te verliezen in solide beleggingen, waarvan de soliditeit tot een onwerkelijkheid werd en waarvan het weerkeeren dezer soliditeit wel zeer verlangd wordt, maar daarom zich nog niet zal herstellen. Er zijn veel beleggingen in een roes gedaan, iu een roes van voorspoed, maar die na dien roes, nu de waereld zich om-wringt, wel nooit meer zullen worden tot een werkelijkheid. NatuurIjk kunnen yoetle schilderijen op een oogenblik eindeloos worden onderschat, ze kunnen door een mode geweerd wor. den (zie b.v. voor zulke gevallen de Vermeer's een tijd lang!) maar ze zijn daarom niet waardeloos; hun waarde sliapt of dut een poosje, maar wordt zeker weer wakker en sterk. Het is een gedachte, die mij dikwijls troost, en die ik reeds dikwijls in den Amsterdam mer besprak: zij hoefde daarom ook bij mij niet gewekt worden door den prospectus van den heer Kees Herm sen. n der twee Hermsenieden, die, na een fleurigen Vader, als vlij tige zoons met gewiekstheid, die zich achter een bepaald savoir agir verbergt, in den Haag kunsthandels drijven, en die gaarne bereid /.ijn alle gewenschte inlichtingen te geven. Van dit laatste ben ik niet geheel gewis; er zijn altijd geheimen in iedere zaak, die het voegt te bewaren, waarom ook hier niet? Maar in allen gevalle, is er nog bewe ging mogelijk in den kunsthandel en is er nog hoop op koopers, anders zou deze heer niet een kunsthandel hebben geopend. En dat is niet de eenige nieuwe kunsthandel, dien we zullen zien in dezen zomer. Er komt er nog n van een zeer actieve groep, Verona bij wie de verborgen auctor" wel de voornaamste kracht vertegenwoor digt. (0>e moet toch niet alle wijnen gelooven op hun etiket, en niet alle sigaren naar hun bandjes schatten). Er is dus beweging in den kunsthandel in den Haag, en voor die zaken, die sloten, komen plaatsvervangers. Niet alle plaatsvervangers: die ge u denken kunt. Er kon nog iets komen, dat nooit nog in den Haag te vinden was. Kil dat zou zijn uiterlijk een arm, haast onooglijk zaakje, maar waar ge (soms gebeurt zóó iets in Parijs) door een zekeren smaak gekozen of door een fijnen flair opgeduikeld, allerlei schil derijen en beeldhouwers voridt, die i i de toekomst als een natuurlijk.e dracht den krans van laurier zou dragen. De zaak van den heer Kees Hermsen is zoo'n bedrijf zeker niet. Het is een kleine en bepaald deftig-gewilde in stelling, waar een gesoigrieerd heer zijn klanten gaarne zal ontvangen bij wer ken, die alle een naam dragen, ver sierd zijn met de opgave van een naam, die in allen gevalle klinkt als een klok en waar de gefortuneerden, die een uitstapje wagen op het gebied der schilderkunst, zeker door d e benamin gen der schilderijen worden gerust ge steld en zich behagelijk gevoelen in dit hun verwant milieu" of-te-wel mid den. Wij bevonden ons dan eveneens in dit midden, waar enkele stoelen en een enkel Oostersch voorwerp den op zijn klanten gewenschten indruk voor den eigenaar der zaak zeker niet verzwak ten. De heer Kees Hermsen, de jongste kunsthandelaar dus in den Haag (de jongste naar datum van de opening zijner zaak) heeft een tentoonstelling ingericht van portretten, van oude, uit verschillende schilderscholen. En SCHILDERS EN Portrettententoomtellin^ F. Hartman en H. Center - Gedenkt naar wat ik zag van deze portretten in de voorzaal dezer huizinge Herm sen, zijn er een aantal goede bena mingen of gewaardeerde namen op de lijsten der schilderwerken aan te treffen (een schilderij is voor velen een meubel, dat wel benaamd of wel-gesigneerd een gezocht bewijs is hunner wel-gezetenheid) en we vinden er niet alleen zeventiende eeuwsche uitingen, maar zelfs is (erg laat voor zulke def tigheid) hier een teekenirig te vinden vanRenoir(misschien staat.omdat deze Renoir zóó laat is, het werk in de uitstalkast aan de straat), een teekening wel een beetje zwaar voor de anders flonkender schilder. Binnen. in de voorzaal nog eens, vond ik de door de eeuwen gestabiliseerde namen op vele lijsten. Hier was van- Calcar. Cornelis de Vos, die m Rrassvl een zoo bizonder kinderportret heeft: hier was Jacob (izn. Cuyp, Cornelis Troost. Moreelse, J. v. Havesteyn door een werk of door signatuur vertegenwoor digd ; hier was een gri j ze Terborgh te vinden, die een ietwat .mistroostige vrouw aan ons voorstelde, die niet voor haar genoegen op de wereld was.(ie ziet. dit alles maakt alles watik u van de zaak van den heer Kees Hermsen vertelde. niet te schande, .liet is een zaak. die. voor haar del'tigheid. rustig begint (ik zie dat zóó graag; het past zóó bij onzen landsaard) en waar ik ook lirueghels verwacht en dergelijke zeldzamejmeesters. die vroeger naar Ameri ka (in hun werken dan) reisden en in den tijd van den dollen voorspoed daar ook De illustrati gina zijn on Gedenkboek der Knap. u Vlijt" t A. Plasschaert e bleven, bij filmsterren. ... Ik zie het nu opeens; we hebben of we zullen in Holland stars" hebben; is de zaak van den heer Kees Heimsen, waar alle schilderijen te koop zijn (dat is iets nieuws in den kunsthandel !) niet een zaak voor hen. En zonden adel en ,,stars" daar dan ook in de toekomst niet ontmoeten, wanneer deze toekomst weer rozig is? Wij willen voor hem hopen op een rozig-getopte Eoos. . F. Hartman en H. Verburg. den Haag, 't t'enter s_«i In de kunsttaal ,,'t Center", Toren straat 140, den Haag, worden de ten toonstellingen gehouden (ze zijn we zen tlijk ten-oiider-gebracht) in een kelder, die voor den schilderkunstzoekenden toeschouwer elektrisch wordt verlicht, wanneer hij, niet on rustig dat hij naar benêe moet gaan, de trappen begint af te dalen. Deze kelder is dus een tegenstelling met de zaak van den heer Kees Hermsen en door zijn eenvoudige muren en door zijn needrige ligging ten opzchte van de straal wordt deze tegenstelling voor ons gemoed nog verduidelijkt. Het spreekt van zelf. het volgt zelfs G. W. Knap

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl