Historisch Archief 1877-1940
J
' K.
G. W. Knap
'K. Hermsen. den Haag
Het is nog steeds de geliefde ge
woonte in Holland geld te verliezen
in solide beleggingen, waarvan de
soliditeit tot een onwerkelijkheid werd en
waarvan het weerkeeren dezer
soliditeit wel zeer verlangd wordt, maar
daarom zich nog niet zal herstellen.
Er zijn veel beleggingen in een roes
gedaan, iu een roes van voorspoed,
maar die na dien roes, nu de waereld
zich om-wringt, wel nooit meer zullen
worden tot een werkelijkheid.
NatuurIjk kunnen yoetle schilderijen op een
oogenblik eindeloos worden onderschat,
ze kunnen door een mode geweerd
wor. den (zie b.v. voor zulke gevallen de
Vermeer's een tijd lang!) maar ze zijn
daarom niet waardeloos; hun waarde
sliapt of dut een poosje, maar wordt
zeker weer wakker en sterk. Het is een
gedachte, die mij dikwijls troost, en die
ik reeds dikwijls in den Amsterdam
mer besprak: zij hoefde daarom ook
bij mij niet gewekt worden door den
prospectus van den heer Kees Herm
sen. n der twee Hermsenieden,
die, na een fleurigen Vader, als vlij
tige zoons met gewiekstheid, die zich
achter een bepaald savoir agir verbergt,
in den Haag kunsthandels drijven, en
die gaarne bereid /.ijn alle gewenschte
inlichtingen te geven. Van dit laatste
ben ik niet geheel gewis; er zijn altijd
geheimen in iedere zaak, die het voegt
te bewaren, waarom ook hier niet?
Maar in allen gevalle, is er nog bewe
ging mogelijk in den kunsthandel en
is er nog hoop op koopers, anders
zou deze heer niet een kunsthandel
hebben geopend. En dat is niet de
eenige nieuwe kunsthandel, dien we
zullen zien in dezen zomer. Er komt
er nog n van een zeer actieve groep,
Verona
bij wie de verborgen auctor" wel
de voornaamste kracht vertegenwoor
digt. (0>e moet toch niet alle wijnen
gelooven op hun etiket, en niet alle
sigaren naar hun bandjes schatten).
Er is dus beweging in den kunsthandel
in den Haag, en voor die zaken, die
sloten, komen plaatsvervangers. Niet
alle plaatsvervangers: die ge u denken
kunt. Er kon nog iets komen, dat
nooit nog in den Haag te vinden was.
Kil dat zou zijn uiterlijk een arm, haast
onooglijk zaakje, maar waar ge (soms
gebeurt zóó iets in Parijs) door een
zekeren smaak gekozen of door een
fijnen flair opgeduikeld, allerlei schil
derijen en beeldhouwers voridt, die i i
de toekomst als een natuurlijk.e dracht
den krans van laurier zou dragen. De
zaak van den heer Kees Hermsen is
zoo'n bedrijf zeker niet. Het is een
kleine en bepaald deftig-gewilde in
stelling, waar een gesoigrieerd heer zijn
klanten gaarne zal ontvangen bij wer
ken, die alle een naam dragen, ver
sierd zijn met de opgave van een naam,
die in allen gevalle klinkt als een klok
en waar de gefortuneerden, die een
uitstapje wagen op het gebied der
schilderkunst, zeker door d e benamin
gen der schilderijen worden gerust ge
steld en zich behagelijk gevoelen in dit
hun verwant milieu" of-te-wel mid
den. Wij bevonden ons dan eveneens in
dit midden, waar enkele stoelen en een
enkel Oostersch voorwerp den op zijn
klanten gewenschten indruk voor den
eigenaar der zaak zeker niet verzwak
ten. De heer Kees Hermsen, de jongste
kunsthandelaar dus in den Haag
(de jongste naar datum van de opening
zijner zaak) heeft een tentoonstelling
ingericht van portretten, van oude,
uit verschillende schilderscholen. En
SCHILDERS EN
Portrettententoomtellin^
F. Hartman en H.
Center - Gedenkt
naar wat ik zag van deze portretten
in de voorzaal dezer huizinge Herm
sen, zijn er een aantal goede bena
mingen of gewaardeerde namen op
de lijsten der schilderwerken aan te
treffen (een schilderij is voor velen een
meubel, dat wel benaamd of
wel-gesigneerd een gezocht bewijs is hunner
wel-gezetenheid) en we vinden er niet
alleen zeventiende eeuwsche uitingen,
maar zelfs is (erg laat voor zulke def
tigheid) hier een teekenirig te vinden
vanRenoir(misschien staat.omdat deze
Renoir zóó laat is, het werk in de
uitstalkast aan de straat), een
teekening wel een beetje zwaar voor de
anders flonkender schilder. Binnen.
in de voorzaal nog eens, vond ik de
door de eeuwen gestabiliseerde namen
op vele lijsten. Hier was van- Calcar.
Cornelis de Vos, die m Rrassvl een
zoo bizonder kinderportret heeft: hier
was Jacob (izn. Cuyp, Cornelis Troost.
Moreelse, J. v. Havesteyn door een
werk of door signatuur vertegenwoor
digd ; hier was een gri j ze Terborgh te
vinden, die een ietwat .mistroostige
vrouw aan ons voorstelde, die niet voor
haar genoegen op de wereld was.(ie ziet.
dit alles maakt alles watik u van de zaak
van den heer Kees Hermsen vertelde.
niet te schande, .liet is een zaak. die.
voor haar del'tigheid. rustig begint
(ik zie dat zóó graag; het past zóó bij
onzen landsaard) en waar ik ook
lirueghels verwacht en dergelijke
zeldzamejmeesters. die vroeger naar Ameri
ka (in hun werken dan) reisden en in den
tijd van den dollen voorspoed daar ook
De illustrati
gina zijn on
Gedenkboek
der Knap. u
Vlijt" t
A. Plasschaert e
bleven, bij filmsterren. ... Ik zie het
nu opeens; we hebben of we zullen in
Holland stars" hebben; is de zaak
van den heer Kees Heimsen, waar
alle schilderijen te koop zijn (dat is iets
nieuws in den kunsthandel !) niet een
zaak voor hen. En
zonden adel en
,,stars" daar dan ook
in de toekomst niet
ontmoeten, wanneer
deze toekomst weer
rozig is?
Wij willen voor
hem hopen op een
rozig-getopte Eoos. .
F. Hartman en H. Verburg.
den Haag, 't t'enter s_«i
In de kunsttaal ,,'t Center", Toren
straat 140, den Haag, worden de ten
toonstellingen gehouden (ze zijn we
zen tlijk ten-oiider-gebracht) in een
kelder, die voor den
schilderkunstzoekenden toeschouwer elektrisch
wordt verlicht, wanneer hij, niet on
rustig dat hij naar benêe moet gaan,
de trappen begint af te dalen. Deze
kelder is dus een tegenstelling met de
zaak van den heer Kees Hermsen
en door zijn eenvoudige muren en
door zijn needrige ligging ten opzchte
van de straal wordt deze tegenstelling
voor ons gemoed nog verduidelijkt.
Het spreekt van zelf. het volgt zelfs
G. W. Knap