Historisch Archief 1877-1940
"l4--. :",
l J.l s .
f.
.TEEKENAARS
in kunstzaal Hermsen
trburg in kunstzaal
?k G. W. Knap
i deze
paI aan het
en
schil?, van ,,De
inent
A. E. v. d. Tol
het voorgaande, dat deze kelder
kenter een hol is voor de jonge
nstenaars, die nog niet de lijsten
sènd bij hun werk, wél kunnen be
en, of waarvoor in een ouder eeuw
geen lijsten door Hermsens wor
den gezocht. Het is
een hol voor de jonge
kunstenaars, die daar
door eenigszins be
daagde litteratoren
of door broeders, die
voor
drachtskuiistenaar zijn, aan het
publiek, dat dikwijls
nog jeugdig is,
worvoorgesteld. Er heerscht daar
. een zekere hartelijkheid; of
praecieser, het hart heeft met
voorstellende woorden altijd wat.
maken. Ik merkte dat. bij de
msteedschen de Kat; ik vermoed,
ik het ook zou gemerkt hebben bij
schilder Hartman, ingeleid door
* broeder (doordat ik niet
aaiiweion zijn, kan ik niet met zekerheid
;en of de broeder ook den heer
jurg inleidde). De heer Verburg
l hierheen, naar den kelder van 't
ber, aquarellen, veel ochtenden over
schappen, en bekende bergen als
)rachenfels voorstellend. Hij
Ver; doet dat op een rustige manier,
Js iemand dat doet, die nog niet
veel, te veel met zijn persoonlijkheid
heeft uit te vechten, en het is ongetwij
feld, ook voor de familie aangenaam
geweest, dat de ochtenden hem wel
gelukten; gaarne ziet men toch de
jeugd en den morgen samen. Ook bij
den heer Frans Hartman vindt ge
zeker een ochtend, en zeker een aantal
stillevens; n met glazen knikkers, n
ander met de cello. Daar ik bij een
vriend juist een schilderij zag mét een
cello, en mi hier deze cello vind, kreeg
ik opeens een achterdocht: zouden
wij de periode der cello's krijgen (het
nobele mensehlijk instrument !)
y.ooals wij een tijd lang het tijdvak der
duiven en dat der couranten in de
schilderkunst hebben gekend? Het is
mogelijk; ontdekkingen door den eene
zijn als voedsel voor vele anderen. Het
stilleven van den heer Fr. Hartman is.
voor zoover mij de kelder toeliet het
te zien, ongetwijfeld nog in zijn
begin. Het heeft meer lust in détails
echter dan deze tijd gewoon is; eri
waarschijnlijk is die lust tot détail ook
echt, want in de, zooals tegenwoordig
verplicht is, wat vierkante stadge
zichten, enz. is ook lust tot een détail
in de kleurschakeering. |SM
lieide jonge schilders lijken mij van
deze gesteldheid te zijn, dat zij door
onrust ons nooit onrustig -zullen ma
ken. Hun leven zal in hun werk wel
komen geleidelijk aan. Ze zullen gelei
delijke Hollanders zijn. Ik hoop in den
kelder" ook eens ongeleidelijke Hol
landers te ontmoeten; wij hebben een
zwak voor ongeleidelijkheid. PI,
Singel bij de Munt te Amsterdam
,?.;<>= */,.
roV»-'
S""^'- '.
^C"'?:
lpe?.i . ?
3%i-:»','.
fe-Si'/f.'
f
g£
i-1?-. >*,-*,,
* * ?$£?
n?
j.rêv.
p»'Ü£
f,»'!*
K ~w&
,'?;?'<... M
* , 'j. .-f
?:.;&-?
&r~
IfL--.
G. W. Knap
Gerrit Wllleni Knap geken
schetst als kunstschilder en
aesthetieus.Arnhem, ,,I>e Vlijt"
De kunstschilder Knap. geregeld
exposant op de tentoonstellingen van
Arti, leider van een lang druk bezochte,
avond-teekenschool, leeraar aan de
ooneelschool in teekenen en
costuumkunde, later tevens in het nieuwe
leervak der z.g. Kinaesthetische plas
tiek", teeken-leeraar tenslotte ook
aan het Gereformeerd Gymnasium,
WBrS injAmsterdam vele jaren lang
een, in vele en uiteenloopende kringen,
bekende en graag-geziene figuur. Hét
goed-verzorgde boek, dat thans ter
eere van zijn nagedachtenis verscheen
en dat werd samengesteld door zijn
dochter, de schilderes Josina Knap.
zal door velen van zijn vroegere
vrienden met dankbaarheid worden
ter hand genomen.
Men kan- ook de rechtvaardiging
van deze uitgave zoeken in een meer
algemeen verband dan dat gelegen is,
in een piëteit-volle nagedachtenis. Dat
doet dan b.v. prof. Huib Luns in
Ken Woord Vooraf". De ondertitel
van de gedenkschriften van den hertog
de Saint Simon, Mémoires pour
servir a l'histoire de ce temps". for
muleert, zegt hij, ook bij <lit gedenk
schrift die meer algemeene recht
vaardiging".' In het leven en in de
werken van een schilder als Gerrit
Willem Knap. meent hij, zullen in
later tijden inlichtingen te vinden zijn
omtrent de plaats, die een kunstenaar
in den overgang van de negentiende
tot de twintigste eeuw in ons land
innam, welke mogelijkheden hem ge
boden werden, niet welke moeilijk
heden hij te kampen had eu welke
beweegreden er achter /ij n arbeiden lag.
Goed geschreven en lezenswaard is
de Levensschets" door des schilders
dochter. Raak gekarakteriseerd en
helder uiteengezet vindt men hier
achtereenvolgens: den, onder invloed
van Breitner, oud-Amsterdam schil
derenden Knap; de nieuwe periode,
die door toedoen van zijn reizen naar
Italiëin 's kunstenaars leven en
werk aanbrak; zijn theoretische be
moeiingen met het tooneel, zijn
practische dito's met de tooneelschool en
de Kinaesthetische plastiek" (het
nieuwe leervak door hem op- en uit
gebouwd op de grondslagen eenmaal
door den tooneelspeler-schilder
Jelgershuis gelegd); de invloed van het
milieu van het Gereformeerd Gym
nasium; en tenslotte Knap's streven
om het teeken-onderwijs weer te doen
beantwoorden aan de eischen der
aesthetiek en om de opleiding van den
leeraar in dien geest te her/ien.
Als kunstenaar werd Knap zeer
zeker, gelijk ook prof. Luns opmerkte,
meer bewogen dan dat hij zelf be
weging gaf", was hij meer receptief
dan stuwend. Als leeraar daarentegen
behoorde hij zonder twijfel tot de
stuwende krachten. . . .
Ook als aesthetieus was Knap mér
dan van gewoon" formaat. Men kan
dit gewaar worden uit de Inleiding
tot de philosophie van het Schoone"
een verhandeling in dit boek opge
nomen en door den heer J. L. Schouten
Jr., een oud-leerling en vriend, samen
gesteld uit een groot aantal losse
aanteekeningen van den schilder en
uit herinneringen aan gesprekken.
Een 5S-tal goede reproductie's van
'schilders werken buiten voltooien dit,
met veel zorg. liefde en kunde samen
gestelde boek. v. d. T.
Ro/ne