De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 29 juli pagina 6

29 juli 1933 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

'1 "f De Groene Amsterdammer van 29 Juli' 1933 N o. 2630 Fransche boeken a. Over Henri Duvernois Boekbespreking Jan van Nijlen Hênri Duvernois, wien onlangs doorde Académie frant;aise de groote prijs van den roman werd toegekend, is een van die schrijvers, die, ofschoon men ze zeker niet miskend kan noe men, toch niet op hun juiste waarde worden geschat. De oor/aak daarvan :.is voornamelijk te vinden in het feit dat Duvernois nooit aangesloten is geweest bij een der drie of vier literaire scholen of richtingen, welke in de laatste kwart eeuw in de mode waren, en derhalve de literaire lakens uit deelden. Hij stond noch links, noch rechts, behoorde niet tot de groep van de Revue des Deux-M ondes, noch tot die van de Mervwre de France, even min als, later, tot de groep van de Nouvelle Revue francaisc. Hetgeen wil zeggen, dat wat men als de toonaan gevende literaire wereld aanzag, hem niet bijzonder genegen was. Hij stond alleen, en dit wordt ten slotte iedereen kwalijk genomen. Bovendien had Tiij ethische noch esthetische prin cipes. Hij offerde nooit aan de mode van den dag en bleef steeds onveranderd-hartelijk en geestig, een beetje spotziek, een tikje sentimenteel en soms, op den kant af, een beoefenaar van de weinig-sympathieke boulevardliteratuur. Hij is een der meesters van het kleine verhaal, wellicht de knapste die sedert'Maupassant in de Fransche letteren is verschenen, en de meeste ? zijner romans hebben een groote psy: chologische waarde. Sedert lang was -. dit aan talrijke lezers bekend. Toen echter niemand minder dan Andr Gide op een mooien dag ontdekte, dat deze auteur ook meesterwerken schreef, die bij voorkeur werden gelezen door een publiek voor hetwelk hij niet schreef en dat hem ook niet begrijpen kon, ging een heel andere soort lezers, althans voor een tijdje, zich voor zijn boeken interesseeren. Die literaire smaak toch, en die literaire mode, men begrijpt er hoe langer, hoe minder van ! De jongste roman van Duvernois, A l'ombre d'une femme 1), is een van de geschriften waarin al de hoedanig heden, en ook eenige der gebreken van dezen auteur op de meest, duidelijke wijze aan het licht komen. Deze ro man is de geschiedenis van een huwe lijk. De twee hoofdpersonages zijn heel gewone menschentypes: de man, Félix Remoulat, een hartelijke,'eenigszins sentimenteele natuur, Mariette :een; .ambitieuze vrouw, die, desnoods !(te» koste van alles, dte plaats waarvan haar ijdelheid droomt, wil veroveren. Vandaar het oude conflict. l) Henri Duvernois. A l'ombre d'une iemme. Paris. B. Grassc.t. 1933. E005TERBEEK LEVECT MEUBELEN EN VER/IEEINGEN Van een ouderen man, die op haar verliefd is en door wiens weldaden het jonge gezin gefortuneerd geworden is, heeft Mariette een kind. Het is haar tweede, een meisje met name Lucie. Pelix ontdekt het geheim en wil ver trekken. Hij doet het niet omwille van Lucie, het kind van den andere dat hij zoozeer liefheeft en dat zijn bescher ming zoo noodig heeft. Want Mariette voelt niet zoo erg veel voor het kind der zonden"; zij is geheel en al toewij ding en bewondering voor haar zoon, die zoozeer op haar lijkt. En het leven gaat verder, grijs en eentonig voor Félix, schitterend voor Mariette, die alles bezit waarvan zij gedroomd heeft: rijkdom en mondaine genoegens. Lucie groeit op tot een zeer gevoelig meisje dat innig houdt van den man dien zij haar vader waant. Hij is haar groote vriend. Maar tijdens een reis, die hij met Lucie onderneemt, ontdekt Félix met ontsteltenis dat hij op haar verliefd is. Zij is wel niet van zijn bloed, maar een gevoel van eerbied en schroom weerhoudt hem iets van die liefde te laten blijken. Hij zal zichzelf overwinnen. Hij gaat an dermaal op reis, maar ditmaal allén. Hij schrijft aan Lucie eerst lange, daarna korte, opzettelijk onverschil lige brieven. Maar de overwinning is moeilijk. Bij zijn terugkeer heeft hij het voornemen om, als het noodlot het dan toch wil, met haar te vertrekken naar een ver land. . . . Maar in de plaats van de hartelijke, innige Lucie van vroeger, vindt hij een meisje terug dat gelijk is geworden aan alle andere meisjes, luidruchtig en zonder ziel, geheel naar den aard harer moe der. Félix blijft voorgoed hopeloos alleen. Geheel het laatste deel van A l'ombre d'une femme is bijzonder innig geschreven en delikaat van toon. Het is niet geniaal, niet overweldigend, het is charmant. Ik weet wel, dat dit niet meer mag, dat het volstrekt uit de mode is, dat het een bewijs is van minderwaardigheid. Ik weet wel, dat men thans principieel geniaal moet zijn, somber, zwaar op de hand en cynisch. Daar is nu eenmaal niet o ve* te praten, de mode wil het zoo. Ik heb volstrekt geen bezwaren tegen een somber en cynisch boek, dat aangrijpend is. Ik heb tenslotte geen principieel bezwaar tegen welk genre ook. Ik ben alleen een vijand van vervelende geschriften, ook al zijn deze als meesterwerk ge klasseerd. Ik neem het geval niet tragisch op, maar als ik zie dat een auteur als die A l'ombre d'une femme heeft geschreven door de zoogenaamde elite minder wordt gewaardeerd dan dezen of genen surrealistischen slaap wandelaar, dan word ik opstandig. Ik zal niet in verband met een boek van II. Duvernois het argument der eeuwigheid aanvoeren en beweren dat deze auteur nog zal gelezen worden als zoovele goden dezer dagen zullen vergeten zijn. Ik weet er trouwens niets van. Ik weet alleen, dat voor de menschen die onbevooroordeeld zijn de werken van Duvernois een interes sante en ontroerende lectuur zijn. » NA HET EIND EXAMEN Wat dan? Naar een Universiteit? Jarenlange studie voor vakken die overvoerd zijn? Of het zakenleven in? Daar gaat een zware wijs op, overal stilstand of achteruitgang. Toch, in n vak streeft men rusteloos voor waarts: nieuwe autozaken verrijzen, met betere bedrijfsmethoden, want in vier crisisjaren nam in Nederland het. aantal motorvoertuigen met 56900 stuks toe. Dit aantal blijft groeien. Daarom is er plaats in het autovak voor hen, die grondig onderlegd zijn, o. a. als bedrijfsleider in garage-, reparatie-, verhuur-, autobus-, of touringcar ondernemingen, als leider van wagenparken van industrieelen, roadman voor autofabrieken en importeurs, verkooper van luxe- of bedrijfsauto's, Dieselmotoren, olie, banden of onderdeelen, ex perts en inspecteurs voor verzekeringen, inspec teurs van benzinemaatschappijen, Gem. of Rijks ambtenaren voor controle op motorbussen, taxi's, enz. Het instituut voor den Autohandel te Drie bergen verzorgt de technische en commercieele opleiding hiervoor, zoowel voor interne als ex terne leerlingen. Voor hen is er plaats. De helft der per 15 Juli beschikbare jongelui had toen al een betrekking, alle overigen zijn reeds in contact met firma's die ons vroegen om geschikte krachten. Vraagt direct even om toezending van onze gratis brochure O. INSTITUUT VOOR DEN AUTOHANDEL DRIEBERGEN Beschermt de oogen tegen verblindend Licht! U M BRAL beschermende brilleglazen Weergave van het landschap in de natuur lijke kleuren door de neutrale Umbral-kleur. Groot gezichtsveld zooals bij de Zeiss Punktalglazen. Verkrijgbaar bij de vakopticiens. Prospectus Umbral gratis bij den optischen vakhandel en bij Zeiss Ikon N.V., Heeren gracht 489, Amsterdam. 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 SLAAPT U WERKELIJK GOED? Zoo niet, beoordeel dan onze comfortable en heerlijk zachte matrassen. Wij maken dezen, zooals U die ook in het buitenland vindt. KOLDEWEY & CORBIÈRE LEIDSCHESTRAAT 30 - TELEFOONNO. 37752 - AMSTERDAM VICTORIA-WATER Nederlandsche Mij OBCRIANNSTCIN Opgericht 1887

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl