Historisch Archief 1877-1940
'1
"f
De Groene Amsterdammer van 29 Juli' 1933
N o. 2630
Fransche boeken
a.
Over Henri Duvernois
Boekbespreking Jan van Nijlen
Hênri Duvernois, wien onlangs
doorde Académie frant;aise de groote
prijs van den roman werd toegekend,
is een van die schrijvers, die, ofschoon
men ze zeker niet miskend kan noe
men, toch niet op hun juiste waarde
worden geschat. De oor/aak daarvan
:.is voornamelijk te vinden in het feit
dat Duvernois nooit aangesloten is
geweest bij een der drie of vier literaire
scholen of richtingen, welke in de
laatste kwart eeuw in de mode waren,
en derhalve de literaire lakens uit
deelden. Hij stond noch links, noch
rechts, behoorde niet tot de groep van
de Revue des Deux-M ondes, noch tot
die van de Mervwre de France, even
min als, later, tot de groep van de
Nouvelle Revue francaisc. Hetgeen wil
zeggen, dat wat men als de toonaan
gevende literaire wereld aanzag, hem
niet bijzonder genegen was. Hij stond
alleen, en dit wordt ten slotte iedereen
kwalijk genomen. Bovendien had
Tiij ethische noch esthetische prin
cipes. Hij offerde nooit aan de mode
van den dag en bleef steeds
onveranderd-hartelijk en geestig, een beetje
spotziek, een tikje sentimenteel en
soms, op den kant af, een beoefenaar
van de weinig-sympathieke
boulevardliteratuur.
Hij is een der meesters van het
kleine verhaal, wellicht de knapste die
sedert'Maupassant in de Fransche
letteren is verschenen, en de meeste
? zijner romans hebben een groote
psy: chologische waarde. Sedert lang was
-. dit aan talrijke lezers bekend. Toen
echter niemand minder dan Andr
Gide op een mooien dag ontdekte, dat
deze auteur ook meesterwerken schreef,
die bij voorkeur werden gelezen door
een publiek voor hetwelk hij niet
schreef en dat hem ook niet begrijpen
kon, ging een heel andere soort lezers,
althans voor een tijdje, zich voor zijn
boeken interesseeren. Die literaire
smaak toch, en die literaire mode,
men begrijpt er hoe langer, hoe minder
van !
De jongste roman van Duvernois,
A l'ombre d'une femme 1), is een van
de geschriften waarin al de hoedanig
heden, en ook eenige der gebreken van
dezen auteur op de meest, duidelijke
wijze aan het licht komen. Deze ro
man is de geschiedenis van een huwe
lijk. De twee hoofdpersonages zijn
heel gewone menschentypes: de man,
Félix Remoulat, een
hartelijke,'eenigszins sentimenteele natuur, Mariette
:een; .ambitieuze vrouw, die, desnoods
!(te» koste van alles, dte plaats waarvan
haar ijdelheid droomt, wil veroveren.
Vandaar het oude conflict.
l) Henri Duvernois. A l'ombre d'une
iemme. Paris. B. Grassc.t. 1933.
E005TERBEEK
LEVECT
MEUBELEN
EN VER/IEEINGEN
Van een ouderen man, die op haar
verliefd is en door wiens weldaden het
jonge gezin gefortuneerd geworden is,
heeft Mariette een kind. Het is haar
tweede, een meisje met name Lucie.
Pelix ontdekt het geheim en wil ver
trekken. Hij doet het niet omwille van
Lucie, het kind van den andere dat hij
zoozeer liefheeft en dat zijn bescher
ming zoo noodig heeft. Want Mariette
voelt niet zoo erg veel voor het kind
der zonden"; zij is geheel en al toewij
ding en bewondering voor haar zoon,
die zoozeer op haar lijkt.
En het leven gaat verder, grijs en
eentonig voor Félix, schitterend voor
Mariette, die alles bezit waarvan zij
gedroomd heeft: rijkdom en mondaine
genoegens. Lucie groeit op tot een zeer
gevoelig meisje dat innig houdt van
den man dien zij haar vader waant.
Hij is haar groote vriend. Maar tijdens
een reis, die hij met Lucie onderneemt,
ontdekt Félix met ontsteltenis dat
hij op haar verliefd is. Zij is wel niet
van zijn bloed, maar een gevoel van
eerbied en schroom weerhoudt hem
iets van die liefde te laten blijken. Hij
zal zichzelf overwinnen. Hij gaat an
dermaal op reis, maar ditmaal allén.
Hij schrijft aan Lucie eerst lange,
daarna korte, opzettelijk onverschil
lige brieven. Maar de overwinning is
moeilijk. Bij zijn terugkeer heeft hij
het voornemen om, als het noodlot het
dan toch wil, met haar te vertrekken
naar een ver land. . . . Maar in de
plaats van de hartelijke, innige Lucie
van vroeger, vindt hij een meisje
terug dat gelijk is geworden aan alle
andere meisjes, luidruchtig en zonder
ziel, geheel naar den aard harer moe
der. Félix blijft voorgoed hopeloos
alleen.
Geheel het laatste deel van A
l'ombre d'une femme is bijzonder innig
geschreven en delikaat van toon. Het
is niet geniaal, niet overweldigend, het
is charmant. Ik weet wel, dat dit niet
meer mag, dat het volstrekt uit de
mode is, dat het een bewijs is van
minderwaardigheid. Ik weet wel, dat
men thans principieel geniaal moet zijn,
somber, zwaar op de hand en cynisch.
Daar is nu eenmaal niet o ve* te praten,
de mode wil het zoo. Ik heb volstrekt
geen bezwaren tegen een somber en
cynisch boek, dat aangrijpend is. Ik
heb tenslotte geen principieel bezwaar
tegen welk genre ook. Ik ben alleen
een vijand van vervelende geschriften,
ook al zijn deze als meesterwerk ge
klasseerd. Ik neem het geval niet
tragisch op, maar als ik zie dat een
auteur als die A l'ombre d'une femme
heeft geschreven door de zoogenaamde
elite minder wordt gewaardeerd dan
dezen of genen surrealistischen slaap
wandelaar, dan word ik opstandig. Ik
zal niet in verband met een boek van
II. Duvernois het argument der
eeuwigheid aanvoeren en beweren dat
deze auteur nog zal gelezen worden
als zoovele goden dezer dagen zullen
vergeten zijn. Ik weet er trouwens
niets van. Ik weet alleen, dat voor de
menschen die onbevooroordeeld zijn
de werken van Duvernois een interes
sante en ontroerende lectuur zijn.
»
NA HET
EIND EXAMEN
Wat dan? Naar een Universiteit? Jarenlange
studie voor vakken die overvoerd zijn? Of het
zakenleven in? Daar gaat een zware wijs op,
overal stilstand of achteruitgang.
Toch, in n vak streeft men rusteloos voor
waarts: nieuwe autozaken verrijzen, met betere
bedrijfsmethoden, want in vier crisisjaren nam
in Nederland het. aantal motorvoertuigen met
56900 stuks toe. Dit aantal blijft groeien. Daarom
is er plaats in het autovak voor hen, die grondig
onderlegd zijn, o. a. als bedrijfsleider in garage-,
reparatie-, verhuur-, autobus-, of touringcar
ondernemingen, als leider van wagenparken van
industrieelen, roadman voor autofabrieken en
importeurs, verkooper van luxe- of bedrijfsauto's,
Dieselmotoren, olie, banden of onderdeelen, ex
perts en inspecteurs voor verzekeringen, inspec
teurs van benzinemaatschappijen, Gem. of Rijks
ambtenaren voor controle op motorbussen,
taxi's, enz.
Het instituut voor den Autohandel te Drie
bergen verzorgt de technische en commercieele
opleiding hiervoor, zoowel voor interne als ex
terne leerlingen. Voor hen is er plaats. De helft
der per 15 Juli beschikbare jongelui had toen
al een betrekking, alle overigen zijn reeds in
contact met firma's die ons vroegen om geschikte
krachten.
Vraagt direct even om toezending van onze
gratis brochure O.
INSTITUUT VOOR DEN
AUTOHANDEL
DRIEBERGEN
Beschermt de oogen
tegen
verblindend Licht!
U M BRAL
beschermende brilleglazen
Weergave van het landschap in de natuur
lijke kleuren door de neutrale Umbral-kleur.
Groot gezichtsveld zooals bij de Zeiss
Punktalglazen.
Verkrijgbaar bij de vakopticiens.
Prospectus Umbral gratis bij den optischen
vakhandel en bij Zeiss Ikon N.V., Heeren
gracht 489, Amsterdam.
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
SLAAPT U WERKELIJK GOED?
Zoo niet, beoordeel dan
onze comfortable en heerlijk
zachte matrassen. Wij maken dezen,
zooals U die ook in het buitenland vindt.
KOLDEWEY & CORBIÈRE
LEIDSCHESTRAAT 30 - TELEFOONNO. 37752 - AMSTERDAM
VICTORIA-WATER
Nederlandsche Mij
OBCRIANNSTCIN
Opgericht 1887