De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 5 augustus pagina 10

5 augustus 1933 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

PETRUS PAU De beroemde Achilles-Se aan den Nederlandse Tentoonstelling van de vereeniging Rembrcmdt' Tketis dompelt Achilles in de Styx N de kunstzaal Goudstikker is een hoogstbelangrijke verzameling' schilderijen, teekeningcn en schetsen van Petrus Paulus Rubens tentoongesteld, waaronder de zes beroemde ontwerpen voor gobelins, die momenten uit het leven van Achilles verbeelden. Deze Achilles-serie is den Staat der Nederlanden geschonken, die daar mede een kostelijk museumbezit is rijker geworden. Bij de opening van deze tentoonstelling hield Prof. Huib Luns eene inleiding, waaraan wij het volgende mochten ontleenen: Muzikale geesten bij ons moeten mee te slepen zijn door de zwierige klankenweelde, die opruischt uit Ru bens' oeuvre. Velen trouwens geven zich vrijuit gewonnen voor den Meester wanneer hij er is in het juiste milieu, met heel zijn feestelijke uitbundigheid, met zijn oneindig begeesterende werklust, met heel zijn levenwekkende kracht, als hij er is breed-uit met heel zijn scheppingsmacht, met heel zijn plastische vormenwereld, met heel zijn bedwelmende kleurpracht. Zouden wij, Hollanders, in de schilderkunst begaafd boven allen ter wereld in het eenvoudig-naturalistische en in het doorleefd gevoelige, niet Rubens bewonderen. Kunnen het monumentale en het deco ratieve, twee eigenschappen, die wij, als regel, nooit bezeten hebben en dus ook nooit bezitten zullen Omdat in de karakterontwikkeling van een oud volk als B01 en: Dooc Onder: Toorn van Ac het onze, in het verleden alle toekomstmogelijkheden besloten liggen. Sluiten wij de enghartige en koudbloedige puriteinen uit. die immers den Meester steeds témeiischelijk. t warmbloedig, téruimhartig zullen vinden, dan blijven er ten onzent toch genoeg over, die buiten zich zelf gebracht kunnen worden als, zij voor zich zien opvlammen in kleuren van bloed en van aether heel het volle leven van een stam verwant ras, hél het rijpe streven van den geestesarbeid van een groot volk in een beslissende periode van zijn bestaan. Waar is de koude, geleerde Canon der hoogrenaissance, die figuren, die door de kunsterigheid der makers van louter adel waren ver armd, die vrouwenfiguren met de te lange beenen en halzen, die de bloedlooze lichamen in de raarste bochten moesten bewegen of beter: moesten laten stilstaan? want bewegen ging die kunst der na-Michelangelesken pas onder het penseel van den Vlaming, die in het volle leven van het rijke Antwerpen putte, die de mannen en vrouwen der straten en kaden meenam naar zijn werkplaats en met de stralende pracht van hun incarnaat den hemel bewolkte. De Vlaamsche dichter Verhaeren zegt het beter dan ik: Tu es celui Ie tard venu parmi les maitres Qui d'une prompte main, mais d'un fervent regard, D'abord demande a tous une fleur de leur art Pour qu'en ton oeuvre a toi tout l'art puisse apparaitre. Un fervent regard i Zonder twijfel ging door heel zijn oeuvre, door heel de mengeling van kerkelijk werk en mythologische beeldende vereering voor den rijken adem van het leven. Une prompte mrtin 1 Juist bij dezen meester van de heldhaftige beweging en het gulle pathos is de hand rustig en bij de uitvoering het brein koel. Wij moeten dit leeren zien zooals wij er ons ook van moeten doordringen, dat zijn oergezonde menschelijkheid met meer wijze bedachtzaamheid dan de meesten weten, het evenwicht bewaarde tusschen de vaart zijner verbeelding en den storm zijner driften. De eigen hand in het werk ? De integrale bewonderaars van zijn kunst hebben deze eigen hand niet van noc'de. Wal zij in Rubens misschien het meest bewonderen i*-', dat hij zijn schilderingen door anderen kon laten uitvoeren. Die integrale bewonderaars, en ik beken mij tot hen. achtten Kubeiishet Fragment uit een fries

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl