De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 12 augustus pagina 14

12 augustus 1933 – pagina 14

Dit is een ingescande tekst.

De Groene Amsterdammer van 12 Augustus 1933 No. 2932 Autowegen S. (Vervolg van pag. 13) Een spoed-commissie" voor speciale autowegen zou meer op haar plaats geweest zijn, doch ook dit zou nog veel te lang duren en is dan ook abso luut onnoodig. Evenals in Italiëen Duitschland dient nu onverwijld met den bouw van speciale autowegen worden aangevangen. Ons land en volk komen dan terstond uit den druk. Meer dan eenig ander object geven zij naast hoogst productief werk, de meest uitgebreide werk verschaffing. Op het Congres van Nevas, op 18 Juli 1.1., te 's-Gravenhage gehouden, dat ditmaal (eindelijk gaan de oogen in Nederland open) veel belangstelling had, werd aangetoond dat het Wegenvraagstük hier te lande door zes speciale autowegen volkomen zal zijn geregeld door uit voering van volgende tracés: l., Amsterdam Schiphol Aalsmeer Leiden (oost)?Den Haag?Rotterdam?tunnel der Ge meente Rotterdam onder de Maas bestaande hefbrug te Barendrecht tunnel onder het Hol landsen Diep bij Willemstad (project Nevus) Roosendaal Belg. grens in aansluiting met den specialen autoweg Antwerpen?Brussel Parijs. 2. Amsterdam en Den Haag langs Utrecht (zuid) Ede(zuid)?Arnhem?Nijmegen?richting Duitschland. 3. Amsterdam langs Alkmaar over den Afsluit dijk (als tusschenschakel)?Leeuwarden?Gronin gen:?Duitsche grens. 4. Den Haag en Rotterdam langs Gouda Schoonhoven Gorinchem Heusden 's-Hertogenbosch?Roermond?Maastricht. tjjgj 5. Amsterdam door het Gooi langs Apeldoorn door Twenthe?Duitsche grens. Sffi 6. Amsterdam door het Gooi (zie 5) langs Zwolle naar Groningen, in aansluiting aldaar met tracésub. 3. Verder dient ernstige overweging een speciale autoweg om Zeeuwsen-Vlaanderen uit zijn isole ment te verlossen. Op het Nevas-Congres werd aangetoond dat 50000 tot 60000 menschen bij den aanleg van ongeveer 1000 K.M. speciale autowegen loonend werk kunnen vinden en bovendien nog 20000 personen in aanverwante branches dienst moeten doen. Voor de tot standbrenging van dit object van 400 millioen gulden in 3 jaar, zal aan loonen circa 255 millioen kunnen worden uitgekeerd, ter wijl het Rijk, aan minder uit te keeren 'steun voor werkloozen een profijt zal hebben van 75 millioen. Met de wetenschap dat bovendien de stilliggende baggermachines, zuigers en ander materieel voor het bezorgen van ballast, grint en verder materiaal op groote schaal dienst zal kunnen doen, dat de thans kwijnende scheepswerven en fabrieken voor nieuwbouw en reparaties van werktuigen en sche pen enz., een ongekende opleving zullen tegemoet gaan, dat de cement-, asphalt- en steenfabrieken zich zullen moeten inspannen om aan de groote leveringen te voldoen, dat onze binnen-scheepvaart uit de gedwongen rust tot nuttig werk zal komen, met de wetenschap, dat dit alles het geld, de millioenen zal doen rouleeren, tot zegen van den midden- en winkelstand, dan mag toch zeker wel verwacht worden dat onze Regeering zal aangrijpen het middel", dat op Wegengebied is de oplossing" voor de ontzettende verkeersmoei lijkheden, welks directe toepassing ons volk za voeren uit den grooten nood ! Er is geen beter middel, geen beter object voorwederzijdse!:e hulp tusschen Nederland en Indië", zooals deze het Handelsblad van 24 Juli 1.1., terecht bepleit, dan de uitvoering van speciale^ autowegen. Reeds enkele maanden geleden hebben wij er aan gedacht om ook onze overzeesche bezit tingen in den opbloei te doen deelen en werd reedsingeleid ons project voor een hoofdader voor snel verkeer van Batavia naar Soerabaja, die op het dichtbevolkte Java niet gemist kan worden ert ook op Sumatra alle aandacht verdient. Zij zullen voor de inlandsche bevolking groote werkverschaf fing geven en eenmaal voltooid, voor de cultures en tal van ondernemingen van groote beteekenis> zijn, zoodanig, dat het kleine Nederland met zijn machtig koloniaal gebied, te midden der vol keren, zal blijken te zijn de baanbreekster voor een veilig en economisch wegennet niet alleen in Europa, doch ook in Oost-Azië, dat den Volken bond tot voorbeeld en leering kan strekken, om in het belang der gemeenschap wat minder te praten en meer tot daden te komen. Dat ons Parlement en Senaat thans toonen dat er een open oog is voor de ware belangen van Nederland en het Overzeesch Gebied, door onze Regeering krachtigen steun te verleenen en het daarheen te leiden dat binnen enkele weken worde aangevangen met de veilige baan van Amsterdam langs Leiden (oost) naar de residentie, om daaryoorloopig aan te sluiten op den nieuwen weg naar Rotterdam, alsook tot directe uitvoering te doen komen den specialen autoweg tusschen de nieuwe Rijn- en Waalbrug bij Arnhem en Nijmegen, met de aansluiting via Ubbergen tot de Deutsche Nur-Autostrasse. Wij zijn dan over het doode punt, hebben dan een begin, tot welzijn van land en. volk. TOURISTMARKEN zoowel als VACANTIEM ARKEN geven wij steeds af tegen voordeelige koersen Wij hebben steeds VRAAG EN AANBOD naar en van alle soorten SPERRMARKEN Onze brochures: SPERRMARKEN voor reis en vacantie" ,,Or tKKMAKIxtIN voor de betaling van import" zijn op aanvraag bij al onze kantoren verkrijgbaar. BANK-ASSOCIATIE AAN INZENDERS VAN MANUSCRIPTEN wordt verzocht bij hun bijdragen een gefran keerd briefomslag met adres van den afzender in te sluiten. H.Ï. Insulaire Hypotheekbank te ZIERIKZEE. Uitgifte van ±% Pandbrieven a 99 % LEVENSVERZEKERING ARNHEM" waarborgt U en Uw gezin een onbezorgde toekomst. Mi DE IMEMSCHE HYPOTHEEKBANK Leden der directie: ^Ü^ Mr. A. S. MIEDEMA, P. H. CRAANDIJK en A. E. THlfiRRY DB BYE DOLLEMAN Pandbrieven f 40.313.850. Hypotheken f 40.333.266. Reserves . . f 1.097.685. N.V. UTRECHTSCHE HYPOTHEEKBANK UTRECHT Pandbrieven f 64.000.000. Reserves f 1.760.854.05 DE BANK stelt beschikbaar: 41 pCt. pandbrieven a 99 pCt. In stukken van f 100O.?, f 5OO.?, en f 10O. De Directie: Mr. A. J. S. VAN LIER. Mr. P. R. HOORWEG N.V. STANDAARD HYPOTHEEKBANK te ROTTERDAM Directie: Mr. H. H. C. CASTENDIJK en I. MOSSELMAN De Bank geeft onder controle van het Algem, Administratie- en Trustkantoor 4llï% Pandbr. tegen beurskoers uit. De Holl. Voorschotbank HAARLEM, KRUISWEG 70. De Bank verstrekt gelden tot elk bedrag met een minimum van f 1000.?op zakelijk onderpand en onder borgtocht, met in pandgeving eener polis van levens verzekering van gelijk bedrag, en verkoopt 5% schuldbrieven in stukken van f 1000.?, f 500. en f 100.?tegen Beurskoers.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl