Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 12 Augustus 1933
No. 2932
Autowegen
S.
(Vervolg van pag. 13)
Een spoed-commissie" voor speciale autowegen
zou meer op haar plaats geweest zijn, doch ook
dit zou nog veel te lang duren en is dan ook abso
luut onnoodig. Evenals in Italiëen Duitschland
dient nu onverwijld met den bouw van speciale
autowegen worden aangevangen.
Ons land en volk komen dan terstond uit den
druk. Meer dan eenig ander object geven zij naast
hoogst productief werk, de meest uitgebreide werk
verschaffing. Op het Congres van Nevas, op 18
Juli 1.1., te 's-Gravenhage gehouden, dat ditmaal
(eindelijk gaan de oogen in Nederland open)
veel belangstelling had, werd aangetoond dat het
Wegenvraagstük hier te lande door zes speciale
autowegen volkomen zal zijn geregeld door uit
voering van volgende tracés:
l., Amsterdam Schiphol Aalsmeer Leiden
(oost)?Den Haag?Rotterdam?tunnel der Ge
meente Rotterdam onder de Maas bestaande
hefbrug te Barendrecht tunnel onder het Hol
landsen Diep bij Willemstad (project Nevus)
Roosendaal Belg. grens in aansluiting
met den specialen autoweg Antwerpen?Brussel
Parijs.
2. Amsterdam en Den Haag langs Utrecht
(zuid) Ede(zuid)?Arnhem?Nijmegen?richting
Duitschland.
3. Amsterdam langs Alkmaar over den Afsluit
dijk (als tusschenschakel)?Leeuwarden?Gronin
gen:?Duitsche grens.
4. Den Haag en Rotterdam langs Gouda
Schoonhoven Gorinchem Heusden
's-Hertogenbosch?Roermond?Maastricht. tjjgj
5. Amsterdam door het Gooi langs Apeldoorn
door Twenthe?Duitsche grens. Sffi
6. Amsterdam door het Gooi (zie 5) langs
Zwolle naar Groningen, in aansluiting aldaar met
tracésub. 3.
Verder dient ernstige overweging een speciale
autoweg om Zeeuwsen-Vlaanderen uit zijn isole
ment te verlossen.
Op het Nevas-Congres werd aangetoond dat
50000 tot 60000 menschen bij den aanleg van
ongeveer 1000 K.M. speciale autowegen loonend
werk kunnen vinden en bovendien nog 20000
personen in aanverwante branches dienst moeten
doen. Voor de tot standbrenging van dit object
van 400 millioen gulden in 3 jaar, zal aan loonen
circa 255 millioen kunnen worden uitgekeerd, ter
wijl het Rijk, aan minder uit te keeren 'steun
voor werkloozen een profijt zal hebben van
75 millioen.
Met de wetenschap dat bovendien de stilliggende
baggermachines, zuigers en ander materieel voor
het bezorgen van ballast, grint en verder materiaal
op groote schaal dienst zal kunnen doen, dat de
thans kwijnende scheepswerven en fabrieken voor
nieuwbouw en reparaties van werktuigen en sche
pen enz., een ongekende opleving zullen tegemoet
gaan, dat de cement-, asphalt- en steenfabrieken
zich zullen moeten inspannen om aan de groote
leveringen te voldoen, dat onze binnen-scheepvaart
uit de gedwongen rust tot nuttig werk zal komen,
met de wetenschap, dat dit alles het geld, de
millioenen zal doen rouleeren, tot zegen van den
midden- en winkelstand, dan mag toch zeker
wel verwacht worden dat onze Regeering zal
aangrijpen het middel", dat op Wegengebied is
de oplossing" voor de ontzettende verkeersmoei
lijkheden, welks directe toepassing ons volk za
voeren uit den grooten nood !
Er is geen beter middel, geen beter object
voorwederzijdse!:e hulp tusschen Nederland en Indië",
zooals deze het Handelsblad van 24 Juli 1.1.,
terecht bepleit, dan de uitvoering van speciale^
autowegen. Reeds enkele maanden geleden hebben
wij er aan gedacht om ook onze overzeesche bezit
tingen in den opbloei te doen deelen en werd
reedsingeleid ons project voor een hoofdader voor snel
verkeer van Batavia naar Soerabaja, die op het
dichtbevolkte Java niet gemist kan worden ert
ook op Sumatra alle aandacht verdient. Zij zullen
voor de inlandsche bevolking groote werkverschaf
fing geven en eenmaal voltooid, voor de cultures
en tal van ondernemingen van groote beteekenis>
zijn, zoodanig, dat het kleine Nederland met zijn
machtig koloniaal gebied, te midden der vol
keren, zal blijken te zijn de baanbreekster voor een
veilig en economisch wegennet niet alleen in
Europa, doch ook in Oost-Azië, dat den Volken
bond tot voorbeeld en leering kan strekken, om in
het belang der gemeenschap wat minder te praten
en meer tot daden te komen.
Dat ons Parlement en Senaat thans toonen dat
er een open oog is voor de ware belangen van
Nederland en het Overzeesch Gebied, door onze
Regeering krachtigen steun te verleenen en het
daarheen te leiden dat binnen enkele weken worde
aangevangen met de veilige baan van Amsterdam
langs Leiden (oost) naar de residentie, om
daaryoorloopig aan te sluiten op den nieuwen weg naar
Rotterdam, alsook tot directe uitvoering te doen
komen den specialen autoweg tusschen de nieuwe
Rijn- en Waalbrug bij Arnhem en Nijmegen,
met de aansluiting via Ubbergen tot de Deutsche
Nur-Autostrasse. Wij zijn dan over het doode punt,
hebben dan een begin, tot welzijn van land en.
volk.
TOURISTMARKEN
zoowel als
VACANTIEM ARKEN
geven wij steeds af tegen
voordeelige koersen
Wij hebben steeds
VRAAG EN AANBOD
naar en van alle soorten
SPERRMARKEN
Onze brochures:
SPERRMARKEN voor reis en vacantie"
,,Or tKKMAKIxtIN voor de betaling van import"
zijn op aanvraag bij al onze kantoren verkrijgbaar.
BANK-ASSOCIATIE
AAN
INZENDERS
VAN MANUSCRIPTEN
wordt verzocht bij hun
bijdragen een gefran
keerd briefomslag met
adres van den afzender
in te sluiten.
H.Ï. Insulaire Hypotheekbank
te ZIERIKZEE.
Uitgifte van
±% Pandbrieven a 99 %
LEVENSVERZEKERING
ARNHEM"
waarborgt U en Uw gezin een onbezorgde toekomst.
Mi DE IMEMSCHE
HYPOTHEEKBANK
Leden der directie: ^Ü^ Mr. A. S. MIEDEMA,
P. H. CRAANDIJK en A. E. THlfiRRY DB BYE DOLLEMAN
Pandbrieven f 40.313.850.
Hypotheken f 40.333.266.
Reserves . . f 1.097.685.
N.V. UTRECHTSCHE HYPOTHEEKBANK
UTRECHT
Pandbrieven f 64.000.000. Reserves f 1.760.854.05
DE BANK stelt beschikbaar:
41 pCt. pandbrieven a 99 pCt.
In stukken van f 100O.?, f 5OO.?, en f 10O.
De Directie:
Mr. A. J. S. VAN LIER. Mr. P. R. HOORWEG
N.V. STANDAARD
HYPOTHEEKBANK
te ROTTERDAM
Directie:
Mr. H. H. C. CASTENDIJK en
I. MOSSELMAN
De Bank geeft onder controle van het
Algem, Administratie- en Trustkantoor
4llï% Pandbr. tegen beurskoers uit.
De Holl. Voorschotbank
HAARLEM, KRUISWEG 70.
De Bank verstrekt gelden tot elk
bedrag met een minimum van
f 1000.?op zakelijk onderpand
en onder borgtocht, met in
pandgeving eener polis van levens
verzekering van gelijk bedrag,
en verkoopt 5% schuldbrieven
in stukken van f 1000.?, f 500.
en f 100.?tegen Beurskoers.