Historisch Archief 1877-1940
rt:
'r
i-,*.
v Fairbanks i» Robinson Cruso
B I O S C O P Y
L. J. Jordaan
Smiling
Willy Frltech in Seizoen in Caïro", Re in
brandt. Donglas Bnlrbanks in Mr. Robinson
Crusoe", Tnschinski
Het zal menigeen zijn opgevallen hoe dikwijks
de programma's der groote bioscopen gelijk
soortige onderwerpen verwerken. Geeft de eene
een jungle-film. . . . promptielijk brult ook in de
andere de leeuw der studio-Sahara. Introduceert
de eene een zanger ---- men kan er zeker van zijn,
dat eenige straten verder evenzeer een begenadigd
?lyrisch tenor de zorgen wegkweelt. Vertoont de
eene een spionnagef ilm ---- zonder mankeeren
slaat men ook bij den concurrent aan het verraden
en intrigeeren. Het is soms of er een soort telepa
thische verbinding bestaat tusschen de organisa
toren der programma's het kan andermaal
ook puur toeval zijn.
Aan het laatste moeten wij wel gelooven in
gevallen als de afgeloopen week te aanschouwen
gaf. Het is toch moeilijk aan te nemen, dat n
Bembrandt n Tuschinski het er nu eens op gezet
zouden hebben, der wereld op ongezochte wijze
het oude Sic transit...." voor te houden.
Dat beiden elkaar zoeken te overtroeven met den
populairen en rendabelen zonnigen glimlach"
is verklaarbaar. Doch dat beiden hiertoe juist
van de ondergaande zon gebruik zouden willen
maken, kan men bezwaarlijk gelooven.
Het moet dus wel een dier zuivere toevallig
heden zijn, waarmede een wijs Fatum de
menschheid tot nadenken wenscht te stemmen, wanneer
wij constateeren dat zoowel op het
Bembrandtplein als in de Beguliersbreestraat twee figuren
in het centrum staan, die den moeilijken en
tragischen Weg zurück" hebben aangevangen. Het
merkwaardige coincideat wil daarbij, dat zoowel
de een als de ander dien weg beëindigen moet
gelijk hij hem begon: zonnig glimlachend. De
glimlach van Fritsch en die van Fairbanks vormde
den gouden sleutel, welke hun de poorten naar
het hart van het publiek en daarmede naar den
roem opende. Beiden mannen trof het tragisch
lot te moeten glimlachen tot het bittere einde
I will smile !" zegt Malvolio in Shakespeare's
Driekoningenavond" ..... ,1 must smile l" kunnen
zij hem met een kleine variant nazeggen.
Toen het tyrannieke publiek in den kleinen
luitenant uit Walzertraum" en den. pootigen
athleet uit The sign of Zorro" den ontwapeneriden
glimlach ontdekte, was het vonnis van beide
fovori's geveld: zij moesten glimlachen.... erger
nog, zij moesten zonnig" glimlachen tot hét
. einde hunner dagen. Welk een kruisgang ! In de
koortsige hitte der studio's onder de giftige
blikken der rivalen met de nijdige vloeken der
regisseurs in de ooren, t« moeten glimlachen....
al maar glimlachen. Chaplin verweaschte het lot,
dat hem voorbestemde het publiek onveranderlijk
te laten lachen. ... de gelukkige! Hij behoeft
tenminste zelf niet te lachen !
Maar het ergste voor deze beide glimlachende
helden was wel, dat de groote massa iliets anders
wilde zien dan hun zonnigen glimlach en iedere
andere appreciatie onverbiddellijk afwees.
* *
*
In 1925 ontmoette ik Fritsch te Babelsberg
een uitgelaten, verwend Zondagskind innemend,
vriendelijk, oppervlakkig. Het was tijdens de
opname van een film Schuldig" waarvan ik
inhoud zoowel als regisseur vergeten ben. Maar
wat ik nog zeer goed weet is dat Fritsch moest
glimlachen. Het was smoorheet en de regisseur,
die als een duivel om den jongen heros heendanste,
brulde geïrriteerd: Aber zum Teufel - lachle
doch, Willy, lachle doch!" Waarop Fritsch de
beruchte mondaine sigaret, die hij juist met het
bekende gebaar had opgestoken, woedend in een
hoek wierp uitroepende: Lacheln immer und
ewig lücheln.... aber das ist doch zum Kotzen !"
Het was een weinig elegante ontboezeming, doch
zij liet aan duidelijkheid niets te wénschen over.
Fritsch stond toen nog vrijwel aan het begin zijner
carrière en reeds was hij den bagno-glimlach zat.
Hoeveel dozijnen kwellende films heeft hij sinds
dien door-geglimlacht....!
En toch was deze jonge man tot geheel andere
dingen in staat. Er was een meester-regisseur als
Fritz Lang toe noodig om dit in te zien en hem zijn
kans te geven. Spione" en Die Frau im Mond"
openbaarden een flimspeler van gansch andere
kwaliteiten dan de fameuse Odol-reclame en har
tenbreker. Fritsch bleek een geestig en intelligent
sujet te zijn, wiens gevoelig en expressief masker
wist te treffen en te ontroeren. De openingsscene
van Spione" met Fritsch als den haveloozen arres
tant was een meesterstukje. En weinig dingen
waren zoo ontroerend, als den bekenden argeloozen
jongenslach plotseling te zien verstrakken tot een
wonderlijken, vroegrijpen ernst. Het eigenaardige
was, dat deze acteur het meest zichzelf bleek en
het diepst peilde in de schaarsche momenten welke
hem tusschen zijn Qbligate glimlachperioden ver
gund waren. In het algemeen kan men zeggen, dat
het niveau van zijn films daalde naarmate het
kwantum glimlachen steeg. Maar geen film zoo
zonnig, of er vallen voor den liefhebber fragmenten
in te waardeeren, die den uitnemenden speler
Fritsch van zijn goede zijde doen kennen.
* *
*
Fairbanks is een legende geworden een legen
de, die een naief publiek hardnekkig rondom dezen
naam geweven had. De blijheid, de vitaliteit en
het huwelijksgeluk ziedaar, wat men in Doug"
wenschte te zien. In dit opzicht viel zijn kruis
dubbel zwaar te dragen. Eeuwig en altijd als de
zonnige jeugd te moeten poseeren en het echtelijk
ideaal, te verpersoonlijken.... het is voldoende
om de sterkste blijmoedigheid en het gelukkigste
huwelijk te ondermijnen. Niets moet moordender
zijn dan zich juist in die meest spontane en intieme
dingen bespied te weten en als een beroepsposeur
te fungeeren. Het is dan ook ongelooflijk dat Fair
banks den schoonen schijn nog zoo lang heeft
weten te bewaren.
Maar nu is dan toch eindelijk de krach gekomen.
De idylle van Pickfair" is naar alle winden ver
stoven: Doug" en Mary", die sentimenteele
personnages uit een goedkoop volksromannetje,
bestaan niet meer. Tot zijn wreede ontnuchtering
heeft een kinderlijk publiek moéten ervaren, dat
de heer Fairbanks en Mevrouw Pickford van elkan
ders zonnigheid meer dan genoeg hadden en
nuchterweg zijn gaan scheiden. Hoeveel weerzin (hoe
veel walging misschien) daartoe noodig waren,
kan men alleen vermoeden wanneer men beseft
welke zuiver zakelijke belangen van de instand
houding der idylle afhingen. De fictie: Doug and
Mary" was het patent, waarop de zaken dreven. Het
publiek koesterde dit ostentatieve echtelijk paradijs.
als een schoonen droom te midden zijner harde,
nuchtere realiteit. Er is geen twijfel mogelijk, of
de firma Fairbanks-Pickford wist dit evenals
zjj er van overtuigd was, dat het bij de vernietiging
dier illusie met haar populariteit gedaan zou zijn.
Dat het toch zoover moest komen, kan ons een
flauw idee geven van de wederzijdsche zatheid,
die het publiek voor een goed deel op zijn rekening
kan schrijven.
Leopoldine Konstantin en Gustav
Waldau in Seizoen in Cairo"
Zoo verschijnt voor onze oogen een
gedesillusionneerde, vermoeide en van zijn nimbus beroofde
Fairbanks. Het had misschien tevens een
menschelijker, bewogener Fairbanks kunnen zijn wie
weet? Want nog steeds is niet precies uitgemaakt
welke kwaliteiten deze weinig intellectueele, doch
niettemin zeer vitale en bijzondere persoonlijkheid ,.
vormden.
Het heeft echter niet zoo mogen zijn. Fairbanks is
doorgegaan met zorgeloos en jong en stralend te wil
len zijn?maar het gaat hem niet goed meer af, nu hij
weet dat het publiek hem niet langer gelooft. Zijn
gebaar mist de vitaliteit zijn uitbundigheid
de overtuiging van voorheen. Fairbanks wordt
oud" het publiek constateert het met wreede
nauwkeurigheid. Alleen de glimlach is gebleven ?
de glimlach van Zorro", van Bobin Hood", van
de Thief of Bagdad".... navrante herinnering
aan dagen van glorie.
* *
*
Ook Willy Fritsch wordt oud" vooral de
openingsshot, waarmede hij zijn entree maakt in
Seizoen in Oaïro", toont dit duidelijk en onweer
legbaar. Zijn kansen echter staan aanzienlijk beter
dan die van Fairbanks. Want voor velen zal zijn
physionomie, door den tijd geteekend en
menschelijk gemaakt, beduidend aantrekkelijker worden
dan voorheen. Voor velen zal zelfs uit deze weinig
gewichtige, maar aardige en amusante film op
nieuw gebleken zijn, welk een voortreffelijk film
speler zich achter dezen obsedeerenden glimlach
verbergt. Fritsch kan bij de gratie van een
intelligenten regisseur een tweede, belangrijker
periode van zijn carrière ingaan. Mits het publiek
hem ontsla van het wreede Keep smiling !", dat
niet alleen carrières maakt, doch ze nog veel onver
biddelijker vernietigt.
C OBBESPONDENTIE:
Mejuffr. C. F. G. te R., A. de W. te U., de heer
P. J. V. te A. en vele anderen: Neen ik kan
niemand helpen aan reïaties met de filmindustrie,
noch hier te lande, noch elders. Beoordeeling van
vermeende talenten en capaciteiten heeft dan ook
geen enkelen zin en leidt slechts tot tijdverspilling
voor beide partijen.
lF*7(y FriteA