Historisch Archief 1877-1940
Sttamleven te Muiderberg
No. 293*
Verwondering" en
onzedelijkheid
J. L. de Raadt
Burgemeester van Muiderberg
^
t? >,
'K ,
j..
i
|U
"ff
tv
W.
Indien gij niet tegen een bloote arm en een
bloot been kant, vermijdt dan de plaatsen
waar'gezwommen en gebaad wordt
Sinds de Provincie twintig- jaar geleden bij
Muiderberg een zeewering heeft gemaakt, heeft
zich biervanlieverlede een strandleven ontwikkeld.
or betere tramverbinding niet het Gooi en
Amsterdam en het steeds toenemende auto- en
rijwielverkeSr, is het bezoek op een gewonen
Zondag gestegen tot 8 a 10.000 personen.
' Het strand loopt in zee zeer geleidelijk af,
zoodat het baden vooral voor kinderen geheel gevaar
loos is, terwijl de golfslag ontbreekt die het baden
aan, de Noordzeestranden menigmaal zoo gevaar
lijk maakt. Eb en vloed komen niet meer voor.
Muiderberg wordt dan ook het meest bezocht
door gezinnen met kinderen uit Amsterdam en
het Gooi; velen brengen een tent mede, die tegen
vergoeding op het strand mag worden geplaatst
n de geheele familie kan voor weinig geld een
gansenen dag van strand en water genieten.
De politieverordening bevat een bepaling dat
het verboden is zich op het strand te ontkleeden
of zich geheel of gedeeltelijk ontkleed daar op te
houden". Deze bepaling kan niet worden gemist,
omdat de politie de bevoegdheid moet hebben
om bij ergerlijke overtreding te kunnen optreden.
? Doch letterlijke toepassing van deze bepaling,
zou niet mogelijk en niet gewenscht zijn.
Iemand, die zijn jas uittrekt is formeel gedeelte
lijk ontkleed en dus strafbaar; het z.g.
pootjebaden zou--moeten worden gestraft tenzij de
kinderen of ook wel de volwassenen, die veelal met
^ hun kinderen gaan pootjebaden en spelen, zich
in zee van schoenen en kousen ontdoen, want op
het strand mogen zij feitelijk niet op bloote voeten
loopen.
Er zijn Wel vier badinrichtingen, die een steiger
in zee hebben met badkamertjes, doch aangezien
hoofdzakelijk gezinnen Muiderberg bezoeken, is
het in dezen tijd voor menigeen te kostbaar om
van zulk een badinrichtmg gebruik te maken.
In de tent kleedt men zich dus uit en loopt
in badpak naar zee. Op warme dagen wordt
den geheelen dag doorgebracht op het strand,
in de tent of in zee. De menschen zijn gelukkig
in gaan zien, dat het verblijven in de open lucht
een prachtige afweerjf tegen allerlei kwalen; de
zon kan haar beilzaittjoirerk doen, Een dag aan
het strand maakt-^aljfc.menschen vroolijker en
flinker; het werk wordt opgewekter gedaan,
kortom men leeft gelukkiger. Vroeger waren de
menschen nauwelijks te bewegen om te zwemmen
en te zonnen, hoeveel tijd kostte het dan ook
niet wanneer een v¥o«w of man zich 20 jaren
geleden moest ontkleeden om in een bad te gaan.
Hoeveel knoopjes moesten de dames niet los
maken; sommige konden dat zelfs niet alleen
doen omdat de japon op den rug met knoopjes
en haakjes was dichtgemaakt.
Maar tegenwoordig is mei?, vooral wanneer
men er op heeft gerekend en bv. thuis reeds zijn
badpak heeft aangetrokken, in een oogenblik
van wandeltoilet in badkostuum. De politie heeft
het meermalen ervaren, dat zij voorbij een strand
stoel liep waarin een dame zat, behoorlijk van
bovenkleeding voorzien, en als de surveilleerende
agent eenige passen voorbij was en nog eens om
keek, de dame al reeds in badcostuum uit den
strandstoel stapte.
Streng toezicht is dan ook niet mogelijk en juist
vanwege het vlugge uitkleeden m. i. absoluut
overbodig. En op die overbodigheid wil ik hier
eens wijzen, nu hier en daar stemmen van
zedelijkheidsapostelen opgaan, die tegen zwemmen en
baden tekeer gaan als ware het duivelsche ge
noegens. Als aanloop nam ik den toestand in mijn
gemeente; elders is het natuurlijk precies hetzelfde.
Men spreekt tegenwoordig zoo spoedig van
verwildering en onzedelijkheid, maar wat moet
men daaronder verstaan ? Wat de een verwildering
'noemt, acht de ander een uiting van vroolijkheid,
dartelheid en levenslust. Gelukkig dat deze soms
uitlaaiende levenslust bij de jeugd wordt gevonden
en bij vele ouderen weer eens bovenkomt.
Men moet zich eens voorstellen, hoe de bewoner
van een Amsterdamsch huis, dat niet is gelegen
aan een van de grachten of in een van de mooie
ruime buitenwijken, zich voelt wanneer hij voor
weinig geld aan het strand kan genieten van
frissche lucht, water en zon.
Is het wonder dat hij met zijn gezin dartelt,
stoeit en rolt? Dat is geen verwildering maar
uiting van vreugde en dankbaarheid. Hij
genietmeer van de natuur dan menig rustig badgast
in 'de groote badplaatsen, die in een strandstoel
zijn courant of boek leest en langzaam
indommeltEen definitie te geven van wat zedelijk of onzede
lijk is, is niet goed mogelijk. Wat de een onzede
lijke kleeding noemt, vindt een ander luchtig of
sportief. Wat nu zedige kleeding is, was nog niet
zoo heel lang geleden buitensporig lichtzinnig.
Een dame vertelde mij onlangs, dat zij in
haarjeugd een berisping had gekregen van haar
moederomdat zij het gemmetje van haar japon iets lager
had gemaakt en toen het gemmetje geheel ver
dween, was er een familiescène. We leven nu
gelukkig in een anderen tijd, en wij zijn niet meer
bang om ons lichaam aan zon, lucht en
waterbloot te stellen.
Men maakt tochten met zeil-, roeiboot of
canoKrijgt men het te warm, dan even een bad genomen p
wiJ men niet in badcostuum in de boot zitten, dan.
heeft men toch zoo weinig kleeren aan, dat deze>
in een oogenblik uit zijn.
Wie aanstoot neemt aan een man of vrouw in.
badcostuum moet de badplaatsen en de oorden
waar watersport wordt genoten maar vermijden.
Voor onzedelijke handelingen zoekt men
debosschen en de eenzame dijken, doch niet het.
strand en de drukbevolkte zwem- en
strandbadenVele ouderen kunnen zich natuurlijk niet
aanpassen aan de tegenwoordige kleedihg en ge
woonten van de jeugd, doch zij moeten bedenken,
dat het hun ouders misschien e venzoo is
vergaanIn verhouding tot vroeger is de tijd niet
onzedelijker. En dit is toch waarlijk niet het
eenigewaaraan zij niet kunnen wennen; de wereld is.
vol veranderingen !
Kunnen zij zich niet aanpassen, dan gaan ziji
zich ergeren en trachten de veranderingen tegen
te keeren, doch dit gelukt nimmer. Met dwang:
wordt wellicht tijdelijk en plaatselijk iets onder
drukt doch om op een andere plaats des te
hevigertot uiting te komen.
Indien verbetering noodig is, dan zal deze nimmer
komen door maatregelen van buiten, doch alleen
door een innerlijke verbetering.
Voor veel ouderen is het dus een moeielijke tijd.
* *
*
Iets anders is het echter met de jongeren,
diezich ook al gaan ergeren aan het strandleven en
daarin iets onzedelijks zien; vooralsnog kan ik
niet gelooven, dat dit eigen overtuiging van di&
jongeren is, doch meer een van hoogerhand in
geblazen standpunt. Er is in het Gooi
zelfs een comitévan jongeren opgericht om tegen
het strandleven op te treden. In de dagbladpers.
heb ik hierover mijn meening kunnen zeggen.
Gelukkig heeft dit voorbeeld nog geen navolging
elders gevonden.
Wanneer een man aanstoot neemt,
alshij een vrouw in badcostuum ziet (of omge
keerd !) zit dat niet in het gedeeltelijk
ontbloote lichaam van dien man of die vrouw, doch
in de onreine gedachte van de(n) beschouwe-r(ster).
De onzedelijkheid zit niet in de kleeren of in de
ongekleedheid doch in den persoon die zich daaraan
ergert.
En dat ergeren moet men ook al niet te serieus
nemen, want het'is wel eigenaardig, dat zij, die
zich z.g. vreeselijk ergeren aan badcostuums,
niet ongevoelig, zijn voor het hooren en vertellen
van grapjes, die zij niet gaarne aan hun moeders
zouden vertellen. Zij schijnen er behagen in te
scheppen om zich te laten ergeren, want zij zoeken
de plaatsen van ergernis op in stede van die te
vermijden. Met hun geschrijf en geadresseer
brengen zij inmiddels menige gemeente ten
onrechte in opspraak. Het is overigens bekend
dat het afloeren" van paartjes in de
bosschen niet geschied door de reinen doch door
hen die daarin een behagen scheppen en het aan
anderen doen voorkomen of zij
zedelijkheidsapostelen zijn.
Reeds 2000 jaren geleden werd er geschreven:
Alle dingen zijn rein den reine, maar den
ongeloovige en heiden is geen ding rein, maar beider
verstand en geweten is bevlekt." Dit woord heeft
zijn waarde nog niet verloren !
f