Historisch Archief 1877-1940
14
De Groene Amsterdammer van 2 September 1933
N o. 2935
Het surrealisme
(Slot van pag.
In zijn werk komen de meest phantastische
combinaties voor, [zooals we die vooral in onze
droom en in uitingen van krankzinnigen aan
treffen. Voorwerpen uit zeer verschillende milieu's
en cultuurperioden vindt men er bijeen, zooals
een bed op een markt, een standbeeld in een kamer,
moderne technische instrumenten of steigerende
paarden tusschen bouwvallen, enz. Wanneer we
ons kunstgevoel niet laten verdringen of verwrin
gen door misplaatste verstandelijke overwegingen,
zooals een standbeeld hoort toch niet in een
kamer", kan er van deze vreemdsoortige, soms
uitdagende combinaties een sterke suggestie uit
gaan.
2"Zoo spreekt ook Jean Cocteau in zijn Essai de
critique indirecte, dat grootendeels over Chirico
handelt, van: Le charme sans ennui des
civilisations qui se mélangent."
Deze combinaties worden niet bedacht. Zij ont
staan van zelf in het onderbewustzijn. Het is onze
zin voor het wonderlijke^ niet voor sterke staaltjes
of stichtelijkheden, maar voor het direct pakkende
wonder; dat deze realiteiten bij elkaar brengt en de
spanning van het wonder,'die ze bijeenhoudt.
Picasso heeft, in tegenstelling tot Chirico,
juist door zijn buitengewone intelligentie, die
precies wist, waar ze wel en waar ze niet was aan
te wenden, de berg van verstandelijke
vooroordeelen, die de kunst dreigde te verstikken, grooten
deels opgeruimd en zoo een ruimere weg gebaand
naar het gebied, waar de kunst haar oorsprong
neemt, namelijk het onderbewustzijn. Maar de
individualist Picasso wil niets weten van de surrea
listische levensleer, zooals hij evenmin vertrouwen
heeft in een algemeen dogmatisch cubistisch
schildersysteem, al is hij een der grondleggers
van het Cubisme. Hij vertrouwt meer, en wellicht
met reden, in zijn eigen inzicht en intuïtie.
De strenge, dogmatische Surrealist breekt in
vele opzichten niet alleen met de gangbare ethica,
maar ook met de gangbare aesthetica.
Het onderbewustzijn heeft een eigen krachtige
lyriek, die echter vaak stuitend is voor het ge
wone kunstgevoel. Daarentegen is de lyriek van
Verlaine b.v. voor den Surrealist een slaapmiddel.
De humor van de beroemde lach-en-traan, die
alle felle contrasten in een weemoedige zielsvrede
opvangt en verzacht, is voor den Surrealist een
typische truc van ons intellect om alle krachtige
revolutionaire levensuitingen van het onderbe
wustzijn de domper op te zetten en onschadelijk
te maken. Deze humor in de kunst is voor hem
van een zelfde verachtelijkheid als de resignatie,
die hij in de christelijke godsdienst vooral bestrijdt.
Ook het algemeen verheerlijkte rhythme, vooral
wanneer het lang volgehouden, werkt als een tred
molen, is voor den Surrealist dikwijls slechts een
staaltje van dressuurkunst door ons intellect op
het onderbewustzijn toegepast.
Harmonie is voor hem meestal niet anders dan
seniliteit.
De aesthetica der Surrealisten is bijna geheel
een uitvloeisel van hun moraal, die overigens soms
zeer verschilt van wat men gemeenlijk moraal
noemt.
Zij houden van moed en van kracht, maar beide
zonder pathos; van liefde, bij voorkeur in de
meest aardsche beteekenis van het woord; van
intelligentie zonder slimheid, van revolutionaire
strengheid. De begrippen: vaderland en familie
boezemen hun slechts afkeer in. De meeste Surre
alisten zijn dan ook communist, hoewel de
Fransche politieke communisten wantrouwend tegen
over hen staan.
Hun hoogste goed is vrijheid. Vrijheid van den
ken en vrijheid van verbeelding. Echter niet hefc
uitdenken van de gangbare spitsvondigheden, die
geen vrij denken en geen vrij verbeelden zijn,
maar een dooreenmengeling van phantasie en ge
dachte meestal in dienst van de burgerlijke
machthebbers. De Surrealist streeft naar vrij»
verbeelding, die door een vrij denken van deze
knoeierijen is verlost. Of echter voor communisten
een vrij denken en verbeelden mogelijk is, moeten
we hier in het midden laten.
Schilderkunstige zuiverheid! interesseert den
Surrealist maar zeer matig. Zijn schilderijen zijn
dikwijls meer literatuur dan schilderkunst. ,, ^
De invloed van het Surrealisme breidt zich nog
steeds uit. De lijnen van Cubisten als Braque
beginnen ook reeds droomeriger te worden. Het
is of ze iets te veel gedronken hebben. De contour
van een koffiepot loopt zonder de minste aarzeling
dwars door de contour van een daarnaast geplaatste
melkkan heen.
Ook in ons land is de invloed van het Surrealisme
merkbaar zoowel in de literatuur als in de schilder
kunst. Surrealist zijn: Laurens van Kuyk, Cor
Postma. Roelofsz toont uiterlijk minder over
eenkomst met de Surrealisten, maar is innerlijk
van een grootere revolutionaire surrealistische
spanning dan Postma. Willink is Surrealist,
alleen wat betreft de vreemdsoortige combinaties
der meest uiteenloopende dingen, die hij op het
doek brengt. Zelfs katholieke dichters als Jan
Engelman, in zijn prachtig vers: Vera 'anacopoulos,
laten het onderbewustzijn aan het woord komen.
J. BENDIEN.
A; HAKKENSTEIN-SCIIBADER
HEERENKLEEDING VOOR
VADER EN ZOON
TOT REDELIJKE PRIJZEN
ADRIAAN SCHAKEL
HEILIGEWEG - TELEFOON 37273
ADRIAAN SCHAKEL's" Heerenkleeding
HEIUOEWEQ IN AMSTERDAM.
Is de zaak, waar Zoon en Vader
Steeds nog komt, en altijd kwam.
/^%-v
/JrNs
|3 ANNO 1689 >
«.^ 74^
N^ÈRS^
N. V.
l ALGEMEENE HYPOTHEEKBANK.
' l [Heerengracht 416 (C.)
I&3»... j wv_ . ,.?- .
^..v:^arop"^^ K3P' f, ^lOO^ ' Pandbrieven e?Hypotheken:
RESERVES pl.m. 1,250,000.?<"? m' > 29,500,000.
Directie: Mr. L
. J. van Toulon van der Koog Mr. K. S. van Kappen
Ni Maatschappij voor Hypothecair Wiet iii Nederland
gevestigd te 's-Gravenhage, Nassau laan N o. 23
waarin opgenomen de Maastrichtsche Hypotheekbank voor
<e~sxxs> Nederland te Maastricht, St. Servaasklooster 8 oo-^o
Geplaatst Kapitaal met reserves ... f 5.347.4OO.
Uitstaande Pandbrieven met gewaarborgd
Kapitaal per 1 Januari 1933 .... f 50.162.7OO.
De Directie:
Mr. J. D. TEN BRUGGEN CATE Mr. S. VAN HOUTEN
B. M. J. W. SCHOON
N.V. Verzekering-Maatschappij
MERCURIUS"
= OPGERICHT ANNO 1894 =
AMSTERDAM, C. - KEIZERSGRACHT 570
INBRAAK-, BRAND-, ONGEVALLEN-, EN WATERLEIDINGSCHADEVERZEKERING
L'OZONATEUR
AUTOMATISCHE DESINFECTEUR
Verspreidt een aangenaam desinfecteerend parfum
Ozonateur. ........ f 5.00
Ozonatinc p. bidon l Liter ,, 5.10
V2 .. .-2.75
G. J. DE KONING ZOON
KEIZERSGRACHT 447
AMSTERDAM-C. TELEF. 43688
NVZUIDER
HYPOTHEEKBANK
41 pCt
Pandbrieven
tegen 99 pCt.
Directie:
Mr. AUG. HEIJBROEK
Mr. K. A. NEDERLOF