Historisch Archief 1877-1940
No 2935
De Groene Amsterdammer van 2 September 1933
M. Labouret
Het Scheepvaartverkeer"
Moderne toepassing van glasmozaïek
Het werk van M. Labouret
De techniek van het versieren
van vloeren of wanden doo r middel
van mozaïek in natuursteen, aarde
werk of glas is al heel oud en veei
fraais is daarin, in den loop der
tijden, bereikt. Naast het streng
geometrische ornament neemt de
?vrije figuratie een zeer belangrijke
plaafe in en het is vooral op laatst
genoemd gebied dat enkele der mo
derne en ultra-moderne kunstnijveren
zich met succes hebben bewogen.
De aantrekkelijkheid der glas
mozaïek schuilt vooral in haar
licht* schittering, in de fijne
kleurschakeeringen waarmede een ongemeen rijk
effect te bereiken valt.
Zooals men weet worden kleine,
hoekige stukjes glas in de natte
cement gedrukt waarbij ten slotte
y Alles in eenzelfde vlak komt te liggen.
Deze techniek eigent zich dus in
liet bijzonder voor aanwending op
den wand zelf, te meer waar het
gebezigde materiaal alsdan een
onverbrekelijk geheel met het bouw
werk, als zoodanig, uitmaakt.
De gang van zaken is gewoonlijk
aldus: er wordt eerst een s chets
vervaardigd op verkleinde chaal.
Deze teekening wordt dan op ware
grootte uitgezet en daarvan maakt
de kunstenaar in den regel een
getrou"we lijn-copie door haar op doorzichtig
papier over te trekken.
Door middel van lijnen worden
hierop de te benutten stukjes glas
aangegeven, welke later, naar kleur
gesorteerd, voor het grijpen liggen,
hoekig en scherp, in diverse formaten,
maar gewoonlijk bezigt men deze
niet grooter dan twee tot twee en
«en halve centimeter in het vierkant.
Vaak worden op de werkteekening
de uit ettelijke honderdtallen (en
mér!) bestaande stukjes uitgelegd,
soms genummerd, en dan kan het
eigenlijke samenvoegen tot een vast
omlijnd mozaïek ter bestemder plaatse
geschieden.
Het resultaat heeft door de bepaal
de eigenschappen van het verwerkte
materiaal een zeer eigen karakter.
Ook is de kunstenaar in staat van
<én en dezelfde kleur meerdere tinten
M. Labouret
Otto van Tussenbroek
te kiezen die iets verschillen, waardoor
een kleurvak een gevoelig en levendig
aanzien verkrijgt.
Juist het door de smalle cementlijn
gescheiden zijn der onderdeelen. het
verbrokerie van het beeld, geeft
daaraan iets mede dat aan den
toets van schilderwerk doet denken
maar dat toch weer geheel anders
is. Doordat het vervloeiende er aan
ontbreekt is de kunstenaar onwille
keurig tot krachtige vormenspraak
gedwongen. Het gaat daarenboven
lood in een eenvoudig lijn-motief is
aangebracht.
Daaronder bevinden zich twee lan
gere en twee kortere tafereelen, res
pectievelijk boven de verschillende
loketten en boven de deuren der wacht
kamers en dienstvertrekken welke
in den vorm van een fries zijn toe
gepast, waarbij eenerzijds de arbeid
in de mijnstreek; anderzijds het spoor
weg- en scheepvaartverkeer als onder
werp van uitbeelding gekozen werden.
Op de aan het mijnwezen ontleende
Hal van het spoorwegstation te Lens
om de beheersching van een over
wegend aantal kleine accenten in
de oplossing tot een sterk samen
hangend, groot geheel en dit nu
heeft de ontwerper van een viertal
omvangrijke glasmozaïeken M. La
bouret ten volle begrepen zooals deze
zijn geplaatst in het spoorweg-station
te Lens in Frankrijk.
Dit station is opgetrokken uit
staal, cement en glas. De overkapping
van de groote hal is voorzien van
prisma-glas, de wanden zijn van
vensters voorzien waarin glas in
voorstellingen ziet men (boven den
ingang J der wachtkamers Ie, 2e en
3e klasse) twee ploegen mijnwerkers,
gewapend met houweelen en
veiligheidslampen naar het arbeidsterrein
gaan en van de mijnschachten terug
komen.
ff' Lifttorens, elevators en kantoor
gebouwen vormen den achtergrond.
Aan de overzijde, boven de bagage
bewaarplaats, is het beeld gegeven
van de opeenhooping van allerlei
gebouwen met rockende
schoorsteenen zooals men deze in de mijn
streken aantreft, een spel van hoekige
accenten, waarin verticale, horizon
tale en diagonale lijnen elkander
op de juiste wijze afwisselen.
Bij het mozaïek van het Scheep
vaartverkeer zijn links twee groote
stoomschepen met zware ankerkettin
gen voor den wal gemeerd. Koopwaar
in zakken en kisten ligt op de kaden
gestapeld; een vrachtauto rijdt voor,
terwijl rechts sleepbooten op stoom
liggen ten einde de vrachtschepen
langs de binnenvaart-rivieren en kana
len verder te vervoeren.
Op den achtergrond fabrieksge
bouwen, kantoren en een boogbrug.
Zeer krachtig van uitdrukking is
ook de vertolking van het spoorweg
wezen. Groote remises en hallen
waarin goederenwagens gelost wor
den.; hooge licht-, telefoon- en tele
graaf palen; seinhuizen en
signaalschijven en ten slotte. rechts, een
aandenderende locomotief, slank en
sterk als een Jaggernaut ....
Goed is in dit alles de samenvatting
van velerlei vorm-elementen; de actie
en de krachtige beheersching van het
vlak waardoor, ondanks het benutten
van een overgroot aantal zeer kleine
accenten, in casu de stukjes glas
mozaïek, het geheel toch een onge
meen vast-omsloten totaal-indruk
geeft, mannelijk opgevat en groot
van allure.
Onder aansporing van een tot het
uiterste doorgezet rationalisme in de
bouwkunst scheen aanvankelijk daar
in voor eenigerlei tooi of zoogenaamd
overtollige" versiering (beeldhouw
werk of wandschildering e. d.) geen
plaats meer te kunnen worden inge
ruimd. Het lag echter voor de hand,
dat na het plaats gehad hebbende
zuiverings-proces langzamerhand op
nieuw de toegepaste kunsten haar
goed recht zouden opeischen en nu is
wat te Lens geschiedde een verblij
dend teeken. Immers hier bleek de
tooi of -versiering van het intérieur
geen los onderdeel van het gebouw
doch het sierende element veruit
veeleer daarin een volkomen logisch
opgelost verschijnsel dat nieuwe per
spectieven opent en dat als zoodanig
navolging verdient !
,Het Mijnwezen'