De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 9 september pagina 5

9 september 1933 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

No. 3936 De Groene Amsterdammmer van 9 September 1933 Lj . Kunst op de Jaarbeurs Jan D. Voskuil De verklaring van Mr. Duys Indrukken van de Ktrechtsche jaarbeurs. inzendingen van de V. A.N.K en het I.S.\". Het kan niet anders dan verheugend stemmen, dat men, ondanks de ongunstige tijden, het toch heeft aangedurfd, in het hart van ons land een omvangrijk beeld te geven van een belangrijk deel der productie, die de tegenwoordige industrie oplevert. Zulk een energie en moed dwingt stellig beworïdering af. Maar Voor ons, die deze negen en twintigste jaarbeurs met kunstzinnige oogen bezien, zou die vreugde veel grooter geweest zijn, indien wij .hier meer samenwerking tusschen kunstenaar en industrieel ontdekt hadden, dan thans het geval is. Voor belangstellenden vermelden wij dan, dat er nog steeds aardewerk bestaat, kwistig in verguldsel ondergedompeld en dat de meubels met heel veel spiegelglas, de schilderijtjes en prenten gekleurd als zuurtjes, de beruchte gipsen beeldjes, die me.t het doodsche bruine sop over goten zijn en de lampekappen, waarvan de ge schilderde en gebatikte tierelantijntjes de oogen geen rust gunnen, al evenmin naar de eeuwige jachtvelden verhuisd z^jn. Ook op het gebied van kinderspeelgoed wordt veel gezondigd. Eenige rijen van suikerzoet glimlachende poppen, kermisachtig opgedirkt, zooals dat in de dagen van olim de gewoonte was, vervulden ons met mede lijden voor de kleinen, die veroordeeld zijn hier mede te spelen, omdat er met zulke stijve lijzen onmogelijk gespeeld kan worden. Het is evenmin onze schuld, dat wij in de uitgebreide meubelafdeeling op de vlucht geslagen zijn, alsof ons de nieuwste hot-jazz op de hielen zat. Gelukkig vonden wij eenjge herademing op de derde ver dieping, waar de V.A.N.K. (Vereeniging voor Ambachts- en Nijverheidskunst) en het I.S.N. (Instituut voor Sier- en Nijverheidskunst) hun tenten hebben opgeslagen. In deze oase kregen wij een aantal goede resultaten te zien van de samen werking tusschen kunstenaar en industrieel. Daar zijn weefsels, meubels, gebruiksvoorwerpen van glas, aardewerk en metaal, die elk min of meer over artisticiteit beschikken. Bovendien hebben de inrichters de expositieruimte niet volgeladen met allerlei soorten artikelen, zooals wij dat zoo vaak ervaren moesten in andere stands. Integen deel, deze af deeling wordt beheerscht door een rustige sfeer. ?» * * Er is niet te veel geëxposeerd, zoodat elk werkstuk .behoorlijk tot zijn recht kan komen. Een fraai, blank kleed ligt in het midden en de tafels prijken met weefsels, die door hun> eenvoudigen, beschaafden trant onmiddellijk de aandacht trekken. Zq zqn in de w&verij Wipstrik" te Nunspeet vervaardigd door Mevr. Gr. Fischer Ka/hier «n Mej. -f- v. d. Mijll Dekker, leerlingen van het bekende Bauhaus. Voor de \teefsels, die zij gemaakt hebben van cellophaan, een prachtig glanzend mateaaal, vragen wij niet alleen de belangstelling van Bet groote publiek, maar ook van de induAAN INZENDERS VAN MANUSCRIPTEN wordt verzocht bij hun bijdragen een gefran keerd briefomslag met adres van den afzender in te sluiten. Teekenlng B. van Vlijmen !f V'J -m Albarda: Braaf, braaf zoo , . . netjes opzitten en pootjes geven" strieelen. Van 'de loopers, tapijten en bekleedingstoffen, ontworpen door: Cor Alons en uitgevoerd bij de N. V. van den Bergj/i's Koninklijke Industrieen Handelmaatschappij te 0ÏJ3 zijn de eenvoudigste exemplaren ons het liefst. Aw een bij de firma Dekker vervaardigde metalefFstoel, eveneens naar ontwerp van Alons, is desse bekleedingatof met succes toegepast. Edmond de Cnèdt lijkt ons beter op dreef in een paar weefsels, die ter expositie zijn neergehangen, dan in het kleine vloerkleed met de onrustige, felle tinten- Ben respectabel werk stuk leverde J. Kriege met een uit rood koper gedreven kandelaar. Geestig gemodeleer.de figuur tjes, eenige dieren, een harmonicaspeler en een galmende straatzanger, schonk W. de Vries en de beeldhouwer L. Botte heeft; de grootsche onzeker heid van Charlie Chaplin scherp gekarakteriseerd in het beeldje van terra-cotta. Eenige nieuwe schalen .van de Leerdamsehe glasfabriek, naar . ontwerp van Copier, onderscheiden zich door strakheid en distinctie. Verder noemen wij nog het glaswerk van W. Rozendaal, sieraden en zilverwerk van Hofman, het aardige en frissche speel goed van Co Egelie, een practisch en keurig schrijfbUreau vervaardigd bij Nemi" te Steenwijk naar ontwerp van Alons, een ameublement van J. A. Muntendam, uitgevoerd bij L.O.V. te Arn hem, een weefsel van Jan van Ham, en een dressoir van A. Huisman gemaakt bij de Ploeg", dat door zijn goeden hoofdvorm vermelding verdient, maar waarvan het vaal getinte blad niet harmo nieert met het geheel. Tal van affiches en druk werken vertegenwoordigen ,de typografie. Er is in deze af deeling heel wat te zien en wij hopen dan ook, dat de industrieelen en vooral zij, die nog niet met kunstenaren hebben samengewerkt, hier hun licht zullen opsteken. Van de Italiaansche inzendingen vermelden wij een menigte rieten voorwerpen en vooral de humoristische dieren figuren, die bestenid zijn om den divan te sieren. Tot besluit signaleeren wij nog eenige met smaak ingerichte stands, zooals die van Leerdamsehe glasfabriek, ontworpen door Copier. Typisch is wei, dat bedrijven, die moderne artikelen produceeren, als radiotoestellen, electrische lampen en machines, soms uitstekend de kunst verstaan om op sterke, moderne wijze reclame voor hun product te maken. Dat hebben wij ondervonden aan den stand van Philips, die door Perquin in een l^cht groenen toon met oranje letters gehouden werd. Voor de BiArlita-lamp is hierin door E. B. W. Schuitema een simpele, maar doeltreffende lichtreclame aangebracht. De crème getinte stand van R. S. Stokvis en Zonen kenmerkt zich door verfijning. Pope's metaaldraadlampenfabriek brengt helder en correct haar emailledraad aan den man. Voorts herinneren wij . aan Telejunken's zilverachtigen stand en aan dien van Erik Schaaper's radioartikelen uit Hilversum. Apparaten als snelwegers en koelmachines zijn, op zichzelf beschouwd, in felle roode, groene en aluminium kleuren, imposante verschijningen. Een ingetogen zwarte achter-, grond, zooals door de Gebr. Stork werd gebezigd, is juist voldoende om de roomkleurige apparaten duidelijk te laten sp_reken, evenals de kloeke stand van gele schotten met: roode, en blauwe letters versierd, volkomen aan haar doel beantwoordt, zij werd door Cor Alons voor Heymans Technische Handelvennootschap ontworpen. Het is natuurlijk niet mogelijk om alle stands, die daarvoor in aan merking komen, te memoreeren. We hebben slechts hier en daar een greep gedaan, om daarmede een voorbeeld te geven van hetgeen, naar onze meening, door den artistieken beugel kan. MEDII»'

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl