Historisch Archief 1877-1940
No. 3936
De Groene Amsterdammmer van 9 September 1933
Lj .
Kunst op de
Jaarbeurs
Jan D. Voskuil
De verklaring van Mr. Duys
Indrukken van de Ktrechtsche jaarbeurs.
inzendingen van de V. A.N.K en het I.S.\".
Het kan niet anders dan verheugend stemmen,
dat men, ondanks de ongunstige tijden, het toch
heeft aangedurfd, in het hart van ons land een
omvangrijk beeld te geven van een belangrijk deel
der productie, die de tegenwoordige industrie
oplevert.
Zulk een energie en moed dwingt stellig
beworïdering af. Maar Voor ons, die deze negen en
twintigste jaarbeurs met kunstzinnige oogen bezien,
zou die vreugde veel grooter geweest zijn, indien
wij .hier meer samenwerking tusschen kunstenaar
en industrieel ontdekt hadden, dan thans het
geval is.
Voor belangstellenden vermelden wij dan,
dat er nog steeds aardewerk bestaat, kwistig
in verguldsel ondergedompeld en dat de meubels
met heel veel spiegelglas, de schilderijtjes en
prenten gekleurd als zuurtjes, de beruchte gipsen
beeldjes, die me.t het doodsche bruine sop over
goten zijn en de lampekappen, waarvan de ge
schilderde en gebatikte tierelantijntjes de oogen
geen rust gunnen, al evenmin naar de eeuwige
jachtvelden verhuisd z^jn. Ook op het gebied van
kinderspeelgoed wordt veel gezondigd. Eenige
rijen van suikerzoet glimlachende poppen,
kermisachtig opgedirkt, zooals dat in de dagen van
olim de gewoonte was, vervulden ons met mede
lijden voor de kleinen, die veroordeeld zijn hier
mede te spelen, omdat er met zulke stijve lijzen
onmogelijk gespeeld kan worden. Het is evenmin
onze schuld, dat wij in de uitgebreide
meubelafdeeling op de vlucht geslagen zijn, alsof ons de
nieuwste hot-jazz op de hielen zat. Gelukkig
vonden wij eenjge herademing op de derde ver
dieping, waar de V.A.N.K. (Vereeniging voor
Ambachts- en Nijverheidskunst) en het I.S.N.
(Instituut voor Sier- en Nijverheidskunst) hun
tenten hebben opgeslagen. In deze oase kregen wij
een aantal goede resultaten te zien van de samen
werking tusschen kunstenaar en industrieel. Daar
zijn weefsels, meubels, gebruiksvoorwerpen van
glas, aardewerk en metaal, die elk min of meer
over artisticiteit beschikken. Bovendien hebben
de inrichters de expositieruimte niet volgeladen
met allerlei soorten artikelen, zooals wij dat zoo
vaak ervaren moesten in andere stands. Integen
deel, deze af deeling wordt beheerscht door een
rustige sfeer.
?» *
*
Er is niet te veel geëxposeerd, zoodat elk
werkstuk .behoorlijk tot zijn recht kan komen.
Een fraai, blank kleed ligt in het midden en de
tafels prijken met weefsels, die door hun>
eenvoudigen, beschaafden trant onmiddellijk de aandacht
trekken. Zq zqn in de w&verij Wipstrik" te
Nunspeet vervaardigd door Mevr. Gr. Fischer Ka/hier
«n Mej. -f- v. d. Mijll Dekker, leerlingen van het
bekende Bauhaus. Voor de \teefsels, die zij gemaakt
hebben van cellophaan, een prachtig glanzend
mateaaal, vragen wij niet alleen de belangstelling
van Bet groote publiek, maar ook van de
induAAN
INZENDERS
VAN MANUSCRIPTEN
wordt verzocht bij hun
bijdragen een gefran
keerd briefomslag met
adres van den afzender
in te sluiten.
Teekenlng B. van Vlijmen
!f V'J
-m
Albarda: Braaf, braaf zoo , . . netjes opzitten en pootjes geven"
strieelen. Van 'de loopers, tapijten en
bekleedingstoffen, ontworpen door: Cor Alons en uitgevoerd
bij de N. V. van den Bergj/i's Koninklijke
Industrieen Handelmaatschappij te 0ÏJ3 zijn de eenvoudigste
exemplaren ons het liefst. Aw een bij de firma
Dekker vervaardigde metalefFstoel, eveneens naar
ontwerp van Alons, is desse bekleedingatof met
succes toegepast. Edmond de Cnèdt lijkt ons beter
op dreef in een paar weefsels, die ter expositie zijn
neergehangen, dan in het kleine vloerkleed met
de onrustige, felle tinten- Ben respectabel werk
stuk leverde J. Kriege met een uit rood koper
gedreven kandelaar. Geestig gemodeleer.de figuur
tjes, eenige dieren, een harmonicaspeler en een
galmende straatzanger, schonk W. de Vries en
de beeldhouwer L. Botte heeft; de grootsche onzeker
heid van Charlie Chaplin scherp gekarakteriseerd
in het beeldje van terra-cotta. Eenige nieuwe
schalen .van de Leerdamsehe glasfabriek, naar
. ontwerp van Copier, onderscheiden zich door
strakheid en distinctie. Verder noemen wij nog het
glaswerk van W. Rozendaal, sieraden en
zilverwerk van Hofman, het aardige en frissche speel
goed van Co Egelie, een practisch en keurig
schrijfbUreau vervaardigd bij Nemi" te Steenwijk
naar ontwerp van Alons, een ameublement van
J. A. Muntendam, uitgevoerd bij L.O.V. te Arn
hem, een weefsel van Jan van Ham, en een dressoir
van A. Huisman gemaakt bij de Ploeg", dat door
zijn goeden hoofdvorm vermelding verdient,
maar waarvan het vaal getinte blad niet harmo
nieert met het geheel. Tal van affiches en druk
werken vertegenwoordigen ,de typografie. Er is
in deze af deeling heel wat te zien en wij hopen dan
ook, dat de industrieelen en vooral zij, die nog
niet met kunstenaren hebben samengewerkt,
hier hun licht zullen opsteken. Van de Italiaansche
inzendingen vermelden wij een menigte rieten
voorwerpen en vooral de humoristische dieren
figuren, die bestenid zijn om den divan te sieren.
Tot besluit signaleeren wij nog eenige met smaak
ingerichte stands, zooals die van Leerdamsehe
glasfabriek, ontworpen door Copier. Typisch is wei,
dat bedrijven, die moderne artikelen produceeren,
als radiotoestellen, electrische lampen en machines,
soms uitstekend de kunst verstaan om op sterke,
moderne wijze reclame voor hun product te maken.
Dat hebben wij ondervonden aan den stand van
Philips, die door Perquin in een l^cht groenen toon
met oranje letters gehouden werd. Voor de
BiArlita-lamp is hierin door E. B. W. Schuitema
een simpele, maar doeltreffende lichtreclame
aangebracht. De crème getinte stand van R. S.
Stokvis en Zonen kenmerkt zich door verfijning.
Pope's metaaldraadlampenfabriek brengt helder
en correct haar emailledraad aan den man. Voorts
herinneren wij . aan Telejunken's zilverachtigen
stand en aan dien van Erik Schaaper's
radioartikelen uit Hilversum. Apparaten als snelwegers
en koelmachines zijn, op zichzelf beschouwd, in
felle roode, groene en aluminium kleuren, imposante
verschijningen. Een ingetogen zwarte achter-,
grond, zooals door de Gebr. Stork werd gebezigd,
is juist voldoende om de roomkleurige apparaten
duidelijk te laten sp_reken, evenals de kloeke stand
van gele schotten met: roode, en blauwe letters
versierd, volkomen aan haar doel beantwoordt,
zij werd door Cor Alons voor Heymans Technische
Handelvennootschap ontworpen. Het is natuurlijk
niet mogelijk om alle stands, die daarvoor in aan
merking komen, te memoreeren. We hebben slechts
hier en daar een greep gedaan, om daarmede een
voorbeeld te geven van hetgeen, naar onze meening,
door den artistieken beugel kan.
MEDII»'