Historisch Archief 1877-1940
:
Torn Connors
2O.OOO jaar in Sing-Sing". Koyal
Het is alweer een gevangenis-historie alweer
een symphonie van ketengerammel, vloeken en
kreten der vertwijfeling. Met een zekerheid en
onverstoorbaarheid, waarover men zich in een
commercieel bedrijf als de filmindustrie slechts kan
verwonderen, gaat Amerika op dezen monotonen
weg van den maatschappelijken zelfkant verder.
In negen van de tien gevallen is men, uit vrees
voor den financieelen strop, doodsbang voor een
herhaling, voor alles wat naar bruut realisme
zweemt en voor een film zonder amusement. Dit
schijnt het'tiende geval te willen vormen: films als
deze doen van dergelijke gestandaardiseerde con
cessies aan den publieken smaak afstand. Men
zou geneigd zijn te gelooven, dat zij door een
instinct geschapen werden, dat buiten de geldende
theorieën om, dieper peilt in de mentaliteit van
het publiek en in de mogelijkheden der film beide.
Want een feit is het, dat deze barsche,
troostelooze werken zonder schoone vrouwen, zonder
operette-romantiek, zonder pakkende schlagers
de massa weten te grijpen en vast te houden. Naast
elkaar zitten de intellectueel en de onontwik
kelde gelijkelijk geboeid door deze exhibitie
van moreele zelf-tuchtiging. En een feit is het ook.
dat geen van beiden precies weet, hoe en waarom
l&ta, Garbo en Erich von Stroheim in
"As you desire me"
t ?*?
NIEUWE UITltfGE
Twee Personages op Z
hij zich aan deze suggestie overgeeft buiten het
onuitgesproken bewustzijn, hier tegenover een
nieuwen vorm van het phenomeen Film" te
staan. Inderdaad deze bonte kaleidoscoop van
beelden en geluiden» dit redeloo/.e en toch onver
mijdelijke botsen van gevoelens en reglementen,
dit planlooze volgen van willekeurige existenties.. .
het is geen zuivere kunst", het is geen loutere
sensatie, het is geen bewust getuigenis
maarhet leeft een vreemd, ongenaakbaar eigen leven....
het is: lilm.
Zooals l am a fugitive" ontleend heette aan
de gedenkschriften van een vogelvrijverklaarden.
ex-bagnogast, zoo baseert zich Sing-Sing" op
de memoires van een gevangenisdirecteur-in-ruste.
Het wil mij voorkomen, dat deze
qiiasi-belangwekkende franje weinig met de films als zoodanig
te maken heeft. Er zijn door de heele wereld
geschiedenis heen, dergelijke documenten gepu
bliceerd en in meer of minder geslaagde her
scheppingen" verwerkt ook door de film. Hier
zijn zij echter kennelijk voorwendsels om telkens
weer te kunnen snijden in eigen vleesch en er de
pijn en den lust van te ondergaan. De ordelijke,
zindelijke hel der gevangenissen de blinkend
gewreven, blanke inferno van de Doodencel".. . .
zij zijn daar als afzichtelijke wonden aan het
lichaam der maatschappij en de mensen van tegen
woordig wordt niet moede ze open te leggen en er
voor te huiveren. Wie durft dit merkwaardige
instinct zoo vol pijn en beschaming, af te doen.
met de gemeenplaats: sensatie? Wie zal uitmaken
welke duistere menschelijke driften ten grondslag
liggen aan deze behoefte om het eigen leven te
herkennen in zijn ruwste en meest tragische mani
festaties r Wellicht, ,dat '/.ich hier de jarenlange
amusements-narcose en de huichelachtige
censuurmoraal wreekt in een schreeuw om de rauwe,
naakte werkelijkheid.
.,20.000 jaar in Sing-Sing" is geen
kunst"werk. Het scenario is verward, onevenwichtig en
slechts gebouwd op de meest primitieve gevoelens
en conflicten. Maar het is, van scène tot scène,
brandend van een wilde, driftige levensechtheid.
De film opent met een treinreis: een bekend mis
dadiger, Torn Connors, wordt naar Sing-Sing
gevoerd. In de coupébevinden zich slechts de
politieman, die hem geleidt, een vriend en een
paar reporters. Dit fragment karakteriseert feitelijk
reeds de heele film: men kan niet zeggen, dat de
dialoog geestig is of zelfs belangwekkend zij
blijkt slechts vol van een kwalijke opschepperij
en een vrij gemeen cynisme. Ook is er niemand
onder deze inferieure individuen, die zich op
eenigerlei wijze onderscheidt, hetzij door een sympa
thiek uiterlijk, hetzij door pose of gebaar. Maar
men wordt oogenblikkelijk meegesleept door de
sensatie hier plotseling binnen te dringen in een
stuk onbekend leven. Stuk voor stuk zijn deze
menschen, reeds bij den eersten blik. van een
onloochenbare, bijna ontstellende levensechtheid.
Dit bindt reeds aanstonds beschouwer en per
sonages door een onverbreekbaren band: zij gaan
toevallig naar Sing-Sing en men volgt ze. . . . men
zou ze volgen, ook al gingen zij naar een kaartclub,
of een middernachtzending.
Wat er verder gebeurt het komt over den
toeschouwer als iets onvermijdelijks. De ontmoeting
met den directeur, het breken van Connor's
cranerie. de opstand der gevangenen, het vrijlaten
op eerewoord van den misdadiger, zijn terugkomst
wanneer hij leest, dat de directeur zijn goed ver
trouwen met ontslag zal moeten bekoopen, de
laatste uren voor den electrischen stoel. ... al
deze schokkende, heftige en ongewone feiten
aanvaardt men zonder ze te critiseeren. Want
iedere handeling, ieder gebaar, ieder besluit vloeit
direct en onverbiddelijk uit de persoonlijkheden
voort. De infra-roode stralen van het apparaat
doorlichten als het ware deze karakters, leggen
impulsen en gemoedsbewegingen bloot en vormen
aldus een hoogere logica der feiten, die zich aan
BIOSCOPY
de meerdere of mindere waarschijnlijkheid''
onttrekt. Daar is het kritieke moment, waarop de
gevangenis-directeur, Warden Long, den gevangene
Connors aanbiedt hem op eerewoord naar zijn
stervende vriendin te laten vertrekken. Een hache
lijk gebaar waar de pathetiek,. de onwaarschijnlijk
heid en zelfs de belachelvjkheid voortdurend
dreigen. Welnu deze heele sC'-ne is van een bijna
verbijsterenden eenvoud Jen een onontkoombare
logica. Men voelt dwingend: deze personen kunnen
niet anders handelen, voila tout !
20000 jaar
Dit is het wonderlijke en stellig ook het nieuwe.
door films als deze gebracht: de bijna argelooze
eenvoud der dramatis personae. Het lijkt onmoge
lijk dit simpele zich laten gaan, tot hooge kunst of
subliem spel" te forceeren. Hoogstens maakt
men halt voor de intelligentie, waarmede de karak
ters, de typen", zoo men wil, gekozen werden. Of
moeten wij ook hier spreken van een instinct!'
Want zoowel in regie als montage is ieder ander
spoor van opmerkelijke intelligentie afwezig!
Zoo -zien wij ons hier' geplaatst voor een dier
wonderlijke nieuwe uitingen der filmkunst, waar
mede men ethisch noch aesthetisch raad weet.
Maar die zich van ons meester maken als een spon
tane, primitieve kracht, doorbrekend in films als
..Sing-Sing" en I am a fugitive" een bron van
onbekende energieën, woelend in de diepten der
onbekende film.
George Fitzmaurife: As you
dcsire me". Koyal en C'orso.
De keerzijde !
Ziehier de lijfelijke tegenstelling met een film
kunst als die, welke ..I am a fugitive" en ..20.000
jaar in Sing-Sing" voortbracht. Ueen bandeloos.
fragmentarisch leven van persoon naar persoon.
van conflict naar conflict, van impuls naar impuls
doch een weloverwogen, zorgvuldig uitgebalan
ceerd scenario. Een nauwkeurig vastgestelde