Historisch Archief 1877-1940
r
FILMKUNST
k n&ar een Regisseur
J. JORDAAN
ilverdëeling, met scherp begrensde karakters"
- een suave-dialoog, waarvan alles afhangt.. ..
»eatèr !
Wil men tegenover een dergelijken vorm van
dmkunst niet geheel afwijzend staan, dan dient
»en haar met het theater-oog te meten, naar
leater-normen te beoordeelen er is geen andere
ogelijkheid. As you desire me" behoort tot het
>nre films, dat van de eigenlijke middelen der
[m vrijwillig en bewust afstand doet en men
trzelt hierover den staf te breken. Men aarzelt
ing Sing
j de overweging, dat het onbekende terrein der
.m aldus van twee verschillende uitgangspunten
srkend wordt'en de waarschijnlijkheid niet gering
, dat deze beide standpunten elkaar tenslotte
oeten vinden en aanvullen tot het volmaakte
jieel. Want al grijpt een film als Sing-Sing"
leindig meer aan door haar primitieve kracht
al lijkt zij oneindig belangrijker door de
nieuwsid en de oorspronkelijkheid harer middelen....
en voelt bij nadere beschouwing, dat hier nog
H factor ontbreekt: de bezonnenheid, de bewuste
trmonische ordening. Hiernaar zoekt een film
6 As ybu desire me", uitgaande van den
verouwden bodem der nabije theaterkunst. Het geval
des te evidenter, waar het hier de adaptatie"
l,n een tooneelstuk betreft en zelfs wanneer
s berichten juist zijn een vrij nauwkeurige
eergaye van Pirandello's werk. Men aanschouwt
in ook zonder al te groote verwondering, hoe het
»rdijn als het ware voor ieder tooneel rijst en daalt.
jsitekaartjes binnengebracht worden en men
ellar met het bekende onnavolgbare
coulissen?baar tot zitten noodt.... kortom het theater,
jrfijnd en versoberd tot de intimiteit van de film.
rij weten reeds uit vele voorgaande experimenten.
je de film dit soort tooneelleven onder de loupe
»emt, het opnieuw openbaart met zijn kwaliteiten
L nadeelen. Wij weten precies te zeggen, waar
;t over de schreef gaat door uitbundigheid of
pathetiek waar het een gebaar of een intonatie
verdiept en subtiliseert.
Er zou dan ook weinig aanleiding bestaan op
nieuw de bekende voor- en tegen's af te wegen,
wanneer niet twee personages hier de bijzondere
aandacht vroegen: Greta Garbo en Eric von
Stroheim. Beter ware hier misschien gezegd: Von
Stroheim en Garbo. Want het is wel een uiterst
zeldzame gebeurtenis de belangwekkende figuur
van dezen fallen angel" terug te zien. Opmerkelijk
is overigens het gelijke lot, dat zoowel Stroheim
als Garbo beschoren is: de sterke persoonlijkheid,
die haar meester zoekt.
Met G. W. Pabst over Garbo sprekende, die hij
van zeer nabij kent, zeide mij deze regisseur: Sie
ist eine Figur, wie es nur einmal in hundert Jahre
gibt: eine auszerordentliche Persönlichkeit eine
schwache Schauspielerin !" Inderdaad dit is
de Garbo-tragedie in een aphorisme saamgevat.
Want alle pogingen ik zei dit reeds vroeger
om haar een rol" te doen spelen, zullen altijd
weer afstuiten op deze twee eigenschappen: haar
formidabele persoonlijkheid en haar geringe
transformatiekunst. Wat van Garbo in de rollen, die
men haar tot nu toe gaf dóór-komt" is de som
dezer positieve en negatieve kwaliteit wij zullen
ons met deze calculatie tevreden moeten stellen,
tot de regisseur komt, die (als Pabst destijds) haar
persoonlijkheid doorgrondt en tot volle ontplooiing
weet te brengen.
' Hetzelfde geldt tot op zekere hoogte van von
Stroheim. Ook hier een markant karakter, een
boeiende, fascineerende persoonlijkheid, wiens
loutere aanwezigheid de belangstelling vasthoudt.
Ook hier de merkwaardige eenzijdigheid, die alle
transformatie uitsluit die alleen zijn" kan ....
niet, spelen". De eenige regisseur, die hiervan
doordrongen was en er partij van wist te trekken
was Von Stroheim zelf. En sinds deze grillige,
onberekenbare kunstenaar in ongenade is gevallen
bij de producenten, zoekt ook hij naar den meester.
die hem doorgrondt en weet te gebruiken.
Fitzmaurice, een beproefde en bekwame kracht.
lijkt nochthans niet de man om deze groote opgave
te vervullen. Hij plaatst en Garbo en Von Stroheim
in de karakters, die men zoo bij benadering in
hen vermoedt. En geremd door de willekeurige
begrenzing van een theaterrol geven zij het com
promis tusschen persoonlijkheid en spel slechts
daar plaats latende voor een ongelimiteerde waar
deering, waar de persoonlijkheid domineert. Bij
Stroheim is zulk een moment zijn entree : Wanneer
de dronken gasten in zijn huis verzameld zijn en
zijn vriendin hem met een achteloos gebaar
introduceert. Dan doet de lugubere kracht dezer
persoonlijkheid zich een oogenblik lang volledig
gelden zij imponeert door haar aanwezigheid
alleen. De verdere ontwikkeling dezer rol loopt
slechts op verzwakking uit men voelt, zij komt
in de figuur van Carl Salter slechts gedeeltelijk
tot uiting. '&>"?*> h- ?"?"? ."? i.' " "" -'"'-- '
Alles saamgenomen echter volgt men deze met
zorg en liefde gemaakte film vol belangstelling
en binnen het kader, dat zij zich zelf stelde
met waardeering alleen reeds wijl het zulk een
curieuse zeldzaamheid is de figuren van Garbo
en Stroheim naast elkaar te zien. En de dramaturg.
die eenmaal zes personages naar een auteur deed
zoeken, zal weinig vermoed hebben, dat in een
zijner werken twee zulke interessante personages
naar een regisseur zouden zoeken .... of wie weet :
toch ook naar een auteur
\uitgaven
Kijkjes in de Kinderziel; Kijkjes in het
Zieleleven der Rijpere Jeugd, door Drs.
P. Dijkema. Uitg. J. Ploegsma, Zeist.
Wat de schrijver ons hier voorzet is wel heel
poover. Gelukkig behoeft hij zich dit maar gedeelte
lijk aan te trekken, daar deze lezingen voor het
meerendeel ontleend zijn aan diverse schrijvers
van paedagogische werken.
Het zijn zeer eenzijdig georiënteerde beschrij
vingen, met die kenmerkende bloedeloosheid van
vele paedagogische verhandelingen.
De Directeur van Sing Sing (Arthur Byron)
Bahd'u'lldh en het nieuwe tijdperk. J. E.
Esselmont. Uitg. Nijyh & Dilmar. li'dam.
Baha'u'llah, een Pers, meldt zich hier als profeet
van geen mindere kwaliteit dun een Zoroaster,
Christus of Mohammed. Zijn leer is dan ook een
wonderlijk allegaartje van Christelijke,
Mohammedaansche en modern wetenschappelijke ideeën
en opvattingen en zegt ons dientengevolge niets
nieuws.
Frappeerend is het feit, dat deze profeet zijn
zaken" overdoet aan zijn zoon en deze op zijn beurt
aan zijn kleinzoon. ''??'?
16940 meter boven de aarde, door Prof.
A. Picard. Vert. door Chr. A. C. Nell
Uity. S'heltens & Giltai/, A'dam.
Nogmaals, want de kranten waren destijds niet
karig met hun berichtgevingen, krijgen we een
uitvoerig relaas van de voorbereidingen en het
verloop der 2 stratosfeervluchten. Misschien zal
ik eens, uit gêne, het boek voor mijn kleinzoon gaan
verstoppen, doch thans heb ik nog respect voor
dergelijke stratosfeertochten en geeft het herlezen
een plezierige spanning alsof ik er als 20ste-eeuwer
deel aan had gehad.
B.
Greta Garbo en Erich von Stroheim in
"As you desire me"