Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 16 September 1933
No. 2937
F r
::
V
Twee hu wel ij k s boek e n
Boekllespreking Dr. F. M. Wibaut
Dr. P. H. Bitter Jr., De drang der
?Innen in Bonzen tijd Frits van
Kaalte, Opleiding voor bet huwelijk.
Kr is een anecdote""over de kat van Salomo.
De kht van Salomo' kon lezen. Het gevolg was, dat
deze kftt las. En alles wat Salomo's kat las, bleef
bewaard in haar bx&fd. Zoo werd dit hoofd allengs
zwaarder. Hét ,-wWft topzwaar. Toen op een dag
Salomo's kat v»n de eerste verdieping van het
paleis, de trap af wilde gaan, sloeg het topzware
hoofd over» En Salomo's kat buitelde naar beneden.
Er is in de anecdote een waarschuwing. Om
niet te veel te lezen. De waarschuwing komt ons
in de gedachte nu wij willen schrijven over het
boek van Dr. Bitter: Dédrang der zinnen in
onzen tijd". Even vroegen wjj ons af, wat wij nog
alles zouden moéten lezen, eer wij, volledig toe
gerust, ovefr dat boek zouden kunnen schrijven.
De leemte was breed. Maar van de aanvechting
om. ze op te heffen, zagen wij fluks af. Gedachtig
aan de kat van Salomo.
En dan zegt Dr. Bitter nog, dat De drang der
zinnen in onzen tijd".geen boek is. Het is eigenlijk
«en reusachtige brochure".
Doch na de 228 .bladzijden, die Dr. Bitter als
,,ontboeEeming" kenschetst, geeft hij een
zaakicgister voor degenen, die het boek als handboek
Tvenschen te gebruiken". Het zaakregister" gaat
over veertien hoofdstukken en een aanhangsel.
Het is een opsomming van al de problemen, die
de schrijver rangschikt om het ne probleem, dat
zijn uitgangspunt is, het kiezen van een standpunt
,,tusschen de moderne opvattingen, zooals de
Wibaut's ze gaven en de,, conyentioneele opvat
tingen, die zich tegen de moderne huwelijksmoraal
verzetten".
Wat is het standpunt van Dr. P. H. Bitter Jr.
ten opzichte van de grondslagen voor huwelijk en
de beteekenis van huwelijk, zooals het moet zijn?
Hij ontwikkelt het in het eerste hoofdstuk van
zijn boek, terecht Algemeene Inleiding" genoemd.
En in het laatste gedeelte dezer algemeene inleiding
vat hij het samen.
Hu uit zich met felheid tegen het purita
nisme" ten opzichte van de verhouding tusschen
de seksen. De verwantschap tusschen puritanisme
en perversiteit is niet willekeurig".
Het puritanisme vindt uit, dat de sexualiteit
zoude is, de ars amanda bedenkt haar praktij ken,
omdat het zonde is". Ziehier het verband".
Het ,is onmogelijk", zegt Dr. Bitter, terug te
keeren, tot het sexueele pharizeïsme", om het
hartverscheurende verdriet", dat het over de
?wereld gebracht heeft"
Met niet minder felheid, eerder nog heftiger,
spreekt Dr. Bitter over de moderne huwelijks
moraal".
. Maar ik verwerp de oude rmoraal niet,
om de nieuwe te aanvaarden." ,,De nieuwe moraal
brengt een even wijden Oceaan van leed, een even
roekelooze verkrachting der menschelijkheid".
Volgens de oude moraal bestond de sexualiteit
?niet, volgens de nieuwe bestaat ze alleen".
Dit laatste zegt Dr. Bitter werkelijk op bladz. 31.
De lezer van dit opstel moge bedenken dat het een
aankondiging is van Dr. Bitter's boek. Geen
polemiek met den schrijver. Deze zou onzerzijds
«erder een boek dan een weekbladartikel vereischen.
Er is echter bezwaar om al te dikwijls hetzelfde
te zeggen. Ook is het vaak van beperkte nut
tigheid.
KUNSTZAAL
VAN LIER
DOORLOOPEND
TENTOONGESTELD
ROKIN 1261
AMSTERDAM
KUNSTWERKEN VAN
JON O E HOLLANDSCHE
EN BUITENL. MEESTERS
Zoo stelt Dr. Bitter de verheimelijkingstheorie"
tegenover wat hij aanduidt als de
openlijkheidstheorie". Nu de verheimelijkingstheorie volkomen
fiasco maakte, en., de openlijkheidstheorie de
samenleving prijs gaf aan losbandigheid en
perversie, nu hebben wij te zamen een houding te
vinden ten aanzien van dit vraagstuk dat het
allerbrandendste is van alle vraagstukken, omdat
het brandt in ons".
Hier komt nu de aanwijzing: Welke zal die
houding zijn?" vraagt de auteur. Geen houding",
antwoordt hij. Wij zullen noch het sexueele
verbergen, noch het .zoeken. Wij zullen het
argeloos langs ons heen laten gaan, als het
zich niet aan ons opdringt, en wanneer het zich
wel aan ons opdringt, ons van het gevaarlijk
fanatisme onthouden, waar elke sexueele keer
stelling toeleidt".
Zijn er lezers, die deze aanwijzing omtrent de
houding", die zij moeten aannemen ten opzichte
van het allerbrandenste van alle vraagstukken",
vaag achten? Zoo is het in Dr. Bitter's boek op
vele punten ten opzichte van welke lezers, die hun
houding" nog zoeken, gaarne iets klaars en
duidelijks zouden vernemen.
Dr. Bitter's boek is veel sterker in het negatieve
dan in het positieve. Duidelijk is hij in zijn felheid
tegen wat hij de strekkingen, althans de gevolgen
acht van het feminisme. Duidelijk ook in zijn fel
heid tegen co-ëducatie. Duidelijk ook in zijn felheid
tegen wat hij noemt kameraadschapshuwelijk".
De auteurs, die dit begrip aan de orde stelden,
bedoelden er mee: een gereedelijk onbindbare,
toch wettelijke huwelijksvorm, voorloopig door
de huwenden als proefneming aanvaard, met de
bedoeling ze duurzaam te maken, indien het tot
gezinsvorming komt. Dr. Bitter bedoelt er mede
een verhouding tusschen gehuwden, die plaats
laat voor sterke verknochtheid met derden. Een
huwelijk", zooals hij het omschrijft, waarbij de
echtgenooten kameraden blijven ondanks de eroti
sche zijwegen, die zij bewandelen en elkander eerlij k
die zijwegen laten zien."
Dr. Bitter acht zulk eene verhouding ontluis
tering der liefde.
Wat voor hem de huwelijksliefde is in haar
erotische uiting zegt hij ons op twee plaatsen
van zijn inleiding:
Hoe zijn wij betrokken", lezen wij op bladz. 20
in de sexualiteit. Zijn wij er in betrokken omdat
wij er ons aan overgeven? Neen wij zijn er in de
eerste plaats in betrokken, omdat het binnen
treden in de sexualiteit de meest tragische gebeur
tenis moet worden genoemd in de geschiedenis
van ons bewustzijnsleven. De eerste sexueele
daad beduidt noch minder dan het prijsgeven
van de persoonlijkheid het breken van den
trots." Kuischheidsgevoel is hoogheidsgevoel".
Het heelal van het ik wordt door de sexualiteit
verbrijzeld. Aldus beschouwd is de bruidsnacht
niet alleen voor de vrouw, maar ook voor den
man een schavot der ziel."
En voorts aan het slot Bestaat er geen
ondoorgrondelijk geheim tusschen een man en
eene vrouw, die eenmaal eikaars lippen hebben
gevonden? En is dat geheim niet eigenlijk de
eenige rechtvaardiging van het tezamen gaan tot
aan een uiterste, dat aan den maagdelijken
mensch als een wanstaltigheid verschijnt?"
Wij hebben vergeten, dat voor den mensch
de bijslaap een voltooiing, een einde beduidt.
Wij hebben de tragiek miskend, die den bijslaap
eigen is, waarin twwj menschen aan de verheven
heid van hun geheim te gronde gaan !"
En de versterving der lyriek van het erotisme,
die nu openlijk wordt erkend, brengt ons op het
spoor van een versterving van den
eeuwigheidsdrang in de menschheid van nu". . . .
Dr. Bitter heeft er goed aan gedaan, de lezers
van zijn boek te willen inleiden in deze mystiek.
Er zijn er velen, die de erotiek alleen aanvaarden
als iets hoogstaands in hun leven, doch die er
toch dit fee gronde gaan" en deze versterving"
niet in beleven. Deze lezers nu kunnen zich de
mystiek van Dr. Bitter voor oogen houden als
zij op veel plaatsen het zeer vaak Volledige, zeer
vaak pijnlijke gemis erkennen, van begrijpen van
hetgeen belijders der zoogenoemde moderne
huwelijksmoraal" zeggen en willen. Dat stelt deze
lezers dan in.staat, zich van scherpte ten opzichte
van veel wat er in Dr. Bitter's boek wordt gezegd,
te onthouden. Omdat het, ten spijt van veel
onredelijkheden, moet worden gezien als een ernstig
boek.
Het boek Opleiding voor het Huwelijk" van
den heer Frits van Baalte zou als een tegenstelling
kunnen worden aangediend op dat van Dr. Bitter.
Beeds van buiten gezien zijn de beide boeken
tegenstellingen. De omslag van De drang
deizinnen in onzen tijd" is van hardblanke witheid.'
De omslag van Frits van Baalte's boek, vertoont
op pikzwarten grond twee vuurroode harten aan
een langen pijl aaneengeregen.
Wij zien echter in dit verschil geen bedoeling
der auteurs.
Het boek van Frits van Baalte is volkomen
vreemd aan mystiek. De heer Frits van Baalte
is pedagoog. Dat op zich zelf ware met mystiek
wel te verbinden. Maar hier is dit niet het geval.
De heer Frits van Baalte is een pedagoog, die vlak
bij de menschen staat aan wie hij lessen wil geven.
De schrijver maakt ook nergens het gebaar: nu
geef ik een les. Het boek is geschreven voor
huwelijkscandidaatjes". De heer Frits van Baalte
deelt ons mede, dat hij een ongetrouwd man" is.
En hij acht dit wel een voordeel om aan
huwelijkscandidaatjes" leiding te geven. Die
staat er allicht het meest onbevooroordeeld
tegenover. Buitenstaanders zien veelal meer dan
insiders".
Het boek van den heer Frits van Baalte is ook,
verdere tegenstelling, volkomen gespeend van
bewogenheid. Er staat voor nette menschen, die
dus niet te modern" zijn geen onvertogen, zelfs
geen onrustig woord in.
Tenzij men in een boek, dat tot titel draagt '
Opleiding voor het Huwelijk" zwaarwichtigheid
of ook maar gewichtigheid hoopt te vinden ! De
lezer, die dezen eisch zou stellen, zal teleurstelling
ervaren. Het eigenlijke doel van deze opleiding"
is," zegt de schrijver, zooals de titel zegt aan
wijzingen te geven, opdat zoo weinig mogelijk
jonge menschen tot een huwelijk bij vergissing"
zullen komen".
Dit doel dient de schrijver op allergezelligste
wijze. Hij heeft veel rondgekeken. Hij kent veel
huwelijken, hij kent velen, die graag huwen willen.
Hij krijgt van gehuwden en van
huwelijkscandidaten veel bezoek. Hij luistert goed naar zijn
bezoekers. Aldus verzamelt hij veel weten ten
opzichte van hun ervaring en van hun willen. En
hij wendt deze rijkdom eens levens aan ter oplei
ding van huwelijkscandidaatjes.
Wij zijn geneigd aan alle huwelijkscandi
daatjes", die het boek: Opleiding voor het
huwelijk" lezen, toe te wenschen, dat het haar en
hen tegen huwelijk bij vergissing" zal behoeden.
Nieuwe uitgaven
Bij de firma gebroeders de Boer te Aalten is het
eerste nummer verschenen van een twee keer per
maand verschijnend tijdschrift voor korte golf
amateurs. Het blad is getiteld QSO.
Catalogus no. 70 van het Internationaal Anti
quariaat Menno Hertzberger bevat boeken op het
gebied van Nederlandsche Plaatsbeschrijving.
Catalogus no. 71 van Van Stockum's Antiqua
riaat (J. B. J. Kerling) te 's Gravenhage is gewijd
aan oude en moderne boeken op allerlei gebied.
Dr. Henri Polak schreef een weerlegging van en
vertoog over het Wetenschappelijk antisemitis
me". Uitgave Andries Blitz te Amsterdam.
CHAMPAGNE KRUG&CO
REIMS
IN KWALITEIT AAN DE SPITs!
AGENTEN FONNE5 & ZOON GRONINGEN