Historisch Archief 1877-1940
r
K*4.
'V!
VERRASSINGEN IN
Fritz Langs Oorspronkelijk}
Geestig toegepaste Filmta<
Albert Bassermann
Fritz 1/ajis: ..H«-t testament van
Dr. Mabuse". Tuschinski
Jaren geleden woonde ik aan de Rijks-Academie
te Amsterdam eens een debat bij tusschen twee
bekende figuren mt de toenmalige schildcrswereld:
de een, het type van den ,.vergeestelijkten", ideali
seerenden en theoretiseerenden kunstenaar de
ander, een ruwe, ruige klant, pur sang ..borste
laar", schilder tout coiirt. De eerste hield een lange
verhandeling over stemming en tendenz in het
schilderij over veredeling van het onderwerp
over kunst en ethiek over de zending van den
kunstenaar en tal van andere fraaie /.aken, welke
in die dagen sterk aan de orde waren. De ander
hoorde zwijgend toe, zijn slecht gesoigneerde vuist
met de resten geel-oker en pruisisch blauw om een
smurkende pijp geklemd. Midden in de schoonste
passage der rede echter barstte hij eensklaps uit
en schreeuwde: Maar leer toch, verdomme, eerst
schilderen, kerel !"
Ik moet dikwijls aan dit merkw aardige onderhoud
en aan deze weinig elegante interruptie terugden
ken, wanneer voor de zoo veel ste maal de figuur
van Fritz Lang<_op onze filmprogramma's de aan
dacht vraagt. Niet dat de suave, gedistingeerde
heer met den onafscheidelijken monocle uiterlijk
-iets op «én dezer artisten-typen uit 1900 zou lijken
?en wel het minst op den ruigen borstelaar. Maar
innerlijk is hij dit hartstochtelijke, simpele karak
ter zeer verwant. Want evenals deze schilder, die
eenvoudig schilderde ,,omdat hij het niet laten
kon", behoort Lang tot de klasse der artisans",
veeleer dan tot die der artisten. Zooals de een niet
leven kon zonder zijn palet en penseelen. zoo is
den ander iedere uiting onmogelijk buiten studio
en montagekamer.
Dit is, meen ik, Lang's enorme verdienste zoowel
als zijn begrenzing. De man spiékt film, dénkt
film, léft film als ik mij zoo eens mag uitdruk
ken. In dit opzicht staat hij lijnrecht tegenover
een G. W. I'abst en diens zwakkere epigonen,
Trivas en Granowski, voor wie het medium betrek
kelijk bijzaak de tendenz, de gedachte hoofd
zaak is. Het gevolg van deze geesteshouding is>
dat weinig werken als idee en tendenz zoo aan
gevochten werden als Lang's films maar dat
anderzijds geen figuur zoo belangrijk, zoo baan
brekend en vooral: zoo origineel is als hij.
Want dit is wel het meest opmerkelijke in Fritz.
Lang: zijn films getuigen van een oorspronkelijk
heid, als wij in de van imitatie en plagiaat doortrok
ken filmproductie slechts zelden aantreffen. Wij
zijn er wekelijks getuigen van, hoe een trouvaille
in het klankfilm-procédéwordt overgenomen en.
uitgebuit tot een mode-foefje wij zien telken*
weer heele films samengelapt uit beproefde succes
systemen. Temidden van al ilit leentjebuur-speleii
staat een film van Lang als de uiting van een op
vallend sterke, zelfbewuste persoonlijkheid. Zon
der ooit te vervallen, in bepaalde excessen of
cineastische uitzonderlijkheden, gaat hij steeds volkomen
eigen wegen. Zijn eerste klankfilm ,.M", was een.
openbaring maar een openbaring van eenvoud
en helderheid ! Er viel in dat heele merkwaardig:
origineele werk geen. enkele geslaagde passage aan.
te wijzen, die niet door ieder ander goed filmer ge
vonden had kunnen zijn.... behoudens het on
weerlegbare feit, dat niemand anders ze vond.
..Het testament van Dr. Mabuse" is een typisch
voorbeeld van Lang's stijl. Ook hier de behoefte
aan sterke, primitieve motieven. De onderwereld,
het misdadigers-genie, quasi-geleerd occultisme. .
kortom de gansche sensatie-opwinding waardoor
dit wonderlijke creatieve vermogen eerst op tem
peratuur schijnt te komen. Maar daarnaast
dieUit: Die dreizehn Koffer"'
B l O SCOPY l
Uit Ein
zelfde vaste hand in het neerzetten van situaties
en persoonlijkheden, verbluffend door overtuigings
kracht. Men zal in welke realistische" film ook
tevergeefs zoeken naar zulk een complete verzame
ling van innerlijk levende dramatis personae als ir
dit sensationeele en fantastische tohuwabohu. Het
heeft er dikwijls den schijn van of Lang ieder on
derwerp aanvaardt, mits het maar vrèem;! er
orialledaagsch genoeg zij teneinde het aanne
melijk te maken, door de uiterste natuurlijkheid
Niet alleen dat deze meester-verteller als geen an
der het geheim kent van te boeien door spant.'m.
en ontknooping. door climax en anti-climax (mei
zie den bewonderenswaardigen aanhef van ...Ma
buse" !) maar ook dwingt hij den toeschouw ei
het verhaal te volgen in zijn meest onwaarschijn
lijke wendingen, door de onweerlegbare authenti
citeit der personages.
Wij zien hier tegenover elkaar een organisatit
van misdadigers en de wereld der crimineeJe politie
De geest van het krankzinnig geworden misdaad_
genie. Mabuse. beheerscht door zijn geschrifte!
niet alleen de bende, doch neemt zelfs bezit vai
den geneesheer-directeur der inrichting waarin hi.
verpleegd wordt, (lelijk men ziet: de gevaarlijkst»
crirninalroman-kitsch, welke zich denken laat. Maai
het onbegrijpelijke bij dezen gewaagden opzet is
dat wij gedwongen worden in de handelende per
soneii te gelcoven door hun weergaloos rake ver
beelding. Stuk voor stuk zijn de figuren uit clez<
onwaarschijnlijke en geforceerde geschiedenis me
een zuiverheid en een soberheid geteekend. die eei
cuiieuse tegenspraak vormt met de handeling. Wii
gevoelig is voor een rake croquis, die lette eens oj
de creatie van den lithograaf (Paul llenckels)
een juweeltje van prachtige, lovende karakter
uitbeelding.
Daartegenover staat de politie-wereld. culmi