Historisch Archief 1877-1940
N o 2938
DéGroene Amsterdammer van 23 September 1933
15
Japansche theaterbiljetten
A r n o l d d e n 'A r e n d
Japansche theaterbiljetten. \aur
aanleiding van de tentoonstel
ling in Kunsthandel Aalderink
te Amsterdam
Ongeveer 60 jaar geleden was ik
even over onze Oostelijke grenzen in
een stadje in Westfalen. Een man en
een vrouw verkochten liedjes van de
een of andere moordgeschiedenis; ik
herinner me nog, dat ze onder andere
zongen:
Sie ging ja drei Mal taglich nach der
Kirche
Teils aus Andacht, teils aus
Zeitvertreib.
Om de mensclien te animeeren, hun
liedje te koopen, had
den ze een lang
werpig vierkant stuk
zeildoek bij zich; het
hing als een vaandel
aan een stok. Op het
doek waren'. in vier
kante hokjes
tooneelen geschilderd, die
in het lied beschreven
werden. De weduwe,
die naar de kerk ging
en die je later zag
met afgesneden hals
en tot slot de moor
denaar aan den galg
en daartusschendoor
nog andere huiselijke
tafereelen. Onze Oos
telijke buren noem
den dit: Ein Unglück
auf Wachstuch !
Dergelijke platen
kon men zien in de
film , ,Dreigroschen
Oper", waarin Ernst
Busch optrad als de
liedjeszanger, die op
die platen de voor
stellingen van zijn
coupletten aanwees.
Plus ca change,
plus ca reste la même
chose. Immers
tusschen deze wijze van de menschen te
animeeren en liedjes te koopen en de
manier, waarop ze uitgenoodigd worden
een bioscoop te bezoeken, is het verschil
heel klein. Destijds kon men nog niet
die enorme platen drukken met af
beeldingen van ondergaande schepen
en destijds stond de fotografie nog in
haar kinderschoenen en konden die
mooie scènes uit een film nog niet in
de vestibule tentoongesteld worden.
In Japan maakt men gebruik van
soortgelijke biljetten voor de the
aters. In Tokio en Yokohama zijn
straten, waarin bijna huis aan huis
theaters zijn. De voorgevel van
zoo'n schouwburg is circa twee ver
diepingen hoog. Ter hoogte van de
eerste verdieping zijn geschilderde
platen in ruwe houten lijsten aange
bracht. Het materiaal, waarop ge
schilderd werd, is papier, ijzersterk
Japansch vloeipapier. Zoogenaamd
,,woven paper". Het mag niet veel
kosten, schouwburgdirecteuren zijn
niet royaal, dat is altijd en over de
het stuk met meerdere mannelijke en
vrouwelijke acteurs. Dit laatste is
slechts schijn, want de vrouwenrollen
worden door mannen vervuld, die
zoowel op het tooneel, als in 't wer
kelijke leven met een falsetstem
spreken. Ken enkele maal bestaat de
troep uitsluitend uit vrouwen, die dan
de mannenrollen, als man gekleed,
vervullen en met een vrij zware
bassteni spreken. Ik was eens achter het
tooneel in zoo een ,,vrouwentheater".
Een van de actrices, die voor man
speelde liep rond met een soort zwem
broekje, verder was /.e absoluut
ongeheele wereld zoo geweest. Men heeft
dan ook oude koopmansboeken ge
nomen, de bladen netjes vlak ge
streken en eenige malen op elkaar
geplakt. Eerst een blaadje met de
papiernerf horizontaal en daarop een
ander blaadje met de nerf verticaal op
de wijze van triplexhout. De platen
zelf stellen een geliefd acteur voor in
het costuum van de rol, die hij vervult.
Of de voorstelling van een scène uit
kleed en toen ik haar mijn compliment
maakte over haar spel antwoordde ze
verheugd (met een mannenstem), dat
haar dit genoegen deed.
Het theater is tegelijkertijd restau
rant; men kan zich thee laten brengen
of maaltijden. Zoo een maaltijd wordt
opgediend, goed warm, in verlakte
kastjes met laadjes, waarin de ver
schillende spijzen en een
miniatuurflaconnetje met soya, terwijl men bij
wijze van vork en lepel twee houten
stokjes krijgt, die met het dikste einde
nog aan elkaar vastzitten ten bewijze,
dat ze door niemand voordien ge
bruikt werden.
Om nu op de buitenhangun.de
reclameplaten terug te komen, deze zijn
meestal een verdieping hoog, dat is
zoowat 2 nieter en circa ] j meter
breed. Men treft evenwel ook
reclameplaten aan die ca. Ij hoog en 2 meter
breed zijn. Hier in Holland staat
op een theaterbiljet: De Koning:
Louis Haalboru. De Koningin: Mevr.
van Kysden-Vink enz. In Japan doen
ze het anders: Op
de afbeelding is,
laten we zeggen op
den mantel van den
Koning, een rond
of vierkant stukje
dun papier geplakt,
waai'op de ,.han",
dat is het wapen
van den acteur. Op
een andere plaats
van dm mantel een
e ven groot stukje
papier, waarop een.
Japansch
lettertecken.zijii naam aan
gevende. Dat hij
voor Koning speelt,,
dat kan je wel zien.
l) i k w ij l s w o r de n
die twee papiertjes
gecombineerd en
staat in zwart schrift
door het wapen heen
de naam.
Evenals in ons
werelddeel bij de
bioscopen. worden
de groote
reclameplaten, nadat ze
dienst gedaan heb
ben, weggegooid.
Wie bezit thans
b.v. nog groote re
clameplaten (geen fotc's) van de
eerste films van ChapHn? Theater
biljetten uit Japan zijn dus geen han
delsartikel en ze komen niet veel voor,
voornamelijk niet de oudere van
stukken, die bijna-00 jaar geleden daar
gespeeld werden.
Een Haagsch verzamelaar heeft
een collectie uit Japan meegebracht,
welke nu in den kunsthandel Aalde
rink te zien is.