De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 23 september pagina 8

23 september 1933 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

De Groene Amsterdammer van 23 September 1933 \ N o. 2938 Spreekzaal Het Surrealisme Naar aanleiding van de critiek van den heer Postma in dit blad van 16 September op ons artikel van 2 September over het Surrealisme, zouden wij graag het volgende opmerken. Postana vindt het voor de kunst van onderge schikt belang of de Surrealisten al dan niet Com munisten zqn. Ons interesseert echter niet zoozeer hetgeen Postma vindt, als wel wat de woordvoer ders der Surrealisten vinden. Uit hun geschriften bljjkt, dat een groote meerderheid voor alles revolutionnair en communist wil zijn. Deze revolutionnaire gezindheid spreekt in hun werk o.a. uit een zekere ungemütliche" spanning, welke span ning wy schreven het reeds in ons artikel we juist missen in het werk van Postma. Daarom ver wondert het ons ook niet, dat hij het belang hiervan niet inziet. Hij beziet het Surrealisme alleen met een aesthetisch oog, terwijl de meeste Surrealisten felle bestrijders der in hun oogen burgerlijke aesthetica zijn. (Weer een uiting van revolutionnaire gezindheid). Wij wilden in ons artikel duide- ? lijk doen uitkomen, dat de Surrealisten geen weltf remde" interessanterige decadente aestheten zijn, zooals men veelal meent en zooals men uit het artikel van Postma zou kunnen opmaken, maar revolutionnaire vernieuwers, die met beide beenen in de werkelijkheid staan. Wij begrijpen volkomen het verzet van Postma tegen deze opvatting. Onge wild typeert hij zich zelf zeer treffend, waar hij een categorie Surrealisten aldus beschrijft: dilettan ten, die uit machteloosheid in het uitbeelden der controleerbare werkelijkheid, de niet te contro leeren vormen der onwerkelijkheid imiteeren naar voorbeelden in geest en uitvoering van Surrealis tische kunstenaars." Daar heeft men geen psycho analyse of historisch-materialisme voor noodig. Postma moet daarom niet denken, dat andere, echter Surrealisten, deze wetenschappen evenmin noodig hebben. Zij zelf denken daar anders over. Elke surrealistische tijdschrift-aflevering handelt voor een groot deel over Marx en Freud. In het nummer van Variété, in 1929 aan het Surrealisme gewijd, dat een overzicht van het Surrealisme in KINHEIM" TAPIJTEN, KONINKLIJKE HAND-TAPIJTKNOOPERU TE BEVERWIJK. met de hand geknoopt en geknipt, in alle maten en vormen, naar keuze van teekening en kleur. van af f 27.50 per vierkante Meter. 1929 wil geven, is het eerste artikel van de hand van Freud. Het wordt gevolgd door een hommage" aan Trotzky en Freud. Dit alles te loochenen getuigt slechts van onwetendheid, indien niet van erger. Reeds de namen der surrealistische tijd schriften, zooals La Révolution surréaliste" en Le Surrealisme au service de la révolution" moest Postma op dit punt voorzichtig stemmen. Postma meent, dat wij ten onrechte de Surrea listen onverschilligheid voor zuiver schilderkunstige kwesties aanwrijven. Hij voert Ernst's Femme" Vieillard et Fleurs" aan als blijk van schilderkuns tige zuiverheid en wel om de verbijsterende stofuit drukking" en de prachtige ruimtewerking", die dit schilderij vertoont. Wij vragen ons af: heeft Postma dan niets begrepen van de heele moderne schilderkunst, die hierin juist schilderkunstige onzuiverheid ziet? ledere leek weet nu toch lang zamerhand, dat niet stofuitdrukking en ruimtewerking, maar juist verfuitdrukking en vlakwerking voor zuiver schilderkunstig worden gehouden. De bezwaren van Postma zijn die van een ouderwetschen aestheet, die de nieuwere aesthetica, zooals die o.a. in cubistische, constructivistische en neo-plastische kunst tot uiting komt, evenmin begrijpt als het verzet tegen alle aesthetica ber haupt, zooals we dat niet alleen bij de meeste Surrealisten vinden, maar o.a. ook bij de Futuristen, Veristen en Dadaïsten. Al deze schilders houden zich als kunstenaar met politiek bezig, niet indivi dueel maar massaal, of Postma het goed vindt of niet, de Futuristen zijn Fascisten, de anderen Communisten.Vóór den tocht naar Rome" namen de Futuristen met eigen candidatenlijsten aan de verkiezingen deel. Hun eerste candidaat was Marinetti,-hun tweede Mussolini. De Dadaïsten vochten collectief mee in den Spartacus-opstand.De Dadaïst Huelsenbeck was reeds benoemd tot volkscommissaris voor de kunst. ..L'affaire Aragon" der Surrealisten is een massale politiekartistieke actie van recente datum. Postma verdeelt de Surrealisten in drie groepen. De Surrealisten der eerste groep putten de motie ven uit het onderbewustzijn. Waarom ze dat doen, vermeldt hij niet. Wij hebben in ons eerste artikel getracht het te motiveeren. Postma echter vindt het niet van belang, evenmin als het van belang is voor de beschrijving van het Impressionisme, dat Monet postzegels verzamelt. Waar je op letten moet, is de techniek, die deze groep allerminst verwaarloost, de verbijsterende stofuitdrukking" en de prachtige ruimtewerking", waarin sommige Surrealisten niet onderdoen voor de oude meesters. Maakt u maar van uw hand een verrekijkertje en kijkt u dan door het gaatje, dan zult u het zelf zien. Verbijsterend, niet waar? Het is waar, er zijn ook Surrealisten, die zich niet met dergelijke dingen bezighouden. Dat zijn de Surrealisten der tweede groep: Picasso, Miro, Hans Arp, enz. Hun werk hoort thuis in Prinzhorns Bildnerei der Geisteskranken". Verder zijn ze van geen belang. De derde groep is dan de groep, waar ook Postma zelf bij behoort. Als men het Surrealisme zoo opvat, is het heusch zoo kwaad niet en voor den ordelijken burger niet minder aanvaardbaar dan het werk der oude meesters. De overige opmerkingen van Postma vinden we niet van voldoende belang, om er op te antwoorden. J. BENDIEN k*. t' J. D. STRUIJS & Zn. Tal. 37906 - AMSTERDAM - Prinsengr. 837 BEGRAFENISSEN CREMATIE TRANSPORTEN VI VEILINGGEBOUW DE ZON Fa. L. GIJSELMAN & ZOON Singel 118, Amsterdam (C) BELANGRIJKE VEILING op Dinsdag 26 September 1933 en vele volgende dagen, tot 1O O C T O B E R. van KOSTBARE en ZEER GOED ONDERHOUDEN INBOEDELS uit verschillende nalatenschappen, benevens een groote collectie PRACHT-, PLAAT- en BOEKWERKEN, afkomstig van wijlen den WelCd. Heer I. W. BAKKES, Oud Hoofd eangr School, alhier. Kijkdagen; Heden (Zaterdag), Zondag en Maandag 23, 24 en 25 September, van 1O-4 uur. CATALOGUS van den INBOEDEL h 25 CENT. BOEKE1VCATALOGUS a 10 CENT verkrijgbaar. BEGRAFENISVEREENIGING N. SAX Jr. AMSTERDAM Z (Hoofdkantoor) BUSSUM (Bijkantoor v/h Gooi) P. C. Hooftstraat 38 Brinklaan 138 Tal. 2O341 2425O MÜM Telefoon 2275 BEGRAFENISSEN - CREMATIE - TRANSPORTEN N.V. Meubelmagazijn Eden Molsteeg ~~ Amsterdam SLAAPKAMERS *? g-W. H. POLMAN TUIN-i l OVERTOOM 526 - Telefoon 826601 l Begrafenissen ? Transporten - Crematies | v D. W E E G E W IJ S ' STEENHOUWERIJ EN FABRIEK VAN MARMERWERKEN RVP2N3URQ 44 GRAFMONUMENTEN SCHOORSTEENMANTELS MARMEREN WASCHTAFELS ? AMSTERDAM - TELEF. 42662

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl