De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 30 september pagina 10

30 september 1933 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

I. mf Werken van kunstenaressen, Internationale Tentoonstelling Stedelijk museum te A'dam Deze tentoonstelling is een mis," lukking. Niet natuurlijk vour de kunstenaressen", die hier tentoon gesteld hebben (het is voor deze een internationaal geluk) maar voor ons, die goede schilderijen wilden zien. Ik zal niet zeggen, dat die er ten eener.male niet zijn. maar ze zijn zoo zeer gering in aantal, dat daardoor de tentoonstelling overbodig blijkt. Ze heeft daarenboven nog een fout: in werkelijkheid, licht ze ons niet in over dat, waartoe de verschillende landen op hun best in staat zijn. Ze geeft dus geen houvast aan den kennisgaerenden bezoeker. Er blijven geen omtrekken over van begaafdheden na de bezichtiging, en dat is toch de eerste eisch van een internationale tentoonstelling, hoewel daartegen Kunstzaal van Lier ook door de Hollandsche vertegen woordigende commissies steeds ge zondigd wordt. Het buitenland heeft niets aan een groote hoop schilderijen van allégaar verschillende schilders; (waarbij steeds een aantal overtollige en onbelangrijke zijn); het heeft alleen iets (en daarom wordt toch, tentoongesteld) aan zoo zuiver mogelijk gekozen groepen werken van de beste schilders. Het buiten land kan zich dan ongeveer een oor deel vormen over de maxima: prullen zijn er overal genoeg: die behoeven niet geëxporteerd te worden. Integen deel, maar zulke waarheid wordt door prullen, die ook wel eens in commissies zitten, steeds gesaboteerd. Ook op deze internationale tentoonstelling is die noodzakelijkste waarheid zeermatig begrepen. Holland kan hier gelukkig er nog al mee door. MEESTER V/ Raoul Hynckes in Amsterdamse^ A. PLASSCHAERT E Raoul Hynckes Kunsttaal van Lier Hynekes, bij van Lier, te Amsterdam In het stuk getiteld ^Wer kelijkheid" en dat ik aan den schilder Hyn ckes opdroeg, heb ik, natuur lijk lovend, ge zinspeeld op wat ge nu bij van Lier ziet. Deze tentoonstelling is ongetwijfeld. de belangrijkste, die ophetoogenblik te Amster dam te zien is, en er zijn ho3danigheden in Hynckes' werk, die niet alleen van interesse zijn voor Hyn ckes zelf. maar meer algemeen ons moeten be lang in boeze men. Het werk van Hynckes bij van Lier is een <loor hartstocht sombere eerbeid voor de .M'erkeUjkrieid". voor de stoffen en vormen der din gen. Dat. | die hartstocht, die sombere eer bied, zet het ten eenenmale bui ten de banali teit van een enkel vaardige grooter kracht aan zijn weergave, en grooter psychische beteekenis daar-aan. Het zijn alle stillevens en van voorwerpen, die alleen door een geest als de tegenwoordige van Hynckes tot belangrijkheid te brengen zijn; er zijn stillevens bij. waarboven een gekruisigde Christus meer natuur lijk te verwachten is. dan wat ook. Want zou deze doode Jezus niet passen bij het stilleven met den nijp tang, den spijker, het touw, de rood e steenen en de stukken grijze beton, bij den vogelpootachtigen tak en bij den achtergrond, die als hemel of lucht gedacht, een doode treurnis zou zijn achter dat alles wat de schilder hier schilderde en nog schilderen kon en dat is zelf al als een begrafenis? Er is feitelijk maar n schilderij en dat is niet het bloemstuk, wat tegen over al deze duistere hardnekkigheid alles te willen schilderen wat een needrig voorwerp aan diepe verras singen van kleur eri vorm bezit, meer de mildheid der schoonheid vertoont. Het is het schilde] ij met den vlinder enz.; daar is over de hardnekkige; Raoul Hynckes nabootsing; geeft arbeid een "onnestraal gegleden, e daarom is mij dit werk het teeders aan het hart, ofschoon ik vooraf bf sprokene als grooter erken. Het wer van Hynckes wat ge hier ziet i psychisch grooter dan al het realisme dat pas over Duitschland of van ui Duitschland naar onze streken is gu importeerd. Er is een belangrijke waarheid in, en eigenaardig te zeggen het komt overeen met wat vroeger perioden schilderden. Er is in het best werk iets van. de verlatenheid vai een tragische middeleeuw. Maar, zt Van (iogh. dat de primitieven zin heidensch konden wezen, dit werk vaj Hynckes is christelijk in den kern Dat is het bizondere hier. Het wer] is niet gemakkelijk of bizar daerno nisch zooals de bekende import ui den lateren tijd: het is droefgeestig ei sterk, (ie kunt enkele bezwaren e tegen hebben (waarom ook niet?) d< schaduwen bij de stillevens van h gevogelte zijn te zwart en te onbe weeglijk: een wit-linnen lap of iet: dergelijks herinnert- te veel nog a-ai een nu voorbije periode van Hynckes werk en is oneenvoudig tegenover der

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl