De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 30 september pagina 13

30 september 1933 – pagina 13

Dit is een ingescande tekst.

No. 2939 De Groene Amsterdammer van 30 September 1933 13 Et' s" Het wetsontwerp vergunningstelsel vrachtautos" Jacq. Harms Tiepen fatale spoortekort te dekken ten koste van het transport, is van zeer recentei datum. In de millioenennota" worden eenvoudig de gelden, dooi de weggebruikers tezamen gebracht voor de ver betering van de wegen, mede gebruikt voor directe dekking van het spoortekort" met als gevolg een gewijzigde financiering van bruggenbouw en tempo riseering van wegenaanleg, tjerwijl als hoogere opbrengst van heffingen" negen millioen wordt begroot. Waar dus blijkt uit jleze begrooting van 's rijks financiën, dat het spoortekort gedekt zal Minister Oud'K mooie millioenenplan in gevaar gebracht Iedere vermeerdering der transportmogelijkheid bevordert de volkswelvaart, immers lage vervoers kosten verhoogen de productiekracht en den wel stand. Tallooze staatslieden ook i n ons land hebbeu met ingenomenheid erkend de groote waarde van de auto, de autobus, die dorpen uit hun isolatie verloste, de personenauto, die het buitenwonen van de stedelingen mogelijk maakte, de vrachtauto, die goederen direct van fabriek haar afnemers bracht met winst aan tijd en lager kosten, enz., enz maar als van spoorwegzijde geklaagd wordt over de verliezen en gesuggereerd wordt, dat de auto deze veroorzaakt, zijn vele van deze autoriteiten toch maar direct bereid mede te werken dat vermaledijde autotransport te onderdrukken ! Niet minder dan twee ministers willen thans ditzelfde autovervoer, dat opmerkelijk, ieder erkent het ! zoo bijdraagt tot de welvaart van een volk, tot dekking van hetspoortekort gebruiken. 'Minister Kalff vond in de bagage van zijn voor ganger op het Binnenhof achtergelaten een wets ontwerp vergunningstelsel-vrachtautovervoer, dat, naar ruiterlijk erkend werd in de commissie Patijn. tot doel had ten deele de bescherming De spoorwegen orengen steeds voorbeelden van zonnige van de Nederlandsche spoorwegen" en dat ging om het in stand houden van dit krachtige centrale vérvoerslicha.am", hetwelk niet langer door ongezonde concurrentie van het gebied zijner werkzaamheden mag worden verdrongen". Dit wetsontwerp staat voor de maand October op het programma van de Kamer. Het zal wal later worden. Het andere plan, het mms MOK OUT FÜYOÜI HAK GIT1»! lth. mort yen b» hnnte* kom. to rnonn ? MEADFUL CASUALITY! FHILlDXLPHIAjm. «w SHOTS ?» Mu ttnubdlnnnUMi of 70» fetmu, or tht UVKS or TotmiJTTLBöiras. THE caSBttm AMBOT. wm tw «dni.» «f ott» MD^ cttMt OuOr. «i to TOLMW» OP LAW. ?. tanri ky jnor Cwrta, «» Uyh» . LOCOMOTIVE RAIL ROAO! TkMfk nv M* Bwtifll 8tn.ti.tt tb» ROT» «t T» TRADK uuikiUtion of jwr RIOHT8. ud nprt h£7J£raoePEUTT «l OOIFORT Wlil you permlt thl. t «r fc JH «»mt te b» SUBÜRB OF NEW YORK I! Wk» »«o hm joai bmilj la kolth. mort yen b» hnnte* kom. to rnonn ? UU « BROAP STREET toCONKECT the TRENTOH RAIL ROAD whh tk. WttMINCe pnh»» of «HUtnetiur ? CitfFuHiinr Riilwaj from tk> H»vy UieuqiieMtftluCAraEN AHD AIÏSOT HOilOFOLTI RALLY PEOPLE in the Majesty of your StreHgth and forbid TES ».a --- i-i?UU « BRO TORud BAMÖORB ROAD. TkiiBdmoBcbr OUTRIGE! oplossingen in andere landen van de samenwerking tusschen rails- en wegtransport worden, meerendeels door de gelden der wegge bruikers daarvoor te benutten en deze nieuwe lasten op te leggen ten bate van het oude transport middel, rest de vraag: is hiermede de behandeling van het wetsontwerp vergun ningstelsel vrachtauto's, dat ook bestemd was tot in standhou ding van een krachtig centraal lichaam, de spoorwegen" niet over bodig geworden:" Men dekt een spoortekort toch niet tweemaal? V* * De eigenaardige strijd, die zich thans voordoet anno 1933 in Nederland, herinnert aan dien van 100 jaar geleden, toen in Amerika postkoetsondernemingen en vracht rijders met aanplakbiljetten de spoorwegen bevochten, toen in bv. 1838 de Tweede Kamer onzer Staten Generaal met overgroote meerderheid een voorstel tot het aanleggen van een lijn AmsterdamTJtrecht-Arnhem verwierp om het toen alreeds voor een deel ten doode opgeschreven economische vervoersapparaat van diligence en trekschuit tot eiken prijs te hand haven. Een strijd welke jaren duurde (zooals blijkt, uit een opschrift van een stal bij Bentheim Als man das Jahr 18iO zahlt, Duren Sturm gefallen. wiederhergestellt. Kin Stall für Wagen, Pferd und Jedermann. Gott bewahre uns für die Eisenbahn"), doch onomstootelijk ook eindigen moest met de overwinning van het transport middel, dat het hoogste rendement geeft aan wie te vervoeren heeft, aan onze handel en industrie en ,,Men spreekt veel van een ver keerschaos waarin wij ons bevin den : van een verkeerschaos is echter geen sprake, doch van een omwenteling op verkeersgebied." Minister van Waterstaat, 15 Maart '33. , meent onze commissie voorop te moeten stellen, dat men ver schillen kan van gevoelen omtrent de vraag of terecht gesproken wordt van een ehaotischen toestand van het verkeer dan wel of niet juist is. dien toestand te zien als een gevolg van een evolutie op ver keersgebied, waardoor niet aan stonds de plaats kan worden onder scheiden voor ieder vervoermiddel nu en in de toekomst bizonder geëigend." Commissie Patijn over liet wets ontwerp vergunningstelsel. De postkotsondernemingen en vrachtrij der s in Amerika bevochten met ^eindelijk aan geheel ons volk. r J Het is met deze beide middelen dergelijke aanplakbiljetten de spoorwegen in 1839 ,,t0t bescherming van de Nederlandsche spoorwegen" wel heel eigenaardig en men vraagt zich wel eens af of wat in naburige landen gebeurt onzen autoriteiten in Holland totaal ontgaat. Paul Collin's typeering: het ligt voor de hand, dat wie geen ontvangtoestel heeft, de aethergolven niet hoort zingen. . . ." had voor onze autoriteiten geschreven kunnen zijn! In Duitschland nam men in 1930 een concessie stelsel aan n zware belastingen op het autoverkeer. Als gevolg hiervan daalde onrustbarend het aantal auto's en de geheele 190 millioen mark, ontvangen aan brandstof-accijns, kon volledig worden afgestaan aan werkloozensteun in de auto industrie, nog afgezien van de ruim n milliard schade, die door deze zware belemmering de Duitsche gemeenschap werd opgelegd. Het ver gunningstelsel, dat in dit land ook was gecreëerd om het spoortekort te dekken, had niét tengevolge, dat het tekort van de Spoorwegen verminderde, integendeel dit bleef stijgen, doch wél dat het weg transport vrijwel werd uitgeroeid. Een der eerste daden onder het nieuwe regime was de belemmeringen voor het wegenverkeer te verminderen, en ziet direct steeg het autotal. Thans werken de autofabrieken met twee- en drieploegenstelsel,; nu de aanleg van een geheel autowegenplari in handen van de Reichsbahn is gelegd, vermindert de werkloosheid en het vrachtauto-transport ontwikkelt zich snel. De oplossing, die Duitschland thans gevonden heeft, is merkwaardig simpel, doch schijnt aan onze Nederlandsche autoriteiten totaal voorbij te gaan. Geleid door een zeer terzake kundige spoorwegpropaganda richten onze autoriteiten thans de blik naar Engeland, hoewel dit land nog bewijzen moet. dat bij zware belastingen n concessie stelsel het lang wél zal varen de wet komt pas in November a.s. in het Hoogerhuis en zij vergeten dat Oostenrijk, Hongarije, TsechoSlowakije. Zuid-Afrika en Australië, overal waar een concessiestelsel voor autotransport de spoor wegen zgn. moest redden, dit ne effect juist werd gekarakteriseerd in deze woorden omtrent de resultaten van een concessie-stelsel: De gevolgen lieten ook niet op zich wachten: meer dan (iOO werden van den openbaren weg verwijderd en de mededinging met spoor- en tramwegen hield in Nieuw Zuid-Wales zoo goed als geheel op". (Zie Spoor- en Tramwegen 1932). Hoe kan met dit voorbeeld voor oogen de minister van financiën nog verwachten, dat de weggebruikers nog eens negen millioen zullen opbrengen boven het bedrag dat. juist in de periode toen bovenvermeld vergunningstelsel aanhangig werd gemaakt, niet meer de verhooging van een millioen per jaar vertoonde, waarop bij het waterstaats-ministerie is gerekend ? Ook hier blijkt wederom, dat in Nederland de ontvangtoestellen ontbreken om de radio-golven, welke van elders worden uitgezonden, op te vangen: in Frankrijk berekende de Pransche collega van minister Oud, M. Lamoureux. van de Service du budget een grootere inkomst van 1()2 millioen francs over 1933, wanneer men benzine en gasolie zwaarder zou belasten. (Slot op pag. 14)

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl