Historisch Archief 1877-1940
No. 2939
De Groene Amsterdammer van 30 September 1933
13
Et' s"
Het wetsontwerp
vergunningstelsel
vrachtautos"
Jacq. Harms Tiepen
fatale spoortekort te dekken ten koste van het
transport, is van zeer recentei datum. In de
millioenennota" worden eenvoudig de gelden, dooi
de weggebruikers tezamen gebracht voor de ver
betering van de wegen, mede gebruikt voor directe
dekking van het spoortekort" met als gevolg een
gewijzigde financiering van bruggenbouw en tempo
riseering van wegenaanleg, tjerwijl als hoogere
opbrengst van heffingen" negen millioen wordt
begroot. Waar dus blijkt uit jleze begrooting van
's rijks financiën, dat het spoortekort gedekt zal
Minister Oud'K mooie
millioenenplan in gevaar gebracht
Iedere vermeerdering der transportmogelijkheid
bevordert de volkswelvaart, immers lage vervoers
kosten verhoogen de productiekracht en den wel
stand.
Tallooze staatslieden ook i n ons land hebbeu
met ingenomenheid erkend de groote waarde van
de auto, de autobus, die dorpen uit hun isolatie
verloste, de personenauto, die het buitenwonen
van de stedelingen mogelijk maakte, de vrachtauto,
die goederen direct van fabriek haar afnemers
bracht met winst aan tijd en lager kosten, enz.,
enz maar als van spoorwegzijde geklaagd
wordt over de verliezen en gesuggereerd wordt,
dat de auto deze veroorzaakt, zijn vele van deze
autoriteiten toch maar direct bereid mede te werken
dat vermaledijde autotransport te onderdrukken !
Niet minder dan twee ministers willen thans
ditzelfde autovervoer, dat opmerkelijk, ieder
erkent het ! zoo bijdraagt tot de welvaart
van een volk, tot dekking van hetspoortekort
gebruiken.
'Minister Kalff vond in de bagage van zijn voor
ganger op het Binnenhof achtergelaten een wets
ontwerp vergunningstelsel-vrachtautovervoer, dat,
naar ruiterlijk erkend werd in de commissie
Patijn. tot doel had ten deele de bescherming De spoorwegen orengen steeds voorbeelden van zonnige
van de Nederlandsche spoorwegen" en dat ging
om het in stand houden van dit krachtige centrale
vérvoerslicha.am", hetwelk niet langer door
ongezonde concurrentie van het gebied zijner
werkzaamheden mag worden verdrongen".
Dit wetsontwerp staat voor de maand
October op het programma van de Kamer. Het
zal wal later worden. Het andere plan, het
mms MOK OUT FÜYOÜI
HAK GIT1»!
lth. mort yen b» hnnte* kom. to rnonn ?
MEADFUL CASUALITY!
FHILlDXLPHIAjm. «w SHOTS ?» Mu ttnubdlnnnUMi of 70» fetmu, or tht UVKS
or TotmiJTTLBöiras. THE caSBttm AMBOT. wm tw «dni.» «f ott» MD^
cttMt OuOr. «i to TOLMW» OP LAW. ?. tanri ky jnor Cwrta, «» Uyh» .
LOCOMOTIVE RAIL ROAO!
TkMfk nv M* Bwtifll 8tn.ti.tt tb» ROT» «t T» TRADK uuikiUtion of jwr RIOHT8. ud nprt
h£7J£raoePEUTT «l OOIFORT Wlil you permlt thl. t «r fc JH «»mt te b»
SUBÜRB OF NEW YORK I!
Wk» »«o hm joai bmilj la kolth. mort yen b» hnnte* kom. to rnonn ?
UU « BROAP STREET toCONKECT the TRENTOH RAIL ROAD whh tk.
WttMINCe pnh»» of «HUtnetiur ? CitfFuHiinr Riilwaj from tk> H»vy
UieuqiieMtftluCAraEN AHD AIÏSOT HOilOFOLTI
RALLY PEOPLE in the Majesty of your StreHgth and forbid TES
».a --- i-i?UU « BRO
TORud BAMÖORB ROAD.
TkiiBdmoBcbr
OUTRIGE!
oplossingen in andere landen van de samenwerking
tusschen rails- en wegtransport
worden, meerendeels door de gelden der wegge
bruikers daarvoor te benutten en deze nieuwe
lasten op te leggen ten bate van het oude transport
middel, rest de vraag: is hiermede de behandeling
van het wetsontwerp vergun
ningstelsel vrachtauto's, dat ook
bestemd was tot in standhou
ding van een krachtig centraal
lichaam, de spoorwegen" niet over
bodig geworden:" Men dekt een
spoortekort toch niet tweemaal?
V* *
De eigenaardige strijd, die zich
thans voordoet anno 1933 in
Nederland, herinnert aan dien van
100 jaar geleden, toen in Amerika
postkoetsondernemingen en vracht
rijders met aanplakbiljetten de
spoorwegen bevochten, toen in
bv. 1838 de Tweede Kamer onzer
Staten Generaal met overgroote
meerderheid een voorstel tot het
aanleggen van een lijn
AmsterdamTJtrecht-Arnhem verwierp om het
toen alreeds voor een deel ten
doode opgeschreven economische
vervoersapparaat van diligence en
trekschuit tot eiken prijs te hand
haven.
Een strijd welke jaren duurde
(zooals blijkt, uit een opschrift van
een stal bij Bentheim Als man
das Jahr 18iO zahlt, Duren Sturm
gefallen. wiederhergestellt. Kin
Stall für Wagen, Pferd und
Jedermann. Gott bewahre uns für
die Eisenbahn"), doch
onomstootelijk ook eindigen moest met de
overwinning van het transport
middel, dat het hoogste rendement
geeft aan wie te vervoeren heeft,
aan onze handel en industrie en
,,Men spreekt veel van een ver
keerschaos waarin wij ons bevin
den : van een verkeerschaos is
echter geen sprake, doch van een
omwenteling op verkeersgebied."
Minister van Waterstaat,
15 Maart '33.
, meent onze commissie voorop
te moeten stellen, dat men ver
schillen kan van gevoelen omtrent
de vraag of terecht gesproken wordt
van een ehaotischen toestand van
het verkeer dan wel of niet juist
is. dien toestand te zien als een
gevolg van een evolutie op ver
keersgebied, waardoor niet aan
stonds de plaats kan worden onder
scheiden voor ieder vervoermiddel
nu en in de toekomst bizonder
geëigend."
Commissie Patijn over liet wets
ontwerp vergunningstelsel.
De postkotsondernemingen en vrachtrij der s in Amerika bevochten met ^eindelijk aan geheel ons volk.
r J Het is met deze beide middelen
dergelijke aanplakbiljetten de spoorwegen in 1839 ,,t0t bescherming van de
Nederlandsche spoorwegen" wel heel eigenaardig en
men vraagt zich wel eens af of wat in naburige
landen gebeurt onzen autoriteiten in Holland
totaal ontgaat.
Paul Collin's typeering: het ligt voor de hand,
dat wie geen ontvangtoestel heeft, de
aethergolven niet hoort zingen. . . ." had voor onze
autoriteiten geschreven kunnen zijn!
In Duitschland nam men in 1930 een concessie
stelsel aan n zware belastingen op het autoverkeer.
Als gevolg hiervan daalde onrustbarend het
aantal auto's en de geheele 190 millioen mark,
ontvangen aan brandstof-accijns, kon volledig
worden afgestaan aan werkloozensteun in de auto
industrie, nog afgezien van de ruim n milliard
schade, die door deze zware belemmering de
Duitsche gemeenschap werd opgelegd. Het ver
gunningstelsel, dat in dit land ook was gecreëerd
om het spoortekort te dekken, had niét tengevolge,
dat het tekort van de Spoorwegen verminderde,
integendeel dit bleef stijgen, doch wél dat het weg
transport vrijwel werd uitgeroeid.
Een der eerste daden onder het nieuwe regime
was de belemmeringen voor het wegenverkeer te
verminderen, en ziet direct steeg het autotal.
Thans werken de autofabrieken met twee- en
drieploegenstelsel,; nu de aanleg van een geheel
autowegenplari in handen van de Reichsbahn is
gelegd, vermindert de werkloosheid en het
vrachtauto-transport ontwikkelt zich snel. De
oplossing, die Duitschland thans gevonden heeft,
is merkwaardig simpel, doch schijnt aan onze
Nederlandsche autoriteiten totaal voorbij te gaan.
Geleid door een zeer terzake kundige
spoorwegpropaganda richten onze autoriteiten thans de
blik naar Engeland, hoewel dit land nog bewijzen
moet. dat bij zware belastingen n concessie
stelsel het lang wél zal varen de wet komt
pas in November a.s. in het Hoogerhuis en
zij vergeten dat Oostenrijk, Hongarije,
TsechoSlowakije. Zuid-Afrika en Australië, overal waar
een concessiestelsel voor autotransport de spoor
wegen zgn. moest redden, dit ne effect juist
werd gekarakteriseerd in deze woorden omtrent
de resultaten van een concessie-stelsel:
De gevolgen lieten ook niet op zich wachten:
meer dan (iOO werden van den openbaren weg
verwijderd en de mededinging met spoor- en
tramwegen hield in Nieuw Zuid-Wales zoo
goed als geheel op". (Zie Spoor- en Tramwegen
1932).
Hoe kan met dit voorbeeld voor oogen de
minister van financiën nog verwachten, dat de
weggebruikers nog eens negen millioen zullen
opbrengen boven het bedrag dat. juist in de periode
toen bovenvermeld vergunningstelsel aanhangig
werd gemaakt, niet meer de verhooging van een
millioen per jaar vertoonde, waarop bij het
waterstaats-ministerie is gerekend ?
Ook hier blijkt wederom, dat in Nederland de
ontvangtoestellen ontbreken om de radio-golven,
welke van elders worden uitgezonden, op te vangen:
in Frankrijk berekende de Pransche collega van
minister Oud, M. Lamoureux. van de Service du
budget een grootere inkomst van 1()2 millioen
francs over 1933, wanneer men benzine en gasolie
zwaarder zou belasten.
(Slot op pag. 14)