Historisch Archief 1877-1940
Historisch document?
Bioscopy L. J. Jordaan
Howard Bretherton; ..!)«?
Liucifersfeoning". JRoxy
Er is een eigenaardige ernst in de Amerikaansche
film gevaren een soort verbetenheid, die op het
leven inhakt, het aanklaagt, veroordeelt en
uiteenrafelt. De kinderlijke en vaak kinderachtige
vreugde aan welgekleede verleiders, pikante schoon
heden, jazz-nraziek en cocktails heeft sinds lang
plaats gemaakt voor een duisteren drang naar den
zelfkant van mensch en maatschappij een ver
bitterden inkeer tot de waarachtige tragiek onzer
samenleving. De algemeene misère, die over de
wereld gegaan is en het Amerikaansche volk
misschien zwaarder trof dan eenig ander heeft
ongetwijfeld hiertoe het hare bijgedragen. ... er
is waarlijk niet veel scherpzinnigheid toe noodig
dit uit te vinden. Zooals het individu eerst door
Lili Damita, de mislukte Garbo-copie
in de Match-king" ' ?
kommer en tegenslag rijper, manlijker en ernstiger
wordt, zoo geldt dit proces evenzeer voor de collec
tiviteit. Merkwaardig blijft intusschen, dat het
juist Amerika moest wezen, hetwelk het sterkst
van dien 'innerlijken ommekeer blijkt geeft.
Misschien ligt dit aan het feit, dat het ont
waken uit den dollen ..prosperitj "-roes zoo on
eindig pijnlijker was voor de Amerikanen mis
schien bewijst het alles saamgenomen toch den
grooteren moed en de sterker vitaliteit van dit
jonge ras. Hoe dit zij de verandering is daar en
zij behoort tot een der schaarsche winsten, uit het
wereld-bankroet, die men wijs doet niet te onder
schatten.
Want wat het tooneel als zijn grootste taak
verzuimde, durft thans de film aan: zij ..trilt au
das Leben heran" ! Langen tijd heeft meu geroepen
om het ..Zeit-Theater" i>m het drama dat dei'
wereld den spiegel voorhield, waarin zij haai- eigen
gelaat kon aanschouwen, haar eigen strijd, haar
eigen waan waarnemen. Op enkele mislukte en
eenzame experimenten na. versaagde echter h<jt
tooneel. Voelde het zich zelf te zwak, te uitgeleefd
of besefte het dat zijn middelen als zoodanig
te kort schoten tegenover deze gigantische taak ?
Wij leven een ander leven dan de generaties vóór
ons koortsachtiger, sneller, universeeler. Rus
land, Amerika, het Verre Oosten vroeger de
belangwekkende sprookjeslanden uit een
exotischen droom zijn in verbijsterend korten tijd
binnen onzen horizon getrokken. Wij hebben den
tijd niet meer lange bespiegelingen te houden over
den ..val" van het dienstmeisje naast de deur
de nauwkeurige en snelle berichtgeving over
het werkloozen-aantal in de Vereenigde Staten
en de wapening van Japan beletten ons dit.
Vervlakking? Geestelijke verarming? Laat ons
afwachten en deze groote woorden voor rekening
laten van een teleurgesteld, uitstervend geslacht.
Hier staat onze tijd voor ons reusachtig, drei
gend, overweldigend. Wij moeten ons met hem
meten of wij willen of niet. En wij moeten hem
te^lijf met zijn eigen wapens. Het wereldtooneel
heeft zich van het decor eener provinciestad uit
gebreid tot den Chineeschen Muur en de
RockyMountains. Het werelddrama voltrekt zich met
het tempo van vliegtuig en radio.
Tegenover dit alles werd de film geroepen om
de verbeelding te creëeren van een samenleving
der techniek met de middelen der techniek.
f Tot de interessantste productie-maatschappijen
behoort sinds eenigen tijd Warner Brothers. Het
concern, dat begon met de honing-en-stroop van
Al Jolson's ,,Jazz-Singer" schokt de wereld sinds
de laatste maanden door den alsem van een ..I am
a fugitive" en ..Sing-Sing". En nu recen
telijk trekt het de aandacht door de
verfilming van. een dier tragedieëti. welke
als ..plaats-der-handcling" over twee
continenten beschikt.
..The Match-King" is een pc gin >; om een leven
uit te beelden, dat bezeten was door de illusie eerier
wereldheerschappij op moderne grondslagen. De
eerzucht van een zwendel-genie. omgezet in fan
tastische speculaties en intrigues. Een va-banque
spel met millioenen als inzet en regeeringen als
croupiers. . . . kortom de opkomst en val van I var
Kreuger. den Zweedschen luciferskoning.
En zoo zien wij dan in.. The Match-King" n dier
recente pogingen om een stuk der bezet ene realiteit
vast tehouden.welkerschokkende evenementen onze
da.gelijksche krantenlectuur vormen. Hier raakt
de sensatie-thriller het historisch document
beide gaan zonder zichtbare afscheiding in elkaar
over en niemand die er zich over verwondert.
Want de mannen die tegenwoordig onze contem
poraine historie maken van de politieke dic
tators Mussolini en Hit Ier tot den financieelen
dictator I var Kreuger wat zijn zij anders dan
helden uit een colportage-roman ? Wie het beeld
van onzen tijd wil opbouwen, ontkomt niet aan
het element der sensatie omdat de bliksemsnelle
weiidiiig der gebeurtenissen het werken met kolos
sale eenheden en enorme getallen de algemeene
onzekerheid met als gevolg den cultus van den
avonturier, de geschiedenis van het Avondland
tot n formidabelen thriller maken.
..The Match-King" trachtte zulk een ..tranche
de vie" te geven en wij kunnen ons slechter
resultaat voorstellen. De goede wil. buiten den
ordinairen kranten-achterklap om. tot een so'>rt
synthese te geraken van het phenomenon I var
Kreuger. treedt in vele opzichten aan den dag.
Bijzonderlijk in de soberheid waarmede een der
gelijk verleidelijk gegeven behandeld werd. De
tempt at ie ..to put some pep in it" is met bewonde
renswaardige zelfbeheersching versmaad -?in die
mate zelfs, dat een zekere matheid inde ontwikke
ling der historie niet altijd weid vermeden. Hoewel
dit laatste ook gedeeltelijk voortvloeit uit do
zware opgave om een handeling, welker motieven
bijna uitsluitend bestaan uit conferenties, tele
grammen e 11 cijfers, in een behoorlijke film om to
zetten. Paul Kroll. alias I var Kreugor. begint
reeds in de eerste scènes van de film als
zwendelanrstraatveger cijfers to combincerou on optelsommen.
to maken wanneer aan. het slot hol tcgendairo
pistoolschot weerklinkt, gaat de kogel dwiii-s dooi'
dezelfde cijfercoinbinati'-s en raleulat ios. . . . all"on
Warren Wüliam als Paul Kroll"
tot in het fantastische vergroot. De tragedie van
dit web van getallen, waarin zakenvorsten en
staatslieden verward raken, kon slechts tot een
synthetische filmverbeelding' geraken, door een
kunstenaar die zoowel den visionnairen blik als
de beheersching van het materiaal bezit. En van
de conscientieuse, maar vrij droge realisatie door
Howard Bretherton kan noch het een, noch het
ander gezegd worden. Hij houdt ons zoo goed
mogelijk op de hoogte van de lotswisselingen des
heeren Kroll, door een nauwkeurige
opsommingvan al de conferenties en telegrammen, die de
prozaïsche heldendaden van dit moderne
piratenleven uitmaken.
Maar zelfs in dezen simplistischen vorm blijkt
de supprematie der film als ..Zeit "-theater. Want
hoe mathematisch van compositie ook, de snelle
- kaleidoscopische beeldwisseling' van ('hicago naar
Stockholm van Stockholm naar Warschau
van. Warschau naar Salzburg. . . . de veelheid
deipersonages en typen. . . . do inlasc:h op het beslis
sende moment van stukken ongeschonden werke- +
lijkheid.... het geeft alles tezamen een directer
en suggestiever beeld van situatie en verhoudingen,
dan het tooneel ooit zou kunnen bereiken.
Daarbij komt dat voor do hoofdrol een zeer goedo
kracht gevonden werd. Warren Williams heeft iets
warm-menschelijks en tegelijk fascineorends, dat de
moeilijke creatievan den Luciferskoning aannemelijk
weet te maken. Op zijn schouders rust de geheelo
verantwoordelijkheid voor de film en hij draagt
dien last wonderwel. Een resultaat, dat temeer
respect afdwingt waar zijn partner, die nota-bene
de figuur van ..Garbo" moot verbeelden, volkomen
tekortschiet. Lili Damita is in de prachtige bezet
ting der mannen-films. waarin. Warner Brotheis
excelleeren, van een. irriteerende zwakheid en
onbeduidendheid. Zelfs haar uiterlijke verschijning
brengt- het niet verder dan oen matte
afschaduwingder groote Zweedsche on met verwondering
constateeren wij. dat het werkelijk frappante
facsimile van Greta Garbo (de ..Sonja" van .Juliette
Compton) in een kort scènelje nagenoeg ongebruikt
blijft.
Alles met elkaar echter behoort deze verfilming
van een stuk actualiteit, tot de interessante
experimenten. Ook al wist zij nog niet tot de hoogte
van liet historisch document te stijgen, waarop
onze tijd wacht en waarop hij recht heeft.
Juliette Compton, de geslaagde
Garbo-copie in de Match-king''
-M '
-'. ?*, ^