De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 7 oktober pagina 11

7 oktober 1933 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

ICU N S T E N en Toegepaste Kunsten ypansche Prenten ichting Tentoonstelling de Vu urdoorn" In de toonkamers van den binneniuis-architect Bas van Pelt (Lange Houtstraat 15, den Haag) is onder eiding van mej. Berlage een zeer aantrekkelijke en fijn op kleur afge stemde tentoonstelling ingericht van stoffen welke naar ontwerp van mej. Hartmann met de hand bedrukt ^eïden op de werkplaatsen van de Vuurdoorn" te Arnhem. Deze stoffen (in z.g. Cr pe-de3hine en Crêpe Georgette) zijn hoofd zakelijk bestemd voor toepassing in -lames-kleeding, waartoe zij zich vol komen leenen. De versiering is wel het best als leze volgens louter decoratieve be ginselen losjes en luchtig op het soepele weefsel gezet zijn, waar bloemnotieven zijn aangewend verliest het Jroduct meerendeels zijn bijzonder tarakter, maar wat men in alles prijzen can, is de uiterst gevoelige kleursamenitelling. De handdruk is met uitersten zorg ;eschied en vertoont in tegenstelling net het hardere, onbezielde karakter 'an machinaal bedrukte stoffen, de gevoelige speling en afwijking welke men daarin zoo gaarne ziet. Er is tenslotte ook een serie druk ken in zwart en grijs op witten grond, waarin de ontwerpster waarlijk tref fend fijne en teere tint-vervloeiingen laat zien. O. v. TUSSENBROEK Expositie van Japansche prenten bij Van Meurs Wat de Kunsthandel Van Meurs ditmaal aan Japansche prenten bijeen heeft gebracht en in zijn tentoonstel lingszaal heeft opgehangen, mag zon der meer subliem heeten. Het is een kleine, uitgelezen collectie kleuren drukken, die niet alleen om de buiten gewone gaafheid en verzorgdheid van uitvoering de moeite waard is, maar die gedeeltelijk ook om den ongewonen aard der voorstellingen stellig in hooge mate de aandacht zal trekken. De tentoonstelling omvat, behalve prenten van verschillende der beste meesters, Sarunobu, Shunyei, Toyohiro, Utamaro, Hokusai, Hiroshige enz. eenige buitengemeen fraaie surimono, een klein aantal der hier te lande vrijwel onbekende en uiterst zeldzame kalenderblaadjes (egoyomi), en als middelpunt van het geheel een vijftiental voorstellingen van gees ten, demonen en andere bovenna tuurlijke wezens. Het is vooral op deze laatste groep, dat ik in dit korte resuméde aandacht vil vestigen. Geestverschijningen behooren in de Japansche houtsneekunst bijna uit sluitend tot de latere periode. Slechts een gering aantal meesters hebben zich bij uitzondering bezig gehouden met deze zonderlinge, vreemd-sugges tieve prenten, die voor een deel de griezelige spookverhalen illustreeren waaraan de Japansche folklore zoo overrijk is en waarvan de voornaam ste zijn tezamen gebracht in een bundel, die ,,Hyaku Monogatari" (de Honderd Vertellingen) is getiteld. De vruchtbare, ongemeen fantasie nrijke Hokusai is niet de eerste geweest, die deze gruwelverhalen in prenten uitbeeldde, maar niemand vóór hem, en slechts weinigen na hem zijn er in geslaagd aan deze vage schepselen eener andere wereld zooveel over tuigende natuurlijkheid, zooveel Ie venskracht, en vooral zooveel kleuren rijkdom te verleenen als hij. Een Duitengewoon zeldzame serie van vijf pi-enten, alles wat hij heeft voltooid van een door hem geprojec teerde suite van honderd, stuk voor stuk in perfecten staat en dieprijke kleuren, vormen van de geëxposeerde spookaf beeldingen het hoogtepunt. Zij zijn: Het zielentablet met de slang, de half verbrande spooklantaarn boven het graf van Oiwa, de geest van Okiku in slangvorm opkomende uit een put, de woeste kop van de heks Hannya met het van bloed druipende pathetische kinderkopje op geheven in haar duivelsklauw en, als laatste, het gruwelijk fantastische lijk van den vermoorden Kohada Koheiji als geest boven een muskietennet en zwijgend neerziende op den slapenden moordenaar. L)eze wonderlijk schoone serie van j-?-^?^^^ __^?i ^^_.^^^g^^^. ^ n,, Werkkamer ingericht door C. Alons. Kasten licht citroen geel met aluminium gespoten deuren. Rieten vloerbedekking. afschrikwekkende gestalten is in Ne derland misschien nooit compleet en zeker niet in zoo buitengewoon mooie exemplaren te zien geweest. Onder de andere griezelfiguren, die hier vertoond worden, munt in het bijzonder uit het haast terugstootende, maar niettemin met ongehoord realistische schoonheid geteekende spook dat. misschien met recht, wordt toegeschreven aan Yoshitoshi, een late kunstenaar wiens kwali teiten tot nu toe sterk onderschat werden. Onder de enkele surimono, fijne wonderen van technisch volmaakte drukkunst, bevindt zich een draak van Hokusai. grootsch van compo sitie, schrikwekkend van uiterlijk en van een meesterschap van coloriet, zooals men het zelfs onder deze, de technisch meest geraffineerde van alle prentsoorten, hoogst zelden zal aantreffen. Van de andere prenten wil ik als merkwaardigheid alleen vermelden het beroemde sneeuwlandschap met priester Wichiren, Kuniyoshi's meessterstuk. Op de vorige expositie van Van Meurs was een vroegere staat van deze zelfde prent te zien, die toen aller bewondering verwierf, deze latere staat echter in alle opzichten nog hooger. B. MODDERMAN Autolantaren waarin gereflecteerd het gebouw van het Gemeentelijk Electrisch Bedrijf H Rotterdam en den fotograaf W. H. .Gispen

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl