Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 7 October 1933
No. 2940
G. W. Pabst in ons land
(Slot van pag. 13)
.
s*
K
b
iA
:?£
Door al deze motieven ontstaat uit de banale
revue een wonderlijk spel van licht on beweging,
dat soms op verrassende wijze de herinnering aan
de absolute film der gesmade avant-garde wakker
roept een boeiend, bekorend schouwspel dat
ook den minst theoretisch geschoolden toeschou
wer vasthoudt.
Golddiggers" is een typisch voorbeeld dezer
renovatie van een eenmaal opgegeven genre.
Evenals ..Kid froni Spain" en 42nd Street" heeft
zij het revue-leven als leitmotiv gekozen en ver
werkt tot wat het behoort te zijn: film! Al de
rijkdom, die er in deze materie voor de camera te
vinden is, heelt zij met succes uitgebuit.
Curieus is daarbij ^de toevallige omstandigheid,
dat het juist Mervyn Leroy (de maker van het
rauwe , navrante I amafugifcive") moast zijn, dis
dit uiterlijk zoo frivole genre bij ons introduceert.
Maar hij doet het met talent en bekwaamheid en
het merkwaardige is, dat de stugge sensatie
reporter van I am a fugitive" zich hier feitelijk
meer caméra-art ist toont meer ..cineast" zoo
men wil, dan in zijn vorige film. Althans voorzoover
zijn verwerking der revue-motieven aangaat. Van
de intrigue, die het geheel aan elkaar bindt viel
niet veel te maken, noch wat handeling, noch wat
personages betreft. De tamelijk onnoozele truc der
persoonsverwisseling van het meisje dat voor een
ander meisje gehouden wordt, biedt niet veel
gelegenheid tot ontplooiing van regie-talenten. In
de geheele cast komen daarbij welgeteld slechts
twee personages voor, waar door den regisseur iets
mee aan te vangen is: Alice Macmahon als Trixie"
en William Warren als Brad. De rest het zingende
jongemensch, dat den componist voorstelt niet
uitgesloten, is van een furieuse onbeduidendheid
en soms is de monotonie van al die leege, lieve
gezichtjes en krijschstemmetjes den beschouwer
wel eens te machtig. Zelfs de merkwaardige Guy
Keebee, wiens frappante creatie van Pop" uit
Mamoulian's City Streets" onvergetelijk werd,
komt als de notaris niet verder dan een banale
vaudeville-komiek.
Maar dat alles nemen wij gaarne op den koop
toe. Hoofdzaak is, dat hier een op zichzelf boeiende
en belangwekkende materie als het bonte, schitte
rende revue-leven werd omgewerkt tot een treffend
en geslaagd staal van camera-kunst. In deze
Golddiggers" werd inderdaad naar goud ge
graven - het goud der zuivere film bekoring, die
ons in vroegere specimina ten faveure van wat
waardeloos doubléonthouden bleet.
Ken gesprek met t). \V. Pabst
Hoe drommel, komt een mensch soms aan de
zonderlinge invallen ! Gustav Mahler... . Louis
de Bree" gaat het door mijn hoofd, terwijl mijn
mond automatisch zegt: Morgen, Herr Pabst!"
Het is de tweede maal, dat ik met de lift van
de Rue Nicolo 59 omhoog ben geheschen au
cinquième: ze kijken hier onder de daken van Parijs
niet op een tage meer of minder. Het is de tweede
maal, dat de heer van den fameusen middelbaren
leeftijd mij zelf opendoet, met een verlegen excuus
over het feit, dat ,,la sonnerie" aan den anderen
kant van het huis is en de meid niets hoort. Het is
de tweede maal, dat mijn blik l lijf t hangen aan dit
scherpe profiel met den vergeestelijkten" bril en
tevens aan de iets te gerekte lijn van den mond met
de humoristisch opgekrulde mondhoeken. ... ik
kan het niet helpen: Gustav Mahler Louis de
Bree !
Ik word in denzelfden goud-op-snee salon,
Parijsche stijl, gelaten alleen mis ik in de aangrenzen
de suite ditmaal het samenzweerder-achtige ge
zelschap rondom de tafel met paperassen en kaar
ten de internationale staf van den meester. . . .
charmante menschen. die discreet in het Fransch,
Duitsch en Russisch met elkaar fluisteren maar
verduiveld lastig zijn, wanneer een kort vraag
gesprek alle concentratie eischt. Gelukkig zij
zijn er niet meer: het werk van Augustus j.l. is
blijkbaar uit den weg geruimd en alles klaar ge
maakt voor de tournee in Holland. Op de valreep
wil ik nog een paar woorden met den regisseur
wisselen bij wijze van welkomstgroet wanneer
hij straks binnen onze grenzen de Groene"
opsl -.at, om met het beetje ijdelheid dat iederen
menssh, zelfs den filmmensch, eigen is naar het
po tret te zoeken dat ik voornemens ben van hem
te schetsen.
Wij zetten ons en babbelen met de vertrouwelijk
heid van oude bekenden: de journalist die een
filmmenssh voor den tweeden keer ontmoet is n.l. een
oud? bekende. Ik stel officieel eerst de gebruikelijke
intelligente vragen: of hij al in Holland is geweest
wat hij van ons land en ons volk denkt of hij
verheugd is naar Holland te gaan. . . . enfin, u
weet wel. Eenigszins tot mijn teleurstelling krijg
ik d3 gebruikelijke antwoorden mijn stille ver
wachting, dat ik nu eens het origineel zou ontmoe
ten, hetwelk onomwonden zou zeggen: Man,
leuter niat ik weet van Holland en de Hollanders
nists af en dat niets is nog niet veel moois !"
wordt niet vervuld. Pabst is dus zeer verheugd
naar Nederland te komen en hij zegt dit met een
vriendelijkheid en hoffelijkheid, of hij iederen
Hollander individueel verantwoordelijk houdt
voo.' Rembrandt en de Zuiderzee-werken.
Daarna komen wij ter zake.
Even wat biografie, meneer Pabst" zeg ik, wij
weten daarginds graag met wien wij te doen
hebban."
Aber mit Vergnügen ! Ik ben in Weenen gebo
ren .... jawohl, Oostenrijker geen DuiUcher",
even twinkelt het achter de biillenglazen als mij
een onwillekeurig: Selbstvtritandlich !" ontsnapt
zijn stem echter gaat onverstoorbaar voort:
Aanvankelijk moest ik techniker worden, inge
nieur maar ik was het met den ouden heer niet
eens en ging aan het tooneel. Ken poos was ik
acteur, daarna regisseur ach, ja het was alles
mooi en klassiek en officieel erkend, maar ik had
geen vertrouwen meer in deze oude, al te solide
kunst. Sinds eenige jaren had ik de film bestudeerd
en daarin Je groote uitdrukkingsmogelijkheid van
de toekomst bespeurd. En zoj ging ik, zoodra de
gelegenheid zich voordeed, naar de studio over.
Tja 't was een dier spelingen van het noodlot,
dat mij tegelijk met de opdracht om Freudlose
Gasse" te maken de uitnoodiging bezorgde om
regisseur aan het Wiener Burgtheater te worden.
Voor ons tooneelmenschen de kans van je leven !
Ik aarzelde begrijpelijkerwijze, als de ezel tussrchen
de bergen hooi en.... koos de film gode zij
dank ! Altijd heb ik in mij den drang gehad iets
meer te brengen dan het kunstwerk alleen: de idee.
de boodschap.. .. .hoe u liet noemen wilt. Welke
kansen nu biedt het tooneel, alleen reeds als inter
nationaal communicatiemiddel vergeleken met de
film? Xee alles saamgenonien was de keuze niet
moeilijk en dit werd mij nog eens extra duidelijk,
toen na Freudlose Gasse" de post brieven bracht
uit Australië, China, Amerika. Dit alles natuurlijk
nog afgezien van de artistieke mogelijkheden van
de film, die ik ook oneindig grooter acht !"
Was ..Freudlose Gasse'' uw eerste film ?"
Waarachtig niet! Eerst ging wat kleiner werk
vooraf ? zoo'n soort aanloopjes, om met te meer
vastheid in het zadel te springen. Ik had al o.a.
met Krauss, Steinrück en Henny Porten gewerkt
in.... in.... hoe heette dat ding ook weer? ....
o, ja: Der Schatz". Maar Freudlose Gasse" was.
het eerste wereldsucces."
Een oogenblik ! U hecht zoo bijzonder aan de
idee van uw filmv/erken. Hoe staat u dan tegenover
dat delicate -element: het manuscript? Schrijft
U het zelf?"
Nee dat niet. Maar wel werk ik het regel voor
regel met den auteur door volg ik, om zoo te
zeggen, de geboorte op den voet."
Een andere vraag, die hierbij aansluit: hoe is uw
samenwerking met de overige collaboranten den
cameraman, den decorateur, de spelers?"
Kijk mijn opvatting is deze: filmkunst
isen moet zijn de arbeid van het collectief, leder
van ons kan slechts excelleeren in zijn speciale
branche en daarom ben ik er voor, dat iedereen
zoo zelfstandig mogelijk arbeidt met de grootst
mogelijke verantwoordelijkheid. . . . met de grootst
mogelijke zelfvoldoening. Natuurlijk moet er n
man zijn, die het totaal-beeld, het visioen" van
het te scheppen werk in zich omdraagt dat is
dan de regisseur. Zoo bemoei ik mij derhalve met
alles, maar trek een scherpe grenslijn, daar waar
de vakman optreedt. Het karakter der decoratie
haar functie in dramatischen zin, geef ik nauw
keurig aan. . . . voor de rest: compositie, détails,
technischen bouw zorgt de architect. Met den
camera-man doe ik precies zoo: iedere apparaat
instelling, d. w. z. alle beheersching van den
film-blik" wordt door mij bepaald. Dan echter
trek ik mij terug: kleur, belichting, atmosfeer. . . .
dit alles is verder het werk van den operateur. De
groote kunst is nu, meen ik, dit collectief aldus te
doordringen van n groote gemeenschappelijke
gedachte. U zult er misschien gek van opkijken,
maar ik hecht aan die saamhoorigheid van al die
verschillende krachtan zoozser, dat ik mijn heeleii
staf: operateur, architect, manuscriptschrijver
ja, tot mijn kapper toe, van maatschappij
naaimaatschappij, van land naar land meeneem.... !'
Wij vergeten onder al die medewerkers nog een
zeer belangrijke: den acteur! Welk standpunt
neemt u tegenover het filmsujet in?"
Zal ik u zeggen: naar mijn meening is de eerste
en voornaamste taak van den regisseur de
rolbezetting. Zoodra hij het geluk heeft voor de ver
schillende karakters de juiste bezetting te hebben
gevonden is dat wat men regie" en ..spel" noemt
bijzaak. Het is n.l. das grosze Wunder des Films,
dat de camera automatisch de persoonlijkheden
der spelers onthult. Daar heb-je b.v. een f i
gumals Garbo...." Ik spits mijn ooren !
een figuur als Garbo, eiue schwache
Schauspielerin. aber eine auszerordentliche
Persönlichkeit. lluim vier maanden heb ik met
haaisamengewerkt in Freudlose Gasse" en zij opende
voor het eerst mijn oogen voor het volmaakt
nieuwe en eigen karakter der film. Ziehier dan een
verschijning, die ik tot de allergrootste in de film
kunst reken. . . . een figuur zooals misschien eens
in de honderd jaar geboren wordt maar dii^
zonder de film een onbeduidend actiicetje zou ziju
gebleven. Ik haalde haar uit Constantinopel, waar
zij in een hotel met Lars Hanson voor schulden
zat opgesloten en ik wist eerst niet wat met haar
aan te vangen. Maar de camera, dat fameuse
psychologische microscoop deed de rest....!'
Is u nooit uitgenoodigd naar Rusland te
komen ?''
,,O. ja meermalen. Maar de heeron daar
waren me een beetje te speciaal-Russisch ge
oriënteerd. Men wilde mij Hussische onderwerpen
laten verfilmen, een taak die ik voor den
WestEuropeër principieel onmogelijk acht. Een aanbod
mijnerzijds om de groote West-Kuropeesche revo
luties (ik dacht aan den boerenopstand van
Florian Geyer !) te bewerken, werd afgewezen.
En zoo zult u mij niet naar Moskou, maar naar
Hollywood zien verhuizen een filmcentrum, dat
met den dag aan ernst en belangrijkheid wint !"
Het meisje, dat de somierie niet hoort, komt
binnen: Die gna' Frau laszt bitten !" Een hope
loos verlegen blik van I'abst: ,.Es tut mir
schrecklich leid. . . . aber. ..." Ik begrijp het en zeg. ter
wijl hij zijn handteekening onder den inmiddels
gemaakten krabbel zet: Aber ich bitte. . . . nat
uurlijk Holland !"
Wij nemen afscheid: ..Auf Wiederst-hen in Am
sterdam !" Een handdruk en het visioen van
Gustav-dc Biee-Pabst veidwijnt achter de dubbele
deur....