De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 7 oktober pagina 6

7 oktober 1933 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

De Groene Amsterdammer van 7 October 1933 N o. 2940 i Schilderkunst Alb. Plasschaert t «K Stedelijk Museum te A'dam Deze tentoonstelling is ongetwijfeld bedoeld den lust op te wekken tot geven in, zelfs tot vullen van de talrijke crisis-bussen, in de zalen aan wezig. Zij is dus een uiting der ten toonstellenden om de milddadigheid der landgenooteii en stadgenooten te prikkelen, en zou door deze uitge sproken gezindheid buiten mijn critiache besprekingen moeten vallen. Maar doet ze dat eigentlijk wel? Na tuurlijk is de inzending van den heer Vattier Crane het belangrijkste deel der uitgestalde voorwerpen En zijn deze voorwerpen van Oostersche kunstnijverheid, uit de verzameling hier tijdelijk overgebracht, ongetwtffejd een oprecht middel tot het doel: de crisis voor getroffenen te verzach ten. Maar is dat met de anderen ook zóó, of is het bij de anderen meer een combinatie"; zouden zij weigeren te verkoopen als geboden wordt, of zouden zij niet weigeren? In dit ge val is hun willigheid, vergeleken met dw van den heer Vattier Crane niet geheel-en-al van zulken oprechten 'aard, n '? zijn de werken van Van Mastenbroek, W. Dooyewaard en mevr. Betsy Osieck wel te bespreken Daarenboven heb ik den lust er wat over te zeggen. Het werk van mevr. B. Osieck kan hier echter onbesproken blijven; deze kleinigheden" zijn zoo vluchtig zelfs tegenover haar eigen etsbundels (als die Van de gevelsteenen), dat ik niet begrijp waarom ze zulke dingen zond als ze veel betere en meer rendeerende uitingen tot ons grooter genoegen hier had kunnen hebben. Van Mastenbroek heeft het arbeiden aan de demping der Zuiderzee ge schilderd, geaquarelleerd. enz. Het werk van dezen Mastenbroek (er is er nog n) heeft voor mij het merkwaar dige, dat het altijd wat onbillijk wordt behandeld. Waarom, waardoor weet ik niet. Er zijn toch een aantal schil ders van den tweeden en van den derden rang, die, minder vaardig, meer faveuren genieten in de be sprekingen. Waarom toch? Toch niet door Mastenbroek's valsche groenen" in een bepaalde periode, daar de besprekers die niét opmerkten! Maar waarom dan? Om het coquette, vluchtige aquarelleeren soms? Maar hoeveel vluchtige coquette water verven hebben wij niet gezien, toen de Haagsche School ging tuimelen en d'epigonen oprezen in menigten. Deze ongunst zal mij een geheim moeten blijven. Het beste werk wel op deze tenstoonstelling van een schilder van den derden, van den tweeden rang, van Van Mastenbroek zijn, naast enkele 1 dartele aquarellen, ongetwijfeld die werken, die het eenvoudigst van ?samenstel en van kleur zijn, en waar een groot, grijpend machien in d'eenzaamheid hangt.... De derde schilder", die door zijn werk tegen de crisis te keer wil en zal gaan, is W. Dooye waard met zijn teekeningen van de menschen op een Oost-Indisch eiland; met zijn schilderijen vervol gens. De teekeningen van dezen Dooyewaard hebben meer bekoring in het algemeen dan zijn schilderwerk. Terwijl ge bij zijn schilderwerken er niet vele vindt, waar de kleur tot werkelijkheid kwam, in den zin dan van het kunstwerk; en waar de kleur dus wordt als een nooit-welkende bloesem (vindt ge hier er eigentlijk wel n, al naadren de kleuren wel eens tot bij dat bloeien) in de teeke ningen, evenmin als de schilderyen van een stfer/e-bepaalde persoonlijk heid, is toch regelmatig meer bekoring, al missen zij de meer nadrukkelijke beteekenis, die olieverf als materie dadelijk heeft, en wanneer ge dezen schilder goeds zoudt willen toewenschen (en dat voegt toch ons allen) dan zoudt ge hem dit kunnen wenschen, dat délevende volumina der lichamen in de schilderijen tot een hernieuwd en gerangschikt leven mochten worden, waar een bloei van licht diepte en volumen gaf. Ik hoop niet, dat de crisis-schilders hier later zullen blijken al hun werk, dat verkocht wordt, of liever de sommen, waarvoor het verkocht wordt, in de crisiskas of in de crisis bussen te hebben gestort ik zou dan een weldadige gezindheid gecritiseerd hebben, en een gegeven paard.... In Arti te Amsterdam Het werk van Mej. M. van Regieren Altena is op Arti naar behooreri vertegenwoordigd. Ge vindt er de twee typen van deze schilderkunst, die altijd vrouwelijk beschaafd is (soms is ze dat te alleen !) ge vindt er het werk. dat door gemak en vlot heid gekenmerkt is en ten tweede, dat wat daarboven uitkomt en een inniger verfijning in de kleur vertoont. Het werk is altijd stilleven, bloem stuk, en het is meestentijds gekarakte riseerd door een bepaald behagen in en een bepaalde voorkeur voor blau wen". Het werk, dat van een coloriste. is niet verwant aan dat van Lizzy Ansingh, maar eer zoudt ge kunnen zeggen aan Franschen en aan Coba Ritsema. Het is niet uit op de weergave, sterk-realistisch, der mate rie ; het geeft de fleur van de ver schijning als kleur. In een paar bloem stukken hier is ze ongetwijfeld het verfijndst; in een paar stillevens het meest forsch in een gezicht op haar atelier het meest beweeglijk. Wanneer ge dit alles dus saam woudt vatten, zoudt ge kunnen herhalen het is werk van een beschaafde, kleurgevoelige vrouw. I>erde veiling Olerum bij Mak van Waay te Amsterdam Vóór dat ik in deze notitie de schil derijen even bespreek, wil ik iets zeggen over de uitstalgelegenheid, de tentoonstellingszaal van Mak van Waay. Ge kunt zeggen, dat ieder schilderij, dat ge daar koopt, eenmaal thuis moet meevallen, want ik ken geen licht, dat zóó zeer het werk ontluistert als het licht daar. Ik meende eerst, dat het een toevallig heid was en de zorgelooze rang schikking, maar na een aantal keeren dit gecontroleerd te hebben, kwam ik tot deze laatste overtuiging. Het is een licht, dat den schilderijen alle kost baarheid ontneemt en ze meer dan schamel maakt, tot ontsteltenis toe schamel. OUD-BUSSEM kookt het voedsel voor Uw zuigeling. Vraagt prijs en monster. SLAAPT U WERKELIJK GOED? Zoo niet, beoordeel dan onze comfortable en heerlijk zachte matrassen. Wij maken dezen, zooals U die ook in het buitenland vindt. KOLDEWEY & CORBIÈRE LEIDSCHESTRAAT 30 - TEIEFOONNO. 37752 - AMSTERDAM gispen stalen meubelen TENTOONSTELLING BIJ KLEIJKAMP DEN HAAG.7TOT28 OCTOBER E U B E L E N onze geheele voorraad rste-klasse meubelen, tapijten, pullen, vazen enz. wordt uitverkocht 40 a 60 /0 lager dan den kostenden prijs Profiteert van deze gelegenheid Dagelijks geopend van 9?6 u. VERKOOPHUIS SINGEL 316 -W. H. POLMAN TUINOVERTOOM 526 - Telefoon 826601 Begrafenissen - Transporten - Crematies l

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl