Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 7 October 1933
N o. 2940
i
Schilderkunst
Alb. Plasschaert
t
«K
Stedelijk Museum te A'dam
Deze tentoonstelling is ongetwijfeld
bedoeld den lust op te wekken tot
geven in, zelfs tot vullen van de
talrijke crisis-bussen, in de zalen aan
wezig. Zij is dus een uiting der ten
toonstellenden om de milddadigheid
der landgenooteii en stadgenooten te
prikkelen, en zou door deze uitge
sproken gezindheid buiten mijn
critiache besprekingen moeten vallen.
Maar doet ze dat eigentlijk wel? Na
tuurlijk is de inzending van den heer
Vattier Crane het belangrijkste deel
der uitgestalde voorwerpen En zijn
deze voorwerpen van Oostersche
kunstnijverheid, uit de verzameling
hier tijdelijk overgebracht,
ongetwtffejd een oprecht middel tot het doel:
de crisis voor getroffenen te verzach
ten. Maar is dat met de anderen ook
zóó, of is het bij de anderen meer een
combinatie"; zouden zij weigeren te
verkoopen als geboden wordt, of
zouden zij niet weigeren? In dit ge
val is hun willigheid, vergeleken met
dw van den heer Vattier Crane niet
geheel-en-al van zulken oprechten
'aard, n '? zijn de werken van Van
Mastenbroek, W. Dooyewaard en
mevr. Betsy Osieck wel te bespreken
Daarenboven heb ik den lust er wat
over te zeggen.
Het werk van mevr. B. Osieck kan
hier echter onbesproken blijven; deze
kleinigheden" zijn zoo vluchtig zelfs
tegenover haar eigen etsbundels (als die
Van de gevelsteenen), dat ik niet
begrijp waarom ze zulke dingen zond
als ze veel betere en meer rendeerende
uitingen tot ons grooter genoegen hier
had kunnen hebben.
Van Mastenbroek heeft het arbeiden
aan de demping der Zuiderzee ge
schilderd, geaquarelleerd. enz. Het
werk van dezen Mastenbroek (er is er
nog n) heeft voor mij het merkwaar
dige, dat het altijd wat onbillijk wordt
behandeld. Waarom, waardoor weet
ik niet. Er zijn toch een aantal schil
ders van den tweeden en van den
derden rang, die, minder vaardig,
meer faveuren genieten in de be
sprekingen. Waarom toch? Toch niet
door Mastenbroek's valsche groenen"
in een bepaalde periode, daar de
besprekers die niét opmerkten! Maar
waarom dan? Om het coquette,
vluchtige aquarelleeren soms? Maar
hoeveel vluchtige coquette water
verven hebben wij niet gezien, toen de
Haagsche School ging tuimelen en
d'epigonen oprezen in menigten. Deze
ongunst zal mij een geheim moeten
blijven. Het beste werk wel op deze
tenstoonstelling van een schilder van
den derden, van den tweeden rang,
van Van Mastenbroek zijn, naast enkele
1 dartele aquarellen, ongetwijfeld die
werken, die het eenvoudigst van
?samenstel en van kleur zijn, en waar
een groot, grijpend machien in
d'eenzaamheid hangt....
De derde schilder", die door
zijn werk tegen de crisis te keer
wil en zal gaan, is W. Dooye
waard met zijn teekeningen van
de menschen op een Oost-Indisch
eiland; met zijn schilderijen vervol
gens. De teekeningen van dezen
Dooyewaard hebben meer bekoring
in het algemeen dan zijn schilderwerk.
Terwijl ge bij zijn schilderwerken er
niet vele vindt, waar de kleur tot
werkelijkheid kwam, in den zin dan
van het kunstwerk; en waar de kleur
dus wordt als een nooit-welkende
bloesem (vindt ge hier er eigentlijk
wel n, al naadren de kleuren wel
eens tot bij dat bloeien) in de teeke
ningen, evenmin als de schilderyen
van een stfer/e-bepaalde persoonlijk
heid, is toch regelmatig meer bekoring,
al missen zij de meer nadrukkelijke
beteekenis, die olieverf als materie
dadelijk heeft, en wanneer ge dezen
schilder goeds zoudt willen
toewenschen (en dat voegt toch ons allen)
dan zoudt ge hem dit kunnen
wenschen, dat délevende volumina der
lichamen in de schilderijen tot een
hernieuwd en gerangschikt leven
mochten worden, waar een bloei van
licht diepte en volumen gaf.
Ik hoop niet, dat de crisis-schilders
hier later zullen blijken al hun werk,
dat verkocht wordt, of liever de
sommen, waarvoor het verkocht
wordt, in de crisiskas of in de crisis
bussen te hebben gestort ik zou
dan een weldadige gezindheid
gecritiseerd hebben, en een gegeven
paard....
In Arti te Amsterdam
Het werk van Mej. M. van Regieren
Altena is op Arti naar behooreri
vertegenwoordigd. Ge vindt er de
twee typen van deze schilderkunst,
die altijd vrouwelijk beschaafd is
(soms is ze dat te alleen !) ge vindt
er het werk. dat door gemak en vlot
heid gekenmerkt is en ten tweede,
dat wat daarboven uitkomt en een
inniger verfijning in de kleur vertoont.
Het werk is altijd stilleven, bloem
stuk, en het is meestentijds gekarakte
riseerd door een bepaald behagen in
en een bepaalde voorkeur voor blau
wen". Het werk, dat van een
coloriste. is niet verwant aan dat van
Lizzy Ansingh, maar eer zoudt ge
kunnen zeggen aan Franschen en aan
Coba Ritsema. Het is niet uit op de
weergave, sterk-realistisch, der mate
rie ; het geeft de fleur van de ver
schijning als kleur. In een paar bloem
stukken hier is ze ongetwijfeld het
verfijndst; in een paar stillevens het
meest forsch in een gezicht op
haar atelier het meest beweeglijk.
Wanneer ge dit alles dus saam woudt
vatten, zoudt ge kunnen herhalen
het is werk van een beschaafde,
kleurgevoelige vrouw.
I>erde veiling Olerum bij Mak
van Waay te Amsterdam
Vóór dat ik in deze notitie de schil
derijen even bespreek, wil ik iets
zeggen over de uitstalgelegenheid,
de tentoonstellingszaal van Mak van
Waay. Ge kunt zeggen, dat ieder
schilderij, dat ge daar koopt, eenmaal
thuis moet meevallen, want ik ken
geen licht, dat zóó zeer het werk
ontluistert als het licht daar. Ik
meende eerst, dat het een toevallig
heid was en de zorgelooze rang
schikking, maar na een aantal keeren
dit gecontroleerd te hebben, kwam ik
tot deze laatste overtuiging. Het is een
licht, dat den schilderijen alle kost
baarheid ontneemt en ze meer dan
schamel maakt, tot ontsteltenis toe
schamel.
OUD-BUSSEM kookt het voedsel
voor Uw zuigeling.
Vraagt prijs en monster.
SLAAPT U WERKELIJK GOED?
Zoo niet, beoordeel dan
onze comfortable en heerlijk
zachte matrassen. Wij maken dezen,
zooals U die ook in het buitenland vindt.
KOLDEWEY & CORBIÈRE
LEIDSCHESTRAAT 30 - TEIEFOONNO. 37752 - AMSTERDAM
gispen
stalen meubelen
TENTOONSTELLING
BIJ KLEIJKAMP
DEN HAAG.7TOT28 OCTOBER
E U B E L E N
onze geheele voorraad rste-klasse meubelen,
tapijten, pullen, vazen enz. wordt uitverkocht
40 a 60 /0 lager
dan den kostenden prijs
Profiteert van deze gelegenheid
Dagelijks geopend van 9?6 u.
VERKOOPHUIS SINGEL 316
-W. H. POLMAN
TUINOVERTOOM 526 - Telefoon 826601
Begrafenissen - Transporten - Crematies l