Historisch Archief 1877-1940
..**,
i*.
fct
m
?*f,it
m*
TEEKENAARS
ikker - Balineesche Kunst
berich - W. H. Singer
Wal met schepen
hangt hier 'in een oneigen gezelschap.
b
In het begin van den katalogus
worden ons reeksen toegezegd van
tentoonstellingen van .,modern'' werk;
wij willen gaarne op beters hopen.
vooral op een betere geestelijke orga
nisatie.
Karel de Xerée tot Banfoerteh,
bi.j d'Audretsch, I>en Haag;
Zonder twijfel heeft in de familie de
Nerée, die vermoedelijk lang vol maat
schappelijk realisme bestond, een
Westindische Van Houten, de moeder
van Karel de Nerée en van den veel
minder begaafden Frans, de onregel
matigheid (maatschappelijk-gedacht)
van den kunstenaar gebracht, een
onregelmatigheid, die soras den naam
doet blijven leven van een anders al
lang vergeten fatsoenlijke" of deftige
familie (zóó zijn de spelingen der
geestelijke waarden, die van uit de
Instincten de scheppende elementen
halen !) Natuurlijk behoeft zoo'n be
gaafdheid niet alleen van de Van
Houtens te komen en konden er in de
familie de Nerée gegevens zijn, die
alleen wachten op verzadiging door
een ander bloed maar hoe dat nu
verder ook zij, de moeder van Karel
de Nerée was inderdaad de Moeder
van den Kunstenaar de Nerée. Een
onophoudelijke, trotsche liefde ver
bond haar met haar zoon, en alles
wat zij bezat aan schranderen reali
teitszin was te zijnen bate steeds
gereed. Daarenboven had zij 't besef
van zijn werk, want tusschen al de
bezigheden en de zorgen van haar
leven, toonde zij niet alleen eeji be
gaafdheid in het borduren, die een
soort moeder-trouw was, maar schil
derde zij nu en dan. en in de laatste;
jaren van haar leven een aantal soms
niet zonder innigheid zijnde schilde
rijtjes. Maar Karel's erkenning eens te
genieten was haar grootste verlangen.
Ik denk niet, dat zij ooit in dat op
zicht verzadigd is, en misschien ver
langde haar trots te veel? En zou die
nu, in deze periode, verzadigd, wor
den? Ik vrees evenmin. De kunst van
Karel de Nerée is op haar best
aristokratisch-sensueel, phantastisch, deco
ratief-verfijnd. Dit zijn rare elementen
voor de periode der armoedige
photomontages, d.e legplaten van
uitknipsels. Zij is, deze kunst, dat weet
iedereen, schriller dan de kunst van
Beardsley; de lijn van de Nerée,
getrokken wel met den langen punt
van een zeer hard potlood, welke punt
als een stift werkte, overtreft
Beardsley's lijn, zooals ik reeds lang geleden
noteerde, in schrille spanning.
PLASSCHAERT
Haagsehe ^Tentoonstellingen
Als men mij de vraag zou stellen
wat wel de eerste en sterkste indruk is,
welke men ondervindt bij het bezoek
aan de tentoonstelling van Balineesche
kunst in ,.BoSatan" (hoek Kneuterdijk
en Heulstraat te den Haag), dan meen
ik het antwoord in deze drie woorden
te kunnen samenvatten: Rust en
Stilte.
Al wat men er ziet is zoo rustig en
bezonken, zoo zuiver, innig en stil en
het wonder, dat den beschouwer van
het werk der Baliërs telkens wér
omvangt, leeft ook hier weder in vele
dingen ook al is hun eigenlijke be
stemming een gansch andere dan te
zijn: tentoonstellings-objecten. Te
recht wordt in een korte inleiding tot
den keurig verzorgden catalogus dezer
inzameling gezegd, dat de westerling in
Bali een sterke, levende kunst vindt,
welke in het volksleven wortelt en in
den godsdienst van het volk. welke
beheerscht wordt door een eenvoudige.
aangeboren versieringslust, volkskunst
dus in den edelsten
zin* van het woord.
Edel en sterk is dan
ook al dit werk,
dat met klaarblij
kelijk groote toe
wijding en diepen
ernst is tot stand
gekomen, maar dat
tevens het ken
merk draagt van
overoude traditie
welke nimmer tot
verstarring leidde.
In velerlei voort
brengselen dt-r no
bele w e e f k u n s t
(ceremonieele weef
sels e.d.) waarinde
fijne
kleur-afstemming opvalt;
metaaldrijfwerk en
ciseleerkunst o.a.
prachtige krissen
welke elk voor zich
een eigen karakter
hebben, veelal met
edelgesteenten ver
sierd ; houtsnijwerk
waaronder enkele
o n b e s c li i l d e r de
maskers waarvan
het blanke hout A. C. Willink
Jan Sluyters
met de fijne nerf glad is als en de
kleur beeft van ivoor alsmede kleine
figuren welker opvatting eenigcrrnate
verwant is aan het werk van
Europeesche beeldhouwers, die niettemin
een merkwaardige, eigen psyche
vertolken, kan men niet alleen de
vaardigheid der handen bewonde
ren van hen, die dit alles t;>t stand
brachten doch tevens de naar binnen
gekeerde, op de innigheid der ver
schijnselen van vorm en kleur gerichte
geesteshouding toetsen der zoozeer
begaafde Balineesche kunstnijveren.
En dan zijn er nog talrijke
teekeriingcn waarop in zinrijke groepeerin
gen mensch- en diergestalten werden
saamgevoagd. O. v. 'l,
\\. H. Winder Jr.
Amsterilam
Naakt
Itiiffu,
Men zon kunnen zeggen, dat deze
Amerikaansche Maecenas-schilder. die
men hier te lande vanaf 191!' als een
schilder van het Noorsehe landschap
kent. dit landschap steeds ziet en
beeldt in en uit een voortdurende
vacantie-steniming. waarbij men zich
in de schoonheden der natuur ver
mijdt en in de zingende stilten van
zon-beschenen sneeuwveldeu, van
maannachten, van een dageraad, een
vreugde en een lafenis vindt.
De wijze, waarop hij de Noursche
licht -atmosfeer weet te vangen, is in
de eerste plaats een q ;aliteit.
v. d. T.
Nieuwe bouwwzrken