Historisch Archief 1877-1940
ran draaitooneel naar filmepos
Bioscopy L. J. Jordaan
frank lloyd: Oavalcade". Tuschinski
De oude Shakespeare had het maar voor het
zeggen: een bordje met battlefield of Hastings"
of a room in the Tower of London" en zijn
mise-en-scène was klaar. Van de slagvelden in
Noord-Frankrijk naar het Kasteel Windsor
vandaar naar het Slot Elseneur beteekende niet
meer dan het changement van een paar minuten.
Wij hebben hem dat trachten na te doen door
het draaitooneel te hulp te roepen. Misschien dat
deze vinding in haar tijd een openbaring was
ik voor mij heb het voor enkele jaren nog eens
mogen bewonderen in Berlijn en het werd mij
kwahjk te moede, toen de verschillende episoden
van King Bichard III" als de houten paarden
in een draaimolen voorbijhobbelden. In ieder
geval vormt de draaitooneel-episode hetzij
door de film beïnvloed ofte niet den duidehjken
overgang naar een nieuwen vorm van dramatische
epiek. Men wilde met allen eerbied voor Shakes
peare's eeuwig-menschelijke in de wisseling der
tijden die wisseling der tijden nog wel eens
anders ervaren, dan door de monologen van een
tooneelfiguur. Het motief: de tijd weerspiegeld in
den menach, kreeg een geduchten concurrent in
het thema: de menach weerspiegeld in den tijd. Met
de steeds voortschrijdende perfectie der techniek
ontstond .de behoefte den historischen mensch
van vroegere perioden verbeeld te zien in de
authentieke omlijsting van het tijdvak. Br lag niet
alleen een wonderlijke bekoring in, zulk een vergaan
stuk samenleving opnieuw te evoqueeren het
bleek ook een merkwaardig krachtig" middel om
den geest des tijds", d. w. z. de mentaliteit der
betreffende voorouders oneindig beter en alzjjdiger
te benaderen. Het interieur van een
biedermeiervertrek met zijn moderateurlamp, zijn zwaar
verguld-ömlijste familieportretten en zijn tinnen
koffiekan verklaarde meer van den
plechtstatighuisbakken geest des bewoners dan menige lange
dialoog. Maar daarbuiten waren er tal van andere
bewijsstukken, die men eindelijk wel eens over
gelegd wilde zien. De man, die op het tooneel
buiten adem kwam binnenhollen, naar zijn hart
greep en stamelend verklaarde, dat een razende
volksmenigte hem op de hielen zat werd niet
meer op zijn woord geloofd. ... zelfs niet wanneer
drie tooneelknechts, vier figuranten en twee
kleedsters achter de coulissen door een harts
tochtelijk Abram-Barrabas" het opgewonden
gepeupel mimeerden.
Er is veel en pathetisch getreurd over dit verlies
aan fantasie" en natuurlijk kreeg de onvermijdelijke
zondenbok, de film, de schuld. Maar voor wie
oogen had om te zien, was het reeds lang voor de
komst der cinegrafie duidelijk, dat de steeds uit
voeriger en kostbaarder wordende monteering der
gewone tooneelstukken onomwonden deze rich
ting uitwees. Men wordt niet ouder zonder een
deel van zijn naïveteit ts verliezen geen per
soon en geen ras.
En zoo kwam de film juist op tijd om aan deze
uit de omstandigheden voortvloeiende veranderin ^
in de eischen van een toeschouwerspubliek te
voor. zien.
* *
*
Dit gold a fortiori waar het er op aan kwam het
verband tusschen ver uit elkander liggende tijd
perken aannemelijk te maken. En ook hier wies
de appetijt al etende. Toen de film met haar
eomprimeervermogen ??haar snellere visueele aan
duiding en haar onmiddellijk naast elkaar stellen
van de uiteenloopendste perioden, de mogelijk
heid eener directe associatie van historische
phenomena had aangetoond, kreeg men den smaak
voor dezen nieuwen vorm van geschiedkundige
verbeelding te pakken. Het verlangen naar de
synthese van historische gebeurtenissen was ge
boren. De moderne mensch zag hoe zich in deze
super-menschelijke handeling" een drama ont
wikkelde boven en buiten de gangbare afmetingen
der eenheid-van-tijd-en-plaats". De beschou
wingen over den man-vrouw-minnaar-driehoek
werden te rechter tijd vervangen door de lots
wisselingen van een generatie de epische
tragedie met haar geweldige curven van stijging
en ondergang kwamen in de plaats van de avon
turen des heeren Elkerlyck en het was de film die
dezen Jenormen uitbouw van de oude theater
ruimte mogelijk maakte.
Er zijn reeds ^"ele pogingen gedaan om op het
projectiedoek het drama van zulk een historische
samenvatting te geven en hoewel het principe
van het oude draaitooneel nimmer verloren ging.
bleek de film over zoo ontzaglijk sterkere middelen
te beschikken, dat het experiment alleszins de
moeite loonde.
De jongste poging aanschouwen wij nu in
Cavalcade" van Frank Lloyd. Het verband met
de theater-conceptie was in dit geval onvermijde
lijk; het stuk van Noël Coward diende bijna in
ongewijzigden vorm als basis voor de film. Maar
tegelijkertijd was hier de opzet van het
tooneeldrama dermate aan de mogelijkheden van het
theater ontgroeid, dat het letterlijk om een ver
filming vroeg. Misschien is ^het deze omstandig
heid, die de film tot zulk een buitengewoon succes
maakte en als de natuurlijke aanvulling van de
dramatische kern deed aanvaarden.
klemmende Auftakt is voor den toeschouwer het
eerste gerommel van het helsche pandemonium,
dat over Europa zal losbarsten. Heer en knecht
keeren beiden heelhuids terug juist bijtijds om
een andere nationale tragedie bij te wonen: de
dood van Koningin Victoria. Het is voor ons, oudere
Nederlanders, die ruimschoots ons plezier hebben
gehad in de boosaardige caricaturen van deze old
Lady" tijdens den Boeren-oorlog, een vreemde ge
waarwording in enkele sobere tafereelen een ver
houding tusschen Vorstin en volk te zien, waarvan
wij geen vermoeden hadden. Een genegenheid,
een saamhoorigheid uit een gevoel van diepen
eerbied geboren.. . . dit alles wordt ons duidelijk
wanneer de tijding binnenkomt en de begrafenis
stoet onder de vensters der Marryot's voorbijtrekt.
In een bonte afwisseling schiet nu verder het lot
dezer natie langs ons heen. De belevingen van den
knecht en zijn vrouw, die gesteund door Marryot,
een .,pub" geopend hebben het afglijden van
dezen braven man naar een toestand van vol
slagen drankzucht zijn einde bij een straat
ongeluk. ... liet zijn alle episoden, die ons dezen
curieusen, bijna vergeten tijd van de jaren onmid
dellijk aan den oorlog vooraf gaande, met ontroe
rende levendigheid voor den geest roepen.
De beide zoons van Marryot zijn iutusscheri
Uit: Cavalcade'
Want dat Frank Lloyd's Cavalcade" een succes
mag heeten, staat wel buiten kijf.
Getracht werd de synthese te geven van het lot
eener natie, en wel de Britsche, gedurende de
laatste dertig jaren. De voornaamste gebeurte
nissen, die het leven van een volk schokten tot
op zijn diepste fundamenten, werden hier in een
aangrijpend drama saamgevat. Het echtpaar
Marryot, de personificatie van den voornamen
Engelschen middenstand, ziet de tuimelende
cavalcade der gebeurtenissen van de laatste kwart
eeuw aan zich voorbijtrekken. Het is een wilde
jacht, die den adem beneemt en bijwijlen het hart
doet stilstaan. Het begint met den Boeren-oorlog.
Marryot en zijn knecht trekken als vrijwilligers
naar Zuid-Afrika. Wij zien hoe de laatste oudejaars
avond van een voorbije eeuw door het echtpaar
wordt uitgeluid. Dreigend vallen de schaduwen der
komende tijden over dezen huiselijken kring
mannelijk, waardig en zonder sentimentaliteit
treedt de Angel-Saksische geest de toekomst
tegemoet.
De Boeren-oorlog blijkt een proloog in miniatuur
te zijn van datgene wat komen gaat en deze be
groot geworden. De oudste verlooft zich en ver
drinkt met de litanie", waarop hij zijn huwelijks
reis maakte een episode, die door de film met
al haar ontstellende soberheid wordt verbeeld.
Dan volgt de oorlog van 1914. De vader en de
jongste zoon trekken beiden naar Frankrijk en
opnieuw zet de film zich tot een evocatie van het
groote werelddrama. En opnieuw doet zij dit met
een hevigheid en een verpletterende kracht, die
ons naar de keel grijpen. Deze snelle montage van
oorlogsbeelden van vallende menschen, van de
fantomen der tot den oorlog opwekkende girls"
van de verwoeste landstreken. , . . het vormt alles
een aphorisme van haat en verschrikking, dat het
anti-oorlogshart van Coward slechts sneller zal
hebben doen kloppen. Ook de jongste zoon valt
in enkele navrante beelden wordt de ontreddering
eri de geestelijke verwording der na-oorlogsjaren
geschilderd.
Eri als eindelijk de stilte der verlatenheid om
het oude echtpaar Marryot valt zien wij twee
vermoeide, maar ongebroken menschen het
onoverwinnelijke ..Old-England" dat moedig do
komende stormen afwacht.
(Slot op pag. 14)