Historisch Archief 1877-1940
Ho. 2S41
De Groene Amsterdammer van 14 October 1933
Muziek
Constant van Wessem
r .
'ff.
te
Openingsconcert Concertgebouw
ledere keer opnieuw wekt het begin van het
Concertgebouwseizoen een zekere spanning. Onwil
lekeurig bereidt men zich voor op iets: het
muziekseizoen gaat beginnen. Soms brengt dat verras
singen, soms teleurstellingen.
Het openingsconcert had Donderdagavond,
onder niet al te gelukkige auspicia plaats.
Mengelberg, de feestredenaar", op het laatst door ziekte
_ verhinderd, had de dirigeerstaf aan van Beinum
moeten overgeven en het orkest was dien Donder
dagavond ook merkbaar niet geheel nog inge
speeld (zelfs bij een geroutineerd orkest als dat
van het Concertgebouw komt dat voor), de rechte
stemming wilde aanvankelijk niet komen. Een
symplionie van Schubert, een zelden gespeelde,
uit zijn vroegste periode, No. 3 in D. gr. t. boeide
reeds als muziek niet bijzonder. Schubert leek in
deze muziek zichzelf niet te kunnen vinden, eerst
in het Menuetto dat feitelijk een Landler is
en in het Rondo finale trof iets eigens.
Daarna trad de Fransche pianiste Marcelle
Meyer op als soliste in Beethoven's 3de piano
concert en hier klonk alles wat te luimig en snel,
wat te weinig strak gehouden, en soliste en orkest
leken niet steeds gelijk op, het liet een vrij matten
indruk na.
Maar na de pauze kwam de .,ontwaking". Een
nieuwe, tweede symphonie van Henk Badings
werd boeiend door haar goed geëquilibreerde
structuur, de eerlijkheid van haar elegisch karakter,
de sympathieke muzikaliteit van toon en vinding.
En in de Burleske" van Richard Strauss, voor
piano en orkest, nam ook Marcelle Meyer, na haar
wat vreemd gespeelden Beethoven, haar revanche,
hier gaf zij een, nu eens luidruchtig, dan weer
teeder spel van klanken en tintelende passages,
en al hebben wij deze muziek van Strauss wel
eens fijner en geacheveerder ook gehoord, het
sleepte mee door dartele vaart en meesterlijke
pianistiek. Hiermede was een besluit aan den
avond gemaakt, waarmee het ware enthousiasme
bij het publiek werd gewekt. Daverend applaus !
Voor de pianiste, het orkest, den dirigent. Eind
goed, al goed. Men ging tevreden naar huis.
Het Scala-koor uit Milaan
Aan het toedoen van de Avro, door wiens
goede zorgen wij reeds met verschillende
buitenlandsehe vertegenwoordigers van de zwaardere
zoowel als van de lichtere muziek mochten
kennismaken danken wij het, dat dit beroemde
Italiaansche opera-koor zich ook ten onzent heeft
laten hooren in concerten, die het op enkele plaat
sen van ons land gaf.
De zangers der Italiaansche Scala Opera kenden
wij uit iedere muziekgeschiedenis als het
phenomeen der Italiaansche operazangkunst.Reeds
Stendhal was hier een trouw bezoeker en luisteraar
naar zijn geliefde opera's van Cimarosa. Vele der
thans wereldberoemde scheppingen van groote
Italiaansche operacomponisten werden er ten doop
gehouden en de naam van den grooten dirigent
Toscanini, die daar den staf zwaaide, had een
magischen klank in de wereld.
Hoewel het niet Toscanini was, die de zangers
van het Scalakoor in ons land aanvoerde, maar de
dirigent Vittore Veneziani kon men niettemin een
diepen indruk krijgen van dit zingen, dat klinkt
als van volmaakte instrumenten, als een
stemmensymphonie, zoo geacheveerd en gedisciplineerd, dat
men vergeet, dat hier menschen zingen. Een groote
traditie werd hier stem, een cultuurschepping
zooafe wij, Amsterdammers, die ideaal alleen maar
kennen van het door Mengelberg vervolmaakte
Amsterdamsche Toonkunstkoor. De Italianen zin
gen als menschelijke registers van een groot appa
raat, dat gelijkt op orgelpijpen, door het kundig
manipuleeren en pedaalbehandelen van een meester
tot een symphonisch zangkoor vereenigd.
Deze volmaakte zangcultuür, vooral in de stuk
ken der componisten voor a het sterkst naar voren
tredend, deed, voor mijn gevoel tenminste,
eenigszins schade aan het spontane der volksliederen uit
de Romagna en Sardinië, die eveneens ten gehoore
werden gebracht: het volkslied werd teveel een
kunstmuziek, het bleef teveel enkel een
stemmensymphonie, men miste dat eigen leven, dat b.v.
juist aan Russische koren hun speciale betoovering
geeft, het als het ware op het
moment zelf geborene, dat daar
door soms een ruig, bijna rauw
accent krijgt. Bij de Italianen
bleef de discipline te streng, deze
volkszang" leek te veel vol
maakte cultuur", en al was er
genoeg te genieten en te bewon
deren, de sterkste indrukken
verwekten toch die koren,
waarin de muzikale cultuur
een eersten factor vormde, de
kerkelijke koren en 4e opera
koren. Daaraan zal men de
machtigste herinnering aan een
diepe ontroering behouden, hier
was de stemcultuur n verruk
king voor het oor, een bewege
lijke ijlheid naast een forsche
warmte van toon als men
zelden hoort, hier excelleerde
het Scala Opera-koor op een
wijze, die zijn faam glorieus be
vestigde.
Het straatlied. Een bun
del, verzameld door D.
Wouters en Dr. J. Moor
man 11.
Afgescheiden ervan, dat dit
de meest onderhoudende bun
del poëzie is, die ik sinds jaren
onder oogen kreeg J. W. F.
Werumeus Buning heeft er in
dit weekblad reeds op welspre
kende wijzen de lof van gezongen
moeten mij toch een paar
opmerkingen van het hart.
Een straatlied zingt men.
ledere tekst heeft dus een melo
die. Dit moet in het oog worden
gehouden bij de beoordeeling of
een gedicht, dat bij ons aan de
deur wordt aangeboden of in
de brievenbus gegooid wel in
derdaad de tekst van een lied
is. Zooveel mogelijk hadden de
door de verzamelaars gepubli
ceerde teksten door bijvoeging
van de melodie, waarop zij ge
zongen werden, authentiek"
gemaakt moeten worden. Al
gaat zulks niet zonder moeite,
meestal is ten minste het refrein
nog wel bekend en in cijfers of
noten weer te geven (b.v. van
het welbekende Siene, Siene,
Siene la me los"). In dezen
bundel is de melodie te zelden
er bij gevoegd en er staan,
vooral onder de teksten van
de latere jaren, verscheidene
bij, die zeker twijfel wekken of
zij wel als straatlied" mogen
worden aangemerkt.
Verder heb ik bezwaar tegen het onderscheid
tusschen straatlied en cabaret- of filmlied. Men
mag wel degelijk een cabaret- of filmlied een
straatlied" noemen, zoodra de volksman een
eigen verwoording aan den inhoud van den
oorspronkelijken tekst heeft gegeven, ja, soms bij het
bekende wijsje iets geheel nieuws heeft gemaakt
wat de woorden betreft, hetgeen vaak voorkomt,
zoodat alleen de muziek nog aan het oorspronkelijke
herinnert. Want al is men de herkomst van de
muziek van het vroegere straatlied meestal ver
geten, origineel waren de melodieën, waarop toen
werd gezongen al evenmin als nu en stamden van
een wijsje, dat toen en vogue was, en zelfs nu
nog, ik wijs maar op de verschillende teksten, die
geschreven werden op de melodie van het 18e
eeuwsche prinsenliedje met het bekende refrein
Vivat Oranje hoezee".
Derhalve en al geef ik toe, dat het maken van
onderscheidingen bij het eigenaardige genre, dat
het straatlied is, niet zeer eenvoudig blijkt, want
zelfs een scheiding tusschen volkslied en straatlied,
feitelijk de beste, is niet steeds vol te houden
moeten de verzamelaars andere criteria stellen bij
de beoordeeling van wat wel en wat niet een straat
lied zou mogen heeten dan aangegeven wordt door
het feit, dat een tekst, op losse blaadjes gevent of
in de brievenbus gegooid, anoniem aan den man
wordt gebracht. (Ook wat dit anonieme betreft
zal deze maatstaf niet altijd te gebruiken zijn, daar
er in dezen bvindel reeds tekston uit de latere jaren
Minister Oud's
millioenenleening
Teekenlng B. van Vlijmen
Deez' perzik gaf mijn vader mij
Omdat ik vlijtig leer
Dies ben ik vergenoegd en blij
Die perzik smaakt naar meer
Van Alphen
voorkomen, waarvan vroeg of laat zal blijken,
welk vermoeden ook bij de verzamelaars zelf
reeds schijnt opgekomen, volgens een aanteekening
in hun inleiding dat zij den een of anderen
cabaret-dichter tot auteur hebben gehad: zij klin
ken mij te geroutineerd en herinneren te zeer aan
het voetlicht. Het geval met het gedicht van
Speenhoff's Vrije Vrouwen, dat reeds zonder
auteursvermelding op losse blaadjes rond ging, zal
niet op zichzelf staan, al is hiermee het verheugend
feit te constateeren hoezeer dit lied reeds
volksbezit" is geworden).
O1S
VVitte Curacao Sec
Clierry Brandy
Menthe Glaciale
Cura^ao Brand!
Koopt Nederl. fabrikaat!.