Historisch Archief 1877-1940
L...
;?ȣ
L i
ROMANTIEK VAN l
Een Liga tot Besch
,,Fröhliche G-asse" wonen, waar het
allesbehalve vroolijk toegaat, vroeg
hem om een aalmoes, hoewel zekej
ieder ander in zulke omstandigheden
een aalmoes verlangd zou hebben. De
zigeuners van 4£aschau dansten in
deze kamer, waar plaats genoeg was
omdat het heele meubilair maar uit
n stoel bestond, ze dansten, hoewel
geen ander onder zulke omstandig
heden zou dansen en zongen hun
weeKaschau (wiens naam in de weinige
publicaties over zigeuners steeds ge
noemd wordt) dat Rigo Janesi, een
andere beroemde zigeuner, die een
prinses Chimay huwde, zijn vrouw
naar de hut van zijn familie haalde,
om haar voor te stellen.
Deze huizen en hutte 3 hebben niet
de geringste overeenkomst met de
huizen en hutten van de armste
Slowaken. Meestal hangen daar nog bont
gekleurde borden of ansichtkaarten
aan den muur of liggen bonte kussens
op den vloer. In de hutten der zigeu
ners ontbreken alle meubels. Meestal
slaapt men op den vloer kussens en
dekens ontbreken en alleen oude
vrouwen hebben soms een stoel. Maar
een viool heeft iedereen en een enkele
maal ziet men ook een kruisbeeld of
een vergeelde foto van een zigeuner
kapel. Kleeren bezitten deze menschen
evenmin en nauwelijks verbergen de
oudere vrouwen hun naakte, uitge
droogde borsten. Heel de naaktheid
van dit leven wordt tentoongesteld
in deze hutten valt immers niets te
verbergen. Een zigeuner loopt in
lompen of bezit een smoking,
omdat hij in een strijkje speelt. Soms
komt het ook voor, dat een primus zijn
baantje kwijt raakt en de smoking
thuis in de hut wordt opgedragen tot
ook deze kleeren lompen worden.
Waarvan deze zigeuners leven behalve
van het zingen hunner liederen? Men
weet het niet en zal het nooit weten.
Openlucht bijeenkomst
DE maatregelen, di e de verechil- .
lende landen hebben genomen
om de Zigeuners over de gren
zen te zetten, werden dezer dagen weer
heftig toegepast. Naar aanleiding
van deze handelingen, waarbij men
schen van doip tot dorp worden op
gejaagd, hebben wij gemeend, dat on
derstaand reportage over de Zigeu
ners in Slowakije thans veler belang
stelling zal hebben, Uit veel zal
blijken, dat ze toch wel die belang
stelling verdienen en niet maar zoo
van het eene naar het andere land
gegooid dienen te worden.
Geen enkeleTvan^de veertien zigeu
ners van'Kaschau, die in deze ne
kamer huizen, waar maar n wankele
stoel staat, doch drie violen aan den
muur hangen, geen enkele van deze
veertien zigeuners, wier familieleden
voor enkele jaren van kannibalisme
beschuldigd waren, toonde zich vijan
dig gezind toen de vreemde bezoeker
bij hen binnentrad. Geen enktlejvan
deze veertien zigeuners, die in deze
Het gereedmaken van de wieg
moedige liederen en gén ander zou in
hun' plaats hebben gezongen.
In dit huis woonden zoo vertelde
men den reporter later alleen de
gegoede zigeuners, de minder gegoede
zigeuners woonden nog een straat
verder. De zigeuners, die hij bezocht
had, behoorden tot de elite. Van deze
elite spelen enkelen in een strijkje.
Eerste viool en een tingeltangel is het
hoogste wat een zigeuner in Kaschau
kan bereiken.
De wijk, waar de zigeuners wonen,
bevindt zich ook hier, als in alle
steden van Slowakije, aan den rand
deistad. In een paar huizen, die meer op
hondenhokken lijken, wonen deze men
schen, doch met trots vertelt de oude
Howath,^de~ oudste zigeuner van
Misschien heeft men zich tot nu toe
ook niet genoeg moeite gegeven om
dit probleem op te lossen en ook in
Kaschau bekommert men zich weinig
om de zigeuners, hoewel hier twee
duizend wonen. Dezelfde notabelen,
die lid zijn van de Massarykhga ter
bestrijding der tuberculose en van den
anti-trekhondenbond, halen hun neus
op. wanneer men met hen over den
gezondheidstoestand der zigeuners
spreekt. ..Dat is toch heel wat anders,
Zigeuners zijn maar Zigeuners." Men
vertelt den reporter, dat een der vele
vroegere aartshertogen aartshertog
Jozef zich jaren geleden in I'resov
veel mot liet zigeuner-probleem heeft
beziggehouden. Andere aartshertogen
hadden andere liefhebberijen, maar
NIC(
aartshertog Jozef had nu eenmaal
een zwak voor zigeuners. Hij
bouwde hun een dorp met
een kerk, een school en een
stadhuis, bestudeerde hun
taal, l liet voor hen een
grammatica samenstel
len, verzamelde hun lie
deren en legenden^en gaf
hun grond en bodem. Hij
was trotsch op^zijnwerk
en telkens -£*?
als hij bezoek
ontving, reed
hij daarmee
naar dit dorp
en toonde hij
zijn zigeu
ners- Maar
op (,. zekeren
dag waren de huizen verlaten en was l
doodstil in het huis van aartshert
Jozef, hoorde men het schreeuwen c
kinderen niet meeren ook niet de W(
moedige liederen der vrouwen en
violen der mannen. Plotseling war
ze verder getrokken, woonden ze w<
in de wagens en zwierven ze w<
langs de wegen. Moeilijk kunnen d<
menschen zich disciplineeren, maai' \
zouden ze dit kunnen in landen, ws
het eenige orgaan, dat de regeeri
voor hen over heeft de gendi
merie is?
A Is men tegenwoordig den menscli
in Kaschau vraagt naar het proc
waarbij een paar jaren geleden negi
tienj zigeuners van kannibalisme l
schuldigd werden, haalt men
schouders op. Sommigen sprei
openlijk over een blamage dei- ree
bank, anderen begrijpen niet hoe ir
ooit'over zigeuners zooveel drukte li
maken, doch allen zijn het erover ei
dat de beschuldiging nimmer bewe;
werd. Twee jaren en vijf maant
heeft dit proces geduurd met
resultaat een blamage voor de justi'
Zigeuners hadden in Slowakije i
paar roofmoorden gepleegd, zoo
die eveneens en wellicht niet mine
wreed door representanten van l
andere ras worden bedreven.
meeste dezer beklaagden, waan
thans reeds vijf aan de gevolgen i
Het