De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 21 oktober pagina 13

21 oktober 1933 – pagina 13

Dit is een ingescande tekst.

ASTE KUNST Otto van Tussenbroek Tentoonstelling Gispen. In. de Kon. kunstzaal Kleijkamp te den Haag heeft W. H. Oixpen een zeer omvangrijke en over zichtelijke tentoonstelling ingericht van metalen meubels en lampen welke naar zijn persoonlijk ont werp vervaardigd zijn door de N.V. Gispen's Fa briek van Metaalbewerking te Rotterdam. Er is een tijd geweest dat hij volbloed metaaldrijver was. Doorkneed in het nobele vak en daar van alle knepen kennend, blijkens een bijzonder lezenswaardig boekje van. zijn. hand in de serie De Toegepaste Kunsten in Nederland" (bij Brosse verschenen) over Het Sierend Metaal m de Bouw kunst" is deze intelligente en energieke kunstenaar Als versierder begonnen, maar later heeft hij meer en meer den tooi verworpen, den strijd aanbindend tegen de nuttelooze en veelal hinderlijke ornamentatie van allerlei lampen welke eigenlijk op alles geleken dan op lichtverspreidende gebruiks voorwerpen. Zich op de hoogte stellend van de moderne lichttechnische vraagstukken; de eischen bestudeerend Aan welke juist geconstrueerde lampen dienen te beantwoorden; kennis nemend van curven, formu les, brekingsindexen enz. is Gispen er ten volle in geslaagd daarin groote verbetering te brengen en het behoeft dan ook geen verwondering te wekken Tentoonstelling Gispen dat de Giso-lampen overal, in binnen- en buiten land, gretig toepassing vonden. Steeds voor nieuwe vindingen belangstelling koesterend en zich met bijzondere voorliefde scha rend onder de zoekers der voorhoede in de nij verheidskunst was zijn hart onmiddellijk gewonnen toen omstreeks tien jaren geleden de Franschman Marcel Sreuer zijn eersten metalen stoel bouwde. Op diens beginselen is Gispen gretig doorgegaan en langzamerhand tot geheel eigen vormen geko men waarbij bruikbaarheid en schoonheid vaak op verrassend eenvoudige en practische wijze vereenigd bleken. Ook de verbinding van metaal en hout is steeds goed en duurzaam opgelost, waarbij het dienend element niet uit het oog werd verloren. Van zijn streven en kunnen geeft de Tentoonstel ling in den Haag een goeden indruk (al is de inrich ting met behulp van een gedeeltelijke besparing ?der wanden met crème-kleurige stof slechts een compromis) er is een slaapkamer met meubilair uit gechromeerd stalen buizen saamgesteld en hout dat in gedekt gele spuitlak is geverfd; een stiller" slaapkamer-ameublement in koel blauw; er zijn tal van tafels en allerlei modellen van stoelen (de armleuningen der z.g. leunstoelen zijn niet altijd gelukt van vorm. maar het is ook heel moeilijk Daarvoor een geheel bevredigende oplossing te vinStalen meubelen, ontwerp Gispen den) en ook een gedekte tafel met linnen van Van Dissel te Eindhoven, glaswerk van Muller te Am sterdam; serviezen van Philippona den Haag en Van Gelder te Amsterdam benevens tafelzilver van de Edelmetaalbedrijven, fabriek te Voorschoten. Alles te zainen is van Gispen's werk jdit, samen vattend, te zeggen: het is van goeden huize, het getuigd van ernst en toewijding, kortom het is, in n woord: af! Tentoonstelling Care! J. A. Begeer De kunstnijvere Carel J. A. Begeer is kort gele den vijftig jaar oud geworden en een kwart eeuw werkzaam geweest in de N .V. Kon. Ned. Edelme taalbedrijven Van Kempen, Begeer en Vos. Men heeft te zijner eere in den Haag een tentoonstelling ingericht op welke een overzicht geboden wordt van hetgeen hij zooal op het veelomvattend terrein der toegepaste kunsten heeft ontworpen, waaraan ook Fransch en Duitsch werk werd toegevoegd. Belangrijk is vooral de inzending vanwege de Deutsche Gesellschaft für Goldschmiedekunst". Het is moeilijk te zeggen wat in dezen stoeren werker wel het sterkst domineert: het man-vanzaken-zijn of wel het kunstenaarschap! Dat laatst genoemde eigenschap wel eens geleden heeft onder eerstgenoemden aanleg is onvermijdelijk, maar wie zijn werk over tal van jaren heen te zamen be schouwt kan bewondering hebben voor het feit. dat, ondanks een zoo druk zakenleven, gepaard aan de vervulling van talrijke maatschappelijke functies, welke veel tijd opeischen, de kunstenaar in dezen actieven mensch niet is ten onder gegaan ! Leerzaam vooral zijn de op de tentoonstelling aanwezige oorspronkelijke ontwerp-teekeningen. vaak ter vergelijking nevens het uitgevoerde kunst voorwerp geplaatst. Men ontdekt" hier een onge meen begaafd en verfijnd teekentalent en het is waarlijk een lust zich te vermeien in de met zooveel liefde en toewijding tot stand gekomen vorm- en kleurschetsen. Men kan daarin tevens den ontwik kelingsgang volgen van den kunstenaar die, aan vankelijk zeer traditioneel, later een meer eigen en nieuweren trant volgde, een; oogenblik onder in vloed van een Wich-man stond en ten slotte, in de laatste en tegenwoordige fase, meer naar vereen voudiging neigt. Het is goed gezien op deze eere-tentoonstelling door aanwezigheid van enkele werkstukken in aardewerk, destijds vervaardigd door de fabriek ,,St. Lucas" te Utrecht, nog eens te herinneren aan wat Begeer ook op een ander gebied bereikte. De man op den achtergrond (Slot van pag. 12) Ach ja wat je zoo al afschrijft: een eindeloos aantal manuscripten voor de stomme film. Lubitsch-films, Henny Porten-films, tenslotte Walzertraum" van Ludwig Berger. Toen de ge luidsfilm; Liebeswalzer", Unsterbliche Lump", Liebling der Götter", Hoheit befiehlt", Einbrecher", Voruntersuchung", ..Stürme der Leidenschaft", Kongress tanzt". Der Sieger". Yorck", Mensch ohne Namen", Ich bei Tag und du bei Nacht". ..." Urn Gotteswillen !" het duizelt mij. ..Maar dat i.* inderdaad de heele Duitschéfilm !" Wie gesagt! Weet u hoe dat komt ! Omdat er van buitenaf door leeken bijna nooit iets bruikbaars wordt afgeleverd. In '29 werd ik chef van het Dramatisch Bureau der IJFA en controleerde de ingezonden" manuscripten. We kregen er ge middeld duizend per jaar. ... hoeveel denkt u, dat het tot verfilming brachten? Welgeteld n!" Wat vindt u het beste, door u geschreven scenario?" ..Hm tja. ... Walzerkrieg". Ik hoop de film. te zien wanneer zij als La guerre des valses" hier komt !" En nu?" Nu wel nu zit ik hier in Parijs en u raadt nooit wat ik doe: ik schrijf filmmanuscripten. Op het oogenblik werk ik met Fritz Lang aan het draai boek van Molnar's ..Liliom" voor de Fransche Fox-film". U werkt dus niet meer voor de Duitschéfilm?" Liebmann staat op: Sie wollen mich, bitte, entschuldigen. . . . ?" Een oogenblik zwijgen wij door de geopende balcondeuren davert de Fransche Metropool. Ik begrijp ! Also auf Wiedersehen. Herr Liebmann !" Buiten koop ik een nummer van Das Tagebuch".... KONINKLIJKE HAND-TAPIJTKNOOPERIJ TE BEVERWIJK. KINHEIM", Koopt Koninklijke KINHEIM Kleeden HOLLANDSCH HANDWERK van^af f 27.50 per vierkante Meter. ?

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl