Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 21 October 1933
N6. 2492
Dramatische kroniek
Henrik Scholte
i
!**"!
te;
Fientje de la Mar en Jan van Ees
in Jij . . . en geen ander!"
Het Nieuwe Tooneel! Jij . . .
en geen ander!"
De bedenkelijke vlotheid, waarmee Louis
Verneuil, die trouwens krachtens zijn afkomst al
volkomen nourri dans Ie sérail" is, het eene
tooneelstukje na het andere schrijft, maakt hem tot
dien dankbaren tweederangs-auteur, in wien alles
wat gisteren nog nieuw was, vandaag reeds geste
reotypeerd wordt. Een enkele maal, als in de
scherpe» hier helaas niet gespeelde politieke satyre
Baiique Nemo" een soort Oustric-affaire
weet hij althans een zekere dagblad-actualiteit te
verkrijgen. Meestal houdt hij zich echter, op de
beproefde wijze van de Fransche comedie, met de
moraal der geslachten bezig in dat soort vlakke
driehoeksmeting, dat juist voldoende modern"
gekleurd is om in het zog van Achard, Savoir en
Bourdet mee te kunnen varen. Denken hoeft men
bij zijn stukken nooit, aangezien de schrijver even
min denkt. Want aangezien denken immers ook
? een zeer moeilijke kundigheid is, volstaat hij met
concludeeren. Vluchtige conclusies, die even in het
oor blijven hangen, voor men realiseert, dat tij
alleen daarom'de aandacht waard schenen, omdat
men ze in denzelfden badineerenden
blijspeltoon reeds zooveel overtuigender en
oorspron? keiijker den dag te voren van een ander, een
eersterangs comedieschrijwr had gehoord.
l» In het stukje, dat het Nieuwe Tooneel thans in
de kleine en nog wat onwennige boite" naast den
Stadsschouwburg speelt, vindt men de standaard
typen van het huidige Fransche blijspel terug: de
ontrouwe getrouwde vrouw, die eigenlijk toch heel
netjes is, ook al beantwoordt zij Constance's vraag
betreffende het Gelijk in bevestigenden zin (met
een klein tooneeleffectje in den dialoog, een sterken
klemtoon wanneer zij het stuk besluit met de
woorden tot het dienstmeisje: Laat meneer uit en
zeg, dat ik hem hier nooit meer ontvangen wil").
Verder de recht op zijn dartele doeleinden afgaande
jongeman, die van zijn hart, of laat ons zeggen van
zijn sex appeal geen moordkuil maakt en zich toch.
hoewel vrijbuiter, voor oneerlijke praktijken niet
leent en juist daardoor krijgt wat hij hebben wil.
Dan de oud-achtige echtgenoot met "het vrien
dinnetje, en tenslotte de onontbeerlijke gek. Een
Fransch tooneelstuk heeft sinds Achard's Clo-Clo
altijd een gek, omdat men zoo iemand kan laten
verschijnen op het oogenblik, dat het publiek nigt
meer lacht omdat het van de gevoeligheid van het
voorafgaande bijna aan het huilen sloeg. De gek is
hier een chanteur in een opzichtig pak en met een
stopwoordje: ,,Ik ben een ellendeling, maar ik weet
het". Tenslotte het bekende dienstmeisje in
revuegirl-stijl. Men kan maanden in Fransche huizen
inen uitloopen zonder er ooit zoo een gezien te hebben.
Ma ir enfin, zij hebben dan ook allemaal haar
tooneel-emplooi gekregen.
Uit deze persoonsbeschrijving mag de inhoud
wel zoowat duidelijk geworden zijn wat gij niet
wilt dat u geschiedt" etc., de inhoud is tiouwens
de hoofdzaak niet. Die ligt in den radden en
libertijnschen dialoog en ik heb den Nederlandschen
bewerker en den ongenoemden regisseur van
ganscher harte bewonderd om de virtuositeit, waar
mee dit heele geval in ons trager Hollandsch was
getransponeerd. De voorstelling dreef wel eens erg
naar de klucht, maar zij had tempo en er werd zoo
het een en ander afgepraat in een ongeloofelijk
korten tijd. Daardoor kreeg men, vooral aan het
begin, een soort Parijsche charme, die zeldzaam is
op onze planken en met acteurs als Jan van Ees,
Fientje de la Mar en Johan Kaart scheen de avond
dan ook wel gered.
Jan van Ees hebben wij in Amsterdam eigenlijk
pas den laatsten tijd door een paar zeer knappe
rollen goed leeren waardeeren en die waardeering
gaat nog steeds crescendo. Zonder veel misbaar,
met niets dan een soms wat geblaseerden, maar door
en door charmanten humor, met een woord, langs
zijn neus weg gezegd, en een onverstoorbare lank
moedigheid van houding maakt hij een rol, waar
tien andere acteurs met veel meer moeite alles aan
zouden bederven: er is een beetje van Anatol in hem
en altijd vél van den man, die niet neen kon zeggen.
Hij is eigenlijk wat Laseur wilde zijn voor deze zijn
heil zocht in starker karakterspel: de geboren jeune
premier, een emplooi, dat overigens den
Nederlandschen acteur maar zelden ligt.
Fientje de la Mar stevent in haar laatste rollen
recht op haar jubileum af. Haar vrouwenfiguren
krijgen een groote diepte en een rijke schakeering
van den bekoorlijksten humor tot een intens
\ rouwelijken ernst en mildheid toe. Haar vroegere
uitbundigheid schijnt plaats te maken voor een
subtielere en rijpere kunst, een Kunst van beminnen
en bemind worden, lachen en lijden, een kunrt van
het natuurlijke leven, een soort Schoppenvrouw",
waarmee men het tooneel geluk kan wenschen.
Johan Kaart tenslotte had weer eens een kostelijk
type als een ietwat scheefgezakt heertje niet een
verfrommeld mondje en iets hoogelijk bêtes in zijn
ronde oogen. Er liggen voor het kleine troepje in
deze samenstelling nog een rist stukken, juist ook
van het Fransche répertoire, klaar, en nog wel
betere dan van den al te volgzamen kleinzoon
van Saia Bernhardt !
Het Xieuwe Schonwtooneel:
,,Kinderen van ons volk"
Het Nieuwe Schouwtooneel de helft van de
gezelschappen heet dit jaar nieuw, alleen maar
om te accentueeren, dat zij nu de eenige, ware
voortzetting van het uit elkaar gesprongen oude
zijn. zette in den Haarlemschen Stadsschouw
burg een zuiver Nederlandsch stuk in, waarvan
men bij uitzondering nu wel eens verwachten mag,
dat het als Nederlandsch stuk succes zal hebben.
Niet dat daarin een hooge kunstwaarde ligt. verre
van dien. Anton Coolen's boeken ontleenen, als
alle ..Heimatskunst", een groot deel van hun
aantrekkelijkheid aan het smeuïge dialect, dat er
als mayonnaise overheen ligt. De karakters blijven
vrij mak en eenvoudig naar het leven geschetst
wat een verdienste is. maar ook een begrenzing.
En op het tooneel, dat zooveel meer op hoofdzaken
teert, treft het conventioneele van de karakters
des te sterker.
Er is een dorpsgeschiedenis van boerenzoons,
die beiden met een-en-dezelfde dochter vrijen,
hetgeen leidt tot moord en doodslag onder
onweersgerommel. Dat zag men meer vertoond,
hoe tragisch het voor de betrokkenen ook moge zijn.
Er is een wijze en eerbiedwaardige dorpspastoor
en om hem heen een stelletje typen, die sinds de
Overbetuwsche Novellen" rei;u zijn in onze
literatuur. Dat is eigenlijk alles. Maar het wordt
ons ook in de tooneelbewerking, waarvoor
Kees Spierings en Cor Hermus eer toekomt
logisch-en plezant verteld, er is atmosfeer in een
Brabantsch-katholieke omgeving en, wat het voor
naamste was, de voorstelling bleek doorgaans
voortreffelijk, althans in de mannenrollen. Eduard
Palmers en Jacques Snoek hadden weliswaar
moeite met hun taal, maar zij gaven tenminste
achtergrond aan de figuren der jonge boeren en
er werd tenslotte een robbertje gevochten, zooals
in lang niet op de planken gebeurde. Maar bovenal
leefde deze voorstelling door twee van die zeld
zaam geslaagde, groot en compleet vertolkte figuren
waarin Lou Ezerman telkens weer in volkomen
onverwachte gedaanten leven weet te geven;
eerst een onverbiddelijke, harde en hoogroode
boer. een man van den grond, dien men gaarne
den gansenen avond had gegund, ware het niet,
dat hij na de pauze terugkwam als een zoo heerlijk
verwaten en dikdoenerig schoolmeestertje, dat
deze rol met dezen uniek geschminkten kop alleen
al de vertooning waard was. Het is tenslotte,
mede om de fraaie en waardige zaken, die Ko
van Dijk als pastoor Vogels met zijn sonore stem
te zeggen krijgt, en om de puike verzorging van
decor en details, een goed-zittend familiestuk ge
worden, en men is al blij wanneer iets kennelijk
tot succes is voorbestemd, ook zonder dat het al
te hooge eischen stelt, of die bevredigt.
Nieuwe uitgaven
Het Socialisme aan den Tweesprong, door
Dr. P. J. Bonman. W. J. Thieme & Cie,
Zutphen.
Langzamerhand is voor de sociaal-democratie
in ons land de beweging alles en het eigelijke doel
niets geworden. Elke poging om opnieuw een partij
program op te bouwen stuit af op de starre opinies
van het partijbestuur, zooals het voorstel tot
royeeren van het lid Mr. Duys ten overvloede be
wezen heeft.
Daarom onderzoekt de brochure de ontwikke
lingsmogelijkheden van 2 richtingen: de sociaal
democratie n het nationaal-socialisme, het laatste
in den ruimsten zin van het woord genomen. B.
TE005TERBEEK
LEVEPT
MEUBELEN
EN VEB/IEEINCiEN
De prijs van de melk van
OUD-BUSSEM
is verlaagd tot 20 et.
per V2 Li t er-f l e s c h.
GEZICHTSHAREN
worden afdoend 'verwijderd. Nieuwe, vlugge
methode. Krs. M. en A. Buis, Amster
dam, Bcethovenstraat 70. Telef.
23514. Den Haag, An ia Paulownastraat
47o. Tel. 115495. Spreekuur van 1?2.