Historisch Archief 1877-1940
- Lilly Steiner R. D. Rezelman
S.Q. S.-Tentoonstelling
A. E. VAN DEN TOL
keeren ook oppervlakkiger dan dat van mannen.
'Het werk van Mevr. Steiner is het werk van een
vrouw dat is hier overduidelijk. Het is zelden
of npoit dood, zelden of nooit volledig. Zee en de
r
r,1
Kunstzaal van Lier
kust langs die zee, of een portret van een kindje,
zijn voorbeelden van alles wat ik hiervoor betoogde.
Crisistentoonstelllng te A'dam
Het lijkt mij passend in den aard dezer tentoon
stelling (die op milde wijze ongetwijfeld gejureerd
is) en na het aantal comités en dergelijke, opge
nomen vooraan in den katalogus en waarbij
ook mijn naam staat, hier niet in een critische
bespreking te vervallen, maar steeds in de gedachte
te houden, dat deze een S.O.S. tentoonstelling is.
Mocht sommig werk getroffen hebben, ander ons
niet verrast, weer ander ons zijn tegengevallen;
mocht ook hier het beeldhouwwerk niet onaan
genaam geweest zijn te zien, dat zijn dingen,
die ons daarom niet uit de gedachte behoeven
gebannen te worden, het is zeker ook geen contra
bande van den geest deze gevoelens te bewaren
tot een later getij.... We zouden kunnen zeggen:
de S.O.S. tentoonstellingen zijn ten eerste tentoon
stellingen voor de j huishoudens der | schilders
"n beeldhouwers; het betreft hier het gezin, de be
huizing, de voeding enz. laten wij dus
hopen, dat de tentoonstelling in deze slaagt^
haar functie in de oekonomie van vele levens heeft
zjj dan vervuld.
PLASSCHAERT
JanHeyens in den Kunstkelder,
Spul, Amsterdam
In den kunstkelder aan het Spui stelt Jan Heyens
wederom een groot aantal schilder- en beeldhouw
werken ten toon, zooals hij dit, op zijn vorige
tentoonstelling in denzelfden kunsthandel ook
al eens deed. Van picturale" gevallen in het
oude Amsterdam, van oude bruggen en
wallekanten op den Zeedijk, van het Kolkje, het Oude
Kerksplein, enz. blijft Jan Heyens schilderijen
maken met een zeker gevoel' voor compositie,
een zekeren smaak en een zeker pleizier in het
schilderen. .. . Veel meer dan een oppervlakkige
verlustiging in het schilders-métier, leeft in deze
doeken niet. Nergens valt een werkelijk aange
daan worden door de atmosfeer, het diepere,
groote en grootsche karakter van dit oude Amster
dam te bespeuren. En wie dat Amsterdam met
ook zelfs niaa'r een klein beetje hartstocht of eenige
diepte liefheeft, loopt bij het beschouwen van dit
werk gevaar de goede qualiteiten, die er zijn ('n
zekere breedheid, 'n zekere directheid) over het
hoofd te zien in zijn. . . . ergernis over het uit
blijven van een teeken, dat de droom van
oudAmsterdam contact kreeg met den droom in een
kunstenaarsziel,. ... O, Breitner !....
Óók vlak" blijven Heyens' vrouwenportretten:
het zijn mér experimenten mét wat toevallige"
oppervlakkig-felle kleuren (rooden en gelen voor
namelijk) dan geconcentreerde karakteristieken.
Heyens werkt als beeldhouwer geconcentreerder
dan als schilder. Wat nog niet zoo heel veel zegt.
maar toch genoeg, gezien ook het feit, dat de kleur
hem waarschijnlijk wel nooit tot werkelijk nood
zakelijk" expressie-middel worden zal, om hem
als beeldhouwer meer toekomst te mogen voor
spellen dan als schilder. Er zit in zijn plastieken
(vrouwenkoppen, een arbeiderskop, een
Christophoor-figuur) die hij na den Negerkop, op de vorige
tentoonstelling en ook nu weer (in ander materiaal)
laat zien, tenminste een zekere groei, die w
gvoert van artistieke preoccupaties", in de richting
van de zuivere werkelijke (kunst)expressie.
R. D. Kezclmaii bij -. c^nt, Amsterdam
Vergeleken bij hetgeen Rezelman op zijn ten
toonstelling van verleden jaar in deze zelfde zalen
liet zien, mag dit werk zeer zeker een vooruitgang
heeten. Het is soberder en zuiverder geworden.
Rezelman's voorkeur gaat ook nu nog uit naar,
min of meer op de Barok geïnspireerde, weelderige
composities van volle vrouwennaakten in een
landschapdécor. Hij kwam daarin tot meer con
centratie en dit doet zich uiterlijk kond in een
werken in kleiner formaat, tegenover het
werken in het nogal eens ongerechtvaardigde
extra-groote formaat van zijn eerste periode.
Beziet men een werk uit die eerste periode, dat
hier ook nog een plaats vond. dan wordt het
aanstonds duidelijk hoeveel vaster de compositie
geworden is, hoeveel zuiverder ook de kleur. Dit
laatste werd niet bereikt door den kleuren, meer dan
vroeger het geval was, werkelijke expressie-waa.rde
te geven, maar door met haar als 't ware terug te
treden op een meer decoratief plan. Het feit, dat
een paneel, gehouden in zuiver decoratieve bruinen
en blauwen van deze vrouwennaakt-composities
in landschap een der beste werken is, doet dan ook
. Visser
Kunstzaal van Lier
de vraag opkomen of Rezelman's^weg in de toe
komst misschien niet geheel in de decoratieve
richting zal gaan loopen. Misschien...., want er
zijn hier ook nog andere aanloopen, die in andere
richtingen wijzen. Er is, om een voorbeeld te
noemen, een landschap-opzet van een gezicht
vanaf de duinen bij Groet, dat de mogelijkheid
opent van ook wel degelijk in de kleur tot een
waarachtige expressie te komen; en er zijn ook
naakt-teekeningen, die de actie zóó goed beelden,
dat eveneens een mogelijkheid tot liet meer psy
chologische portret open blijft..;. v. d. T.
Jan Heyens
Kunstkelder
\