Historisch Archief 1877-1940
aaar weet te treffen, dan behoeft de toon
:*!
Ringer/ verpakkingen
TOEGEPASTE
KUNST
J. D. Votkuil
Verpakkingen voor chocolade, bonbons
en biscuits
Waar de verpakking uit handelsoogpunt haar
artikel een geslaagde introductie geeft bij het
publiek, mag toch nog niet gezegd worden, dat zij
in alle opzichten voldoet. Niet uitsluitend de
practische eigenschappen, .ook de fijnere, aesthetische
kwaliteiten spreken in een goede verpakking een
woordje mee. Hiermede is geen nieuws gedebiteerd,
maar de firma's, die wij thans in het vizier nemen,
nopen ons nogmaals deze waarheden voluit op het
papier te zetten. Verkade-Droste-Bingers, drie
groote Hollandsche fabrieken, waarvan we de
meeste lekkernijen wel niet dagelijks proeven,
maar dan toch bijna eiken dag onder oogen krijgen,
zoo dikwijls zelfs, dat haar reclames en verpak
kingen invloed zullen hebben op den
sehoonheidszin van ons volk! Dat mogen we niet te gering
schatten. Als wij nu al het materiaal, dat wij
gezien hebben in de toonkamers, in de drukkerij en
in etalages van de winkels, in gedachte laten
passeeren dan is onze eerste wensch: wat minder
goud. Het schijnt nog altijd de meening van vele
opdrachtgevers en ontwerpers te zijn, dat een groot
gedeelte van het publiek zich het liefst door de
bemiddeling van klatergoud tot koopen laat ver
leiden. Wij kunnen niet gelooven, dat deze op
vatting geheel juist is. De meeste menschen toonen
«aeh dikwijls groote kinderen, die spoedig zijn over
te halen mits de verleider deze kunst verstaat.
Maar dan kan hij ze ook naar de hel of naar den
hemel voeren. Voorbeelden liggen voor het grijpen,
Zooals Oassandre's plaat voor de Etoile duNord",
waarmede destijds deze ster onder de toovenaars
van 't penseel, de menigte met magische kracht
voortstuwde langs de ijzeren heirbanen naar het
wonderbaarlijke licht. Hoe fraai en toch ook doel
matig is deze plaat, ondanks haar populariteit.
Een affiche is geen verpakking !" zal men argu
menteeren. Toegegeven, maar zij moeten toch
beide de aandacht van de menigte gaande maken
en vasthouden voor hun artikel, zaak of ideaal en
wij mogen vergen, dat zij dit doen op beschaafde
wijze en met goeden smaak. Als de ontwerper maar
niet valseh te zijn om groote troepen te lokken. Ook
de historische rattenvanger pijptejzuiver en, hij
had succes.
Ate wij nu uit dien'grooten voorraad van ver
pakkingen de paradepaarden kiezen, dan denken
wij het eerst aan een tweetal trommels van
Verkade, omdat vooral de zuiverheid van haar
verschijning ons hierin getroffen heeft. De
zestienkantige ,,Koh-I-Noor" herinnert werke
lijk aan de schittering van den beroemden
diamant. En toch is dit op eenvoudige wijze
bereikt. Men heeft alteen gewerkt met de
schoonheid, die in het materiaal voorhanden «ligt.
Het ei vanColumbus! Het is echter jammer, dat
zulke eieren zoo weinig gevonden worden. Zoo
is het ook met de trommel Zilverrips" later
vervaardigd dan de Koh-I-Noor", minder
stralend, maar deftiger, met haar ingeto
gen mat-zilveren glans, teweeggebracht
door fijne ribbels. Er leeft poëzie in zulke
trommels, zij hebben een distinctie, die
volkomen thuis hoort bij de traditie van
de firma. Doch, het hartje op het deksel van
de Zilverrips" verhoogt het aanzien niet. Overi
gens zullen zij uitstekend harmonieeren met een
moderne omgeving. Zij bieden een goede huis
vesting voor biscuits en maken het presenteeren
tot een weldaad. Dezelfde* firma heeft
beschuitblikken Jen koektrommels, in gelen toon en met een
simpel bloemmotief versierd, die, gezien in hun tijd,
een goeden indruk maken. Een blik voor
kaascrackers met een keurig,, geel deksel en een omhulsel van
blauw papier, waarop de crackers zijn weergegeven,
verraadt een poging om met een beeld van den
inhoud een sprekende compositie te verkrijgen,
maar dit voorwerp heeft nog behoefte aan ver
fijning en rust.
Wij stellen doozen als Duizendschoon" en
Vergeet mij niet" boven het genre als Bubens
assortiment", waarin weer te kwistig met goud is
omgesprongen, maar toch, ook deze bloemige ver
pakking is nog niet bloemrijk genoeg van compo
sitie om haar volledig te mogen roemen. De doos
voor de Minta Keps" lijkt ons weer beter, al
zou ook hier verfijning en speciaal voor de letters,
een rustiger vormgeving, het geheel geen kwaad
doen. Deze laatstgenoemde doos is, evenals ver
scheidene andere verpakkingen van Verkade, bij
de steendrukkerij Vernhout en Van Sluyters te
Haarlem ontworpen en uitgevoerd- "uit dezelfde
drukkerij komen ook tal van verpakkingen van de
firma. Droste, zooals de doosjes, waarop de groote
flikken zijn afgebeeld. Den hoofdvorm van het
vijfhoekige doosje kwarto's, uit deze serie, kunnen
wij waardeeren, evenals den toon van de dof gouden
letters tegen den lichtgrijzen achtergrond. Gelukkig
kan ook hier niet meer van goudmisbruik gerept
worden, maar van artisticiteit en van harmonie
tusschen letters en afbeelding en tusschen de letters
onderling, kunnen we evenmin spreken. Een minder
zwakke herinnering hebben de doozen achterge
laten, die in effen tuiten gehouden zijn en waarvan
een der foto's een viertal laat zien. Een vierkantige
bonbondoos (met een te puzzleachtige sluiting)
samengesteld uit zilveren, zwarte en roode vlakken
en prijkend met een gouden knopje en een lang
werpige doos met zilveren deksel, slechts versierd
door een zevental roode streepjes aan weerskanten
van een wat al te kolossalen, rooden knop, toonen,
Verkade's trommels
dat men hier getracht heeft een moderne conceptie
te verkrijgen. Als het den vervaardiger, die mij
onbekend bleef, een volgenden keer gelukt, nog
wat beschaafder en gevoeliger de kleuren tegen
elkander af te wegen en dergelijke verpakkingen
uit wat voornamer materiaal samen te stellen, dan
zal er zeker muziek" in dit genre zitten. Dat
bewijzen ook zijn doozen in dof goud en crème
met een bescheiden strik van twinkelend goud
draad; een witte doos met, als eenige ver
siering, een klein rechthoekig, rood getuit handvat
en het charmante, achtkantige doosje in sprekend
oranje en met zwarte bandjes afgezet.
Ook denken we aan het dikbuikige
Drostemannetje, door Cassandra ontworpen en waar
mede op zulk een geestige wijze reclame gemaakt
wordt voor den Drosteflik.
Het tuiltje viooltjes, margrieten, chrysanten,
orchideeën en oranjeappels, dat Bingers offreert,
mag, als het pronkt in het handje van een
flaneerend snoepstertje, zoo in 't voorbij gaan, lieftallig
figureereh, op voorname, artistieke standing kan het
nog geen aanspraak maken. Met eenige voldoening
kunnen wij opmerken, dat zij niet van opzichtige
strikken, en gouden tierelantijntjes zijn voorzien. De
vrij eenvoudige, blauwe doos orlacta-chocolade met
de oranjeappels, maakt, wat de kleuren betreft, een
helder effect. De doozen met de chrysanten en de
orchideeën hebben door een bescheiden gehouden
kleurencombinatie en losse rangschikking der bloe
men, een voorsprong op de vroeger vervaar
digde doozen met de stijve violen en de margrieten.
Onder de etiquetten van de likeurbonbons bevinden
zich exemplaren, waarvan de opvatting juister is,
dan die der bloemverpakkingen. De toon van het
etiquet harmonieert steeds met de kleur van het
zilverpapier, waarin de bonbon verpakt is, wat een
aardig effect maakt. De eenvoudige letters en
versieringen, zooals die van Kirsch", Mocca",
Muscaat" en Malaga" zijn pittiger en herinneren
aan den inhoud, die parelt op de tong. Tot slot
vermelden we, dat de bloemverpakkingen en eti
quetten der likeurbonbons ontworpen en uitge
voerd zijn door de reeds genoemde Haarlemsche
drukkerij en het is bijna overbodig te zeggen, dat
de technische verzorging zich kenmerkt door
toewijding en kundigheid.
Doozen van Droste^