De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 28 oktober pagina 17

28 oktober 1933 – pagina 17

Dit is een ingescande tekst.

to l WINTERSPORTEN EN TOERISME i Frederik Engelman Wintersport in Zweden Wat is de richting van een Neder lander, die met vacantie gaat? Zuid, Zuidoost! Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Italiëzijn de landen die ons trekken bij zomer en winter. Welnu, we gaan hier een eerlijke poging wagen om u weg te lokken van de oude, beproefde baan. Gaat . ditmaal de vreugde van de winter sport eens zoeken in 't land van den winter zelf I Gij habitués van St. Moritz, St. Anton am Arlberg, Kitzbühel.... voeg uw eigen geliefkoosd skigebied hier maar bij.... denkt dezen winter eens ernstig na over Ire en Storlien in Jamtland tegen den Poolcirkel aan l Klinkt dat niet als een belofte van veel sneeuw, en als een uitnoodiging om poolshoogte te gaan nemen? Doet het l Een verwant, gastvrij, sportief volk zal u in zijn midden opnemen en de machtige, strenge schoonheid van het hooge Noorden zal u geopenbaard worden. Met de latten onder zult ge glijden langs blanke bergflanken door zonlicht ver guld en uitzien over een land vol wijdschen pracht, waar ontelbare witte, stille meren rusten in de om arming van ontzaglijke, donkere dennenwouden en sneeuwblank berkenbosch. Ge zult snellen langs wijde vlakten vol dwergboomen en dalen in een vallei, waar Laplandsche herders groote kudden grijsfhrw eelen rendieren hoeden op hun langen winterzwerftociht om voedsel, mos en gras, dat ze klauwend met de voorhoeven uit de harde sneeuw opgraven. En bij dat gezicht denkt ge dankbaar aan het eigen hotel, met de goede, goedkoope, gulle maal tijden, Waar Zweden een eer in stelt. Het zal dezen Winter gemakkelijk zijn dit skigebied te gaan ontdekken, .want de Nederlandsche Beisvereeniging en de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij zijn samen aan het plannen maken voor reizen naar dit mooiste skigebied van Scandinavië. In hoofdzaken kunnen we het reis programma reeds mededeelen. Zie hier t Amsterdam, Kopenhagen, Malm per Scandinavian /Air Express, die de reizigers tusschen elven en halfvier van Nederland naar Zweden brengt. Deze drukste luchtverbinding van Europa, die zich eigenlijk -over het lange traject Parijs-Malmöen Londen-Malmöuitstrekt, wordt on derhouden met dezelfde driemotorige Fokkers, die elke week de Indische post halen en brengen. De passagiers vinden een gemakkelijken leunstoel en een behaaglijke temperatuur aan boord, benevens gelegenheid tot lun chen in de lucht. Want er reist een hofmeester mee en zijn klein buffet is goed van inhoud. Na aankomst te Malmöbrengt de autobus der luchtvaartmaatschappij u naar 't Savoy Hotel en uw eerste Zweedsche diner, met een rijkelijk Smörgasbord (hors d'oeuvre), Knackebröd en nog meer goede dingen. Vervolgens per autobus naar den nachttrein Malmö-Stockholm, waar u de bagage al vindt op uw plaats in den slaapwagen, die in Zweden kraakzindeUjk en uiterst goedkoop is. Den volgenden morgen om acht uur aankomst te Stockholm. Deze heele dag Is voor de mooie hoofdstad aan Oostzee en Malarmeer gelegen, aan den voet en tegen heuvels gebouwd. De oude stad tusschen de bruggen is de kern, daar zijn het Slot, het Biddarhus en menige mooie, oude kerk. Massief, eenvoudig en streng is het Koninklijk Paleis in Benaissancestijl gebouwd, maar 't architectonisch hoogtepunt van Stockholm is het nu tienjarige stadhuis, grootsch en in drukwekkend, van buiten straf van lijnen, van binnen van statige weelde. Ontdekt zelf de andere mooie bouw werken der stad en denkt ook aan 't Grand Boyal Cafémet zijn palmentuin en Moorsche zuilengangen, dat toont hoe buitensporig en cosmopolitisch men in Zweden kan zijn. Stockholm's prachtig aangelegd kunst matig skiterrein Fiskatórpet met een groot clubhuis en skimuseum ligt 15 k.m. buiten de stad. Met den nachttrein naar Are, een klein, gemoedelijk plaatsje in de eenzaamheid der bergen, met vier groote hotels met modern comfort van het Are Hotel Concern; een vijfde, Fjallgarden, ligt' enkele honderden meters hooger aan 't eindpunt van een electrisch bergbaantje. Ook de liefhebber van een vleugje mondainiteit voelt zich niet teleur gesteld; er zijn bands, er wordt ge danst; het hotel Aregarden heeft een inrichting voor Zweedsche, Turksche, stoom- en andere baden, een schoonheidsinstituut, een massageinrichting en een dokter. De meest geliefde skiberg is de Areskutan (1420 meter) en een aan trekkelijkheid te meer is, dat men zich voor enkele kronen hoog tegen dien berg op kan laten brengen per vlieg tuig, dat start van het bevroren meer Aresjön, waar Are aan ligt. Voorts zijn er bobbanen en ook de ouderen met minder lenige beenen vinden in Are hun genoegens, o. a. door de prachtige sledetochten, welke geregeld ondernomen worden. De mooiste is wel naar den bevroren Tannforsen, een rit door stralend winterlandschap naar den tot een ijsgrot versteven, ontzaglijken waterval, waar door dui zenden ijspegels het zonlicht breekt in regenboogkleuren. Storlien, een dorpje 70 k.m. ten Westen van Are bij de Noorsche grens, op een heuvelige hoogvlakte, omringd door bergen, is een heerlijk sportoord, maar meer voor de jongeren. Hjögfallet, het sporthotel van de Zweedsche Ski Vereeniging, kan een vergelijking met de eerste klas hotels in de Alpen volkomen doorstaan. De logies met het voortreffelijk en rond uit overdadig pension kosten zeven a tien kronen per dag (een kroon is ongeveer 45 cent). Er heerscht een zeer sportieve geest: geen avond toilet en geen sterke drank, een dansje 's avonds, maar om elf uur naar kooi. Met heen- en terugreis inbegrepen zal de duur vari dit winteruitstapje ongeveer zestien dagen zijn. Najaars- en winterreizen Reizen naar Moskou, begin No vember. Bezoek aan Moskou en andere groote steden van SowjetBusland, oponthoud in een of meer steden. Deze reizen gaan tot aan de kust van de Zwarte Zee, Odessa en geven tegelijk de gelegenheid d voorbereidingen te zien en het houden van de groote feestelijkheden van den Staat en de parades op den 7den November te Moskou, Leningrad, Charkow, Kie\v bij te wonen. Het ,,Österreichische Verkehrsbureau" te Weenen organiseert in samen werking met de sterreichische Bundesbahnen" een gezelschapsreis naar de wintersportplaats Seefeld, 1200 M. hoog, vlakbij Innsbruck. Heenreis: Van Botterdam Zater dag, 23 December 1033; Te Seefeld: 24 December; Terugreis: Dinsdag, 2 Ja nuari 1934; te Botterdam: 3 Januari. Boekbespreking Met de K. L. J/., naar Indië. J. M. de Feijter en A. Viruly. Het boek opent met een beschrij ving van het vertrek van de eerste schepen naar Indiëin 1595 met Houtman en Keyser aan boord. Na een moeilijke reis van 15 maanden ankerden de schepen op de reede van Bantam. Na twee jaar eerst was men weer terug op Texel. Zeilschepen maakten plaats voor stoomschepen, daarna motorschepen, die de reis in vier weken deden, en thans hebben wij een vliegdienst. In 1924 nam de eerste tocht 20 dagen, nu gaat het elke week in -J- 10 dagen van het moederland naar de koloniën in de mooie toestellen van de K.L.M. Etappe na etappe wordt in boven genoemd boek beschreven. Talrijke photo's maken het geheel zeer aan trekkelijk. Met enthousiasme en met bewonderingvoor den prachtige n dienst wordt de reis beschreven. Wij kunnen trotsch zijn, een onderneming te bezitten als de K.L.M." dit zijn de laatste woorden, die de passagiers tot hun bestuurder richtten en wij kunnen er mede instemmen.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl