De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 28 oktober pagina 7

28 oktober 1933 – pagina 7

Dit is een ingescande tekst.

f J* Door de oogen van de Meesters Boekbespreking Joh. C. P. Alberts ;-.:Through the eyes of the Masters; bti Dm:id Anri'is. George Rquileüge & Sons Ltd., Lnndon. David Anrias behoort tot een Keltische familie. Hij was als kind reeds over-ontvankelrjk, genoot een artistieke opleiding en vertoonde reeds vroeg grooten aanleg vóór portretteekenen. Gedurende den Grooten Oorlog diende hij in de loopgraven en verkreeg de Military Medal voor het overbrengen van berichten onder het vijandelijk vuur. Later ging hij over naar het Vliegercorps. Na het staken der vijandelijkheden voelde hij zich -gedrongen naar Indjëte gaan, waar hij o. a. onder Anale Besant werkte, en door den Bishi of the Nilgiri Hills", Adept en Astroloog, in de hoogere astrologie werd ingewijd. Tegen het einde van de zeven jaren, die Anrias in Indi doorbracht, slaagde hij er in zich zóó zeer af te stemmen op de ver scheiden spheren van verscheiden Meesters, dat hij de hier gebundelde interviews", op boven-zinnelijke wijze, kon concipieeren en verluchten. Het boek bevat de portretten van: Den Apostel Paulus, den Meester Hila rion in een vorige incarnatie. Van den Meester Morya, thans een Bajput prins; resideert te Shigatse. Den mees ter Koot Hoomi Lal Singh, van Kashmiersche origine; studeerde te Oxford in 1850; was Pythagoras 11 n van zijn vorige incarnaties; resideert te Shigatse. Den Meester Jezus; vorige incarnatie Joshua, zoon van Nun; ook Jezus van Nazareth, die overschaduwd werd door den Christus; nu in een Syrisch lichaam; woont in Palestina. Den Meester Hilarion, in een vorige incarnatie de apostel Paulus; nu op Kreta; vertoeft veeljin Egypte. Den Venetiaansche Meester; de schilder Paul Veronese in n van zijn vorige incar naties. Den Meester Serapis; Griek door geboorte. Verblijfplaats mag niet worden bekend gemaakt. Den; Mahachohan, bekend als de Lord, of Civilization. Verblijft in de Himalaya. Den Heer Maitreya, bekend bij de Christenen als de Christus, in het Oosten als de Bodhi-sattva, enz. Was in Groot-BritanniëSt. Patrick, wiens etherisch lichaam hij nu be woont. Zijn functie is die van Wereldleeraar. Hij beheert het lot van de groote godsdiensten. Moge aan mij de eer te beurt vallen dit zoojuist versche nen werk bij ons Neder landsen publiek te introduceeren. Voor terzake oningewijden lijkt het een fantastisch sprook je, voor terzake ,,geloovigen" is het onge twijfeld een open baring van den aller eersten rang. Het boek geeft een negen-tal interviews met Meesters van Wijsheid en het is door den schrijver verlucht met penteekeningen, portretten van de Meesters in hun huidige gedaante, en van den Meester Hilarion in zijn vorige incarnatie, als den apostel Paulus. / Ongetwijfeld een merkwaardige stof", - *? waarbij een oprecht Westerling eerst eens achter zijn ooren krabt en vraagt of dit alles nu wel door de officieele weten schap is getest en fire-proof bevonden. En dat is natuurlijk niet het geval. De officieele weten schap, die in zake gangbare" religie al uiterst cynisch pleegt te doen, verklaart, vooralsnog, Meesters van Wijsheid voor hersenschimmen van een ziekelijke verbeelding, en vorige incarnaties voor Oostersche dagdroomen. Laten wij dit voor het oogenblik zooals het is. Een intro ductie behoeft geen apologie te zijn. Het werk wordt ingeleid door den, ongenoemden, schrijver van The Iriitiate", The Initiate in the New World" en The Initiate in the Dark Cycle". Van het wezen van de Meesters zegt hij o.a.: ,, Als een mensch Nirwana of Bevrijding' heeft bereikt, is hij niet gedwongen zijn stoffelijk lichaam te'behouden of in een ander lichaam te reïncarneeren. Hij heeft de keuze om f wel te leven als een liehaamloos wezen in alle eeuwig heid, óf wel als een Heester van Wijs heid, in ieder geval voor langeren tijd, op aarde te blijven toeven. ^ In het laatste geval vervult "!S-^ hij een Functie in de \ occulte Hiërarchie, en helpt /*? op zeer uiteenloopende *^' wijzen aan de ontwikkeling van de menschheid." Mevrouw H. P. Blavatsky, de stichtster van de Theosophical .Society (welke laatste, gelijk het hier heet, de Meesters als een soort mono polie is gaan behandelen !) bracht voor \ .._._ ;_J ket eerst twee van de Meesters, jCoot Hoomi (Eng. schrijfwijze) en Morya, voor het voetlicht van een absoluut onontvankelijke Westersche wereld. Het Oosten is reeds lang met hun bestaan, onzichtbaar of als godsdienst-stichters of gewone" menschen, vertrouwd, en kent b.v. den heer Maitreya, dien wij als den Christus vereeren die Jezus inspireerde (overschaduwde) als den Bodhi-sattva, Hls Shri Krishna, en als, bij de Moham medanen, den Iman Madhi. Hier volge iets uit de woorden van den Lord Maitreya, het laatste der negen interviews, en wel waar hij 9,ver den ook in Holland algemeen hakenden Krishnamurti spreekt: 1 Zooals ge alreeds zult hebben begre pen, is het essentieele verschil tusschen den Tijd die voorbij is en den Tijd die bezig is geboren te worden dit, dat de mensen leert de wereld van de emoties te verlaten iteneinde te kunnen binnen treden in het koninkrijk van den geest. 0e geheele Westersche beschaving be woog zich in die- richting toen Krishna murti officieel werd geproclameerd tot mijn toekomstig medium. Binnen de grenzen - van zijn bewustzijn, dat in vele opzichten ongetraind mag heeten voor de taak van Geestelijk Leeraar, tracht te ik ihem de toekomstige lijn te wijzen waarlangs de mensch mij zou kunnen volgen naar die nog hoogere regionen waar de Intuïtie troont". Krishnamurti blijkt echter, zoo heet het verder, in zekere opzichten tekort te schieten. Hetgeen voorzien was. Zijn horoscoop wijst het uit. Hij] is een Aquariustype waarvan hier, m.i. wel treffend juist, ge zegd wordt, dat het te zeer de neiging ver toont tf introspective and selfsufficient" te worden, waarbij het dan het" contact met andere menschentypen en hun lijnen van'ontwikkeling verliest". Tot besluit een kort citaat, uit 'hetzelfde interview, over de Liefde; voor mij persoon lijk zoo merkwaardig waar het de essentie raakt van mijn verschil van meening met: Krishnamurti waarover ik herhaaldelijk, evenwel zonder veel resultaat, met hem van gedachten wisselde: In .waarheid", : aldus>, bij monde van David ?'Anrias de Heer Maitreya, ;,in waarheid is door alle tijden heen gepro clameerd dat 'God Liefde is Liefde de essentie zelf van het Absolute; izóó dat zelfs dingen die door de menschen worden .beschouwd als de wer king van ' Duistere Machten slechts een ? aspekt zijn van die Liefde, die steeds allen aantrekt tot een vervloeiing met haarzelf". De wijzen van zoeken zij'n velerlei. Maar op elk dezer£J> wegen ben ik be reid de mijnen te ontmoeten. En door de / ' mijnen zal ik spreken, zal ik wandelen tus schen de men schen als * het oogenblik daar voor gekomen is; niet beperkt^ tot n erkend medium of voertuig, maar wdar het licht der aspiratie in een menschenhart op-glanst, daar is mijn medium, daar is mijn voertuig". Wij laten het hierbij, hoe groot de verleiding ook is nog iets uit de andere interviews te citeeren, b. v. waar Anrias den Meester Jezus doet spreken over de verwording van het Christendom, waaraan het Westen nochtans zijn geheele beschaving: de zorg voor kinderen en dieren, de ' eerste beginselen van coöperatie en broederschap te danken heeft"; uit de voorspellingen van den Meester K. H. van een intellectueele dorheid, waarin i spiritualisme practisch zal zijn ge! reduceerd tot het niveau van weten? schappelijke formules, en van een geloofs-golf, die daarop, tegen ,het» einde van deze eeuw, zal volgen; uit de beschouwingen van den Bish^ over den bijzonderen aard en invloed van de planeten op ons leven en^ zooveel mér, dat dit werk, zell's voor den verstokten empiricus, lestens^ waardig en belangwekkend maakte Afbeeldingen:, midden de Meester Hilarion als ist. Paulus; links boven de Meester Morya; links onder ,de Heer Maitreya; rechts boven 'deMeester Hilarion; rechts onder de Meester Jezus.:

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl