Historisch Archief 1877-1940
f
J*
Door de oogen van de Meesters
Boekbespreking Joh. C. P. Alberts
;-.:Through the eyes of the Masters;
bti Dm:id Anri'is. George
Rquileüge & Sons Ltd.,
Lnndon.
David Anrias behoort tot een
Keltische familie. Hij was als kind
reeds over-ontvankelrjk, genoot een
artistieke opleiding en vertoonde reeds
vroeg grooten aanleg vóór
portretteekenen. Gedurende den Grooten
Oorlog diende hij in de loopgraven
en verkreeg de Military Medal voor
het overbrengen van berichten onder
het vijandelijk vuur. Later ging hij
over naar het Vliegercorps. Na het
staken der vijandelijkheden voelde
hij zich -gedrongen naar Indjëte
gaan, waar hij o. a. onder Anale
Besant werkte, en door den Bishi
of the Nilgiri Hills", Adept en
Astroloog, in de hoogere astrologie
werd ingewijd. Tegen het einde van
de zeven jaren, die Anrias in Indi
doorbracht, slaagde hij er in zich
zóó zeer af te stemmen op de ver
scheiden spheren van verscheiden
Meesters, dat hij de hier gebundelde
interviews", op boven-zinnelijke
wijze, kon concipieeren en verluchten.
Het boek bevat de portretten van:
Den Apostel Paulus, den Meester Hila
rion in een vorige incarnatie. Van
den Meester Morya, thans een Bajput
prins; resideert te Shigatse. Den mees
ter Koot Hoomi Lal Singh, van
Kashmiersche origine; studeerde te
Oxford in 1850; was Pythagoras
11 n van zijn vorige incarnaties;
resideert te Shigatse. Den Meester
Jezus; vorige incarnatie Joshua, zoon
van Nun; ook Jezus van Nazareth,
die overschaduwd werd door den
Christus; nu in een Syrisch lichaam;
woont in Palestina. Den Meester
Hilarion, in een vorige incarnatie
de apostel Paulus; nu op Kreta;
vertoeft veeljin Egypte. Den
Venetiaansche Meester; de schilder Paul
Veronese in n van zijn vorige incar
naties. Den Meester Serapis; Griek
door geboorte. Verblijfplaats mag
niet worden bekend gemaakt. Den;
Mahachohan, bekend als de Lord,
of Civilization. Verblijft in de
Himalaya. Den Heer Maitreya, bekend bij
de Christenen als de Christus, in
het Oosten als de Bodhi-sattva, enz.
Was in Groot-BritanniëSt. Patrick,
wiens etherisch lichaam hij nu be
woont. Zijn functie is die van
Wereldleeraar. Hij beheert het lot van de
groote godsdiensten.
Moge aan mij de eer te beurt
vallen dit zoojuist versche
nen werk bij ons Neder
landsen publiek te
introduceeren. Voor terzake
oningewijden lijkt het
een fantastisch sprook
je, voor terzake
,,geloovigen" is het onge
twijfeld een open
baring van den aller
eersten rang.
Het boek geeft een negen-tal
interviews met Meesters van
Wijsheid en het is door den
schrijver verlucht met
penteekeningen, portretten van
de Meesters in hun huidige
gedaante, en van den
Meester Hilarion in zijn
vorige incarnatie, als
den apostel Paulus. /
Ongetwijfeld een
merkwaardige stof", - *?
waarbij een oprecht
Westerling eerst eens
achter zijn ooren krabt
en vraagt of dit alles nu
wel door de officieele weten
schap is getest en fire-proof
bevonden. En dat is natuurlijk
niet het geval. De officieele weten
schap, die in zake gangbare" religie
al uiterst cynisch pleegt te doen,
verklaart, vooralsnog, Meesters van
Wijsheid voor hersenschimmen van
een ziekelijke verbeelding, en vorige
incarnaties voor Oostersche
dagdroomen. Laten wij dit voor het
oogenblik zooals het is. Een intro
ductie behoeft geen apologie te zijn.
Het werk wordt ingeleid door den,
ongenoemden, schrijver van The
Iriitiate", The Initiate in the New
World" en The Initiate in the
Dark Cycle". Van het wezen van de
Meesters zegt hij o.a.:
,, Als een mensch Nirwana of Bevrijding'
heeft bereikt, is hij niet gedwongen
zijn stoffelijk lichaam te'behouden of
in een ander lichaam te reïncarneeren.
Hij heeft de keuze om f wel te leven
als een liehaamloos wezen in alle eeuwig
heid, óf wel als een Heester van Wijs
heid, in ieder geval voor langeren
tijd, op aarde te blijven toeven.
^ In het laatste geval vervult
"!S-^ hij een Functie in de
\ occulte Hiërarchie, en helpt
/*? op zeer uiteenloopende
*^' wijzen aan de ontwikkeling
van de menschheid."
Mevrouw H. P. Blavatsky, de
stichtster van de Theosophical
.Society (welke laatste, gelijk het hier
heet, de Meesters als een soort mono
polie is gaan behandelen !) bracht voor
\ .._._ ;_J
ket eerst twee van de Meesters,
jCoot Hoomi (Eng. schrijfwijze) en
Morya, voor het voetlicht van een
absoluut onontvankelijke Westersche
wereld. Het Oosten is reeds lang
met hun bestaan, onzichtbaar of
als godsdienst-stichters of gewone"
menschen, vertrouwd, en kent b.v.
den heer Maitreya, dien wij als den
Christus vereeren die Jezus inspireerde
(overschaduwde) als den Bodhi-sattva,
Hls Shri Krishna, en als, bij de Moham
medanen, den Iman Madhi.
Hier volge iets uit de woorden van
den Lord Maitreya, het laatste der
negen interviews, en wel waar hij
9,ver den ook in Holland algemeen
hakenden Krishnamurti spreekt:
1 Zooals ge alreeds zult hebben begre
pen, is het essentieele verschil tusschen
den Tijd die voorbij is en den Tijd die
bezig is geboren te worden dit, dat de
mensen leert de wereld van de emoties
te verlaten iteneinde te kunnen binnen
treden in het koninkrijk van den geest.
0e geheele Westersche beschaving be
woog zich in die- richting toen Krishna
murti officieel werd geproclameerd tot
mijn toekomstig medium. Binnen de
grenzen - van zijn bewustzijn, dat in
vele opzichten ongetraind
mag heeten voor de taak
van Geestelijk Leeraar, tracht
te ik ihem de toekomstige lijn
te wijzen waarlangs de mensch
mij zou kunnen volgen
naar die nog hoogere
regionen waar de
Intuïtie troont".
Krishnamurti blijkt
echter, zoo heet het
verder, in zekere
opzichten tekort te
schieten. Hetgeen
voorzien was. Zijn
horoscoop wijst het uit.
Hij] is een
Aquariustype waarvan hier, m.i.
wel treffend juist, ge
zegd wordt, dat het
te zeer de neiging ver
toont tf introspective
and selfsufficient" te
worden, waarbij het
dan het" contact met
andere menschentypen
en hun lijnen
van'ontwikkeling verliest".
Tot besluit een kort citaat,
uit 'hetzelfde interview, over
de Liefde; voor mij persoon
lijk zoo merkwaardig waar
het de essentie raakt van
mijn verschil van meening
met: Krishnamurti waarover
ik herhaaldelijk, evenwel
zonder veel resultaat, met
hem van gedachten wisselde:
In .waarheid", : aldus>, bij
monde van David ?'Anrias de
Heer Maitreya, ;,in waarheid
is door alle tijden heen gepro
clameerd dat 'God Liefde is
Liefde de essentie zelf van
het Absolute; izóó dat zelfs
dingen die door de menschen
worden .beschouwd als de wer
king van ' Duistere Machten
slechts een ? aspekt zijn van
die Liefde, die steeds allen
aantrekt tot een vervloeiing
met haarzelf". De wijzen
van zoeken zij'n velerlei.
Maar op elk dezer£J>
wegen ben ik be
reid de mijnen
te ontmoeten.
En door de / '
mijnen zal ik
spreken, zal ik
wandelen tus
schen de men
schen als * het
oogenblik daar
voor gekomen
is; niet
beperkt^ tot n
erkend medium of voertuig, maar wdar
het licht der aspiratie in een
menschenhart op-glanst, daar is mijn medium,
daar is mijn voertuig".
Wij laten het hierbij, hoe groot de
verleiding ook is nog iets uit de
andere interviews te citeeren, b. v.
waar Anrias den Meester Jezus doet
spreken over de verwording van het
Christendom, waaraan het Westen
nochtans zijn geheele beschaving:
de zorg voor kinderen en dieren, de
' eerste beginselen van coöperatie en
broederschap te danken heeft"; uit de
voorspellingen van den Meester K. H.
van een intellectueele dorheid, waarin
i spiritualisme practisch zal zijn
ge! reduceerd tot het niveau van
weten? schappelijke formules, en van een
geloofs-golf, die daarop, tegen ,het»
einde van deze eeuw, zal volgen; uit
de beschouwingen van den Bish^
over den bijzonderen aard en invloed
van de planeten op ons leven en^
zooveel mér, dat dit werk, zell's
voor den verstokten empiricus, lestens^
waardig en belangwekkend maakte
Afbeeldingen:, midden de Meester
Hilarion als ist. Paulus; links boven
de Meester Morya; links onder ,de
Heer Maitreya; rechts boven
'deMeester Hilarion; rechts onder de
Meester Jezus.: