Historisch Archief 1877-1940
«Tft. 2944
De Groene Amsterdammer van 4 November 1933
Dramatische kroniek
K -'
k
'
Jubileumstukken
Henrik Scholte
/ Jubileum Fientje de la Mar
Bfarlelouise," van Betey Ranncci-Beckman
? Br rust een begrijpelijke vloek pp
jubileumstukken, in het bizonder wanneer zij door vrien
delijke supportershanden vervaardigd worden. In
het laatste gevdïfroet het feit, dat zij natuurlijk
geen klassieke meesterwerken zijn, eigenlijk
minder ter zake. Maar het gaat om de zelfkennis,
die bijna eiken kunstenaar uit kracht van zijn
?wezen vreemd is. Het gaat om de zeer
menschehjke eigenschap, dat men zoo graag anders zou
willen zijn dan men is, met volkomen miskenning
van wat men is en waaraan men terecht
zijn naam dankt. Mevrouw de Boer-van Rijk
heeft haar heele leven op bewonderswaardige
wjjèe Heyennatis-figureu uitgebeeld en wilde toch
jubileeren in de rol van een bedoenerige burger
dame uit de klasse, waarmee Heyermans, de
antibourgeois, altijd furieus den spot heeft gedreven.
Van Fie Carelsén is het niet moeilijk, tien rollen
op te noemen, die een sterken, soms onvergetelijken
indruk hebben achtergelaten, n toch heb ik haar,
toen het op jubelen aankwam, in een
gelegenheidsdraak Mata Hari" een soort hara-kiri zien plegen,
alleen maar omdat ze per se de gevaarlijke vamp
met een mystieke macht over mannen moest zijn.
In wonderlijke analogie aan dit drama-in-dubbelen
zin jubileerde ook Fientje de la Mar, volksactrice
en warm. groot en' eerlijk levende vrouw op het
tooneel, in een miserabele spionnage-affaire, waarin
zij vooral erg gevaarlijk" wilde doen. Dat gaat
niet, dat is een miskenning van eigen kracht, die
elders ligt en donkerder, tragischer van kleur is.
En als men, juist uit bewondering voor wat de
jubilaresse Wél kan, niet mee wil doen in het
koor van hen, die zich op jubelavonden voornemen
om blind, doof en stom te zijn, ja, dan wordt men
uiteraard onvriendelijk tot het onbarmhartige toe.
Er rijn acteurs, acteurs met een sterke, technische
beheersching en een groote transformatie-kunst,
die wellicht juist in maakwerk, dat de bedoeling
heeft, hun een rol ,,op het lijf te schrijven",
excelleeren. Zij zijn niet altijd de grootste acteurs. En
Fientje de la Mar is geen actrice, die de duizend
trucjes der geestelijke maquillage verstaat. Zij kan
niet vormen, wel belijden, zij kan niet iets opbou
wen, wel iets zijn. Wanneer zij, emotioneele en
daarin bijna primitieve actrice, een rol vindt,
waarin om het nu maar eens heel gewoon te
zeggen een stuk van haar zelf ligt, dan wordt
zoo'n rol doorleefd en onder de1 eigen suggestie
groot en volop levend. Dat hoeft niet eenvormig
en steeds hetzelfde te zijn. Elke persoonlijkheid
kan tien verschillende kanten uit, zonder zich zelf
te transformeeren. Maar juist een ^persoonlijkheid,
die stoelt op de imponderabilia van het gevoel, kan
niet een leeg schema opvullen met kunst en vlieg
werk en een snelvuur van louter techniek.
En een leeg schema.... meer was het vervaar
lijke drama van mevrouw Ranucci-Beckman
nauwelijks. Het is innig jammer, dat deze vrouw,
die indertijd ons repertoire met enkele geestige
en lichte comedies verrijkt heeft, nu maar ineens
Greta Garbo en Mariene Dietrich aan het stok
oude drakenspook heeft willen koppelen en een
huis-, tuin- en keukendrama schreef over liefde en
plicht, over het vaderland met een rollende ,,r"
en, over liefde op het eerste gezicht, wat zooals
een mopje in het feestprogramma zelf zoo raak zegt
toch alleen maar praktisch is omdat het tijd
uitspaart. Dit zou men echter aan de vier
eindelooze bedrijven, waarin viermaal hetzelfde gezegd
en gedaan werd, niet zeggen, maar er werd dan
tusschendoor ook het een >en ander over Hitlèr
en het nationaal-socialism^ ten beste gegeven,
met een stel klaargemaakte antwoorden voor de
jubilaresse, waar het verwachte open doekje, zoo
duimdik bovenop lag, dat het uitblijven ,Van het
geprepareerde applaus, zelf» op den zoo vriende
lijk gestemden jubelavond bijna pijnlijk werd en
alleen verklaard kan wordëfc uit het feit, dat het
Centraal Theater niet over een galerij beschikt
en de plaatsen zes gulden kostten.
Het schrijven van een stuk over de wereld der
moderne spionnage is een dankbaar iets. Noch u,
noch ik, noch Fientje de la Mar, weten er gelukkig
iets van en wij kunnen dus gemakkelijk in de
luren gelegd worden, wannér men ons maar met
een beetje raffinement duidelijk maakt, dat het
zoo zou kunnen zijn. Maar wanneer wij allen uit
den eenvoud onzes harten voelen dat het zoo, als
mevrouw Ranucci?Beekman ons wil doen
gelooven, toch wel per se niet kan zijn, omdat op
zoo'n manier alleen maar intriguetjes tusschen
jaloersche schoolmeisjes in elkaar gezet worden,
dan zakt het stuk onder de maat en dan wordt
het een parodie. En als hejb eenige wat men van
dit stuk opsteekt, het nietüwtje van de vrouwen
pagina is, dat ,,sex appeal" thans glamour"
genoemd dient te worden, dan weet men ook, dat
dit geen rol voor de jubflarésse is, bij wie het
gevoel toch wel iets meer van binnen uitkomt.
Als men zich de drukte om het Engelsche proces
van dien luitenant Stewart en zijn Marie-Louise
herinnert, dan bleek daaruit toch wel n ding:
dat er iets verklaard- moest worden, waarvoor
alleen maar logisch en strikt denkende rechters geen
verklaring konden of wilden geven. Een kolf je naar
de hand der romantiek ! Maar mevrouw Ranucci
weet geen andere verklaring voor het psychologisch
raadsel van de Duitsche
vrouw-op-den-achtergrond, dan alleen een chantage-trucje, waardoor
deze beklagenswaardige dame, niet in het bezit
zijnde van een zekeren brief met klachten, aan
handen en voeten gebonden was aan een onmensch,
waarin met wellust de trawant van Hitlèr geschil
derd wordt. Natuurlijk moet zoo'n man dom zijn,
en hij is dan ook aartsdom, hij wordt op zijn beurt
het slachtoffer van een Branschen goochemerd,
dien men graag, vooral in de gedaante van Johan
Kaart, aan het jongejannen,.ziet bij wankele brand
kasten in slecht bewaakte huizen, wat blijkbaar
de succesmethode is om. internationaal te
spionneeren. Bovendien getuigt het dan van de
supperioriteit van Frankrijk over Duitschland, ge
ncorporeerd in een dommen chanteur-majoor,
een kribbige juffrouw van kwade zeden, nog een
dommen generaal en tenslotte Marie-Louise, die
te goed is en te groot van hart om Duitsch te zijn
en dus zeer internationaal zou doen, wanneer die
brief maar niet in verkeerde handen was geraakt.
Frankrijk is natuurlijk ook superieur over Engeland,
hier verzinnebeeld in een soort van eerstejaars
student, die zijn ontgroening is misgeloopen en zijn
vijanden het geheime materiaal zoo in de vingers
duwt, dat het zonde zou zijn om het niet aan te
nemen. Zijn eenig excuus is zijn sportiviteit, want
daarvoor is hij gestandaardiseerd als Engelschman.
Ons verwondert alleen hoe de Hollander er in dit
milieu van seinvlaggen uitgezien zou hebben.
Deze menschen ontmoeten elkaar natuurlijk
De kunst van grimeeren: Willem van Cappellen als
Oome Keesje, die thans een VARA-tournee maakt.
Alida Tartaud weer op het tooneel: Mevrouw
Tartaud in Hare Majesteit regeert"
uitsluitend in avondkleeding en draaien om twee
gevaarlijke vrouwen heen, wat althans voor het
doel van het jubileumstuk n te veel is en het is
dan ook een open vraag, waarom de Duitscher
nog een twee zetbazin voor zijn plannen noodig
heeft, hetzij dan om jaloezie te kweeken ad
majorem gloriam, om de whiskey en de bonbons
binnen te brengen, die men in de internationale
wereld bij de whiskey (n.b. als limonade door de
dame zelf opgedragen) pleegt te drinken, en om
ineens, met haar hard, kattig en kleingeestig ge
moed een poëtische speech af te steken over de
romantiek van etiketten op een reiskoffer (die
overigens op de koffer in feite niet aanwezig waren)
een speech zoo bloemrijk en zoo bijna-in-verzen,
dat zij wel uit een dagboek moet stammen.
, * * *
Dit is alles niet heel vriendelijk, maar waarom
doet men het dan? Waarom prepareert men een
stuk zoo onhandig, dat de entree van de jubila
resse met zang en mooie jurk en een soort parodie
op Mariene Dietrich's Johnny" met een serie
bronchiale geluiden die zoo hinderlijk onecht aan
doen, en menschen die klaar staan om te
applaudisseeren en op het tooneel nog twee pagina's door
praten over zoo'n entree" ??zoo in hot water valt
als ik nog maar zelden een entree heb zien mis
lukken? Waarom laat men de jubilaresse in vol
komen onnutte woorden de heele scala van haar
gevoelsleven uitspelen, alles met de uit vroegere,
grootere rollen bekende attributen van de liefde
voor een gesloten deur en aan een eenzame tele
foon, terwijl elke actrice, die waarlijk voelt en
ondergaat, dat maar niet zoo ineens kan, tegen een
leege deur, waardoor een man verdwenen is,
die door de schrijfster tot een dergelijke schim was
gemaakt, dat men er geen sprankje van echtheid
voor kon voelen? Waarom laat men iemand virtu
oos zijn, die alles anders is dan dat? Waarom
moeten we nu weer wachten op het volgende stuk,
dat ook geen meesterwerk hoeft te zijn maar wel
een werkelijk stuk, waarin men iets terugvindt
van zooals de dingen zijn, en waarin men Fientje
ziet, zooals zij is en zooals zij onnavolgbaar in
enkele lijnen geteekend staat op die prachtige
affiche van Bielkine, die het beste aan dit heele
jubileum was: een groote, rijke actrice, als de rol
het wil en. zij daarin gelooft, en wij daarom met
haar en door haar?