De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 4 november pagina 9

4 november 1933 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

De-Groene Amsterdammer 'van 4' November 19ë3 9 Een aantrekkelijke prijsvraag Otto van Tussenbroek , Ex-tdbris-Kring *Toen de Nederlandsche Ex-LibrisKring -Weüdi opgericht «toad o.m. op het program van werkzaamheden het uitschrijven van een prijsvraag voor het ontwerp van pen óf ander werk stuk op het gebied der grafische kuns ten maar tot verwezenlijking van dit plan kon helaas niet worden overge gaan aangezien- daartoe in den crisis tijd de benoodigde gelden niet be schikbaar waren. De heer B. W. M. Ottevanger te Bilthoven heeft echter kort geleden de goede gedachte gehad een prijs vraag uit' te schrijven voor een boek werk, bestemd vóór zijn zoontje Gen at, welp bij, de padvinders, dat kon uitgevoerd .als penteekening, om te worden vermenigvuldigd.door z.g. lijn- of rasterclichéof we} als. houtsnede. Andere technieken zoöaW gravure, etè, litho of linoleumsnede e.d. werden niet toegelaten. Het ontwerp moest te drukken zijn in n of twee kleuren (de tuit van het pj*gé$>niet meegerekend terwijl zwagt. ' ' : ' " , . ? De mededinging stond open. voor alje leden van den hier voren geHJÉemden kring. ^Ingekomen zijn n en veertig ont werpen (tien teekeningen en de rest iujutsneden) welke door de voor deze prijsvraag ingestelde jury van jjvijf lede» werden beoordeeld. ; ~ vj -TH lang wikken en wegen, scheiden en schiften is men tot de beslissing gekötnen dat de eerste prijs zou wor den toegekend aan Jan Franken Fzn. te Den Haag; de tweede prijs aan ' Stefan Mrozewski te Amsterdam en de derde prijs aan Johan Melse te Goes, terwijl alsnog werd aangekocht de ui zending ivan W. Heynen, onder motto Natuur en Jeugd". De groote deugd van Franken's noutsnede is wel dat alles (ook de letters I) zoo heel en al uit n hand" is ! En mede dat daaruit zulk een juist begrip blijkt van het doel waartoe de afdruk bestemd is te worden gebe zigd n.l. als ex-libris in jongensboeken. De voorstelling is geheel en al op het kampleven en de padvinderij ge nspireerd: achter een groot boek ver scholen met opx de vóórzijde van het omslag de afbeelding van een padvin der en op de achterzijde een ijzeren ketel boven een houtvuur zit aan <len slootkant in het gras, waarin bloemen bloeien, een kind, waarvan men alleen handen en voeten ziet. Een kikvorsch, twee visscheu, een konijn en een zingende vogel omrin gen de lezende figuur terwijl het zon netje glimlachend toekijkt.... De gansche compositie, decoratief opgevat, getuigd van veel goeden smaak; de verdeeling in zwart en wit is volkomen evenwichtig en het be. hoeft dan ook geen verwondering te wekken dat Jan Franken's ontwerp met algemeene stemmen door de jury voor den eersten prijs genoteerd werd» Terecht zegt zij in het door haar, uitgebracht verslag: Het is een mooi afgesloten geheel, waarin de tekst zuiver met het beeld in het kader ver vloeit. Het is, wat de geestelijke zijde betreft, een gelukkige samenbloei van humor, leutigheid en zomersch natuur genot." » * * De tweede prijs ging aan Mrozewski, een buitenlander. Te betreuren valt stellig dat zijn letters zoo slecht zijn, 3e prijs Johan Melse ?H 2e prijs Stefan Mrozewski daargelaten nog de gemaakte fout, dat drie (dezelfde) letters in spiegelbeeld zijn afgedrukt! Zijn werkstuk getuigt echter van een groote bekwaamheid, er is een zeer levendige afwisseling van zwarten en grijzen tegen een blanken, lichtenden achtergrond en de voorstelling: een welp, voor zijn tent aan het strand gezeten, terwijl twee schepen met door den wind gebolde zeilen voorbij varen als zinnebeeld van het levensverhaal is ongetwijfeld bijzonder aantrekkelijk te noemen, maar het geheel is minder in het kinderlijk karakter gehouden, minder eenvoudig ook hoewel de ma ker een goeden worp schijnt te hebben gedaan naar den eersten prijs. Het valt zeer te betreuren dat de letters niet mooi van vorm zijn, en niet goed verdeeld, waardoor ze te zeer uit den toon vallen" zegt de jury. Ik b.en het met deze laatste opmer king niet geheel eens. Ze vallen niet zoozeer uit den toon, ze rammelen niet zoozeer, maar vallen veel te sterk pp doordat haar vorm zoo lomp is, hier en daar ! | Toch heeft dit ontwerp in zekeren züx (al ware het alleen maar door de interessante en persoonlijke manier van snijden, dus qua blok-af druk, meer kunstwaarde als het meer illustratief geaarde, prentenboek-achtige ontwerp f DIT BDEKI5 WU CGN5TANTÏQTTLVANGER Jan Franken Pzn. >'*..'?? ..? ie prijs van Franken, maar het strandde op d%"t>elettering en het is goed datjnen dit zwaar liet wegen. De derde prijs behaalde zooals reeds gezegd is Johan Melse met de vlotte, gemakkelijk gesneden wedergave van een aan het padvindersleven ontleend motief: een dampende soepketel boven een rookend houtvuur met twee kampeertenten en de volle maan op den achtergrond. De teekening der staken, welke den ketel steunen, is niet geheel juist, want er zijn er maat twee in plaats van drie. Het geheel is overigens niet kwaad doch wat al te gewoon, ja zelfs wat alledaagsch van allure terwijl de let ters, met weinig vaste hand in het hout weggêstoken, minder fraai kun nen heeten. Zeker: het beeld is dui delijk en wel toepasselijk maar wat de jury opmerkte is volkomen waar: dat het wat nuchter en nvormig aandoet en de letters niet volmaakt ijn." Bijzonder liefelijk en dichterlijk, ge voelig van opzet en bedoeling is ten slotte het ontwerp van W. Heynen met het (bloesemende?) boompje en het veulen in de wei. De teekening geeft blijk van bijzondere begaving en het geheel doet in vele opzichten losser, vrijer en daardoor ook moderner aan dan de drie bekroonde ontwerpen maar.... het is ook minder Hollandsch van aard. ' Alles te saam genomen ^^^^ kan men met de uitkomst van deze zoo aantrekkelijke prijsvraag volkomen tevre den zijn ! Niet alleen van wege het groot aantal goede inzendingen, of vanwege de verblijdende uitkomst, doch Ontwerp van W. Heynen vooral vanwege de vernieuwde .be langstelling, welke daardoor ,voor het boekwerk als zoodanig gewekt werd, en men zou haast zeggen: Wie volgt? " Toonzaal BIJ den Dom'' te Utrecht Door -gebrek aan ruimte heeft de Toonzaal Bij den Dom" te Utrecht uitbreiding ondergaan in een pand aan de Jansstraat waar allerlei modern meubilair, glas- en aardewerk, aange naam afgewisseld door verschillende geweven stoffen voor diverse doel einden bestemd, sieraden enz. op rustige en overzichtelijke manier met veel goeden smaak zijn saamgebracht. Men heeft met gebruikmaking van nieuwere materialen voor dit alles een zoo eenvoudig mogelij ken achtergrond geschapen en getracht door het aan brengen van lichte tinten de beschik bare ruimten zoo fleurig mogelijk tet doen zijn. . Hierin is men ten volle geslaagd en de leidster dezer onderneming me vrouw Uckerman komt dan oolq zeker een woord van lof toe voor haar onverpoosd streven de werkelijk goede en fraaie voortbrengselen op het gebied der vaderlandsche nijverheids^ kunsten naar voren te schuiven en daaraan meerdere bekendheid te gevenj Nieuwe uitgaven Tekstboekje en cijferzetting, be^ hoorende bij Liedjes op het Kersti feest met begeleiding ran piano of harmonium, door C. J. C. Geerlings. Van Gorcum & Oomp. Uitgevers, Assen. Italien. Ente Nazionale Industrie Turistische Ferrovie Dello Stato. Een Industriebank in Nederland, door Mr. Dr. B. K. Spanjaard. Over druk uit Economisch-Statistische be richten van 19 April en 10 Mei 1933. Hubert und Jan van Eyck, von Dr. L. Scheewe. Martinus Nijhoff, Den Haag, 1933. Het Kruizen en Mollen Dogma en de Natuurlijke basis van ons Toonstelsel, door C. Pot. Uitgave Insti tuut Klavarskribo, Slikkerveer, 1933. M MI13II»'

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl