Historisch Archief 1877-1940
t' I
tH
fJ. Antonio. S. O, S-tentoon
stelling Stedelijk Museum
Amsterdam '
Weissenbrnch bij Buffa, A'dam
Het schijnt mij toe, dat het lang
zamerhand tijd wordt ons de Haagsche
School, de school der romantische
realisten (er zijn uitzonderingen daarin
op dat romantisch realisme en het
woord school" bevat als steeds
. meer verschillends dan ge zoudt
denken!) de school, waarin een
groot deel van ons ras als schilder
kunst verwerkelijkt ,werd, weer voor
onze oogen te brengen en weer uit
de herinnering te wekken tot klaarder
bewustzijn. Er bestaan toch een
aantal der jonge schilders, wien deze
school" als geheel onbekend is,
om niet te zeggen, dat zij hun
geheelen-al onbekend is. Dat is geen fout;
dat is hun schuld niet; het kon niet
anders. Na de school van Allebé,
zijn in de Hollandsche schilderkunst
de vernieuwingen begonnen, veel
probeersels geprobeerd, en nog zou
ik willen zeggen zijn deze ingrijpende
werkingen en inwerkingen niet ten
einde. Nog worden proefnemingen
ondernomen, nog worden reeds te
late excessen als iets nieuws geloofd
en geprezen. Wij zien dat laatste
b.v. bij Bendien, wiens pogingen
in en om een abstracte kunst onge
twijfeld tegenover wat tegenwoordig
weer oprijst te laat zijn. Er is immers
zonder twijfel een nieuw realisme op
komst en niet alleen in Holland kun
nen wij daaromtrent zekerheid hebben.
v/
J. H. Weissenbruch in kunstzaal Buff*
S. O. S. in het
J. Michiels van Ke
En b.v. daarom is"'het aangenaam
op nieuw kennis te maken met het
romantisch realisme der Hagenaars.
Het is aangenaam ??en er is geen
gevaar meer voor slappe nabootsing
(die vindt ge nog alleen op Pulchri
en dergelijke vereenigingen); zij die
van d.ezen tijd zijn staan in en zullen
staan in een geheel andere spheer.
Het bezien en zien wordt dus voor
den geest een historische verruiming,
en schoonheid uit welken tijd ook,
blijft onverstoorbaar schoonheid. De
tentoonstelling van Weissenbruch is
dus te zien voor ons als een weer ver
levendigde herinnering aan dingen, die
schoon waren; zij is voor de jongste
schilders, zij kan dat tenminste zijn !
een aanduiding hoe in een bepaalde
periode de schilderlij ke hoedanig
heden van ons ras zich zoo volledig
mogelijk uitten, dat is wat ik een
geestelijke verruiming voor hen noem
de; zij kunnen onbevangen kennis
maken wat in die periode, veel een
voudiger en hechter dan de onze (maar
daarom niet gïooter !) ontstond aan
blijvende oplossing van bepaalde pro
blemen, aan bepaalde schoonheid. Zij
kunnen en mogen daar niets tegen
hebben....
Weissenbruch is een landschapschil
der uit een school van landschapschil
ders. Hij is een der velen voor wie
niet de figuur, maar het landschap
en de weergave daarvan voldeed aan
de drift van hun gevoel, aan de lust
van hun liefde, en voor wie zooals ik
dat meer gezegd heb zelfs de stad een
steenen landschap was. De Hagenaars
bij wie de figuur uitzondering toch is,
waren geen zoekers naar den
psychischverklaarden mensch; in hun land
schap is de mensch n der vele of
der weinige deelen, en niet het cen
trum, waar rond de wereld bestaat.
Glanzen der vochtige lucht, licht door
een atmospheer op zekere wijze
geJ. H. Weissenbruch
Kunst zaal Buffa
schakeerd was hun zoeken en ver
langen : ge zoudt, zonder te veel dwaas
heid, hen pantheïstische landschap
kunstenaars kunnen heeten, verzot op
wolken en zich schakeerend licht, in
bepaalde tonaliteiten weergegeven.
Zóó was Weissenbruch zeker. Op per
soonlijke en in-het laatst van zijn leven
op démeest grootsche wijs, tusschen
de andere Hagenaars. Hij was dat
niet opeens; dat kon niet, want
ge weet toch, dat hij in 1824 werd
geboren, en leermeesters had, die in
dien tijd ongeveer gezag hadden. Hij
begon (ge kunt dit op deze tentoon
stelling bij Buffa zien!) wel met
landschap, maar waar veel kleine
dingen een geheel vormden; waar vele
afzonderlijks zich tesaam zette tot
n gesloten groep. Het was het nog
niet groote verhaal van het landschap;
het was de aangename vertelling van
den tijd, waarin hij begon. Maar lang
zamerhand (de Hagenaars kenden
geen plotselingheden) ontwikkelde
zich uit die nu en dan wat schoolsche
opgaven, de zilveren schilder der
weidschheden en een colorist vol
verrassende verfijning, zooals ge in
zijn Tuin kunt zien, achter een huis,
waar een paar witte lappen te bleeken
liggen.... Dit schilderij is ongetwij
feld bij Buffa het meest nobele, het
meest afzonderlijke; het is vol lang
zaam, ongeschonden gevoel. Daarbij
treffen andere. Een zee-stuk met n
schip en wat strand heeft een melodie,
zooals een Pranschman die kan hebben,
zonder een enkele sentimentaliteit en
zonder noodeloozen nadruk. Het heeft
niets haastigs en dat moet bier met
nadruk gezegd worden, want de
Weissenbruch, eenigszins die der le
gende, is de schilder van de klap van
de natuur". Het is aan te nemen, dat
hij dien klap der ontroering kreeg;
het is onjuist, dat hij zijn werk als
een klap der natuur schilderde. Zijn
werk is een lange, gedragen toon; het
plotselinge is aan alles ontnomen ?
wij kunnen dat weten, die daarna
kwamen en schrilheid, felheid en
haastigheid zagen ontstaan. En dat
rustige en zilveren of edele is vanzelve
bij hem geboren; de Hagenaars waren
schilders zonder theoretischen toeleg;
een bekend, picturaal-gestorven
theoretikus zou zeggen, vol louter toeval.
Inderdaad was het gevoels-toeval ?
bij hen louter. Zij deden zich geen
geweld aan; zij groeiden als iets in de
natuur groeit, van af een eenvoudig
begin; een natuurlijke drang was
leidster, of een onweerstaanbre harts
tocht (wat is Breitner de meest be
wogen, late Hagenaar anders?) Dat
Weissenbruch dus vereenvoudigde
meer en meer; dat zijn schilderij uit
minder deelen. ging bestaan dan in de
eerste perioden, was geen vooropge
steld begrip, het was 'n zuivere nood
zakelijkheid. En dal geeft aan dat
werk een weidsche mildheid.
Weissenbuch was ten opzichte van Jacob Maris
eenvoudiger; hij was tegenover lucht
met wolken tesaam eenvoudiger dan
A. Plasschaert
J. Michiels van Kessenich
Jacob Maris; een vereerder van Ver
meer ook, was hij onafhankelijker ten
opzichte van den wolkenbouw enz.
van het Delftsche stadsgezicht.
Het lijkt me toe, dat ge dit alles
kunt nagaan op deze tentoonstelling
bij Buffa. Ge kunt hier, zoolang er
nog niet een tentoonstelling gehouden
wordt, die volstrekter van keuze is
en meer overzicht geeft, gemakkelijk
(daartoe helpen ook de data, door
Weissenbuch's zoon bij benadering?
opgegeven) den ontwikkelingsgang
van dezen Hagenaar" volgen. Niet
alleen dat. Ge kunt en behoeft niet
alleen historisch- u in te stellen. Het
werk van Weissenbruch leeft in. er
door den adem der natuur. De groott
bries van het landschap bezielt hel