Historisch Archief 1877-1940
KUNSTEN
J. E. Schouten in kunstzaal 't Center
Museum te Amsterdam
enich, bij van Lier
A. E. v. d. Tol
.
"
Kunsizaal van Lier
erk (zie b.v. 12, 14, 16, 18, 30, 40
iz.) en het is behaaglijk, ook voor
lij die een vereerder van menschen
i van. de steden ben, die hartstochte
ik gelegde knoopen der
menschejke driften en verlangens, u weer
jns te bewegen ia die ruimten, waar
cht door-schijuend door een vochtige
icht triumpheert, ook over den
lensch.
J. E. Schouten, Knngtzaal
't Center, JDen Haag
Zonder twijfel zijn de zeegezichten
a het duingezicht van Schouten die
shilderijen, waar ge op de
aangeaamste wijs zijn talent in erkent.
let is moeilijk in het zaaltje van
t Center zich met zekerheid uit te
aten over de kleur; er is toch atijd
lunstlicht aan maar ik zou me toch
,eer, door het kunstlicht, moeten ver
gissen om hier een onjuistheid neer
te schrijven. Een bloemstuk als de
Irissen (3) en een portret als de vrouw
in rose zijn eveneens een bewijs van
het talent, maar de zeestukken en het
duingezicht hebben de aangenaamste
beweeglijkheid van kleur in de
on'stuimigheid der schildering. Kalmer
geschilderd is de Boerderij (uit 1932)
maar ook daar vindt ge den wezen
lijken schilder in dit jeugdig werk,
En wat vond ik in die zeegezichten.
dat mij doet verwachten en op een
toekomst doet hopen? De onstuimig
heid der schildering gaat te saam met
een teederheid van kleur, met een eer
verfijnde zachtmoedigheid in het
kleurgeheel. Er is geen grofheid; er
is ruimte en spel. Er is beschaving
achter of in de schijnbare ruwheid.
Die beschaving is meer in de zee met
de rose horizont, dan dat deze open
baar is in een vloeiend duingezicht
maar zij is overal. Zij is in de regenzee,
in de zee aan kust, in de lichte zee.
Uit de verte doen deze werken aan
Permeke denken, maar zij hebben
persoonlijkheid. Die is er, en daarom
schrijf ik zonder eenige onrust, dat
het werk van Schouten een der
uitingen is, waarin ik vertrouwen heb
voor de toekomst, en nu reeds....
P^ASSCHAEBT
S.O.«.tentoonstelling, Stedelijk
Museum, Amsterdam
De crisis-tentoonste ling in het
Stedelijk Museum te Amsterdam is
nog tot en met 12 November geopend.
Voor hen die de kunstenaars in dezen
tijd willen steunen door het koopen
van schilderijen en teekeningen is
daar alsnog gelegenheid, waartoe wij
hen bij deze aansporen
Judy JHlcbiels van Kessenicb
bij van Lier, Amsterdam
Een debuut, deze tentoonstelling.
Een blij" debuut. Ik weet geen beter
woord dan dit. Er is een open, lichte
vreugde in dit werk, die op u overgaat
en lang nog na blijft werken.. Een
speelsch leven, dat de dingen en de
menschen beeldt in een lichte, opge
heven sfeer-van-geluk, en met soms
ook een sterk element, van humor.
Vooral de dingen! Hoe vol blij leven
is niet de aardige compositie van dat
atelier-hoekje, met het kacheltje en
het witte (namaak) haantje: veel
vreugdeverhalen gaan hier tusschen
de doode" dingen om.... En ook
de guitaar en de klarinet en de
muziekboeken tezamen met den ouden
stoel waarop zij zijn achtergelaten,
spelen, opgeheven" en een stilleven,
met elkaar de vele blijde, open
majeur-accoorden van n vreugdige
muziek....
Waar er meer bewust en ietwat
moeizaam gestreefd wordt naar psy
chologische verdieping, zooals in
het portret van een Roomsch pre
laat , dan wel naar sterke analyse
gevolgd door straffe compositie, zooals
in dat lichtelijk-cubistische stilleven
met flesschen", komt niet zóó sterk
als in het andere werk (óók in het
zelfportret en het portret van de
schilderes v. d. G.) uit, dat hier, door
de echte schilderende vreugde heen,
een weg bewandeld wordt die uit
zichten biedt op een zekere decoratieve
grootheid. Een eindweegs heeft deze
schilderes dien weg met succes be
wandeld. Of zij hem tot het einde toe
zal kunnen blijven bewandelen is de
vraag. De gevaren zijn ongetwijfeld,
vooral als dat einde" nadeelig
komt en vooral als het meer
voortdurend-bewust in het oog wordt gevat,
groot en vele.
Verneemt men achteraf, dat Judy
Michiels, na haar studietijd te Brussel
onder Georges Baltus, te Parijs onder
AndréBhote en te Münohen, in
Weenen, de techniek der oude fresco
schilders bestudeerde en daar reeds
muurschilderingen uitvoerde, dan
komt het verlangen op deze schilde
ringen te zien teneinde te ontdekken
of zij dan tóch die gevaren heeft
kunnen omgaan....
A. E. VAN DEN TOL
Xieuwe uitgaven
Beginselprogram en Werkplan. V. C.
J. C. Beeks Pinkster 1933. No. 10.
Uitgave Vrijzinnig Christelijke Jeugd
Centrale. Utrecht, 1933.
Functies en Grafieken voor het
Middelbaar en Voorbereidend Hooger
Onderwijs door P. Wijdenes. 1933,
P. Noordhoff N.V. Groningen-Bata
via. C.
Aanteekeningenschrift I. Eenvou
dige Meetkunde, door I. Nauta.
Aanteekeningenschrift II. Eenvou
dige Plantkunde, (door I. Nauta.
P. Noordhoff N.V. 1933.
GroningenBatavia.
Werkboekje behoorende bij Vader
andsche Geschiedenis." Beknopt leer
boek voor het Chr. Voortgezet
OnderW. B, IJzerdraat. S. O.
S.tentoonstelling Stedél. Museum
Amsterdam
wijs, door Chr. de Bouter en I. Nauta.
2de druk. P. Noordhoff N.V. 1933.
Groningen-Batavia.
Vaderïandsche Geschiedenis. Be
knopt leerboek voor het Christelijk
Voortgezet Onderwijs, 2de druk
doorChr. de Bouter en I. Nauta. P. Noord
hoff N.V. 1933. Groningen-Batavia.
Odusseias deHomeros, El la antikua
greka linguo tradukis. W. J. A.
Manders. Bldonejo: Firmo W. J. Thieme
& Cie, Zutphen.
Grammaire franraise adaptée a
l'usage des candidats aux diplömes
primaire et M.O.A. par P. B. Benjert
et J. J. B. Elzinga. 4e dition. J. B.
Wolters, Groningen-Den
Haag-Batavia.
Bietvelde door Dr. A. van Driessche
Boekengilde Die Poorte".
Studiegids voor de Nederlandsche
Universiteiten en Hoogescholen. 2de
druk. Bewerkt door Mr. H, J. Smidt.
N.V. Uitgevers-Mij. W. E. J. Tjeenk
Willink, Zwolle.
Guillaume Ie Taciturne, Prince
d'Orange.Pièce en 3 actes, en vers. par
Bene Berton. ditions de La Nou
velle Revue" Paris, 80, rue Taitbout.
1933.
Voor het Geluk onzer Kinderen,
door Dr. I. H. J. Vos. Andries Blitz,
Amsterdam.
Met Jesus, door Jos. van Wely O.P.
J. J. Bomen & Zonen.
BoermondMaeseyck.
*
J. H. Weissenbruch
Kunstzaal Buffa