De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 11 november pagina 11

11 november 1933 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

KUNSTEN J. E. Schouten in kunstzaal 't Center Museum te Amsterdam enich, bij van Lier A. E. v. d. Tol . " Kunsizaal van Lier erk (zie b.v. 12, 14, 16, 18, 30, 40 iz.) en het is behaaglijk, ook voor lij die een vereerder van menschen i van. de steden ben, die hartstochte ik gelegde knoopen der menschejke driften en verlangens, u weer jns te bewegen ia die ruimten, waar cht door-schijuend door een vochtige icht triumpheert, ook over den lensch. J. E. Schouten, Knngtzaal 't Center, JDen Haag Zonder twijfel zijn de zeegezichten a het duingezicht van Schouten die shilderijen, waar ge op de aangeaamste wijs zijn talent in erkent. let is moeilijk in het zaaltje van t Center zich met zekerheid uit te aten over de kleur; er is toch atijd lunstlicht aan maar ik zou me toch ,eer, door het kunstlicht, moeten ver gissen om hier een onjuistheid neer te schrijven. Een bloemstuk als de Irissen (3) en een portret als de vrouw in rose zijn eveneens een bewijs van het talent, maar de zeestukken en het duingezicht hebben de aangenaamste beweeglijkheid van kleur in de on'stuimigheid der schildering. Kalmer geschilderd is de Boerderij (uit 1932) maar ook daar vindt ge den wezen lijken schilder in dit jeugdig werk, En wat vond ik in die zeegezichten. dat mij doet verwachten en op een toekomst doet hopen? De onstuimig heid der schildering gaat te saam met een teederheid van kleur, met een eer verfijnde zachtmoedigheid in het kleurgeheel. Er is geen grofheid; er is ruimte en spel. Er is beschaving achter of in de schijnbare ruwheid. Die beschaving is meer in de zee met de rose horizont, dan dat deze open baar is in een vloeiend duingezicht maar zij is overal. Zij is in de regenzee, in de zee aan kust, in de lichte zee. Uit de verte doen deze werken aan Permeke denken, maar zij hebben persoonlijkheid. Die is er, en daarom schrijf ik zonder eenige onrust, dat het werk van Schouten een der uitingen is, waarin ik vertrouwen heb voor de toekomst, en nu reeds.... P^ASSCHAEBT S.O.«.tentoonstelling, Stedelijk Museum, Amsterdam De crisis-tentoonste ling in het Stedelijk Museum te Amsterdam is nog tot en met 12 November geopend. Voor hen die de kunstenaars in dezen tijd willen steunen door het koopen van schilderijen en teekeningen is daar alsnog gelegenheid, waartoe wij hen bij deze aansporen Judy JHlcbiels van Kessenicb bij van Lier, Amsterdam Een debuut, deze tentoonstelling. Een blij" debuut. Ik weet geen beter woord dan dit. Er is een open, lichte vreugde in dit werk, die op u overgaat en lang nog na blijft werken.. Een speelsch leven, dat de dingen en de menschen beeldt in een lichte, opge heven sfeer-van-geluk, en met soms ook een sterk element, van humor. Vooral de dingen! Hoe vol blij leven is niet de aardige compositie van dat atelier-hoekje, met het kacheltje en het witte (namaak) haantje: veel vreugdeverhalen gaan hier tusschen de doode" dingen om.... En ook de guitaar en de klarinet en de muziekboeken tezamen met den ouden stoel waarop zij zijn achtergelaten, spelen, opgeheven" en een stilleven, met elkaar de vele blijde, open majeur-accoorden van n vreugdige muziek.... Waar er meer bewust en ietwat moeizaam gestreefd wordt naar psy chologische verdieping, zooals in het portret van een Roomsch pre laat , dan wel naar sterke analyse gevolgd door straffe compositie, zooals in dat lichtelijk-cubistische stilleven met flesschen", komt niet zóó sterk als in het andere werk (óók in het zelfportret en het portret van de schilderes v. d. G.) uit, dat hier, door de echte schilderende vreugde heen, een weg bewandeld wordt die uit zichten biedt op een zekere decoratieve grootheid. Een eindweegs heeft deze schilderes dien weg met succes be wandeld. Of zij hem tot het einde toe zal kunnen blijven bewandelen is de vraag. De gevaren zijn ongetwijfeld, vooral als dat einde" nadeelig komt en vooral als het meer voortdurend-bewust in het oog wordt gevat, groot en vele. Verneemt men achteraf, dat Judy Michiels, na haar studietijd te Brussel onder Georges Baltus, te Parijs onder AndréBhote en te Münohen, in Weenen, de techniek der oude fresco schilders bestudeerde en daar reeds muurschilderingen uitvoerde, dan komt het verlangen op deze schilde ringen te zien teneinde te ontdekken of zij dan tóch die gevaren heeft kunnen omgaan.... A. E. VAN DEN TOL Xieuwe uitgaven Beginselprogram en Werkplan. V. C. J. C. Beeks Pinkster 1933. No. 10. Uitgave Vrijzinnig Christelijke Jeugd Centrale. Utrecht, 1933. Functies en Grafieken voor het Middelbaar en Voorbereidend Hooger Onderwijs door P. Wijdenes. 1933, P. Noordhoff N.V. Groningen-Bata via. C. Aanteekeningenschrift I. Eenvou dige Meetkunde, door I. Nauta. Aanteekeningenschrift II. Eenvou dige Plantkunde, (door I. Nauta. P. Noordhoff N.V. 1933. GroningenBatavia. Werkboekje behoorende bij Vader andsche Geschiedenis." Beknopt leer boek voor het Chr. Voortgezet OnderW. B, IJzerdraat. S. O. S.tentoonstelling Stedél. Museum Amsterdam wijs, door Chr. de Bouter en I. Nauta. 2de druk. P. Noordhoff N.V. 1933. Groningen-Batavia. Vaderïandsche Geschiedenis. Be knopt leerboek voor het Christelijk Voortgezet Onderwijs, 2de druk doorChr. de Bouter en I. Nauta. P. Noord hoff N.V. 1933. Groningen-Batavia. Odusseias deHomeros, El la antikua greka linguo tradukis. W. J. A. Manders. Bldonejo: Firmo W. J. Thieme & Cie, Zutphen. Grammaire franraise adaptée a l'usage des candidats aux diplömes primaire et M.O.A. par P. B. Benjert et J. J. B. Elzinga. 4e dition. J. B. Wolters, Groningen-Den Haag-Batavia. Bietvelde door Dr. A. van Driessche Boekengilde Die Poorte". Studiegids voor de Nederlandsche Universiteiten en Hoogescholen. 2de druk. Bewerkt door Mr. H, J. Smidt. N.V. Uitgevers-Mij. W. E. J. Tjeenk Willink, Zwolle. Guillaume Ie Taciturne, Prince d'Orange.Pièce en 3 actes, en vers. par Bene Berton. ditions de La Nou velle Revue" Paris, 80, rue Taitbout. 1933. Voor het Geluk onzer Kinderen, door Dr. I. H. J. Vos. Andries Blitz, Amsterdam. Met Jesus, door Jos. van Wely O.P. J. J. Bomen & Zonen. BoermondMaeseyck. * J. H. Weissenbruch Kunstzaal Buffa

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl